2026-08-10, 08:37
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo jag tolkade det, jag sade: "verserna handlar om dom skriftlärda och fariseerna", alltså inte om att kalla sina föräldrar för fader och mor, det har inget med saken att göra.
Jesus säger alltså att man inte ska kalla någon religiös ledare för "fader".

Läs igen sammanhanget som han säger detta:

"Sedan talade Jesus till folket och sina lärjungar och sade: »De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol... de vill bli hälsade på torgen och kallas rabbi av alla människor. Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder. Ni skall inte kalla någon här på jorden för er fader, ty en är er fader, han som är i himlen. " (Matt 23:1-2, 7-9 Bibel2000)
Apostlarna refererar sig till sig som andliga fäder och de troende i församlingarna som deras barn.
1 Kor 4:14-15.
Inget tyder mot förbud att kalla prästen, kyrkoherden, påven för fader så länge vi är fullt medvetna att Gud är vår verklige fader.
Citera
2026-08-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Apostlarna refererar sig till sig som andliga fäder och de troende i församlingarna som deras barn.
1 Kor 4:14-15.
Inget tyder mot förbud att kalla prästen, kyrkoherden, påven för fader så länge vi är fullt medvetna att Gud är vår verklige fader.

Paulus kallades inte för "fader" även om han pratade om att han var som en fader åt nyblivna kristna.
Han kallades för broder:

"Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er"(2 Petrus 3:15 Bibel2000)
"Ananias gav sig i väg och gick till Judas hus. Han lade sina händer på Saul och sade: »Saul, min broder! " (Apg 9:17 Bibel2000)
"De prisade Gud för vad de fick höra och sade till Paulus: »Du vet, broder, att det finns tiotusentals troende bland judarna" (Apg 21:20 Bibel2000)

Nämn ett enda skriftställe där Paulus kallas för "fader", eller någon annan överhuvudtaget.

Det Jesus pratar om är att dom skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol, alltså att dom vill bli upphöjda, och därmed vill bli kallade för "fader" istället för att vara bröder med varandra på samma nivå.

Paulus ser andra kristna som sina bröder, han säger "broder" eller "bröder" över 100 gånger i hans skrifter. Han säger aldrig "min son" till sina medbröder.

Katolska kyrkan är inte uppbyggd på det sättet som bibeln beskriver den kristna organisationen.
Citera
2026-08-10, 10:14
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Paulus kallades inte för "fader" även om han pratade om att han var som en fader åt nyblivna kristna.
Han kallades för broder:

"Detta har också vår käre broder Paulus skrivit till er"(2 Petrus 3:15 Bibel2000)
"Ananias gav sig i väg och gick till Judas hus. Han lade sina händer på Saul och sade: »Saul, min broder! " (Apg 9:17 Bibel2000)
"De prisade Gud för vad de fick höra och sade till Paulus: »Du vet, broder, att det finns tiotusentals troende bland judarna" (Apg 21:20 Bibel2000)

Nämn ett enda skriftställe där Paulus kallas för "fader", eller någon annan överhuvudtaget.

Det Jesus pratar om är att dom skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol, alltså att dom vill bli upphöjda, och därmed vill bli kallade för "fader" istället för att vara bröder med varandra på samma nivå.

Paulus ser andra kristna som sina bröder, han säger "broder" eller "bröder" över 100 gånger i hans skrifter. Han säger aldrig "min son" till sina medbröder.

Katolska kyrkan är inte uppbyggd på det sättet som bibeln beskriver den kristna organisationen.
I kyrkan är vi alla bröder och systrar i Jesus Kristus inkl präst, biskop, påve diakon mm men det finns nåt som kallas hierarki och där är man inte på samma nivå, det finns en anledning till varför Jesus instiftade prästämbetet så att folk inte skulle vara självutnämnda lärare/fader åt andra utan tillåtelse från högre position.
Citera
2026-08-10, 10:54
Medlem
Citat:
I kyrkan är vi alla bröder och systrar i Jesus Kristus inkl präst, biskop, påve diakon mm

Kan du säga "broder" till din präst? Kan du säga "broder" till påven om du skulle få tillfälle att prata med honom?

Citat:
men det finns nåt som kallas hierarki och där är man inte på samma nivå,

Det finns en organisation men inte hierarki. Alla kristna är på samma nivå, alla är bröder med varandra:

"Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder."(Matt 23:8 Bibel2000)

Så kan du kalla påven för din broder?

