Citat:
Ursprungligen postat av
Anits85
Fast efter att ha läst tråden från början och alla dividerande hit och dit så tycker jag att båda haft ansvar och försummat olyckan. Tycker helt klart synd om pappan och hans familj som han förlorat men tycker av det lagmässiga jag förstått ska båda skyllas. Man ska inte ta bort en anklagelse från pappan pga av att han förorlotay två familjemedlem om han själv bidragit till en del av det. Absolut att fartyget eventuellt varit upphinnande men frias pappasän helt för att han inte hade den koll han borde? Vad säger att han inte i sista minuterna svängde rakt in mot fartygets sida? Vad säger att han var uppehållen av annat? Jag säger inte att fartyget hade koll men tycker båda borde skyllas för att de inte hade KOLL PÅ VARANDRA! Att tidigt säga att pappan ska befrias för sin personliga förlust köper jag ej. Dock blir det skevt i våra ögon då vi inte vet säkert vem som körde båten? Men hoppen saker klarnar och och vi slipper spekulera. Det stör mig bara att bara för att fartyget var upphinnande så borde pappan eller den som körde också ta sitt ansvar för att se ett stort fartyg!
Håller med dig helt, och i slutändan handlar det också om att fördela skuldbördan rättvist utifrån ett etiskt perspektiv. Kaptenen och lots mår nog dåligt som det är just nu (minst sagt) och oavsett vilket straff, eller om de får straff, så kommer de behöva gå resten av livet med den skulden. Att på ett rationellt och juridiskt vis, utan att ta hänsyn till pappans förlust, göra en bedömning vilka som bär ansvar skulle vara rättvist för alla parter.
Det blir lite sandlådenivå annars, det blir som att säga till kaptenen och lotsen att "ni får ta det officiella ansvaret för olyckan även om pappan varit medskyldig, men han mår ju så dåligt nu så det blir ju ännu mer jobbigt för honom om vi skulle väcka åtal mot honom paralellt"
Det är lite som Veridictores varit inne på att det är för mkt känslomässigt styrda människor i svenska domstolar idag, och det blir ju ngn form av rättshaveri.