Igår, 11:14
Medlem
israelisinnocents avatar
...
Senast redigerad av israelisinnocent Igår kl. 11:27.
Citera
Igår, 11:22
Medlem
israelisinnocents avatar
Vem förlorade pengar i slutändan?

Aktieägarna blev på nåt sätt vinnare, hur och vart kom de pengarna ifrån?
Citera
Igår, 12:37
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Vem förlorade pengar i slutändan?

Aktieägarna blev på nåt sätt vinnare, hur och vart kom de pengarna ifrån?

Har du sett dokumentären? Det förklaras ju där.

Bolagen i Trustors portfölj var ju undervärderade - alltså var även Trustoraktierna värderade till ett lägre pris än vad som var rimligt - så när Björnsson fått dem sålda till marknadspris fick alla ut det dubbla mot aktiernas tidigare marknadsvärde.

Dock är det väl rätt troligt att värdet hade varit ännu högre på sikt om inte bolag sålts till underpris till tidigare huvudägaren och ett gäng snorvalpar stulit pengar ur kassan. Det hade ju då funnit ännu mer värde i bolaget.
Citera
Igår, 13:15
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDTAA
Ja. Såklart för han förstår nog inte att ganska många ser honom som en clown.
Eller rättare sagt, en tunnhårig clown med grava komplex som behöver prata om vilket täcke man har på sin säng.

Att ens nämna ett täcke, då är man en extremt liten människa

Han må skratta, men det gör han nog ganska nervöst när han inser att hans bäst före datum var för 25 år sedan.

Patetisk person den där jisander

Men snurrsparkar kunde han göra i alla fall där på stranden, det får du väl ändå ge den dryge göteborgaren
Citera
Igår, 14:24
Medlem
MDTAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Men snurrsparkar kunde han göra i alla fall där på stranden, det får du väl ändå ge den dryge göteborgaren

Det har du rätt i, det är ju faktiskt supertufft

Eller iaf när man är 14 år gammal
😁
Citera
Igår, 14:26
Medlem
Ja herregud vilka dårar den där Jisander med kompis.
Som framkom är dessa herrar förmodligen orsaken till att allt gick åt skogen.
Jisander verkar ju inte vara direkt smart, och lider uppenbart av mindervärdeskomplex än idag.
Han målade ju upp sin lägenhet som rena slottet….
En lägenhet som han förmodligen inte ens äger.
En riktig lågoddsare är att den troligen är lånad.
Såg inte direkt rolig ut, och inget jag själv hade valt att bo i.
Citera
Igår, 17:44
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
Scenerna i filmen när han gjorde naglarna och handlade pa marknaden var fran Paris.

Nej, ingen utav scenerna var inspelade i Paris. Det var i Genéve. Även marknaden är lokaliserad i centrala Genéve.

Beauty and Smile heter salongen. Adress är Rue François-Versonnex 8, 1207 Genéve, Schweiz.
Citera
Igår, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Nej. Extremt låga odds på att han krävt att det ska utelämnas för att ställa upp...

Intressant journalistik om skurkarna som ska berätta sin sida förblir helt ogranskade och kritiserade.

Tyckte överlag dokumentären ifrågasatta väldigt lite, även om man inte kunde ställt vissa frågor rakt ut vid första intervjuerna hade man kunnat utmana lite på slutet. Lite mesig dokumentär rent journalistiskt men ändå intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Dock är det väl rätt troligt att värdet hade varit ännu högre på sikt om inte bolag sålts till underpris till tidigare huvudägaren och ett gäng snorvalpar stulit pengar ur kassan. Det hade ju då funnit ännu mer värde i bolaget.

Exakt detta. Det är lätt att yra om att ingen aktieägare kom till skada på grund av detta men på sikt borde aktierna fått sitt höga värde till slut ändå. Men visst, uppmärksamheten kanske hjälpte.
Senast redigerad av kalleboool Igår kl. 18:06.
Citera
Igår, 19:13
Medlem
Poseners äldre dotter verkar vara läkare idag, bättre det än att gå i pappans fotspår
Citera
Igår, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxfond
Ingen chock att Juden Posener har hållit sig gömd i Israel. Varför har man inte krävt att Israel lämnat över honom? Det går inte.

Det vore att gå för långt.
Citera
Igår, 19:33
Medlem
Hellvetes avatar
Jag har lyssnat på P3 dokumentären otaligt antal gånger. Läst Gunnar Lindstedts bok. Läst Joachim Poseners bok.
Nu har jag även sett denna dokumentär.

Min spontana känsla är att det enda nya är att Posener framträder med ansikte och ett slags erkännande efter 30 år.
Visst, jag var kanske nyfiken på hur han ser ut idag men det känns ändå lite som ett antiklimax.

Genom dokumentären framträder för mig en mer osympatisk bild av Posener, där han endast verkar vara driven av makt och pengar. Posener återger exempelvis sina tankar när han sitter på ett flygplan och konstaterar att han är ”rikare och mäktigare än alla andra på planet”.

Han talar även nedvärderande om sin kusin Thomas genom att beskriva honom med olika epitet och framställa honom som en person som endast var hans assistent. För mig ger det intrycket att Posener framför allt vill framhäva sig själv och ta åt sig äran för det han anser vara hans egen och geniala plan.

När det gäller hans dotter, som han lämnade kvar i Sverige, säger han cyniskt att ”det var rätt val för mig men kanske inte rätt val för dem”. Jag kan förstå att detta beslut kan ha varit ett sätt för honom att skydda relationen till sin dotter genom att skapa distans. Samtidigt framstår uttalandet som ganska känslokallt, eftersom han själv verkar vara medveten om att beslutet kan ha påverkat dottern negativt.

Det känns också lite märkligt att se på en, till bristningsgränsen, självgod Thomas Jisander med vetskapen om att han idag är dömd för flera andra brott.

Djursén känns ju bara sorglig. Jag hade blivit missnöjd om jag blev framställd på det sättet. Som en nervvrak som sitter hemma och gråter och putsar köksbänkarna.
Citera
Igår, 19:34
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Poseners äldre dotter verkar vara läkare idag, bättre det än att gå i pappans fotspår
Var hittar du information om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in