2026-08-12, 22:06
Medlem
Intressanta fetmarkeringar du gör. Också intressant han noterat att inte ens GW vet vilken DNA träff man har. Ngt en gärningsman skulle ge mkt för att veta. Tror GW sagt ngt i stil med "ngt jag ej kan gå in på" angående DNA träffens beskaffenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av 3m1l3n
Obehagligt detaljrikt för att vara spekulationer, tycker jag.
Citera
2026-08-12, 22:29
Medlem
Det är intressant att det kan antas vara värre att mörda Gärd än att mörda Tor. Ändå var det Tor som gömdes under en stor klädhög medan Gärd bara fick en jacka över ansiktet. Var det värre för att hon kom ut oförberett, för att hon var kvinna och han riktar in sig på män eller för det saknades motiv mot henne men fanns det mot Tor?
Senast redigerad av Sura.S. 2026-08-12 kl. 22:35.
Citera
2026-08-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
GW var väl drivande i att domarna mot Sture Bergwall revs upp

Vad man än tycker om Thomas Quick/Sture Bergwaall är oskyldig eller ej det ett faktum att han begått synnerligen allvarliga brott, som folk bortser ifrån/glömt;

Sexuella övergrepp (1969–1970): Dömdes 1970 för fyra fall av sexuella övergrepp mot pojkar (varav ett inbegrep ett våldsamt strypgrepp på en åttaårig pojke på Falu lasarett). På grund av detta dömdes han till sluten psykiatrisk vård.Våldsbrott i Uppsala (1974): Knivhögg en man i Uppsala 17 ggr under en period då han var tillfälligt utskriven från vården. Åklagaren beslutade om åtalsunderlåtelse för försök till dråp eftersom han redan var inskriven i psykiatrivården.

Händelserna ovan är han dömd för och det under också. Frågan är vad gjorde Quick 1974 tom 1990 ?

Gisslandramat i Grycksbo (1990) Angreppet: Morgonen efter lucia tog Sture Bergwall, tillsammans med en 16-årig medbrottsling, en bankföreståndare för Götabanken och hans familj som gisslan i deras eget hem i Grycksbo. Kidnappningen och rånet: Familjen (bankmannen, hans fru och deras son) hölls under dödshot i flera timmar. Bergwall vaktade mamman och sonen i bostaden medan kumpanen tvingade med sig bankföreståndaren till banken för att öppna valvet

Thomas Quick släpptes inte alls från rättspsykiatrin efter att han beviljats resning och friats. Han friades i november 2013 och straffet på rättspsykiatrin var inte avtjänad föräns april 2015...
Citera
2026-08-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sura.S.
Det är intressant att det kan antas vara värre att mörda Gärd än att mörda Tor. Ändå var det Tor som gömdes under en stor klädhög medan Gärd bara fick en jacka över ansiktet. Var det värre för att hon kom ut oförberett, för att hon var kvinna och han riktar in sig på män eller för det saknades motiv mot henne men fanns det mot Tor?

Motivet för att döda Tor kan vi bara spekulera i, men Gerd är väl så enkelt att hon upptäckte vad som pågick och dödades enbart för hon var "Vittne"
Citera
2026-08-12, 22:36
Medlem
Storlek 44/45 med blod, 38 utan blod ? Om så är 38 ej relevanta

Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Thomas Quick är ingen duvunge, men har har sonat och suttit inne betydligt längre än brotten han är dömd för.

Vi kan inte fängsla folk för vad dom "kanske" har gjort 1974-1990.

Jag har inga problem att Quick är frisläppt. däremot har jag problem med GWs ständiga övertygelse som alltid är fel, trots han vilar på statistik..

