2026-08-09, 09:48
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Jag tror hans formella titel ändå var typ chefstekniker?
Jag vet, jag var sarkastisk över hans fina titel.
Vad fan för chefstekniker var han?
Packade upp konstverk och ställde upp dem?
Satt och kollade att termometern och fuktmätaren höll sig på rätt intervall?

Vad gjorde hans underordnade tekniker?
Helt jävla otroligt att han fick den lönen för så lite jobb. Weil är frikostig.

Kommer bli rusning på den rollen nu!
Citera
2026-08-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Intressant och lärorik analys!

Fast vad gäller oceaner jag tycker fortfarande att chefsjurist på SEB och chefsvaktmästare på M3 är det.
Det är för att du översätter hans jobb till ett vaktmästarjobb. Det är det inte. Han frotterar sig med några av världens mest kända konstnärer och ansvarar för att deras verk ställs ut så att både de och publiken är nöjda.

Skillnaden mellan t ex en vaktischef på den stora skolan och mördarens yrke är ungefär som skillnaden mellan en vanlig byggjobbare och en möbelsnickare, eller den mellan en målare och en konstnär.
Citera
2026-08-09, 09:51
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Jag vet, jag var sarkastisk över hans fina titel.
Vad fan för chefstekniker var han?
Packade upp konstverk och ställde upp dem?
Satt och kollade att termometern och fuktmätaren höll sig på rätt intervall?

Vad gjorde hans underordnade tekniker?
Helt jävla otroligt att han fick den lönen för så lite jobb. Weil är frikostig.

Kommer bli rusning på den rollen nu!
Jag jobbar också i kulturbranschen och min chef får samma lön. Och funderar väldigt ofta vad hen gör egentligen kan jag säga. Men någon måste vara chef. Och chefer får chefslöner.
Citera
2026-08-09, 10:03
Avstängd
vichy6s avatar
Chefer dejtar inte bara chefer i samma bransch. Det verkar störa människor att hon hade ett akademiskt yrke och en chefsroll…. han ett mer konstnärligt yrke.

Kanske att han tänkte som många här.

Wow…. så sköra män det finns.
Citera
2026-08-09, 10:04
Medlem
Citat:
Intressant och lärorik analys!

Fast vad gäller oceaner jag tycker fortfarande att chefsjurist på SEB och chefsvaktmästare på M3 är det.
Både och skulle jag säga.

Det är ju en enorm skillnad i hur arbetsdagen ser ut. Det jag mer är inne på är att i vissa delar av medelklassen (övre medelklass ska kanske tilläggas) så är yrkesvalen inte långt från varandra när personerna är i typ 20-årsåldern. Ska man följa sitt hjärta eller sin hjärna typ. Det finns ju hyfsat många exempel på folk som lite kombinerat en högre akademisk utbildning med ett lite flummigare jobb inom kulturen. Liksom det finns många som gått från att ströjobba inom kulturen till att sadla om och bli läkare, chefer osv. Tror det handlar om människor med ett stort driv helt enkelt, människor som inte nöjer sig med ett Svenssonjobb.

Jag skrev förut att jag är förvånad att de två inte har fler gemensamma bekanta med mig på Facebook (MGM har en, BO ingen). En annan sak som förvånar mig lite är att deras vänlistor inte verkar innehålla några ”kändisar”. Jag hade inte blivit förvånad om deras listor varit späckade med regissörer, filmkritiker, författare osv. Kanske är det så enkelt att Facebook aldrig varit så viktigt för dem.
Senast redigerad av 2.3 2026-08-09 kl. 10:11.
Citera
2026-08-09, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Polisutredare tittar alltid på offerprofiler. Särskilt när det gäller spaningsmord eftersom detta kan förklara hur ett offer eventuellt kommit i kontakt med farliga människor. I detta fall är det dock mindre intressant eftersom man redan häktat en misstänkt GM.

Enligt mitt förmenande är sannolikheten för att någon som BO skulle sluta på det sätt hon gjort väldigt liten med tanke på att hon verkar haft ett ordnat liv utan missbruksproblem etc.

Ja,
så är det
men här är ingen polisutredning utan en hel del fria fantasier och tyckanden.

En del inlägg är på en så låg intellektuell nivå
att man börjar tvivla på mänskligheten.

Det behövs fler kvinnor som hon i vårt samhälle,
inte färre.
Citera
2026-08-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ambitiös åtminstone.

Eller pressad eller pga mindervärdeskomplex. Många tror att juristlinjen löser allt. Det gör det uppenbrligen inte. Man måste tänka lite själv också.
Citera
2026-08-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Ja,
så är det
men här är ingen polisutredning utan en hel del fria fantasier och tyckanden.

En del inlägg är på en så låg intellektuell nivå
att man börjar tvivla på mänskligheten.

Det behövs fler kvinnor som hon i vårt samhälle,
inte färre.
Om du inte känner henne är det väl inte högsta intellektuella nivå att anta att världen skull må bra av fler kvinnor som hon. Min vilda gissning är att världen redan är full med kvinnor som hon. Vanliga människor helt enkelt.
Citera
2026-08-09, 10:15
Medlem
Anillens avatar
Fast så extremt hög lön hade hon väl inte för att ha en chefsposition som jurist på en storbank?
Citera
2026-08-09, 10:16
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Fast så extremt hög lön hade hon väl inte för att ha en chefsposition som jurist på en storbank?
Eller så har jag kanske blandat ihop det med vad han hade i lön…
Citera
2026-08-09, 10:16
Medlem
Bendis avatar
Om de inte var ett par utan bara dejtade kanske det inte ens var en gemensam plan att han skulle till hennes landställe. Han kanske dök upp oannonserat och oinbjuden.
Citera
2026-08-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Det är för att du översätter hans jobb till ett vaktmästarjobb. Det är det inte. Han frotterar sig med några av världens mest kända konstnärer och ansvarar för att deras verk ställs ut så att både de och publiken är nöjda.

Skillnaden mellan t ex en vaktischef på den stora skolan och mördarens yrke är ungefär som skillnaden mellan en vanlig byggjobbare och en möbelsnickare, eller den mellan en målare och en konstnär.
Exakt, exakt så är det, kunde aldrig sagt det bättre själv. Sedan att han även var en av de som fick stanna kvar efter nedläggningen av det publika museet i Sverige säger en hel del om hans kompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in