Citat:
det finns en anledning till varför Jesus instiftade prästämbetet

Det handlar om prästämbetet i himlen och vara kungar i himlen, inte att man ska vara en präst på jorden:

"Salig och helig den som får vara med i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de skall bli Guds och Kristi präster och vara kungar med honom i tusen år." (Upp 20:6 Bibel2000)

Är era präster också kungar på jorden?

Citat:
så att folk inte skulle vara självutnämnda lärare/fader åt andra utan tillåtelse från högre position.

Men det är ju därför som varje människa eller kristen själv ska lära sig från bibeln, inte att någon ger tillstånd på ett eller annat sätt. Det är bibeln som ska tala för sig själv, inte vad prästen påstår om bibeln.

Protestantismen uppstod på grund av att Katolska kyrkan förlorade greppet om bibeln. Man började massproducera biblar på 1500-talet, och varje människa kunde då läsa själv, i deras eget språk, vad som stod i bibeln. Istället för att prästen, upphöjd i sin pulpet, talade om vad som stod i bibeln för sina lekmän.
Citera
2026-08-10, 11:33
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Kan du säga "broder" till din präst? Kan du säga "broder" till påven om du skulle få tillfälle att prata med honom?

Det finns en organisation men inte hierarki. Alla kristna är på samma nivå, alla är bröder med varandra:

"Men ni skall inte låta er kallas rabbi, ty en är er läromästare och ni är alla bröder."(Matt 23:8 Bibel2000)

Det handlar om prästämbetet i himlen och vara kungar i himlen, inte att man ska vara en präst på jorden:

"Salig och helig den som får vara med i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de skall bli Guds och Kristi präster och vara kungar med honom i tusen år." (Upp 20:6 Bibel2000)

Men det är ju därför som varje människa eller kristen själv ska lära sig från bibeln, inte att någon ger tillstånd på ett eller annat sätt. Det är bibeln som ska tala för sig själv, inte vad prästen påstår om bibeln.

Protestantismen uppstod på grund av att Katolska kyrkan förlorade greppet om bibeln. Man började massproducera biblar på 1500-talet, och varje människa kunde då läsa själv, i deras eget språk, vad som stod i bibeln. Istället för att prästen, upphöjd i sin pulpet, talade om vad som stod i bibeln för sina lekmän.
Om jag vore kardinal kan jag kanske kalla påven för broder men inte som lekman som sitter i kyrkbänken.
Jag ser inte bibeln som högst auktoritet, varför tror du det finns en miljon olika kristna samfund utan någon central ledning, för att folk läser den på egen hand.
Citera
2026-08-10, 12:07
Medlem
Citat:
Om jag vore kardinal kan jag kanske kalla påven för broder men inte som lekman som sitter i kyrkbänken.

Ok.

Citat:
Jag ser inte bibeln som högst auktoritet,

Ok, det leder till att vi inte har något att diskutera om, eftersom jag ser endast bibeln som inspirerad av Gud och nyttig:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar." (2 Tim 3:16-17 Bibel2000)

Men jag kommer ändå ibland att svara om du säger något som jag anser är emot bibeln.
Om du nu inte är intresserad av att argumentera baserat enbart på bibeln?

Citat:
varför tror du det finns en miljon olika kristna samfund utan någon central ledning, för att folk läser den på egen hand.

Det är dels för att Gud har sett till att bibeln är skriven på ett sätt som sorterar agnarna från vetet:

"Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten." (2 Thess 2:11-12 Bibel2000)

Det var därför Jesus talade i liknelser:

"Lärjungarna kom fram och frågade honom: »Varför talar du till dem i liknelser?« Han svarade dem: »Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra...
Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig.
" (Matt 13:10-11,13-15 Bibel2000)

Och dels för att det är Satan Djävulen som påverkar människor, och människornas egna onda begär:

"Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild." (2 Kor 4:4 Bibel2000)

"den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen" (Upp 12:9 Bibel2000)

"Ty de är falska apostlar, ohederliga arbetare, som uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel. Inte underligt då om hans tjänare uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar."(2 Kor 11:13-15 Bibel2000)