Nu släpper vi Quick och fokuserar på Brattås. Jag tycker skorna i storlek 38 är intressant, hur troligt är det att Tor släpper in någon random person som stryker runt på vinden, dom måste vara kopplade till brottstillfället. och har svårt att tro att MGM släpar med ett par skor i storlek 38 i en påse för att lägga ut "villospår". det känns verkligen som en kvinna är inblandad också.
Citera
2026-08-12, 22:38
Medlem
Citat:
Motivet för att döda Tor kan vi bara spekulera i, men Gerd är väl så enkelt att hon upptäckte vad som pågick och dödades enbart för hon var "Vittne"

Säkert så, men jag tänkte på den fetmarkerade texten från inlägg #7647 som jag missade att citera.
Citera
2026-08-12, 22:39
Medlem
Citat:
Storlek 44/45 med blod, 38 utan blod ? Om så är 38 ej relevanta

Hur kan du veta det? det är väl logiskt att den som utförde själva mord delen är den som har blod på skorna, men det betyder ju inte att det bara var en person på plats?

Eller att storlek 38 var den som dödade och storlek 45 var den som gömde kropparna och fick blod på skorna.?

Vi har ju ingen aning
Citera
2026-08-12, 22:43
Medlem
45/45 om dom hade blod på sig deltog i mordet på ngt sätt, storlek 38 om inget blod kan ha gjort avtryck vid ett tidigare tillfälle och är därför mindre intressanta.

Citat:
Hur kan du veta det? det är väl logiskt att den som utförde själva mord delen är den som har blod på skorna, men det betyder ju inte att det bara var en person på plats?

Eller att storlek 38 var den som dödade och storlek 45 var den som gömde kropparna och fick blod på skorna.?

Vi har ju ingen aning
Citera
2026-08-12, 22:46
Medlem
På tal om storlek 44/45, känns som polisen vid gripandet hittade många skor i den storleken givet storleken på den åtalades kropp på familjefotot i soffan.
Citera
2026-08-12, 22:49
Medlem
Citat:
45/45 om dom hade blod på sig deltog i mordet på ngt sätt, storlek 38 om inget blod kan ha gjort avtryck vid ett tidigare tillfälle och är därför mindre intressanta.

Fast 38 kan ju teoretiskt ha mördat båda och sen har 45 gömt kropparna? tycker du drar lite snabba slutsatser nu. Man får inte blod på undersidan av skorna genom att slå någon med en yxa i huvudet, däremot att släpa undan kropparna och dylikt gör ju att man har större risk att kontaminera skorna.

Men ja, jag håller ju det troligare att 45 är skyldig till både mord och bortsläpning, men att räkna bort 38 tycker jag är fel.

Vem skulle "arga bittra" Tor släppa in i huset och låta den personen vara på vinden? jag kan räkna på min ena hand hur många som varit på min vind under mina 20 år i detta huset.
Citera
2026-08-12, 22:52
Medlem
Tror storlek 38 är ett villospår, så länge dom ej har blod på sig. Givet den åtalades profil är det extremt troligt han var ensam på platsen, vilket åklagaren också tror.

Citat:
Fast 38 kan ju teoretiskt ha mördat båda och sen har 45 gömt kropparna? tycker du drar lite snabba slutsatser nu. Man får inte blod på undersidan av skorna genom att slå någon med en yxa i huvudet, däremot att släpa undan kropparna och dylikt gör ju att man har större risk att kontaminera skorna.

Men ja, jag håller ju det troligare att 45 är skyldig till både mord och bortsläpning, men att räkna bort 38 tycker jag är fel.

Vem skulle "arga bittra" Tor släppa in i huset och låta den personen vara på vinden? jag kan räkna på min ena hand hur många som varit på min vind under mina 20 år i detta huset.
Citera
2026-08-12, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Samtidigt om det här ska vara en kriminaltråd värd namnet måste man åtminstone få kasta fram tanken att det kan finnas personer som i skydd av anonymitet kastar fram märkliga teorier för att föra resonemangen i fel riktning. Detta då utan att man pekar ut någon specifikt.

Vilket som så råder det inga tvivel om att fr o m hösten -24 (kanske rentav ännu tidigare) så ser man i den här tråden ett stort antal användare som avlöser varandra. Det de har gemensamt är att kontona alla är avslutade samt att de har en stor förkärlek för detaljer och inte minst: de spekulerar kring grannar, släktingar och lokala gangsters.

Så vitt jag kan bedöma upphör ovanstående trend direkt efter häktningen i april. Då får man dra vilka slutsatser man vill av detta.

Kanske bättre att ringa polisen och tipsa än att skriva om det här då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in