2026-08-17, 13:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Vill nog ställa mig emot att han bevisligen "tagit" handväskan om inte åklagaren har mer än jag sett. Han har bevisligen hanterat den. Han har inte heller haft någon möjlighet att bemöta just det beviset, och därmed inte kunnat ge någon alternativ förklaring till varför hans dna finns på den eller hur den hamnat i skogen.
- JJ säger sig se Gerd bli nedslagen med yxa.
- Därefter säger han sig släpa henne in i ladan och de påstådda GM lämnar platsen i bil.
- JJs DNA funns inne i handväskan.
- handväskan hittas dolt i ett snår 140 m från BP.

Hur får man ihop det utan att JJ tar med sig handväskan till fyndplatsen?
Citera
2026-08-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
DNA fanns inuti väskan !!!

Det är ju rätt uppenbart vem som tog med sig väskan och Gerds och Tors tillhörigheter efter morden då. Jesus. Den oskyldiga JJ är en brutal rånmördare?
Citera
2026-08-17, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Jag tycker inte det är fult att misstänka någon inom familjen då statistiskt sätt är betydligt större chans att en familjemedlem är inblandad än någon som JJ.

Sen har vi det uppbrutna skrinet som Barbro förnekar att hon brutit upp, Men polisen hävdar att skrinet var helt och låst när dom gjorde sin utredning av morden.

Vi har att Barbro småskrattade när ambulanspersonalen var på plats efter morden

Vi har att hon öppnade ladugården med sin tröj-ärm för att inte avsätta spår innan hon ens visste att dom var mördade

Vi har att hon förnekar att hon kände till testamentet trots att det visade sig att hon kände till testamentet.

Jag tycker hon är mycket märklig,

Ja, nog är hon märklig. Kan JJ ha känt Barbro på något sätt? En ung älskare? Spekulerar vilt.
Citera
2026-08-17, 13:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Ändå fascinerande hur så många här tycks vilja hitta ursäktande förklaringar till att JJs DNA finns dels på Gärds strumbyxor (flera ställen enl FUP) och nu inuti handväskan och därigenom se JJ som oskyldig till morden…
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja dom finns ju i alla mordtrådar…dom tillhör ”floran/faunan”: allt från mördarkramare till sekundärkränkta och konspirationsteoretiker

OnT
Enligt Svt liverapportering finns det ett färskt tilläggsprotokoll:

I tilläggsfupen som tillkom den 15 augusti står det att den misstänktes dna påträffades i inre/bakre facket på Gerds handväska.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/folj-rattegangen-om-dubbelmordet-i-brattas
Jag tror det är en följd av 20 år av spekulationer om motiv och GM i bekantskapskretsen. Det blir för futtigt när GM är en enstöring med ekonomiska bekymmer. Inga grannfejder, ingen svartförsäljning av skog eller ved.

Sedan är det ju två olika saker att fallet nu är polisiärt uppklarat och huruvida JJ fälls för mord. En del skeptiker tror inte bevisningen räcker och det är ju inte så mycket att säga om. Jag tror den räcker, men jag är inte jurist!
Citera
2026-08-17, 13:29
Medlem
Citat:
Barbro nu i förhör berättar att hon ringt både Tor och Gerd. Då fanns det ju spår i Gerds mobil som hittades på gården.
Hon är tydligt berörd. Efter 20 år.

Var kan man lyssna på eller läsa detta?
Citera
2026-08-17, 13:30
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
I hans plånbok fanns ett bankkort från Nordea (FUP s.846). Oklart om han tog ut pengar med det.

Att FUP är rörig får man ha viss förståelse för i ett 21 år gammalt ärende. I efterhand står det klart att spaningarna utifrån motivbild (affärer som gått snett, osämja med grannar, bygglov, etc.) var bortkastade då vi har ”en ensam galning”. En otrolig energi har lagts på röda bilar och annat som inte tycks ha någon betydelse.

Vad man skulle gjort 2005 var att dammsuga ladan och boningshuset efter fler spår, för JJ har knappast lämnat exakt 2 spå efter sig.

Tack, det hade jag missat då jag läste att han inte använde kort utan alltid tog ut pengar i banken.

Ja helt rätt de skulle ha gjort en ännu noggrannare undersökning av verkstaden. Att den ”rödfärgade handduken”, till att börja med verkade ses som ovidkommande är otroligt. Och än mer otroligt att inga av alla de plagg som täckte såväl G och T tillvaratogs förrän flera dagar senare! Och att de, oss veterligen, till dags dato ännu ej testats! Det var ju massor med plagg som mördaren uppenbarligen har hanterat, i två omgångar dessutom. Helt otroligt, ja skandalöst. Ett kriminaltekniskt lågvattenmärke i klass med Marinamordet.
Citera
2026-08-17, 13:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Var kan man lyssna på eller läsa detta?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/folj-rattegangen-om-dubbelmordet-i-brattas
Citera
2026-08-17, 13:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Barbro nu i förhör berättar att hon ringt både Tor och Gerd. Då fanns det ju spår i Gerds mobil som hittades på gården.
Hon är tydligt berörd. Efter 20 år.

Hon uppger att hon hittade både Tor ocg Gerd. Men Tor hittades väl efter 4 timmar av polisen enligt tråden.

Ja det var INTE Barbro som hittade Tor- det var kriminaltekniker, och det 3-4 timmar efter.
Citera
2026-08-17, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det är bara för fruktansvärt... Så vidrigt brutalt. Länge trodde jag att de "bara" blev klubbade i huvudet med baksidan av yxan. Inte eggen. Jag har inte läst hela fup. Detta har jag missat. Kommer gm och Tor från två olika ingångar? Ja isf stämmer inte det anonyma brevet. Det är ju ett rent, oprovocerat vålds- och vansinnesdåd isf.

Det är så jag tolkar bevisen, att de kom från olika ingångar. Men att han blev avrättad utan att uppfatta vad som skulle komma det är klart och tydligt.
Citera
2026-08-17, 13:34
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det var INTE Barbro som hittade Tor- det var kriminaltekniker, och det 3-4 timmar efter.

Mystiken tätnar.

Mycket i mig säger att BÖ anstiftat mordet genom JJ, men det blev alldeles för "mycket" för dem, varpå hon inte fortsatte driva planer om arv etc. för att inte verka misstänkt. Ren spekulation från min hjärna, men.
Citera
2026-08-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
- JJ säger sig se Gerd bli nedslagen med yxa.
- Därefter säger han sig släpa henne in i ladan och de påstådda GM lämnar platsen i bil.
- JJs DNA funns inne i handväskan.
- handväskan hittas dolt i ett snår 140 m från BP.

Hur får man ihop det utan att JJ tar med sig handväskan till fyndplatsen?

Skrev i ett annat inlägg, men rätt uppenbart hur man *bör* förklara det - väskan ligger i anslutning till den "döda kroppen", när MGM börjar hantera kroppen dreglar han ner i väskan som förblir på platsen, varvid dom två "mystiska personerna" tar väskan med sig under tiden MGM är i uthuset. Tog mig ca 5 sekunder att hitta på, kanske tar MGM ett par timmar?
Citera
2026-08-17, 13:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket

Vi har att hon öppnade ladugården med sin tröj-ärm för att inte avsätta spår innan hon ens visste att dom var mördade

Att hon är försiktig när hon går in i ladan är väl knappast konstigt. Hon anar ju oråd redan på uppfarten (FUP 114-115), och hon har inte kunnat få tag på Tor och Gerd på flera dagar. Dessutom har hon sett oredan i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in