2026-08-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
När var fullkornspasta en trend?

Hmm, någon gång 2005-2009 ish tror jag. Varje butik hade det i showmontrar, mycket reklam och erbjudanden, recept föreslog "byt ut pastan till skräp för nyttigare" etc under en period. En traumatisk upplevelse men vilka ljuva år ändå.
Citera
2026-08-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummihajen
Har aldrig riktigt förstått mig på micron. Känns ärligt talat inte som att den är bra för någonting annat än micropopcorn. Allt annat man stoppar in blir antingen varmt på vissa ställen och iskallt på andra, eller får någon konstig gummiaktig konsistens.
Folk verkar använda den till precis allt möjligt, men jag har aldrig fattat grejen. Ska jag värma mat vill jag hellre använda stekpanna eller ugn och faktiskt få maten varm och god, istället för den där halvlama micron-versionen. Micropopcorn är typ det enda där jag tycker att micron faktiskt levererar.
Jag håller med om nästan allt du säger! Men micropopcorn är äckligt jämfört med popcorn du gör i en gryta.

En mikrovågsugns enda syfte är att tina mat.
Citera
2026-08-09, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Hmm, någon gång 2005-2009 ish tror jag. Varje butik hade det i showmontrar, mycket reklam och erbjudanden, recept föreslog "byt ut pastan till skräp för nyttigare" etc under en period. En traumatisk upplevelse men vilka ljuva år ändå.

Haha.
Nej, fullkornspasta var aldrig en ’trend’.
Inte på krogar och inte i hemmen. Du får nog kolla upp vad en ’mattrend’ innebär.
Citera
2026-08-09, 21:05
Medlem
Citat:
Haha.
Inte på krogar och inte i hemmen. Du får nog kolla upp vad en ’mattrend’ innebär.

Det var en trend och topic är frågan "vilka trender var ni dumma nog att gå på".
Haha på dig själv, arbetar du som dörrvakt?
Citera
2026-08-09, 21:26
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Kvarg-manin för sådär 10 år sedan var lite småjobbig också. Jag prövade bara det 1 gång och tyckte inte det var något vidare.

Men jag pluggade på Komvux och det gick ett helt gäng träningsintresserade unga killar i de flesta ämnen jag läste. Så på rasterna bestod typ 50% av alla ord som sades av "Kvarg" och "Protein".
Citera
2026-08-09, 22:06
Medlem
Håller med om allt i TS och lägger till chiafrön och matchate. Dyrt vider.

Chiafrön kan innehålla miljögifter och matchate kan ge förhöjda kolesterolvärden. Undvik!
Citera
2026-08-09, 22:11
Medlem
Citat:
Haha.
Jo det var en stor mattrend omkring 2003-2006 kanske, minns inte exakt. God pasta köpte jag då faktiskt.
Citera
2026-08-09, 22:49
Medlem
zombie-nations avatar
Om man är 5 i familjen eller äter 3 portioner är airfryer dumt. Men snabbt och snålt om man lagar bara en portion. Jag gör pommes i ugnen till en person. Slöseri med el.

På 70-talet skulle man ha keso istf grädde. Bläh! Keso passar bättre till icke söt mat.
Citera
2026-08-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag gör pommes i ugnen till en person. Slöseri med el.
Och du anser att det är gott?

Gör så här, ta fram din lilla kastrull, fyll på med en halvliter rapsolja. Värm till typ 180 grader C. Under tiden eller helst tidigare så har du tagit fram dina fryspommes.

I med dina frysta pommes som förhoppningsvis tinat lite. Du ser när färgen är bra, då tar du upp dem med din hålslev.

Efter det kommer du aldrig mer köpa pommes på McDonalds, du kommer aldrig mer göra pommes i ugn eller airfryer.

Vad ville jag ha sagt? Jag har aldrig förstått mig på hypen att göra pommes i ugn. Det smakar ju fan fan vidrigt.

Ett tips är att ha en dedikerad kastrull för fritering, kan vara en vanlig rostfri kastrull av god kvalitet, men ännu hellre en riktig frityrgryta med korg. Oljan får vara kvar, den håller sig riktigt länge.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-09 kl. 23:18.
Citera
2026-08-09, 23:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och du anser att det är gott?

Gör så här, ta fram din lilla kastrull, fyll på med en halvliter rapsolja. Värm till typ 180 grader C. Under tiden eller helst tidigare så har du tagit fram dina fryspommes.

I med dina frysta pommes som förhoppningsvis tinat lite. Du ser när färgen är bra, då tar du upp dem med din hålslev.

Efter det kommer du aldrig mer köpa pommes på McDonalds, du kommer aldrig mer göra pommes i ugn eller airfryer.

