2026-08-09, 15:52
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
De unga har naturligtvis varken kunskap eller minne av katastrofåren 2012-2022...

Jag kommer inte på en enda fråga som Högern driver som gör någonting bättre för yngre. Dags att jobba fram en fråga. Valfläsk till 18-åringar tack.

Påminner om att Högern vann valet 2022 när unga 14-18 år i skolvalen gick extremt till Höger, detta slog även i det riktiga valet.

Jag läser inte DN. Kan man säga att de är på Vänstersidan eller på Högersidan? Expressen är extremt till höger i detta val, det är kul.
Expressen är inte extremt till höger. Hjälp.
Citera
2026-08-09, 15:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Expressen är inte extremt till höger. Hjälp.
Expressen har enbart artiklar sedan 2 månader som pekar på Högerpartierna. Mer Höger finns inte (i demokratiska länder).
Citera
2026-08-09, 15:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Däremot är DN föredömligt nyanserade i sin rapportering och håller en hög journalistisk nivå med svenska mått mätt, så de är läsvärda även för en sosse som mig.
Jo, jag skrev ju att jag inte läser DN... sedan 15 år.

Det DN gjorde under flyktingåren 2016 kommer vi aldrig att glömma. Jag hade en gratis månad, de hade rubriker med ordet Flykting eller Rasist på samtliga omslag hela den månaden.
Citera
2026-08-09, 16:00
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
1. Allt som DN publicerar anser jag enbart värt att tolka en MENA:its röv med. Nej, seriöst, jag ger inte deras opinionsmätningar något större värde. Det som HAR märkts i mätningar är att a) unga kvinnor överlag går vänster medan b) unga män övervägande går höger, och nu talar jag om svenskar.

2. Det som däremot spelar roll är att man a) tillåter personer med uppehållstillstånd få rösta i kommun och regionalval och släpper man då in 100 000 personer varje år så säger det sig självt att man ändrar det demografiska underlaget för olika partier. Vilka som gynnas av att muslimska analfabeter med IQ < 80 gärna röstar S, V eller Mp i syfte att få pengar.

3. Palme var FULLT införstådd med invandringens konsekvenser, d.v.s. att det påverkar demografin och det politiska valet. Därför bad han dåvarande GD för Statens Invandrarverk i början av 70-talet att utreda hur migranter röstar. När denne återkom medgav han att de övervägande röstade S. DET var början på dödsstöten för Sverige, för då insåg ju S att här fanns en outsinlig källa av väljare att hämta.

4. Har unga förstått att deras framtid kan bli fullkomligt förstörd p.g.a. invandringen. Jag tror tyvärr inte att alla ännu har den erfarenheten, det politiska intresset eller har läst allt material och bildat sig en mer "realistisk" uppfattningen utan de är mer idealistiskt styrda och tror att allt de har lärt sig på Samhällskunskapen är en realistisk bild av samhället. Fråga samma person igen, 20 år senare, så blir det intressant att se hur svaret förhåller sig till det svar de nu gav!

Jag är, som alltid, fascinerad av hur en ung Svensk människa i Sverige av idag fortfarande har möjlighet till att göra ett teoretiskt (vänster)val rörande sin politiska uppfattning.

Att fortfarande ha möjlighet att kunna ha växt upp i den skyddade verkstaden som är en grundförutsättning för en vänsteråsikt.

Jag har aldrig varit i närheten av den, och jag är ändå gammal.
Som sagt, fascinerande.
Citera
2026-08-09, 16:01
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Du har missat helt A-kassan och aktivtetsstöd är kraftigt försämrad? Blir du av med jobbet pga uppsägning, du blir sjuk osv osv. Kommer du få gå till soc för att klara dig…

Förhoppningsvis är man mellan jobb när man går på A-kassan, och den räcker för att klara sig. Det är mer pengar än studenter har så det ska nog gå bra.

Men visst den har sänkt. Där emot gjorde S det omöjligt för företag att anställa
Citera
2026-08-09, 16:02
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Både DN och Expressen (samma ägare förresten) har beteckningen oberoende liberal, och tillhör alltså högermedia. Däremot är DN föredömligt nyanserade i sin rapportering och håller en hög journalistisk nivå med svenska mått mätt, så de är läsvärda även för en sosse som mig.

