2026-08-09, 17:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hur går det till är man lägger fram de processuella felen i LVU mål som exempelvis Elsas?

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Här har du åter allt som behövs men som du konsekvent undviker:
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

CFR motsäger givetvis inte det på något sätt.

Att du kallar juridiska argument för att ”yla” visar bara att du är helt oseriös.
Du tar det bara tillbaka hit.
Citera
2026-08-09, 17:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Snälla, du har ylat om att alla som petar hål i din biträdes teori är någon rättshaverist som skriker skallen av sig medans du inte kan argumentera för den öht.

Läs hur CFR går tillväga för att hålla domstolen ansvariga över Elsa-fallet istället.

Det är inte de juridiska ombudens fel att socialtjänsten vinner nästan vartenda LVU-mål i domstol – det handlar om djupa strukturella fel i systemet. När en myndighet inte behöver redovisa hur de kommit fram do sina slutsatser i beslutsunderlaget är det uppenbart varför rättssäkerheten brister.

LVU-processen blir aldrig rättssäker förrän tre grundläggande krav uppfylls:

1. En oberoende, extern faktagranskning av underlaget.

2. Reella förhör med socialtjänstens egna källor och vittnen som standard.

3. Full insyn i myndighetens samtliga handlingar inklusive alla minnesanteckningar.

Allt måste upp på bordet och ingenting får döljas. Först då sätter vi stopp för liknande fall.

Att skylla på att advokaterna inte åberopar "processuella fel" när de inte en gång får se det dolda underlaget är att sila mygg och svälja kameler.

När ska Totius ge sig?
Citera
2026-08-09, 17:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du tar det bara tillbaka hit.
Ja, där finns juridiska argument som borde lagts fram av ombuden redan från början.
Citera
2026-08-09, 17:46
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ja, där finns juridiska argument som borde lagts fram av ombuden redan från början.
Och när domstolen då vägrar respektera dem?
Citera
2026-08-09, 17:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Att jag är relativt ny i tråden och bara gjort ett fåtal inlägg verkar tydligen mer misstänkt än att tillbringa månader här inne och kommentera samma ärende dag efter dag.

De flesta människor ger sig nog aldrig in i sådana här trådar överhuvudtaget. En konsekvens blir att ett fåtal väldigt aktiva skribenter till slut kan uppfatta sin egen tolkning som den enda rimliga, och varje ny röst som ifrågasätter den måste då vara en ”chatbot”, kommunanställd eller ha något annat dolt motiv.

Jag nöjer mig med att diskutera sakfrågan. Vem jag är förändrar inte innehållet i det jag skriver.

Du kliver som av en händelse rakt in i den här tråden och går direkt i försvar för kommunens grova övergrepp mot ett barn och dess familj.

Det går att läsa dig som en öppen bok, och dina bortförklaringar gör bara saken värre. Det enda anständiga i det här läget vore att pudla, erkänna de allvarliga fel som begåtts och förklara för allmänheten varför Elsa inte återlämnades långt tidigare utifrån den information som faktiskt fanns.

Det finns absolut inget försvar för hur hon har behandlats, oavsett vilka rökridåer du försöker lägga ut. Ingen köper det här utom möjligen "doktorn", som verkar vara den enda systemriddaren du har kvar på din sida.
Citera
2026-08-09, 17:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och när domstolen då vägrar respektera dem?
I denna tråd är det en hypotetisk fråga eftersom argumenten inte lagts fram i ärendet.
Citera
2026-08-09, 18:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du kliver som av en händelse rakt in i den här tråden och går direkt i försvar för kommunens grova övergrepp mot ett barn och dess familj.

Det går att läsa dig som en öppen bok, och dina bortförklaringar gör bara saken värre. Det enda anständiga i det här läget vore att pudla, erkänna de allvarliga fel som begåtts och förklara för allmänheten varför Elsa inte återlämnades långt tidigare utifrån den information som faktiskt fanns.