"Ni var döda genom era överträdelser och synder den gång ni levde i dem på denna tidens och världens vis och lät er ledas av fursten över luftens rike, över den andemakt som nu är verksam i olydnadens människor. Sådana var vi alla en gång, då vi följde våra mänskliga begär och handlade som kroppen och våra egna tankar ville, och av födseln var vi vredens barn, vi som de andra." (Efesierna 2:1-3 Bibel2000)

"Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar. De slår dövörat till för sanningen och vänder sig till legenderna. " (2 Tim 4:3-4 Bibel2000)

Jehovas vittnen har en central ledning och en strukturell organisation, men Jehovas vittnen kallar ändå individerna i ledningen för bröder.
Även om man har ledningen i församlingen, även om man är äldste, så säger man broder till varandra, och man ser inte upp eller ner på varandra, det finns ingen hierarki.

Ingen kan säga till mig hur jag ska tolka bibeln, jag tolkar bibeln själv, men med hjälp av andra:

"Filippos skyndade fram, och när han hörde mannen läsa profeten Jesaja frågade han: »Förstår du vad du läser?« – »Hur skulle jag kunna det utan att någon vägleder mig?« svarade mannen. Och han bad Filippos stiga upp och sätta sig bredvid honom. " (Apg 8:30-31 Bibel2000)

Det är svårt att förstå bibeln på egen hand, så därför behöver man hjälp. Men det är en själv till sist som måste tolka och avgöra vad man tycker är logiskt och vettigt med olika argument.

Men jag tackar dig för att du var så uppriktig, jag har pratat med andra katoliker, men ingen har varit så uppriktig som du var nu.
Senast redigerad av ttsp 2026-08-10 kl. 12:11.
Citera
2026-08-10, 14:55
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Det är så här det är i Katolska kyrkan. Man upphöjer sina präster och kallar dom för "fader", för att inte tala om hur upphöjd och nära Gud påven är i förhållande till dom andra i Katolska kyrkan som ingår i hierarkin. Påven anser du väl vara Kristi ställföreträdare på jorden, och Kristus är väl Gud, så påven är i praktiken Guds ställföreträdare på jorden, helt enligt Paulus profetia:

"han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud." (2 Thess 2:1-4 Bibel2000)

JV har samma hierarki som katolska kyrkan, bara olika namn. Precis som JV säger att de inte behöver ha tex mors dag på en speciell dag utan de kan nämligen fira mor när de vill så behöver de inte ha en påve, de kan ha hur många påvar de vill, nämligen hela elva styckna.

“The governing body can be likened to the voice of Jesus” (Kenneth Flodin, Morning worship, Jesus yoke is kindly 3:29 min)
https://www.jw.org/en/library/videos/#en/mediaitems/VODPgmEvtMorningWorship/pub-jwb-095_10_VIDEO

Styrande kretsen är mer påve än påven själv är. De påstår också sen nåt år tillbaka att de kommer att kunna läsa människors hjärtan och vara med och döma och förgöra människor under harmageddon, dvs ha samma makt som Jesus.

Medlemmarna måste även lyda styrande kretsen även om befallningarna låter onormala från ett mänskligt perspektiv:

“ At that time, the life-saving direction that we receive from Jehovah’s organization may not appear practical from a human standpoint. All of us must be ready to obey any instructions we may receive, whether these appear sound from a strategic or human standpoint or not.” (W13, nov 15, s.20)

Det finns ingen katolik som dyrkar påven på det sätt JV medlemmar dyrkar styrande kretsen, särskilt inte efter runt år 2013 då det endast handlar om styrande kretsen och de klev ut i rampljuset efter att ha vart “diskreta” i skuggan, då ingen visste deras namn. Numera är de rundresande rockstjärnor och alla troende medlemmar är deras groupies som vill ha selfies foton och autografer.

Så peka inte finger åt katolska kyrkan, det kommer bara att slå slint och komma tillbaka till dig själv, även fast katolska kyrkan är lika falsk som JV.
Citera
2026-08-10, 20:12
Medlem
Citat:
Jag ser inte bibeln som högst auktoritet, varför tror du det finns en miljon olika kristna samfund utan någon central ledning, för att folk läser den på egen hand.

Nu finns det väl i o f s bara mellan 30 000 och 40 000 sådana samfund.Men likväl.
Sannolikt misstog sig Luther ordentligt beträffande bibelöversättningar.
Citera
2026-08-10, 20:40
Medlem
Citat:

Ingen hierarki? Hur är det då med äldstebröde, kretsisar och yrande kretsen?