Vad ville jag ha sagt? Jag har aldrig förstått mig på hypen att göra pommes i ugn. Det smakar ju fan fan vidrigt.

Ett tips är att ha en dedikerad kastrull för fritering, kan vara en vanlig rostfri kastrull av god kvalitet, men ännu hellre en riktig frityrgryta med korg. Oljan får vara kvar, den håller sig riktigt länge.

Tycker inte om friterad mat.
Citera
2026-08-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Hej! Saker och ting går i trender i matlagning som överallt annars. Inte sällan luras man ju från gamla trygga rutiner till att testa skit som smakar skit och luktar skit, bara för att folk och Ica Buffé ljugit en rakt upp i ansiktet om hur enkelt och tillfredsställande det är att göra.

Den här tråden är för att dela med oss av de trender som vi var dumma nog att gå på, kanske kan vi hindra någon att gå på samma beta i framtiden.

1. Koka egen buljong. Alla håller på med detta. Tydligen kan man inte jämföra den rika smaken av nykokt märg och skräp med den alldeles utmärkta buljong man får av Lidls tärningar. Såg en snubbe dela med sig att han lagt sin semester på att koka en bautabuljong där han sov i köket (vad nu det skulle vara bra för, han kan lika gärna gå upp från sängen och röra i buljongen som att sova vid spisen på ett ligglagg) och rörde om i sörjan varannan timme dygnet runt i flera veckor. Han postade bilder på sin sovstation, det var smutsigt och i hörnet stod ett halvt uppdrucket sexpack julmust kvar. Sjukt. Jag försökte frysa in allt skal och kycklingskelelett och koka upp något, det smakade surt och fullkomligt motbjudande.

2. Grönkåls"chips". Folk sa att det var godare än vanliga chips och även om inte ens jag var korkad nog att gå på den trodde jag iaf att det betydde att det var gott. Det luktar sopor och smakar saltade sopor. Konsistensen var som att äta en psalmbok. I julas drog någon jävla psykopat in en jättestor påse grönkålschips (typ 25 liter) och la på kontoret för att sprida julstämning. Fin tanke men ingen åt ju av det där skräpet så det luktade toppen när alla var tillbaka efter jul och påsen stått och pruttat för sig själv i lokalerna.

3. Hemgjord pesto. Smakar typ som köpepesto men sötare och tio miljarder gånger dyrare.

4. Air fryer. Är en pytteliten varmluftsugn. Det blir inte krispigt och mumsigt med bara en minimal del av oljan, det smakar som att man bakat sakerna i en liten varmluftsugn. Är jag idiot? Ja kanske, men jag väntade mig att de inte skulle direkt ljuga för mig, jag väntade mig någon funktion som gjorde något med maten som jag inte kan få i en varmluftsugn. Dessutom måste man laga maten i tusen omgångar eftersom den bara har plats för typ en tesked mat åt gången men ändå står som en Agaton Sax-maskin och tar upp halva köket.

Är jag dum i huvet? Mycket sannolikt. Är jag totalt värdelös på att laga mat? Inte omöjligt. Jag vill ändå bjuda in andra exempel på besvikelser som ni varit med om, helst utan att förklara varför det är otroligt enkelt att koka sin egen buljong och att den mustiga smaken inte går att jämföra med tärningar och blablabla.
Ingen verkar ha nämnt hamburgare.

Då pratar jag inte om Max eller McDonalds utan de fina hamburgarna man får på Flippin, Brödernas osv där ägarna tävlar i jakten om den perfekta burgaren.

Tyckte att trenden var kul när Flippin öppnade 2012 efter att grundaren hade rest i USA i jakt efter den perfekta burgaren. Nu har det dock trenden pågått i 15 år och det finns ett dussintals ställen med den ”perfekta” hamburgaren.

Seriöst, hur gott kan det bli?! Det är en jävla HAMBURGARE, en skiva kött i två skivor bröd!!! Har aldrig tänkt något annat än ”Jaha, då har man käkat en hamburgare.” Har aldrig lämnat restaurangen med en kulinarisk ståfräs och känt att jag har haft en helt himmelsk hamburgarupplevelse.

Hoppas att alla ”fina” hamburgerrestauranger går i konken, köper hellre 10 cheeseburgare på McDonalds.
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-08-09 kl. 23:29.
Citera
2026-08-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker inte om friterad mat.
Och ändå gillar du pommes frites? Friterad potatis.
Pommes frites ([pomˈfrɪt], ibland stavat pomfritt efter uttalet) är potatis som har skurits i stavar och därefter friterats.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pommes_frites
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in