Det finns absolut inget försvar för hur hon har behandlats, oavsett vilka rökridåer du försöker lägga ut. Ingen köper det här utom möjligen "doktorn", som verkar vara den enda systemriddaren du har kvar på din sida.
Jag tycker du ska sluta med halmgubbar och personangrepp och bemöta användaren i sak istället. Det är väldigt tröttsamt med dina osakliga upprepningar.
Citera
2026-08-09, 18:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
I denna tråd är det en hypotetisk fråga eftersom argumenten inte lagts fram i ärendet.
Ok. Vad du än säger.
Citera
2026-08-09, 18:10
Medlem
Jag är inte ute efter att ”vinna”, få rätt eller samla folk på min sida. Jag försöker förstå ett komplicerat ärende och skilja mellan vad som faktiskt är belagt och vilka slutsatser man själv drar av materialet.

Du verkar ha svårt att ta in att vi faktiskt håller med om mycket. Jag har flera gånger skrivit att handläggningen innehåller allvarliga brister och att mycket har gått fel. Det jag inte gör är att därifrån automatiskt dra slutsatsen att varje annan fråga i ärendet därmed är avgjord.

Att resonera kring flera möjliga förklaringar är inte att försvara kommunen. Det är bara att inte bestämma svaret först och sedan läsa allt genom den slutsatsen.

Och jag behöver varken att du håller med mig eller att någon annan gör det. Jag tycker helt enkelt att frågorna är mer intressanta än lägerbildningen.
Citera
2026-08-09, 18:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag är inte ute efter att ”vinna”, få rätt eller samla folk på min sida. Jag försöker förstå ett komplicerat ärende och skilja mellan vad som faktiskt är belagt och vilka slutsatser man själv drar av materialet.
Du försöker inte förstå någonting. Du försöker lägga ut dimridåer för att försvara Örebro kommun. Det är ditt enda intresse i tråden och det var därför du hoppade in: Alla dina inlägg är AI-genererade och följer ett känt mönster.

Citat:
Du verkar ha svårt att ta in att vi faktiskt håller med om mycket. Jag har flera gånger skrivit att handläggningen innehåller allvarliga brister och att mycket har gått fel. Det jag inte gör är att därifrån automatiskt dra slutsatsen att varje annan fråga i ärendet därmed är avgjord.
Nej det gör du inte, eftersom du kraftigt försöker tona ner vad Örebro kommuns socialtjänst gjort med ett sjukt barn och dess familj.

Citat:
Att resonera kring flera möjliga förklaringar är inte att försvara kommunen. Det är bara att inte bestämma svaret först och sedan läsa allt genom den slutsatsen.
Det finns inga förklaringar till detta haveri annat än grovt maktmissbruk och det verkar dessutom skett fullt medvetet, eftersom den externa utredningen mörkades för nämnden. Det säger sig självt att det inte var ett olyckligt misstag. För många tjänstemän och chefer kände till det för att det skulle stämma.
Citat:
Och jag behöver varken att du håller med mig eller att någon annan gör det. Jag tycker helt enkelt att frågorna är mer intressanta än lägerbildningen.

Hade jag varit du, roboten, hade jag gett upp. Det är redan kört. Det går inte att återupprätta allmänhetens förtroende efter allt som hänt.

Ingen litar på vare sig nämnden eller cheferna inom Örebro kommun och särskilt inte när de vräker ur sig att de inte har någon skyldighet att meddela föräldrarna när de hittar uppgifter som talar mot en fortsatt placering. Det uttagandet säger allt.

Det här är personer som överhuvudtaget inte borde få arbeta med barn eller familjer. De borde få sparken och förbjudas att någonsin mer arbeta inom en myndighet eller kommun.
Citera
2026-08-09, 18:50
Medlem
Myndigheter ska samarbeta emellan så har det varit, det har funnits en osynlig pakt mellan socialtjänst och domstol.

Vet inte hur länge detta funnits men troligen har det funnits länge.
Citera
2026-08-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Myndigheter ska samarbeta emellan så har det varit, det har funnits en osynlig pakt mellan socialtjänst och domstol.

Vet inte hur länge detta funnits men troligen har det funnits länge.
Det är min uppfattning också.

När den/dom drabbade inser att det är så det är -
ja då är det redan mer eller mindre kört - men domaren och advokaterna kan köpa champagne ändå.
Senast redigerad av commandaria 2026-08-09 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in