Förresten, har du blivit äldstebroder nu? Du har ju varit med sedan 1990-talet.
Om inte, vad beror detta på?
Citera
2026-08-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Var en grupp om 7-8 pers. Såg ut som ausländers så jag öppnade upp på engelska. "So what´s happening here?"-typ.

Hade jag varit 20 år yngre alt singel hade jag följt m amerikanskorna till hotellet! Eller åtm swappat tlf nr...

Ja du, det är säkert många unga......och mindre unga..."systrar" som är rejält sexuellt frustrerade.😁😎
Citera
2026-08-11, 19:13
Medlem
Citat:

Gäller det endast bröder? Systrar då? Kvinnor kan tex bara bli pionjärer. Men inte ha någon form av ledarskaproll, syssla med undervisning eller liknande. Kvinnor får tex inte hålla tal på möten.

”Bibeln säger däremot ingenting om att kvinnor har till uppgift att undervisa i församlingen. Paulus skrev i stället att de skulle ”tiga i församlingarna”. Varför det? Ett skäl var enligt Paulus att allting skulle ske ”anständigt och med ordning”. (1 Korinthierna 14:34, 40) För att församlingen ska fungera smidigt har Gud gett en viss grupp ansvaret att undervisa.”– Vakna!, juli 2010, sid. 29”

https://www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/g201007/Bör-kvinnor-undervisa-i-församlingen/

Jehovas Vittnen är absolut organiserade, men jag tycker ändå att det är väldigt hierarkiskt. Även om man kan kalla alla för bröder. De i styrande kretsen är absolut inte på samma nivå som en helt vanlig församlingsmedlem, enligt min uppfattning. Osv.
Citera
2026-08-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Gäller det endast bröder? Systrar då? Kvinnor kan tex bara bli pionjärer. Men inte ha någon form av ledarskaproll, syssla med undervisning eller liknande. Kvinnor får tex inte hålla tal på möten.

”Bibeln säger däremot ingenting om att kvinnor har till uppgift att undervisa i församlingen. Paulus skrev i stället att de skulle ”tiga i församlingarna”. Varför det? Ett skäl var enligt Paulus att allting skulle ske ”anständigt och med ordning”. (1 Korinthierna 14:34, 40) För att församlingen ska fungera smidigt har Gud gett en viss grupp ansvaret att undervisa.”– Vakna!, juli 2010, sid. 29”

https://www.jw.org/sv/bibliotek/tidskrifter/g201007/Bör-kvinnor-undervisa-i-församlingen/

Kvinnor kan inte bli ledare enligt bibeln, men inte heller män kan vara ledare i förhållande till Kristus. Männen måste underordna sig och följa Kristi läror så som det står i bibeln.
Männen måste alltså också underordna sig så som kvinnor och barn, men det handlar inte om hierarki:

"Ty en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är kyrkans huvud – han som också är frälsare för denna sin kropp. Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män." (Ef 5:23-24 Bibel2000)

Kvinnor hos Jehovas vittnen har inget problem med att underordna sig sina män, eftersom männen älskar sina kvinnor som sina egna kroppar:

"På samma sätt är också mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv, ty ingen har någonsin avskytt sin egen kropp, utan man ger den näring och sköter om den så som Kristus gör med kyrkan "(Ef 5:28-29 Bibel2000)

Kvinnor är dessutom överrepresenterade bland Jv i jämförelse med männen, varför skulle kvinnor bland Jv frivilligt underordna sig despoter?
Det finns en ordning i Guds skapelse, inte hierarki. Menar du att barn i Sverige är del av ett hierarkiskt samhälle bara för att barnen måste underordna sig sina föräldrar? Är svenska medborgare del av ett hierarkiskt samhälle bara för att dom måste underordna sig svenska lagar?

Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jehovas Vittnen är absolut organiserade, men jag tycker ändå att det är väldigt hierarkiskt. Även om man kan kalla alla för bröder. De i styrande kretsen är absolut inte på samma nivå som en helt vanlig församlingsmedlem, enligt min uppfattning. Osv.

Ok, hur menar du dom första kristna var organiserade som motsäger hur Jehovas vittnen är organiserade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in