2026-08-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Ett faktum.

Varför utesluta någon som är ond?
Kan TS utveckla skils för att omvandla den onde kanske, kanske inte?

Intressant, har du länkar?
Har själv diagnostiserad ADHD förmodligen en släng autistisk och är en väldigt bra människokännare. Jag läser av en person på några sekunder och det har hittills alltid stämt i mitt 40-åriga liv. Människor i min närhet har också kommenterat detta.
Citera
2026-08-09, 01:34
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Lite förvånande, men ja. Och barn för den delen.

Det mönstret gör mig lite skeptisk.

Visst kan barn ha starka upplevelser och känna av saker intuitivt på ett väldigt direkt sätt som ligger nära till handling, men skillnaden här ligger nog snarare i nämnda gruppers brist på distans till sina egna intuitioner än i att intuitionerna skulle vara mera korrekta hos dessa grupper.
Citera
2026-08-09, 01:59
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Människor med NPF brukar ha jävligt bra radar för såna saker.
Bedömt. Neuroavvikelser är neurobeskyddande i allra största allmänhet.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-08-09 kl. 02:23.
Citera
2026-08-09, 02:10
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nä har ingen jävla aning om någon. Man kan bli rädd för alla om det vill sig illa.

Men jag har en förmåga att verbalt hantera de flesta om någon skulle börja uppföra sig konstigt. Så har det åtminstone. Att vara på sin vakt hela tiden skulle göra mig utbränd på nolltid.
Men det är ju per automatik, hjärnan räknar ut det ganska fort i bakgrunden. Eller är det en möda för dig för att du måste medvetet jämföra egenheter? Då kan jag tänka mig att det blir otacksamt.
Citera
2026-08-09, 07:47
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Tänkte även säga att jag får alltid negativa vibar när jag ser människor med svarta ögon. Vet inte varför.

Det sjuka i sagan är när jag ser en människa som jag tror har svarta ögon men när går lite längre fram eller ser henne i skugga så ser jag istället henne blåa ögon. Då går all negativa tankar och vibar bort. Det sjukt men men sådan är jag.

Du är alltså en vanlig vardagsrasist, du har inte unika förmågor att känna in hur andra är utan förutfattade meningar. Det som skiljer folk åt är inte förmågan att kunna göra det här, utan förmågan att kunna relatera till sina egna uppfattningar som att de kan vara högst bristfälliga. Det är den viktiga egenskapen. Ju mer en människa tenderar till att tro att de egna förutfattade meningarna är den mest korrekta bedömningen oavsett hur den andra faktiskt är, desto mer korkad är antagligen personen med den förutfattade uppfattningen
Citera
2026-08-09, 08:01
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Är det inte bara din egen rädsla ?

Det skulle låta bra rent psykologiskt men nej
Citera
2026-08-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
OM det ens existerar så är det mycket ovanligt.
Däremot finns det mobbningsmåltavlor som verkligen ignorerar. Och det finns de som inte vågar säga något. Du kanske tror att de inte märker det?

Men det där var inte svar på att jag frågade om du i förra posten syftade på mobbare eller måltavlorna...
Nej, swedestani är inte normal för hen tror att 30-40 % är onda.

Tror inte att det är så himla ovanligt. Tänk på alla dom som vuxit upp under mobbning. Hemmet, skolan osv. För dom kan det krävas något mer extremt innan dom reagerar på att något skulle vara onormalt.
Dom har säkert lättare för att ignorera dumheter, bryr sig inte direkt och är inga snöflingor direkt när det kommer till att bli utstött eller felbehandlad. På gott och ont. För ingen ska acceptera bullshit men gränsen för bullshit flyttas när det varit vardagsmat.
Citera
2026-08-09, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Intressant, har du länkar?
Har själv diagnostiserad ADHD förmodligen en släng autistisk och är en väldigt bra människokännare. Jag läser av en person på några sekunder och det har hittills alltid stämt i mitt 40-åriga liv. Människor i min närhet har också kommenterat detta.

Om du har ADHD så tar du in fler detaljer omedvetet och i ett högre tempo så det är väl därför som du får en så stark ”magkänsla” mycket tidigare än andra.
Mönsterigenkänning, association och nyfikenheten att ställa rätt frågor och att lyssna till beteende, ansikts- och kroppsmimik men samtidigt känsligheten för att ”smittas” av den andres känslor när kroppsspråket säger något annat.
Du får rätta mig om jag har fel men det är i alla fall så som jag har uppfattat folk med ADHD.
Citera
2026-08-09, 09:05
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nej, swedestani är inte normal för hen tror att 30-40 % är onda.
OK. Jag tror inte själv att världen kan uppdelas i goda och onda. Snarare har dom flesta lite dåligt i sig som kan komma fram i vissa situationer.

Men jag tycker nog att jag kan bedöma människor väl vid första kontakten. Blicken, om den innehåller ödmjukhet, om man ler och hälsar på ett bra sätt.

Psykopater avslöjar sig direkt efter en minut.
Citera
2026-08-09, 10:13
Medlem
Kan du även känna av rädsla och smärta?
Senast redigerad av Kleiner 2026-08-09 kl. 10:16.
Citera
2026-08-09, 10:31
Medlem
Ja, den så kallade magkänslan är oftast rätt, det är något vi utvecklat sedan barnsben för att inte göra om samma misstag igen
Citera
2026-08-09, 12:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Men det är ju per automatik, hjärnan räknar ut det ganska fort i bakgrunden. Eller är det en möda för dig för att du måste medvetet jämföra egenheter? Då kan jag tänka mig att det blir otacksamt.

Och du tror att de känslorna är rätt. Haha jojo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in