2026-08-08, 21:10
Moderator
Maviels avatar
Rubrik ändrad. Utgången rubrik:

Är det bara jag som är udda eller tillhör detta varje normal människa?

/Moderator
Citera
2026-08-08, 21:13
Medlem
swedenistanis avatar
Tänkte även säga att jag får alltid negativa vibar när jag ser människor med svarta ögon. Vet inte varför.

Det sjuka i sagan är när jag ser en människa som jag tror har svarta ögon men när går lite längre fram eller ser henne i skugga så ser jag istället henne blåa ögon. Då går all negativa tankar och vibar bort. Det sjukt men men sådan är jag.
Citera
2026-08-08, 21:16
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Känns allt detta bekant?
Ja.

Jag tror att det finns en universell förmåga hos människor att bedöma andra.

Det visar på att du är normal. Eller kanske lite på plussidan också. 🙂

PS . Ögonen är själens brunnar. Det är där man kan se människans inneboende kvaliteter.
Citera
2026-08-08, 21:29
Medlem
Är man ful och awkward är man ond. Är man snygg och populär så är man god. Så resonerar folk medan de klappar sig på axeln.
Alternativt tittar man på ett mugshot av en mördarpedofil och konstaterar att man verkligen ser hur ondskefull människan är. Medan man är bästa kompis med nästa mördarpedofil.
Den enda inutionen som folk är har är vara dumma i huvet.
Citera
2026-08-08, 21:31
Medlem
Citat:
Hej!

Den människa jag är nu började bildas under gymnasiet innan dess visste jag inte ens vad god eller ond människa är för något. Jag brukade inte ens kolla vem som gick förbi mig.
Men det även denna tid som denna personlighet började utvecklas dvs. att jag blev mera medveten om att vi bor i en ganska opålitligt och misstänksam värld, där det finns onda och goda människan.
Men nåväl och nu till saken.

Så fort jag ser en människa kan jag känna av om denna person är normal, god, ond eller allmänt otrevlig. Till och med obehaglig.
Det låter sjukt men jag vet inte vad det beror på kan vara allting ifrån vibbar, energi, ögonkontakt osv. Svårt att sätta fingret på vad det kan vara.

Nu tänkte jag fråga er känner ni igen er dvs. så fort ni ser någon så får denna person en stämpel på sig som väldigt obehaglig och ond, så pass mycket att jag måste ta någon annan väg nästa gång för att undvika se äcklet.
Eller att jag sekunden senare ser en annan person och tänker: oj vilken trevlig person undra vad han bär på i sinne. Verkar vara toppen grabb.

Känns allt detta bekant?
Tack för ditt inlägg:-)
Det enda bra med den tiden vi alla befinner oss i nu är precis det du erfar, att du ser det.
Jag ser det också och jag ser också att det finns två typer av människor.
Det är din egen "karaktär" du ser
Citera
2026-08-08, 21:32
Medlem
Vem vet, du kanske är INFP. Det är bara att gratulera i så fall. Du vet hur det är med MBTI - pöbeln totalsågar hela matrisen så fort de förstår att de har förlorat det existentiella spelet när de får ett S och inte ett N i domen.
Citera
2026-08-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vilket jag redan nämnt.
Missade det.
Citera
2026-08-08, 22:42
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Hej!

Den människa jag är nu började bildas under gymnasiet innan dess visste jag inte ens vad god eller ond människa är för något. Jag brukade inte ens kolla vem som gick förbi mig.
Men det även denna tid som denna personlighet började utvecklas dvs. att jag blev mera medveten om att vi bor i en ganska opålitligt och misstänksam värld, där det finns onda och goda människan.

Så fort jag ser en människa kan jag känna av om denna person är normal, god, ond eller allmänt otrevlig. Till och med obehaglig.
Det låter sjukt men jag vet inte vad det beror på kan vara allting ifrån vibbar, energi, ögonkontakt osv. Svårt att sätta fingret på vad det kan vara.

Nu tänkte jag fråga er känner ni igen er dvs. så fort ni ser någon så får denna person en stämpel på sig som väldigt obehaglig och ond, så pass mycket att jag måste ta någon annan väg nästa gång för att undvika se äcklet.
Eller att jag sekunden senare ser en annan person och tänker: oj vilken trevlig person undra vad han bär på i sinne. Verkar vara toppen grabb.

