2026-08-09, 15:33
Medlem
AdamSmiths avatar
Bland unga kvinnor är det säkert så. Såg siffror här om dagen att 70% av män i spannet 18-29 år sympatiserar med SD. tyvärr.

Dvs. alltså bör åldern för att rösta för män höjas till 30 år. Särskilt för "ursvenskar" som bor utanför tullarna.
Citera
2026-08-09, 15:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
De unga har naturligtvis varken kunskap eller minne av katastrofåren 2012-2022...

Jag kommer inte på en enda fråga som Högern driver som gör någonting bättre för yngre. Dags att jobba fram en fråga. Valfläsk till 18-åringar tack.

Påminner om att Högern vann valet 2022 när unga 14-18 år i skolvalen gick extremt till Höger, detta slog även i det riktiga valet.

Jag läser inte DN. Kan man säga att de är på Vänstersidan eller på Högersidan? Expressen är extremt till höger i detta val, det är kul.
Citera
2026-08-09, 15:36
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det verkar som att unga väljare mellan 18 och 29 år rört sig vänsterut sedan förra valet. Det visar en analys av DN/Ipsos opinionsdata.
[indent]"I den yngsta åldersgruppen, 18–29 år, syns en klar uppgång för Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Tidöpartierna har backat i samma mån. Särskilt stark utveckling har V och MP haft i den här gruppen."[/INDENT

https://www.dn.se/sverige/unga-valjare-har-rort-sig-vansterut/

Unga var tidigare en av Moderaternas starkaste väljargrupper, men man förlorade det stödet väldigt snabbt efter att Tidöavtalet presenterades. Moderaterna har nu 19 procent av unga väljares stöd jämfört med 28 procent 2022. Vänsterpartiet har däremot ökat sitt stöd från 10 till 17 procent.

Varför tror ni att unga väljare hellre verka rösta vänsterut det här valet? Vad kan ha ändrat på det?
Inte så säker på att jag tror på det där. Har hört tvärtom också.
Citera
2026-08-09, 15:38
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Bland unga kvinnor är det säkert så. Såg siffror här om dagen att 70% av män i spannet 18-29 år sympatiserar med SD. tyvärr.

Dvs. alltså bör åldern för att rösta för män höjas till 30 år. Särskilt för "ursvenskar" som bor utanför tullarna.
Vad är det för diktaturaktigt förslag. Du röstar fel, du får inte rösta. Typ.
Citera
2026-08-09, 15:39
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tja , det syns ju tydligt vilka åsikter du måste ha för att bli anställd på den tidningen.

Jag som är höger får blodstörtning av den pk-dyngan .
SVD och GP är väl de enda dagstidningarna ( papperstidningar)idag i Sverige som kan kallas höger.
Knappt SvD heller längre. GP möjligen.
Citera
2026-08-09, 15:43
Medlem
AdamSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vad är det för diktaturaktigt förslag. Du röstar fel, du får inte rösta. Typ.

De som röstar på SD är främst samma obildade arbetarklass som jag föraktade precis lika mycket när de röstade på S. Vifta med lite Nocco, sänkt skatt på snus eller något annat trivialt och något om att det är någon annans fel att de lever misslyckade liv så har du deras röst.

Allmän rösträtt var över lag en riktigt dålig idé.
Citera
2026-08-09, 15:43
Medlem
AndersPersson99s avatar
Det är mentalt handikappade tjejer som vill rädda klimatet, att alla ska vara snälla och ha lika värde, ta bort dumma fabriker och bilar, hjälpa alla stackars 25-åriga flyktingbarn från somalien osv.

Det har 0 verklighetsuppfattning om någonting. Fullständiga retards.
Citera
2026-08-09, 15:46
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag läser inte DN. Kan man säga att de är på Vänstersidan eller på Högersidan? Expressen är extremt till höger i detta val, det är kul.

Både DN och Expressen (samma ägare förresten) har beteckningen oberoende liberal, och tillhör alltså högermedia. Däremot är DN föredömligt nyanserade i sin rapportering och håller en hög journalistisk nivå med svenska mått mätt, så de är läsvärda även för en sosse som mig.
Citera
2026-08-09, 15:47
Medlem
Folk vänder inte vänsterut för att vänstern är bra. Det handlar snarare om att Tidölaget är fullständigt och totalt värdelösa. Tidölaget beter sig som om de faktiskt inte vill vinna några fler val.

Kan man inte vinna mot Maggan och terroristerna i V och MP, ja då är det dags att se sig själv i spegeln och undra vad i helvete man håller på med.
Senast redigerad av Chillgren 2026-08-09 kl. 15:49.
Citera
2026-08-09, 15:50
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
1. Allt som DN publicerar anser jag enbart värt att tolka en MENA:its röv med. Nej, seriöst, jag ger inte deras opinionsmätningar något större värde. Det som HAR märkts i mätningar är att a) unga kvinnor överlag går vänster medan b) unga män övervägande går höger, och nu talar jag om svenskar.

2. Det som däremot spelar roll är att man a) tillåter personer med uppehållstillstånd få rösta i kommun och regionalval och släpper man då in 100 000 personer varje år så säger det sig självt att man ändrar det demografiska underlaget för olika partier. Vilka som gynnas av att muslimska analfabeter med IQ < 80 gärna röstar S, V eller Mp i syfte att få pengar.

3. Palme var FULLT införstådd med invandringens konsekvenser, d.v.s. att det påverkar demografin och det politiska valet. Därför bad han dåvarande GD för Statens Invandrarverk i början av 70-talet att utreda hur migranter röstar. När denne återkom medgav han att de övervägande röstade S. DET var början på dödsstöten för Sverige, för då insåg ju S att här fanns en outsinlig källa av väljare att hämta.

4. Har unga förstått att deras framtid kan bli fullkomligt förstörd p.g.a. invandringen. Jag tror tyvärr inte att alla ännu har den erfarenheten, det politiska intresset eller har läst allt material och bildat sig en mer "realistisk" uppfattningen utan de är mer idealistiskt styrda och tror att allt de har lärt sig på Samhällskunskapen är en realistisk bild av samhället. Fråga samma person igen, 20 år senare, så blir det intressant att se hur svaret förhåller sig till det svar de nu gav!
Du har så rätt.
Snart är Sverige ett helt annat land. En hel del invandrare och svenska kortsiktiga dumbommar älskar säkert det. Vi skänker bort vårt arv, blir till slut en liten minoritet i vårt eget enda hemland och allt blir väldigt annorlunda.

Mer maffia, mer islam, mer korruption, kaos, smutsigt och hårt.

Det är om inte annat lite sorgligt och önskar inte kommande generationer det men de kommer kanske att tycka om det för att de är vana vid det.

Själv tycker jag att det är dumt att skänka bort allt man har, allt som är uppbyggt och själv hamna på botten i en tvångskultur.
Citera
2026-08-09, 15:51
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
De som röstar på SD är främst samma obildade arbetarklass som jag föraktade precis lika mycket när de röstade på S. Vifta med lite Nocco, sänkt skatt på snus eller något annat trivialt och något om att det är någon annans fel att de lever misslyckade liv så har du deras röst.

Allmän rösträtt var över lag en riktigt dålig idé.
Jaså du. Suck.
Citera
2026-08-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Allting blev sämre för arbetslösa-ungdomar under S styre så inte riktigt säker på var du menar? Vad syftar du på exakt?

Du har missat helt A-kassan och aktivtetsstöd är kraftigt försämrad? Blir du av med jobbet pga uppsägning, du blir sjuk osv osv. Kommer du få gå till soc för att klara dig…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in