2026-08-09, 17:26
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Om det varit skoavtryck från brottsoffren så skulle de ju inte vara relevanta för utredningen, vilket de bevisligen är.

Hur vet du att skoavtrycken är relevanta för utredningen? Jag vet det då inte.
Citera
2026-08-09, 17:27
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag håller med dig där. Artikeln har inte klarat tidens tand så bra som GMs DNA.

Exakt. Det är snudd på att Aftonbladet borde ta sitt ansvar och plocka bort den.
Citera
2026-08-09, 17:28
Medlem
Ok, tack för svaret. Bra man kan ha olika åsikter, annars vore ju ett sådant här forum mindre givande. Vill också säga att jag har stor respekt för svenska domare och känner att vi har ett rättsäkert system i Sverige, speciellt i hovrätterna. Principen hellre fria än fälla, om man är osäker, är helig.

Vill dock säga att min poäng var att han släpar Gerd genom ett rum och tar sedan höger utan att stanna upp och når då den andra döda kroppen i en bestämd rörelse utan uppehåll. Även om båda yttre dörrarna stod öppna som du antyder, men inte skriver, så borde han dragit henne in inför dom och stängt båda om han inte visste vad som låg i inre rummet, dvs dödade Tor.

Alltså inte;

"Vi vet ju t ex inte om ladugårdsdörren stod öppen - vilket gjort att placering i ladan blivit "en normal följd" då han befann sig ute på gårdsplanen med den öppna ladan närbelägen."

För övrigt betänk vad åklagare Hanna Flordal antyder här , 30 sek in. Jag citerar "det är precis så, hon kan ju varit medvetslös, naturligtvis, men mkt tyder på att hon trots allt var vid liv, då hon släpades in" utifrån frågan; "Enligt rättsläkaren kan det varit så att Gerd Viklund var vid liv, då hon släpades in ?

Min egen eventuella slutsats, åklagaren antyder, att hon tror Gerd var vid medvetande..... Har man hittat ngt under Gerds naglar, som antyder det ? dvs att hon ev kämpat emot ?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/aklagaren-om-atalade-mannens-version-inte-trovardig

Om hon nu var vid liv, och dödandet avslutades inne i ladan, vilket troligen går att bevisa, med spår på brottsplatsen, kom de andra mördarna tillbaka och slutförde dödandet av Gerd efter att MGM lämnat ?

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vill bara börja säga att förekomsten av DNA-träff, blodspåren som finns samt frågan kring att offret kan ha levt när hon släpades in - givetvis är någonting som kommer/skall värderas av rätten. Självklart talar detta (i någon mån) emot den misstänkte. Så ingenting av detta skall ju förringas.

Men som svar på frågan så skulle jag säga att dessa omständigheter fortfarande inte visar att HAN begått mordet/en. Jag menar han medger ju att han inte mördat någon, utan endast släpat in det kvinnliga offret i ladan. Någon konklusiv bevisning som kopplar honom till själva dödandet/mordet finns ju inte - utan man har ju endast DNA-träffen vid fotleden (i samband med släpandet) som han gett en förklaring till. Med detta vid handen spelar det ju ingen roll att offren mördats "på samma sätt", eftersom att dessa två mord kan/"skall ha" begåtts av någon annan person. Att det blivit blodspår i samband med att kroppen släpats motsäger ju heller ingenting, eftersom det fortfarande kan vara någon annan som förorsakat blödningen.

Om man sedan ser till den märkliga slumpen kring att han skulle ha placerat det kvinnliga offret på exakt samma ställe som det andra, redan mördade, offret ligger - så har vi nog vid det här laget för lite bakgrundsfakta för att kunna analysera den omständigheten. Vi vet ju t ex inte om ladugårdsdörren stod öppen - vilket gjort att placering i ladan blivit "en normal följd" då han befann sig ute på gårdsplanen med den öppna ladan närbelägen. Vi vet heller inte om den misstänkte såg att de andra gärningsmännen kom ut från ladan - vilket kan leda till att den misstänkte fick "inspiration" eller utgick ifrån att ladan spelade en roll i detta.

Sammanfattningsvis: Jag skulle absolut säga att förekomsten av DNA-träff på fotled, blodspår in mot ladan samt att det sedermera är i ladan man hittar offret - är tillräckligt för att det skall vara ställt utom rimligt tvivel att han dragit in det döda offret i ladan (även utan hans egna erkännande). Men jag har svårt att tro att det skulle anses vara ställt utom rimligt tvivel att han mördat...

/Observera nu att det jag skriver inte är vad jag själv tror har hänt...utan jag pratar ur bevissynpunkt och det den misstänkte framfört.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-09 kl. 17:34.
Citera
2026-08-09, 17:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Exakt. Det är snudd på att Aftonbladet borde ta sitt ansvar och plocka bort den.
Den håller väl en ganska normal kvalité för att vara en artikel från AB?

Oftast har de rätt, men ibland går det lite fort och det blir fel.
Citera
2026-08-09, 17:29
Medlem
Har du kollat bilderna i mitt inlägg och faktiskt läst det?

