2026-08-09, 11:23
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicenemyNo2
Vi vet inte när dom avtrycktes, det här inget bevisvärde i en rättegång.
Jag har för mig att skoavtrycken är i blod.
Citera
2026-08-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tänker att det också är det personliga motivet för de som ställer upp som nämndemän. Bevisvärdering är medlet för ett personligt behov av att förstå mer om människan som art.

Motivet för att ställa ut statyer i skogen intresserar mig. Var det statyer som tröstade och gjorde betraktaren glad, alltså något altruistiskt motiv? Eller var det bara nån sorts bisarr hämnd på världen, skrämma "de andra", väcka vilken reaktion som helst, vilket alltid enklast är en negativ, att jävlas?

Det senare tippar i alla fall jag på.
Annars hade han kunnat valt små änglar eller något annat sött. Men han valde djävulsstatyer. Det säger väl en del. Han kan ha varit satanist, haft en dragning åt det mörka. Hoppas att han inte gjorde djur illa också - en del av dessa monster gör ju det. Jag kanske spinner iväg nu i mina fantasier men jag får tyvärr ingen trevlig bild av honom.
Citera
2026-08-09, 11:27
Medlem
Givet vad vi nu vet om JJ förehavande 31 maj 2005, är det faktum att det finns skostorleks spår 38 i boningshuset irrelevant/av mindre intresse, så länge det inte finns blod från offren i de spåren. Den uppgiften har jag ej sett. Storlek 38 kan ha naturlig förklaring, liksom tugg gummipapper med kvinnligt DNA.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Håller med. Det kan ju inte vara juridiskt uteslutet att få eftersöka även detta DNA då det kan ha befunnit sig en kvinna tillsammans med JJ på brott. Det har ju funnits skospår i strl 38 inne i det genomsökta boningshuset. Man vet inte isåfall vad denna ev medhjälpare har haft för del i dåden eller det efterföljande omsorgsfulla (åtminstone Tor) döljandet av kropparna.

• Reebokavtrycket strl 43/44/45 (olika strl har nämts) har hittats på nedervåningen, i trappan, samt uppe på vinden.
• Victoryavtrycket strl 38 har hittats i trappan upp till vinden.

Så de mindre fotspåren höll sig i trappan upp till vinden, men verkar inte ha varit uppe på vinden eller på nedervåningen…höll denna person bara vakt?

https://www.svd.se/a/aJa2Vd/dubbelmordet-i-brattas-skosparet-gackar-utredningen
Citera
2026-08-09, 11:28
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Vi vet för närvarande inte om de här fotavtrycken har med morden att göra.

Det här med blodiga skoavtryck tror jag är något som har uppfunnits det senaste dygnet. Åtminstone vad gäller de avtryck som säkrats i huset.
Har för mig att det i en av bilderna från serien svenska fall för FBI så visas det bilder på blodiga skoavtryck
Citera
2026-08-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Är du säker? Det är ju en konstig plats oavsett om man går eller kör bil. Möjligen skulle en GM till fots kunnat ta den vägen bort från gården, men med en stor klyvyxa i handen…?

Det stärker kanske teorin om att han promenerade i omgivningarna? Kanske gick och smög på boningshus och människor som rörde sig där. Kanske Tor lagt märke till inkräktaren.
Citera
2026-08-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Han blir fälld för dubbelmord var så säker. Det faktum att han drar Gerd till det inre rummet av ladugården och lägger henne bredvid Tor istället för innanför dörren till ladugården (naturligt om hans egen story skulle stämt), visar tydligt att han är skyldig till båda morden. Han forsätter dessutom attacken mot Gerd där inne som uppvisar likartade skador som Tor då redan har, vad jag förstår med likartat vapen, en förmodad klyvyxa. StockholmHolmes har visat detta resonemang övertygande. Bäst för honom vore att erkänna, gråta i rätten och be de anhöriga om förlåtelse. Sannolikheten för att han gör det 0. Han, givet hans profil, kommer sitta mkt tyst långa stunder och hålla fast vid sin omöjliga story eller helt tiga.

Ja, hur visste han, som endast förbipasserande, var Tors kropp låg? Att täcka över Tors kropp visar väl för övrigt att han kände någon slags ånger - eller så ville han bara dra ur på tiden innan mordet skulle bli upptäckt.
Citera
2026-08-09, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Beslagen av hans enheter indikerar något åt det hållet.

Vad vet man om det? Något jag missat?
Citera
2026-08-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Är du säker? Det är ju en konstig plats oavsett om man går eller kör bil. Möjligen skulle en GM till fots kunnat ta den vägen bort från gården, men med en stor klyvyxa i handen…?
Alltså, jag vet inte hur väl du känner till platsen men om man kommer gående eller med bil från Härnösand norrifrån så är det inte så konstig plats att dumpa någonting. Det är bredvid infarten till gården en bit ut i terrängen helt enkelt. Vägen mot Solumshamn svänger ju västerut som du ser på kartan medan en genväg för gående går rakt söderut bredvid eller genom den här tomten. Jag trodde förut att de här dokumenten låg bredvid gångstigen mot Solumnshamn som fortsätter söder om huset vilket hade talat för att de hade flytt till fots men då fick jag lära mig att de låg bredvid infarten norrifrån. Exakt vart kommer jag inte ihåg, jag markerade kartan ur minnet, det kan eventuellt ha varit lite längre ut från vägen.

Det har ju för övrigt funnits vittnesmål om att en bil har stått parkerad på infarten hela vägen ute vid landsvägen, eventuellt för att hindra oväntade besök, så det här som hittades var ju i princip mellan huset och den platsen.
Citera
2026-08-09, 11:47
Medlem
Titta på svenska fall för FBI TV4, sista 10 min, och du ser att fyndplatsen ligger en bit upp på berget, en plats där du har uppsikt över Tors gård. Jag återkommer senare idag med vad det indikerar om JJ's handlande den dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Alltså, jag vet inte hur väl du känner till platsen men om man kommer gående eller med bil från Härnösand norrifrån så är det inte så konstig plats att dumpa någonting. Det är bredvid infarten till gården en bit ut i terrängen helt enkelt. Vägen mot Solumshamn svänger ju västerut som du ser på kartan medan en genväg för gående går rakt söderut bredvid eller genom den här tomten. Jag trodde förut att de här dokumenten låg bredvid gångstigen mot Solumnshamn som fortsätter söder om huset vilket hade talat för att de hade flytt till fots men då fick jag lära mig att de låg bredvid infarten norrifrån. Exakt vart kommer jag inte ihåg, jag markerade kartan ur minnet, det kan eventuellt ha varit lite längre ut från vägen.

Det har ju för övrigt funnits vittnesmål om att en bil har stått parkerad på infarten hela vägen ute vid landsvägen, eventuellt för att hindra oväntade besök, så det här som hittades var ju i princip mellan huset och den platsen.
Citera
2026-08-09, 12:24
Medlem
han kommer ju åka på det här.

Hans förklaringar är bland det sämsta jag sett
Citera
2026-08-09, 12:26
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
han kommer ju åka på det här.

Hans förklaringar är bland det sämsta jag sett

Om en dålig förklaring är avgörande hade Mats Alm fått fängelse för mord.
Citera
2026-08-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
För att förklara varför hans DNA fanns på brottsoffret.

Mannens dna fanns på Gerds nylonstrumpor,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43xd79/misstankte-brattasmordaren-medger-slapade-in-kvinnan-i-ladan

Fråga: Har den misstänkte utvecklat vart/hur han skulle ha lagt offret i ladan? Alltså vart/hur har han placerat kroppen i förhållande till hur den sedan hittades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in