Citat:
Ursprungligen postat av
oyegie
Om jag vore kardinal kan jag kanske kalla påven för broder men inte som lekman som sitter i kyrkbänken.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av
oyegie
Jag ser inte bibeln som högst auktoritet,
Ok, det leder till att vi inte har något att diskutera om, eftersom jag ser endast bibeln som inspirerad av Gud och nyttig:
"
Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar." (2 Tim 3:16-17 Bibel2000)
Men jag kommer ändå ibland att svara om du säger något som jag anser är emot bibeln.
Om du nu inte är intresserad av att argumentera baserat enbart på bibeln?
Citat:
Ursprungligen postat av
oyegie
varför tror du det finns en miljon olika kristna samfund utan någon central ledning, för att folk läser den på egen hand.
Det är dels för att Gud har sett till att bibeln är skriven på ett sätt som sorterar agnarna från vetet:
"
Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten." (2 Thess 2:11-12 Bibel2000)
Det var därför Jesus talade i liknelser:
"
Lärjungarna kom fram och frågade honom: »Varför talar du till dem i liknelser?« Han svarade dem: »Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra...
Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. Så uppfylls Jesajas profetia på dem: Ni skall höra med era öron men ingenting förstå och se med era ögon men ingenting uppfatta. Ty detta folks hjärta är förstockat. De är tröga att höra med sina öron och de tillsluter sina ögon, så att de inte kan se med sina ögon eller höra med sina öron eller förstå i sitt hjärta och omvända sig och bli botade av mig." (Matt 13:10-11,13-15 Bibel2000)
Och dels för att det är Satan Djävulen som påverkar människor, och människornas egna onda begär:
"
Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild." (2 Kor 4:4 Bibel2000)
"
den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen" (Upp 12:9 Bibel2000)
"
Ty de är falska apostlar, ohederliga arbetare, som uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel. Inte underligt då om hans tjänare uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar."(2 Kor 11:13-15 Bibel2000)
"
Ni var döda genom era överträdelser och synder den gång ni levde i dem på denna tidens och världens vis och lät er ledas av fursten över luftens rike, över den andemakt som nu är verksam i olydnadens människor. Sådana var vi alla en gång, då vi följde våra mänskliga begär och handlade som kroppen och våra egna tankar ville, och av födseln var vi vredens barn, vi som de andra." (Efesierna 2:1-3 Bibel2000)
"
Det kommer en tid då människorna inte längre vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den ene läraren efter den andre, därför att det kliar i dem att få höra sådant som de önskar. De slår dövörat till för sanningen och vänder sig till legenderna. " (2 Tim 4:3-4 Bibel2000)
Jehovas vittnen har en central ledning och en strukturell organisation, men Jehovas vittnen kallar ändå individerna i ledningen för bröder.
Även om man har ledningen i församlingen, även om man är äldste, så säger man broder till varandra, och man ser inte upp eller ner på varandra, det finns ingen hierarki.
Ingen kan säga till mig hur jag ska tolka bibeln, jag tolkar bibeln själv, men med hjälp av andra:
"
Filippos skyndade fram, och när han hörde mannen läsa profeten Jesaja frågade han: »Förstår du vad du läser?« – »Hur skulle jag kunna det utan att någon vägleder mig?« svarade mannen. Och han bad Filippos stiga upp och sätta sig bredvid honom. " (Apg 8:30-31 Bibel2000)
Det är svårt att förstå bibeln på egen hand, så därför behöver man hjälp. Men det är en själv till sist som måste tolka och avgöra vad man tycker är logiskt och vettigt med olika argument.
Men jag tackar dig för att du var så uppriktig, jag har pratat med andra katoliker, men ingen har varit så uppriktig som du var nu.