Citat:
Tror det var detta jag svarade med-skribenten på alldeles nyss. Läs: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas
Citera
2026-08-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Har du kollat bilderna i mitt inlägg och faktiskt läst det?

Det tror jag inte. Så är det något jag missat eller inte svarat på så utveckla det gärna :-)
Citera
2026-08-09, 17:38
Medlem
Ifall min tolkning av JJs handlande kan göra att rätten skulle kunna värdera det som att agerandet tyder på en tydligare inblandning i morden?

Citat:
Det tror jag inte. Så är det något jag missat eller inte svarat på så utveckla det gärna :-)

Här har du det för enklare access:

Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Skulle vilja hävda att JJ inte bara är rökt i den här rättsprocessen utan också orimligt pantad.

Titta NOGA på de här bilderna (4 st) med blodspåret in i ladan: https://imgur.com/a/6bE3UOU

Som det ser ut är Gärd dragen i en enda kontinuerlig rörelse först in från gårdsplanen där över tröskeln och sedan in runt hörnet in i det inre, större rummet i ladan. Som jag har förstått det så är hon därinne placerad i direkt närhet till den kläd-/tyghög som Tor gömts under.

Läs sedan det här från fredagens Aftonbladet:
"45-åringen säger att han vid tiden för mordet var ute på en långpromenad när han hörde ett bråk. Han såg Gerd liggandes på mage med ett sår i bakhuvudet och två män som gav sig av i en röd Volvo 740. 45-åringen beskriver sen hur han går fram till Gerd, tar tag om hennes fötter eller ben och släpar in henne i en lada, stänger ladudörren och går hem."
Fundera nu på det här:

Så inte nog med att det måste vara en totalt vidrig upplevelse att dra en lealös människa med inslagen skalle en enda millimeter är det här fråga om att göra så med en äldre liten kvinna ett tiotals meter. Hennes huvud släpas efter marken, in över tröskeln och sedan längs golvet och hela tiden rinner blodet och bildar ett så tydligt och brett blodspår, format i en enda lång svepande rörelse. Som det ser ut kan man sluta sig till att Gärds kropp/huvud INTE legat still någonstans i spåret som syns på bilderna för då hade en blodpöl ansamlats där.

För mig tyder detta på att den som drar in henne där utför det hela med fokus, bestämdhet och vetskap om var han vill placera kroppen, vilket visar sig vara i anslutning till där Tor ligger gömd.

Detta tycker jag gör att:

JJ's berättelse om att han

- hör bråk och på avstånd ser två personer slå ihjäl Gärd och fly i bil
- får panik av att kunna bli misstänkt för detta och då
- släpar in Gärd i ladan för att gömma henne om någon skulle råka se honom

är en totalt icke trovärdig berättelse kring sin oskuld.

Skulle någon, mot all världens logik, få en sådan panik och känna det orimliga behovet att gömma en kropp för att man precis bevittnat ett mord, där gärningsmännen flyr, så hade man kunnat tänka att man drog in kroppen precis innanför dörren och stängde den - inte dra in offret långt in i ladan och dessutom bara råka stanna i direkt närhet till ett andra, under jackor gömt, mordoffer.

JJs andra skrivna förklaring, som han visserligen dragit tillbaka, där han skulle blivit beordrad av de två männen att dra in Gärd i ladan är än mer osannolik: det skulle innebära att två kallblodiga mördare som uppenbarligen inte har någon respekt för andras liv istället för att döda ytterligare en person som sett dem på nära håll och kan vittna om vilka de är interagerar med detta vittne och bara sticker iväg i en avslöjad flyktbil…det är så jävla dumt att man nästan vill börja gråta.

Att han dragit till med en sådan alternativ historia, dessutom skriftligt, visar på att han inte går att lita på.

I båda scenariorna han gett så är det för mig inte heller trovärdigt att en som inte är (med)skyldig till dubbelmordet inte skulle hört av sig till polisen eller berättat för någon familjemedlem om det här under alla dessa år.

Min slutsats:

JJ är skyldig till brotten - jag tror att han flöjtade runt i området under sina promenader och kanske snokade för nära gården, Tor konfronterade honom och det blev ett oplanerat yxmord från JJs sida, han fick panik och gömde Tor noggrant och blir påkommen och överraskad av Gärd så i ännu mer panik och med adrenalinet maximerat jagar han efter och slår henne i bakhuvudet på gårdsplanen samt släpar in henne långt in i ladan där han gömt Tor.
Citera
Medlem
du borde verkligen titta på alla 4 bilderna i StockholmHolmes utmärkta analys, från igår

Citat:
Citera
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12

För övrigt betänk vad åklagare Hanna Flordal antyder här , 30 sek in. Jag citerar "det är precis så, hon kan ju varit medvetslös, naturligtvis, men mkt tyder på att hon trots allt var vid liv, då hon släpades in" utifrån frågan; "Enligt rättsläkaren kan det varit så att Gerd Viklund var vid liv, då hon släpades in ?

