2026-08-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den där yxan igen...

Jag funderar på om den som högg använde baksidan eller eggsidan.

Det kan ju, tror jag, visa hur benägen gärningspersonen är rent mentalt.

Att direkt döda eller "bara" söva ner offren.

En klyvyxa som de flesta tror, är hyfsat tung och lång svår att svinga med speciellt i ladugården när det är lågt till taket.

Har JJ den kraften?

Klyvyxa:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/motorsagar-och-vedklyvning/vedbearbetning/yxor/klyvyxa-019965/

https://testfakta.se/sv/verktyg-tradgardsredskap/article/stora-skillnader-pa-klyvyxor
Jo, hur man använder en klyvyxa, den är dödlig oavsett fram eller baksidan. Det kommer nog fram vid rättegången.En rättsläkare, vid rättegången, är vittne där, kommer att berätta hur mordoffren blev tagna av sina liv. Dom dog, oavsett vilken sida av yxan man använde.
Citera
2026-08-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag tror i för sig DNA-matchning kan vara rätt tvivelaktigt rent generellt. Men det är ju en större diskussion.

I detta fall som tråden handlar om är det alltså specifikt släktforskningsvarianten vi snackar om. Och frågan jag vill resa är om det verkligen letts i bevis att det funkar.

Jag tycker det är särskilt oroande eftersom det finns ju en rätt djävulsk potential i just detta att användas som förtryckarredskap från staten mot medborgarna. Plötsligt kan vem som helst bli haffad för mord eller andra allvarliga brott.

Men, allvarligt talat, du förstår väl att man efter släktforskningen är färdig tar ett nytt blodprov av MGM och jämför detta med dna't på strumpbyxorna?
Citera
2026-08-08, 18:01
Medlem
K.Blomkvists avatar
JJ har hört skrik.

Sant eller ej...

Mannen åtalad för dubbelmordet i Brattås: ”Hörde skrik”

https://www.youtube.com/watch?v=ma4NItFzbXM

Mannen berättar i förhör att han var ute på en långpromenad och hörde skrik.

Det har jag aldrig sett eller hört.
STOR nypa salt!!
Citera
2026-08-08, 18:12
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja precis. Kanske att han redan bestämt vem eller vilka han skulle ha ihjäl.

Intressant! Jag vet lika litet som någon annan i tråden så jag tänker inte påstå att du är ute och cyklar. I synnerhet som du föredömligt bygger upp din teori med relevanta exempel.

Jag har dock själv aldrig tänkt i de här banorna. För mig har det alltid funnits någon slags motivbild om än trivial med i resonemanget. Att få andras perspektiv berikar!
Citera
2026-08-08, 18:19
Medlem
Skulle vilja hävda att JJ inte bara är rökt i den här rättsprocessen utan också orimligt pantad.

Titta NOGA på de här bilderna (4 st) med blodspåret in i ladan: https://imgur.com/a/6bE3UOU

Som det ser ut är Gärd dragen i en enda kontinuerlig rörelse först in från gårdsplanen där över tröskeln och sedan in runt hörnet in i det inre, större rummet i ladan. Som jag har förstått det så är hon därinne placerad i direkt närhet till den kläd-/tyghög som Tor gömts under.

Läs sedan det här från fredagens Aftonbladet:
"45-åringen säger att han vid tiden för mordet var ute på en långpromenad när han hörde ett bråk. Han såg Gerd liggandes på mage med ett sår i bakhuvudet och två män som gav sig av i en röd Volvo 740. 45-åringen beskriver sen hur han går fram till Gerd, tar tag om hennes fötter eller ben och släpar in henne i en lada, stänger ladudörren och går hem."
Fundera nu på det här:

Så inte nog med att det måste vara en totalt vidrig upplevelse att dra en lealös människa med inslagen skalle en enda millimeter är det här fråga om att göra så med en äldre liten kvinna ett tiotals meter. Hennes huvud släpas efter marken, in över tröskeln och sedan längs golvet och hela tiden rinner blodet och bildar ett så tydligt och brett blodspår, format i en enda lång svepande rörelse. Som det ser ut kan man sluta sig till att Gärds kropp/huvud INTE legat still någonstans i spåret som syns på bilderna för då hade en blodpöl ansamlats där.