Känns allt detta bekant?
Nej du sitter bara och fantiserar vad du tror. Förmodligen har du lagt många människor som är goda under kategori ond och onda människor under kategori god helt i onödan.

Freud sa detta och jag tycker mig se ett mönster kring den saken för egen del i alla fall
Citat:
The more perfect a person is on the outside, the more demons they have on the inside.
Citera
2026-08-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Det finns säkert dom som blir mobbade och som inte märker av det.
OM det ens existerar så är det mycket ovanligt.
Däremot finns det mobbningsmåltavlor som verkligen ignorerar. Och det finns de som inte vågar säga något. Du kanske tror att de inte märker det?

Men det där var inte svar på att jag frågade om du i förra posten syftade på mobbare eller måltavlorna...
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
(Till Swedestani)
Jag tror att det finns en universell förmåga hos människor att bedöma andra.

Det visar på att du är normal. Eller kanske lite på plussidan också. 🙂
Nej, swedestani är inte normal för hen tror att 30-40 % är onda.
Citera
2026-08-08, 23:23
Medlem
Det här säger ganska mycket om mänsklighetens problem och utmaningar. Det du beskriver är i sig inte unikt, tvärtom är det nog rätt vanligt att människor upplever sig ha en förmåga att kunna kategorisera andra utifrån en egen känsla och föraning och därmed tro sig ha en egen unik förmåga.

Istället bygger det bara på en genetisk överlevnadsstrategi, där människan som varelse, har en analytisk förmåga för att kunna förutsäga faror. Det handlar alltså inte rent objektivt om att avgöra om en människa är ”ond eller god”, utan mer ”är den här människan ett hot för mig?”, ”bör jag akta mig för den här människan?”. Det är biologins sätt att hjälpa dig att överleva.

Men… och det är här vi börjar komma till det som är lite tråkigt eller intressant, beroende på hur man ser det: människor och livet är inte svart eller vitt. Det finns inte något objektivt ont eller gott. För att göra saker mer komplexa, kan vi också tillägga att människan och hennes handlingar, är också de separata.

Självklart finns det människor som av olika anledning saknar spärrar. Människor som inte kan läsa av sin omgivning, saknar empati och som saknar konsekvenstänk. Men vem drar skiljelinjen av vad som är ont och gott? Är det gott att göra goda handlingar, för sin egen skull och av egoistiska skäl? Eller är det bara osjälviska handlingar, utan avsikt som är gott?

Självklart finns inget svart eller vitt. Vi består alla av lika många nyanser av grått, som det finns människor på jorden.

Men problemet ligger mest i de som tror att världen är svart och vit. Det är ett naivt sätt att tänka och lika lite som det onda och goda inte existerar som något konstant, lika lite kan du avgöra vad som är vad. Att tro något annat är förmätet och uppblåst.
Citera
2026-08-08, 23:46
Avslutad
Om man tar väldigt onda människor, så kan man nog ofta se det i deras ögon. Som tur är har jag bara stött på det ett par gånger i livet. Typ, den här människan skulle kunna mörda mig om denne vann nåt på det eller bara för den kände för det. Kan exemplifiera det med ”hemma”bilder på Dennis Rader, the BTK killer, som på ytan levde ett vanligt liv. Han har verkligt onda ögon, iskyla. Det är något djupt störande i hans blick. Svårt förstå ingen reagerade.Det finns nånting dött och ont på varenda bild där man ser hans ögon och ansikte.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQtlDHtH9KDymQlWiSPvKzwVdAhoD3KY qxC6PG3BDt6qf9kgVnM3wufG6U&s=10

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSMPyND5zZkjqxeqv9D8iPfKpkPheVnR ryKeV5oz_1-8A&s=10

https://cdn.britannica.com/33/193933-050-1D981E56/Dennis-Rader-sentencing-hearing-2005.jpg
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-08 kl. 23:50.
Citera
2026-08-08, 23:47
Medlem
Citat:
Hej!

Känns allt detta bekant?
Gott eller ont vet jag inte. Men med vissa människor klickar det direkt och man blir vänner på några minuter. Och med andra känner man en omedelbar antipati. Och med de flesta är man ganska indifferent. Det är ju samma med förhållanden mellan man och kvinna. Det går oftast inte att sätta fingret på varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in