Citat:
Ursprungligen postat av
SCOJCOLAS
Självklart är det Gud den Helige Anden som uppenbarat för de tidiga kristna vilka böcker som är gudomligt inspirerade men faktum kvarstår att det fanns mängder av olika kristna sekter som vidhöll att även andra texter skulle vara gudomligt inspirerade, därför bekräftade de tidiga kyrkofäderna vilka texter som faktiskt är kanon.
Resultatet är det vi idag kallar Bibeln. Det som legat till grund även för er NWT.
Försök inte intala någon att Taze Russel hämtade sin inspiration från något annat än den Bibel som den heliga, katolska och apostoliska kyrkan fastställde som gudomligt inspirerad text - för då ljuger du ju, det är ju t o m bekräftat av din egen organisation.
Det är bara att inse att du kommer aldrig kunna övertyga någon som kan ens lite kyrkohistorik att JV är något annat än en pinsam tankevurpa från 1800-talet som några få karismatiska ledare lyckats trumma upp ett följe för. Du vet det, din organisation vet det, alla vi andra kristna vet det, och just därför är det så oerhört ledsamt att ni fortfarande lyckas locka till er sökare som inte har förnuft och kunnande att se igenom att det ni håller på med har ingenting att göra med Gud.
Som sagt, det är inte människor i ett kyrkomöte som avgjorde bibelns framtid, utan det var Gud genom sin heliga ande som vägledde det allmänna erkännandet av vad som tillhörde dom heliga skrifterna, bibeln. Och främst genom det arbete som apostlarna och dom första kristna utförde:
"
Om detta hopp har ni tidigare hört genom sanningens ord, evangeliet, som har nått fram till er liksom det bär frukt och växer till i hela världen.. evangeliet, som har förkunnats för allt skapat under himlen" (Kol 1:5,6,23 Bibel2000)
Att Gud använde sig av avfallna hedniska rörelser för att föra fram sin vilja är inte uppseendeväckande. Gud har använt motståndare till Guds folk för att genomföra hans vilja flera gånger, t.ex. använde sig Gud av Babylon för att straffa hans folk för att dom hade avfallit:
"
Därför säger Herren Sebaot så: Eftersom ni inte har lyssnat till mina ord kallar jag nu på alla stammarna i norr, säger Herren, och jag kallar på min tjänare, den babyloniske kungen Nebukadnessar. Jag skall låta dem välla in över detta land och dess invånare och över alla folken häromkring. Dem skall jag viga åt förintelse och utsätta för ödeläggelse och hån och krossa för alltid." (Jeremia 25:8-9 Bibel2000)
Han har även använt sig av Cyrus, Persiens kung, Assyrien, Egyptens farao, romarriket och enskilda individer.
Om du går tillbaka till dina kära "kyrkofäder" Ignatius av Antiochia, Polykarpos av Smyrna och Irenaeus, så kan vi se att dessa bekräftar kanon redan på 100-talet e.Kr., inte bara flera hundra år senare. Om dessa var avfallna kristna eller inte är av mindre betydelse, och svårt att exakt säga, det varierade eftersom Johannes sade att antikrister hade trätt fram redan då på 100-talet.
När Johannes dog som den sista aposteln, så tog avfallet helt över. Det var enbart genom apostlarnas handpåläggning som dom andliga gåvorna vidarebefordrades, t.ex. förmågan att väcka upp döda. Dessa övernaturliga förmågor var ett hjälpmedel för att sprida evangelierna snabbt och effektivt. Dom som hade fått dom andliga gåvorna genom apostlarna kunde själva inte vidarebefordra gåvorna, så när sista aposteln dog, då försvann dessa förmågor. Om dom som hade fått gåvorna kunde fortsätta efter apostelns död vet vi inget om, men när dom också dog, så försvann det definitivt.
I alla fall, jag har förtroende för att Gud själv skyddar dom heliga skrifterna och inte är beroende av kyrkomöten eller människor överhuvudtaget.
Och fakta är fortfarande att den bibel som Katolska kyrkan menar är deras, avslöjar massor med läror som Katolska kyrkan har, som inte överensstämmer med kristna bibliska läror. Det är bara sätta sig ner och forska i bibeln:
"
Judarna i Beroia var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde." (Apg 17:11 Bibel2000)
Ni får gärna ta åt er äran att ni bevarade bibelns kanon, det har ingen större betydelse, det viktiga är att alla människor på jorden lätt kan få tillgång till bibeln och få veta Guds vilja och framtida planer, om dom nu väljer att lyssna till dom som Gud har sänt ut:
"
hur skall de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Hur skall de kunna tro på den som de inte har hört? Hur skall de kunna höra utan att någon förkunnar? Hur kan någon förkunna utan att vara utsänd?" (Rom 10:14-15 Bibel2000)
"
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar" (Matt 28:19 Bibel2000)
"
När Jesus såg människorna fylldes han av medlidande med dem, för de var illa medfarna och hjälplösa, som får utan herde, och han sade till sina lärjungar: »Skörden är stor men arbetarna få. Be därför skördens herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.«" (Matt 9:36-38 Bibel2000)
Men som du säger, "Vi har aldrig riktigt trott på det där".