För mig tyder detta på att den som drar in henne där utför det hela med fokus, bestämdhet och vetskap om var han vill placera kroppen, vilket visar sig vara i anslutning till där Tor ligger gömd.

Detta tycker jag gör att:

JJ's berättelse om att han

- hör bråk och på avstånd ser två personer slå ihjäl Gärd och fly i bil
- får panik av att kunna bli misstänkt för detta och då
- släpar in Gärd i ladan för att gömma henne om någon skulle råka se honom

är en totalt icke trovärdig berättelse kring sin oskuld.

Skulle någon, mot all världens logik, få en sådan panik och känna det orimliga behovet att gömma en kropp för att man precis bevittnat ett mord, där gärningsmännen flyr, så hade man kunnat tänka att man drog in kroppen precis innanför dörren och stängde den - inte dra in offret långt in i ladan och dessutom bara råka stanna i direkt närhet till ett andra, under jackor gömt, mordoffer.

JJs andra skrivna förklaring, som han visserligen dragit tillbaka, där han skulle blivit beordrad av de två männen att dra in Gärd i ladan är än mer osannolik: det skulle innebära att två kallblodiga mördare som uppenbarligen inte har någon respekt för andras liv istället för att döda ytterligare en person som sett dem på nära håll och kan vittna om vilka de är interagerar med detta vittne och bara sticker iväg i en avslöjad flyktbil…det är så jävla dumt att man nästan vill börja gråta.

Att han dragit till med en sådan alternativ historia, dessutom skriftligt, visar på att han inte går att lita på.

I båda scenariorna han gett så är det för mig inte heller trovärdigt att en som inte är (med)skyldig till dubbelmordet inte skulle hört av sig till polisen eller berättat för någon familjemedlem om det här under alla dessa år.

Min slutsats:

JJ är skyldig till brotten - jag tror att han flöjtade runt i området under sina promenader och kanske snokade för nära gården, Tor konfronterade honom och det blev ett oplanerat yxmord från JJs sida, han fick panik och gömde Tor noggrant och blir påkommen och överraskad av Gärd så i ännu mer panik och med adrenalinet maximerat jagar han efter och slår henne i bakhuvudet på gårdsplanen samt släpar in henne långt in i ladan där han gömt Tor.
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-08 kl. 19:04.
Citera
2026-08-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den där yxan igen...

Jag funderar på om den som högg använde baksidan eller eggsidan.

Det kan ju, tror jag, visa hur benägen gärningspersonen är rent mentalt.

Att direkt döda eller "bara" söva ner offren.

En klyvyxa som de flesta tror, är hyfsat tung och lång svår att svinga med speciellt i ladugården när det är lågt till taket.

Har JJ den kraften?

Klyvyxa:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/motorsagar-och-vedklyvning/vedbearbetning/yxor/klyvyxa-019965/

https://testfakta.se/sv/verktyg-tradgardsredskap/article/stora-skillnader-pa-klyvyxor
Jo, hur man använder en klyvyxa, den är dödlig oavsett fram eller baksidan. Det kommer nog fram vid rättegången.En rättsläkare, vid rättegången, är vittne där, kommer att berätta hur mordoffren blev tagna av sina liv. Dom dog, oavsett vilken sida av yxan man använde.
Citera
2026-08-08, 18:26
Medlem
God analys, håller med om allt. Du kunde dock tagit bort "(med)" för det handlar troligen inte om ngn annan än han själv ensam, det är det rimligaste. Dessutom så att hade hon varit död, då troligast genom spräckt skalle, hade det varit ännu mer blod, än bilden visar. Så troligt det rättsläkaren skall vittna om, att själva dödandet sker i ladugården efter JJ släpat henne dit.

Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Skulle vilja hävda att JJ inte bara är rökt i den här rättsprocessen utan också orimligt pantad.

Titta NOGA på de här bilderna med blodspåret in i ladan: https://imgur.com/a/6bE3UOU

Som det ser ut är Gärd dragen i en enda kontinuerlig rörelse först in från gårdsplanen där över tröskeln och sedan in runt hörnet in i det inre, större rummet i ladan. Som jag har förstått det så är hon därinne placerad i direkt närhet till den kläd-/tyghög som Tor gömts under.

"45-åringen säger att han vid tiden för mordet var ute på en långpromenad när han hörde ett bråk. Han såg Gerd liggandes på mage med ett sår i bakhuvudet och två män som gav sig av i en röd Volvo 740. 45-åringen beskriver sen hur han går fram till Gerd, tar tag om hennes fötter eller ben och släpar in henne i en lada, stänger ladudörren och går hem."
Fundera nu på det här:

Så inte nog med att det måste vara en totalt vidrig upplevelse att dra en lealös människa med inslagen skalle en enda millimeter är det här fråga om att göra så med en äldre liten kvinna ett tiotals meter. Hennes huvud släpas efter marken, in över tröskeln och sedan längs golvet och hela tiden rinner blodet och bildar ett så tydligt och brett blodspår, format i en enda lång svepande rörelse. Som det ser ut kan man sluta sig till att Gärds kropp/huvud INTE legat still någonstans i spåret som syns på bilderna för då hade en blodpöl ansamlats där.

För mig tyder detta på att den som drar in henne där utför det hela med fokus, bestämdhet och vetskap om var han vill placera kroppen, vilket visar sig vara i anslutning till där Tor ligger gömd.

- hör bråk och på avstånd ser två personer slå ihjäl Gerd och fly i bil
- släpar in Gerd i ladan för att gömma henne om någon skulle råka se honom

Skulle någon, mot all världens logik, få en sådan panik och känna det orimliga behovet att gömma en kropp för att man precis bevittnat ett mord, där gärningsmännen flyr, så hade man kunnat tänka att man drog in kroppen precis innanför dörren och stängde den - inte dra in offret långt in i ladan och dessutom bara råka stanna i direkt närhet till ett andra, under jackor gömt, mordoffer.

JJs andra skrivna förklaring, som han visserligen dragit tillbaka, där han skulle blivit beordrad av de två männen att dra in Gärd i ladan är än mer osannolik: det skulle innebära att två kallblodiga mördare som uppenbarligen inte har någon respekt för andras liv istället för att döda ytterligare en person som sett dem på nära håll och kan vittna om vilka de är interagerar med detta vittne och bara sticker iväg i en avslöjad flyktbil…det är så jävla dumt att man nästan vill börja gråta.

Att han dragit till med en sådan alternativ historia, dessutom skriftligt, visar på att han inte går att lita på.

I båda scenariorna han gett så är det för mig totalt icke trovärdigt att en som inte är (med)skyldig till dubbelmordet inte skulle hört av sig till polisen eller berättat för någon familjemedlem om det här under alla dessa år.

Min slutsats:

JJ är skyldig till brotten - jag tror att han flöjtade runt i området under sina promenader och kanske snokade för nära gården, Tor konfronterade honom och det blev ett oplanerat yxmord från JJs sida, han fick panik och gömde Tor noggrant och blir påkommen och överraskad av Gärd så i ännu mer panik och med adrenalinet maximerat jagar han efter och slår henne i bakhuvudet på gårdsplanen samt släpar in henne långt in i ladan där han gömt Tor.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-08 kl. 18:34.
Citera
2026-08-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Om det handlar om mannen som ägde en röd volvo och mordhotade tipsaren så har han levt ett kriminellt liv med narkotikaberoende och åkt in och ut på anstalt sedan dess ungefär.

