Citat:
Ursprungligen postat av
Lacus
Klart att det finns. Det går typ 5 fartyg ( eller vad nu tråden kommit fram till ) per dag genom farleden. De flesta med lots utgår jag ifrån.
Visst, ok, jag köper ditt argument. På riktigt.
7 i snitt per dag.
Du kan lugnt räkna med att alla dom höll ungefär samma fart som Misje Verde, under motsvarande förhållanden.
Så, ja, klart det finns. Farten som Misje Verde höll. Och det var också lite poängen i mitt förra inlägg.
Vad jag menar när jag säger att det inte finns en sådan fart. Är att säker fart är beroende av omständigheterna, fartygets egenskaper, farledens beskaffenhet, vädret, trafikmängden, osv. Man kan alltså inte bara säga en exakt siffra. Regeln om säker fart gäller både Misje Verde och snipan, men de två fartygens säkra fart är helt olika. En säker fart för snipan kanske är 4 knop, över det så kanske det finns risk för överhettning av motorn t.ex. (det vet ju inte vi, bara ett exempel). Men så sakta kanske inte Misje Verde kan köra utan att tappa styrförmågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lacus
Lotsen ska väl ge råd om vilken hastighet som är lämplig vid tillfället.
Det är väl inget som de gissar från gång till gång.
Vid bra förhållanden kan man gasa lite, vid dåliga förhållanden tar man det det lilla lugna.
Jag menar inte att det finns en manual, utan undrar hur fort man brukar köra, efter råd från tjänstgörande lots
11-12 knop ligger nära normal marschastighet för Misje, om jag fattat rätt.
Hur fort brukar båtarna gå vid den platsen.
Kan ingen av trådens ca 100 sjökaptener svara på det
Ja, lotsen har säkert gett råd om fart och kurs. Och kaptenen har säkert följt det.
Och åklagaren har nämnt regeln om säker fart som en av misstankarna mot skeppets kapten. Men eftersom det är lotsen som angett farten, så har åklagaren "tvingats" att också misstänka lotsen.
Som många fler än mig redan förklarat i tråden så är 10-12 knop en fullt normal fart för skepp i farleden förbi Katten.