Igår, 20:43
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Jag har varit fascinerad av Trustor-fallet sedan jag hörde dokumentären i P3 för en massa år sedan, och jag läst FUP, Gunnar Lindstedts böcker osv. Jag tycker att filmen var bra och intressant helt klart. Men det jag tycker är synd är att man inte gav en djupare inblick i själva spelet bakom försäljningen av Trustor, som t.ex. framkommer i Gunnar Lindstedts bok "Trustorhärvan". Och jag tycker fortfarande inte att det är klarlagt varför Per-Olov Norberg gick med på att erhålla köpeskillingen först 5 bankdagar efter closing. Det är ju detta som överhuvudtaget gjorde det möjligt att betala för Trustor med pengar från Trustors kassa. I P3s dokumentär menade Jisander att det var en tillfällighet att det i aktieöverlåtelseavtalet stod kvar respittiden om 5 bankdagar för köpeskillingen. Att detta var något som låg kvar i avtalet sedan en tidigare förhandlingsrunda där affären aldrig gick i lås. Jag vet inte om det stämmer, men som sagt, jag undrar varför PO Norberg gick med på det?

Det tas upp i Netflix-dokumentären. Posener menar att det berodde på dealen med att han skulle få köpa ut bla Khantal från Trustor, och att han därför behövde lämna ifrån sig rösterna innan affären gick igenom för att kringgå regelverket. Däremot ställs inte Jisander till svars för det han säger i P3-dokumentären.

Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
En sak jag också undrar över, som filmen inte tar upp (vad jag minns i alla fall) är om Jisander faktiskt visste att de pengar som kom in på hans klientmedelskonto på Barclays Bank kom från Trustors kassa. i P3s dokumentär pratade han om att de diskuterat olika sätt att finansiera köpet via ett bridge-lån som Lindsey Smallbone skulle fixa, men att det uppenbarligen slutade med att man tog pengar ur Trustors kassa istället. Man kan säga mycket om Jisander, men dum i huvudet tror jag inte att han är. Om han där och då visste att man fört över pengar från Trustors kassa till ett konto i hans namn, som han sedan förde över till PO så borde han ju direkt inse att han satt med skägget i brevlådan.

Det tas faktiskt också upp i Netflix-dokumentären. Jisander hade ordnat finansiering, men att Joakim hade en ”annan lösning” och att Jisander trodde att likviderna kom från den källan utan att ifrågasätta varifrån
Citera
Igår, 21:34
Medlem
Utan att ha läst tråden, men sett både filmen och dokumentären. Den den Jisander verkar ju vara totalt borta. Vilken tönt!
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Banned.s avatar
Det är nu man saknar dom alla gamla goa gubbarna som visste allt om alla på detta forumet!
Citera
Igår, 22:13
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Det tas upp i Netflix-dokumentären. Posener menar att det berodde på dealen med att han skulle få köpa ut bla Khantal från Trustor, och att han därför behövde lämna ifrån sig rösterna innan affären gick igenom för att kringgå regelverket. Däremot ställs inte Jisander till svars för det han säger i P3-dokumentären.

Det tas faktiskt också upp i Netflix-dokumentären. Jisander hade ordnat finansiering, men att Joakim hade en ”annan lösning” och att Jisander trodde att likviderna kom från den källan utan att ifrågasätta varifrån

Jag håller på att lyssna på Gunnars ljudbok igen, och där framför det ännu lite tydligare inser jag nu
Citera
Igår, 22:54
Medlem
Hardways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BedaBarsk
Men på vilket sätt har han dragit in pengar, det kan väl inte finnas mycket kvar sedan Trustor? Eller har han lyckats investera?

Kolla på avsnittet "Ekobrottslingarnas bank" på svtplay. Där framkommer b.la hans roll i Intergiro och world clearing.

Finns många andra projekt han dragit in multum på utöver hans affärer i dessa.
Citera
Igår, 22:56
Medlem
roteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snugglesbrilla
Utan att ha läst tråden, men sett både filmen och dokumentären. Den den Jisander verkar ju vara totalt borta. Vilken tönt!

Kan lova dig att han i dagsläget sitter och skrattar åt ditt inlägg..
Citera
Idag, 00:00
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Det får han gärna göra, finns väl ingen vuxen människa som kan tycka att hans beteende skulle vara berikande i en social kontext. Att som 50+ stå och hälla upp champagne och pratar om Versace-inredning, vinkyl som en tavla för Moet…haha. Bara hört osäkra kriminella 15åringar i förorten ha samma intressen. Dock ska han ha en eloge för kroppen, bra fysik! Dock kändes det ”hyr’igt” att rulla en Ferrari Romeo, han hade passat bättre i en cab från en Porsche eller en Bentley. Lite tacky att ha Rolls Royce-keps, aldrig sett tidigare.
Citera
Idag, 00:05
Medlem
MDTAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Sa inte Posner att han aldrig återvänt till Sverige?
Men han greps ju 2025 för olovlig avbildning av skyddsobjekt
Polisen tog bild på honnom då.
Så väldigt hemlig vat han ju inte längre?
Var det därför som han visade sitt ansikte i filmen? Han var ju redan röjd och polisen hade redan fått tag på honnom?
Trustorprofilen Joachim Posener åtalas efter gripande i Norrtälje https://share.google/7w96114qXiYSXFtlc

Det kan ju kanske vara så att filmen inte spelades i går, samt att lita på vad posener säger är väl som att tro att en flodhäst kan hoppa 8,9 meter i längdhopp
Från stillastående
Citera
Idag, 00:11
Medlem
MDTAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotera

Ja. Såklart för han förstår nog inte att ganska många ser honom som en clown.
Eller rättare sagt, en tunnhårig clown med grava komplex som behöver prata om vilket täcke man har på sin säng.

Att ens nämna ett täcke, då är man en extremt liten människa

Han må skratta, men det gör han nog ganska nervöst när han inser att hans bäst före datum var för 25 år sedan.

Patetisk person den där jisander
Citera
Idag, 00:30
Medlem
Rybars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Utan Lord Moyne vägrar jag titta.

🤭
Citera
Idag, 01:08
Medlem
Vet inte om jag lyckades missa den biten, men förklarade Joachim varför han behövde låna en miljon kr av kriminella han träffat på Norrtälje-anstalten? Vad skulle den miljonen användas till enligt Joachims story?
Citera
Idag, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Sett dokumentären nu, vilket jäkla liv de levde hur slarvar man bort en Ferrari liksom. Om det inte bara var skitsnack.

Borttappad Ferrari och att hans portfölj hade egen privatchaufför är givetvis helt uppdiktat av den kroniske mytomanen.

Blir direkt komiskt när han skryter om sin 200 kvm lägenhet, samtidigt som de filmar just denna lägenhet som alldeles uppenbart inte är 200 kvm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in