Ganska dålig teori eftersom det var skoavtryck av två personer som hade sökt igenom huset... och vad sökte de efter? Det var ingen normalt inbrott/rånmord utan det gick väldigt metodiskt till väga och de hade sökt efter ett väldigt specifikt dokument eller liknande.
Men Tors dotter gick ju in i ladan och hittade Tor.Kan inte hon ha klivit i blod som fanns i ladan efter Tor.Hon kanske gick upp i villan sedan med blod på skorna.Hade hon storlek 38?
Citera
2026-08-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Nej, men det talar för att minst två har varit på brottsplatsen och att det inte handlar om en udda person som var en ovan inbrottstjuv.
Det kanske inte var en brottsplats när dom gjordes. Svårt att tidsbestämma fotavtryck. Vi får hålla oss till fakta som är släppt åt allmänheten.
Citera
2026-08-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men Tors dotter gick ju in i ladan och hittade Tor.Kan inte hon ha klivit i blod som fanns i ladan efter Tor.Hon kanske gick upp i villan sedan med blod på skorna.Hade hon storlek 38?
Polisen säkrade två okända skospår på brottsplatsen och kvinnligt dna på ett tuggummipapper i samband med brottsplatsundersökningen. Ena skoavtrycket var från ett tyskt skomärke som inte såldes i Sverige vid den tidpunkten. Det stämmer inte överens med någon som de vet har vistats där.
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Det kanske inte var en brottsplats när dom gjordes. Svårt att tidsbestämma fotavtryck. Vi får hålla oss till fakta som är släppt åt allmänheten.
De hittades vid brottsplatsundersökningen och ingen har kunnat förklara var de kommit från. Det ena paret var ju ganska speciella skor också.
Citera
2026-08-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag försöker här tänka mig en studie där man visar(eller bevisar) att denna metod faktiskt fungerar i praktiken,

Det man hittar på en brottsplats är ju blod eller saliv eller annat biologisk material från en person, så det är vad man måste utgå ifrån. Så i en studie för validering måste alltså prover samlas in från anonyma personer. För sedan använda DNA-släktforskningsmetoden för att hitta personerna som det biologiska materialet kom ifrån.

Har en sådan studie genomfört, är vad jag undrar? För har man INTE gjort det, och lett i bevis att det faktiskt funkar, så framstår ju allt detta som tämligen rättsosäkert..
Förstår inte riktigt vad du vill se. Jag är kanske korkad. DNA-detektiverna letar fram tänkbara gärningspersoner om de kan hitta tillräckligt nära DNA-testade individer i DNA-genealogi-databaser. Sedan får väl polisen testa DNA-detektivernas huvudkandidater och se om det blir en perfekt match mellan den misstänkte och brottsplatsspåren. Om ja, då är det ju extremt osannolikt att personen ej varit på brottsplatsen (om nu inte det finns en identisk tvilling eller om någon brottsling likt i filmens värld kontaminerat brottsplatsen med andra personern saliv, blod). Ursäkta förstår inte riktigt vad du vill se även om det låter bra med validerade studier överlag så klart.
Citera
2026-08-08, 19:00
Medlem
Hej igen, såg just det var 3 bilder längre ner på bilden du skickade dessutom från polisens FUP. Din analys är ju klockren, helt orimligt dra in Gerd så i en lång båge i ladugården. Så uppenbart det är gärningsmannen till första mordet på Tor som gör detta. TACK Dessutom för lite blod för redan spräckt skalle som sagt. Dödandet sker i nästa steg rimligtvis.

Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes

Titta NOGA på de här bilderna med blodspåret in i ladan: https://imgur.com/a/6bE3UOU

Fundera nu på det här:

- hör bråk och på avstånd ser två personer slå ihjäl Gerd och fly i bil
- släpar in Gerd i ladan för att gömma henne om någon skulle råka se honom

I båda scenariorna han gett så är det för mig inte heller trovärdigt att en som inte är (med)skyldig till dubbelmordet inte skulle hört av sig till polisen eller berättat för någon familjemedlem om det här under alla dessa år.

Min slutsats:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in