Min egen eventuella slutsats, åklagaren antyder, att hon tror Gerd var vid medvetande..... Har man hittat ngt under Gerds naglar, som antyder det ? dvs att hon ev kämpat emot ?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/aklagaren-om-atalade-mannens-version-inte-trovardig

Det känns lite makabert att spekulera om detta, men blodspåret blir inte svagare och svagare ju längre kroppen dras in i ladugården utan håller samma bredd hela vägen.

Det ser ut som "flödet" är konstant. Blodspåret är jämnbrett hela vägen. Något som kan tyda på att hjärtat slår.

Var cirkulationen helt borta och Gerd död gissar jag att blodspåret skulle bli som när man doppar en pensel i färg. Det blir tunnare och tunnare med färg ju längre man drar den. Så ser inte blodspåret på bilderna ut.
Citera
2026-08-09, 17:39
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Den håller väl en ganska normal kvalité för att vara en artikel från AB?

Oftast har de rätt, men ibland går det lite fort och det blir fel.

Jo jag hyser inga illusioner angående kvalitén på kvällstidningsjournalistik. Jag tänkte mest på artikelns ålder samt att den innehåller uppenbara felaktigheter.

Den som googlar litet hastigt kan snabbt få för sig att mordvapnet hittats, att förövarens fingeravtryck sannolikt är säkrade samt att Gerd mördades inne i huset.

Det kanske fanns ännu mer svammel i artikeln.
Citera
2026-08-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
För att det var inne i det inre rummet som både hon och Tor hittades. Det visar även de två dokumentärerna:
1. ”Svensk Mord. OLÖSTA FALL: DÖDEN I BRATTÅS 2005”, med klipp från Efterlyst och Veckans Brott. https://www.youtube.com/watch?v=OE5DYLU8caw
och
2. ”Svenska fall för FBI ” (säsong 2 avsnitt 7) som kan ses gratis på Tv4 Play.
https://www.tv4play.se/video/f09e17793e762c92739a/avsnitt-7

Båda dokumentärerna visar bilder på brottsplatsen, från polisens förundersökning.

Ja det är ett rörigt fall. Där man inte vet om det är ren tillfällighet eller md viss planering. Om det handlade om affär som gått fel, eller stöld/inbrott och påkomna…de hade ju varit borresta så nån kan ju ha rekat innan. Men det man vet är ju att Gerd inte brukade vara där denna veckodag så hennes besök den dagen var ju oplanerat.

Man jag funderar över: om JJ nu inte var med när Tor dödades inne i det inre rummet i ladan utan kom dit först när han bevittnade att två män jagade Gerd med en yxa…så släpade han av nån anöedning in Gerd hela vägen in i det inre rummet. Tor var helt gömd, övertäckt med bl.a oljerockar, och han hittades ju först 3 tim efter Gerd. Även Gerd var var övertäckt, men bara ansiktet/överkroppen, av en jacka. Vem har täckt över dem? Täckte de båda mördarna över Tor, eller var det JJ? Och om han nu inte visste att Tor redan låg där gömd - varför tog han sig tid att täcka över Gerd om han nu var så panikslagen och ville därifrån då vem som helst kunde dyka upp…

Om han var oskyldig fanns det ingen anledning att göra sig omaket med att släpa in Gerd i någon lada och speciellt inte delvis täcka henne. Om han själv inte var gärningsman eller delaktig, borde han väl inte heller välja att utföra något som riskerade att hans eget DNA kunde lämnas eller själv bli kontaminerad med BO:s DNA, vilket nu skedde.

Istället hade han kunnat ringa 112, larma ambulans och ge tips till polisen om "de två andra männen."

Sedan undrar man ju varför han hade ärende dit.
Gissar att han är delaktig och medhjälpare till ytterligare en person med närmare koppling till BO med intresse för någon handling (ev. testamente eller annat till dennes eller annan närståendes nackdel). Denne kan ha varit bilburen och tagit med sig mordvapnet. Båda kan i.o.f.s. ha åkt bil.

Men frågan blir då varför arkivet hittades vid stigen bakom huset. Och om innehållet nu var värdelöst, varför ta med sig det öht? Satt man i skogen och letade igenom det?

Kreditkortet utan pinkod kan ha varit en skenmanöver. Tur för MGM att inte kameran vid bankomaten fungerade. Men varför ta en sådan korkad risk?

Ska bli oerhört intressant om vi får läsa fup!
Citera
2026-08-09, 17:40
Medlem
Citat:
Det känns lite makabert att spekulera om detta, men blodspåret blir inte svagare och svagare ju längre kroppen dras in i ladugården utan håller samma bredd hela vägen.

Det ser ut som "flödet" är konstant. Blodspåret är jämnbrett hela vägen. Något som kan tyda på att hjärtat slår.

Var cirkulationen helt borta och Gerd död gissar jag att blodspåret skulle bli som när man doppar en pensel i färg. Det blir tunnare och tunnare med färg ju längre man drar den. Så ser inte blodspåret på bilderna ut.

Bra analys! Finns det nån läkare här som kan ge ett inspel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in