Du är inte socialdemokrat.

Du är kommunist.
Citera
2026-08-09, 16:04
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Förhoppningsvis är man mellan jobb när man går på A-kassan, och den räcker för att klara sig. Det är mer pengar än studenter har så det ska nog gå bra.

Men visst den har sänkt. Där emot gjorde S det omöjligt för företag att anställa

Studenter har vanligtvis inte villa, volvo och vovve när de blir arbetslösa. Tycker du på allvar att vuxna medelklassen som mister jobbet till följd av högerregeringens bristfälliga tillväxtpolitik och nedskärningar i offentlig sektor, ska förlora allt de äger och har för att ställa sig i kö till socialen?
Citera
2026-08-09, 16:04
Medlem
Jag tror det har mindre att göra med att de sympatiserar med vänster-blocket, och har mer att göra med att Tidöregeringen verkar hårt gå emot allt att som har med trygghet att göra inom arbete och är helt verklighetsfrånvänd när det kommer till arbetsmarknaden. Samt hur dem verkar vilja driva ett totalt kontrollsamhälle.
Vi har typ 10% arbetslöshet, och arbetsmarknadsministern går ut jämnt med nedsättande kommentarer om att alla arbetslösa är lata, hur man skall göra deras liv ännu mer utav en plåga och ger inga verkliga lösningar på hur man kan fixa problemen eller hur arbetsgivarna också har ett ansvar.
Många unga har inte en trygg anställning och när de ser hur moderaterna driver en politik som som bara gynnar folk som har det redan bra ställt och gör allt för att sparka ned på medelklassen och neråt, är inte populärt för ungdomar (eller någon med en hjärna).
Säger inte att vänster-blocket är bättre, men det är lättare att se fel och känna missnöjda med den nuvarande regeringen.
Citera
2026-08-09, 16:08
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vad är det för diktaturaktigt förslag. Du röstar fel, du får inte rösta. Typ.

Vänsterns favoritväg till att vinna ett "demokratiskt" val.

Och, oftast, med hjälp av censur, enda möjlighet.
Citera
2026-08-09, 16:10
Medlem
Inte så säker de gäller alla yrken. Med tanke på höjda kostnader inom allt.
Men visst, det håller jag med om är bra.
Men vinster i välfärden tycker jag inte funkar bra alls. Aktieägares intresse går före patienter eller elever. Korkat att tro att dessa ska kunna avgöra vad som är bra eller dåligt. Det blir ingen gallring av de som inte håller måttet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Alla som jobbar har blivit rikare, vilket är så det ska vara. Men visst hade helst röstat på något som är en blandning mellan S, M och SD. Tyvärr finns inte det partiet.
Citera
2026-08-09, 16:15
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Expressen har enbart artiklar sedan 2 månader som pekar på Högerpartierna. Mer Höger finns inte (i demokratiska länder).
Det kan mycket väl hända att det inte finns men att kalla det för högerEXTREMT bara för det... nä.
Citera
2026-08-09, 16:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkamidage
Men vinster i välfärden tycker jag inte funkar bra alls. Aktieägares intresse går före patienter eller elever. Korkat att tro att dessa ska kunna avgöra vad som är bra eller dåligt.

Vad tycker du om vinster i andra verksamheter som offentlig sektor lägger ut på entreprenad? Om du tycker det är ok att Skanska får kontrakt att bygga vägar, varför är det inte ok att privata vårdbolag anlitas av regionerna? Vad är den principiella skillnaden? I båda fallen köps tjänster med skattepengar av privata bolag.

Om man vill att INGET sånt ska få drivas på entreprenad utan tycker att staten ska göra det i egen regi så är det mer ärligt. Helt ok att tycka så. Men det är inte det sossarna pratar om. De populistar sig med att specifikt bara tala om VÄLFÄRDEN. "Sjuka Elsas pengar ska inte gå till giriga kapitalistgubbar i cylinderhatt som äter spädbarn"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in