2026-08-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Kan det vara så att han hittat hennes mobil o kommit på att hon dejtar nån ny el flera ?
Inte omöjligt efter att dejtat i 8 mån

Tänker att det har plingat i mobilen m dan hon var i duschen el bredvid honom
Kommit upp nåt meddelande från nån man , han konfronterar henne
Bråk uppstår då med ”trubbigt våld ” hon försöker fly men han hinner ifatt henne i sitt raseri vilket skulle förklara om/att hon hittas utomhus

Det är en tanke jag haft också, en av dom troligare teorierna faktiskt.
Citera
2026-08-09, 09:28
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vi vet inte att det är kniv. Eggvasst är ordet, kan vara en trasig spegel t ex.
Oavsett föremål så har han ändå plockat upp det och stuckit det in i henne. Och det måste vara väldigt störda personer som klarar av att göra en sån sak.
Citera
2026-08-09, 09:31
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Tack för dina inlägg och bra kämpat mot trollen!

Ditt citat ”T.N. är sannolikt en kontrollerande, egocentrisk idiot med kort stubin.”

Det är det som kommer komma fram i utredningen.

De som nystar i BO är sorgliga figurer.
Hon ska kunna få vara hur framgångsrik, vacker och speciell som helst,

utan att bli mördad.
Polisutredare tittar alltid på offerprofiler. Särskilt när det gäller spaningsmord eftersom detta kan förklara hur ett offer eventuellt kommit i kontakt med farliga människor. I detta fall är det dock mindre intressant eftersom man redan häktat en misstänkt GM.

Enligt mitt förmenande är sannolikheten för att någon som BO skulle sluta på det sätt hon gjort väldigt liten med tanke på att hon verkar haft ett ordnat liv utan missbruksproblem etc.
Citera
2026-08-09, 09:34
Avstängd
vichy6s avatar
Vanföreställningssyndrom är något som kan drabba sent i livet typ 35-60. Men det brukar föregås av en tids irrationellt beteende. Men säg att T haft semester på egen hand innan osv.

Klart det på något sätt känns ”rimligare” att hitta nån typ av ledtråd till varför.
Citera
2026-08-09, 09:38
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Förstår inte riktigt vad du menar med din text.

Det är väl klart att ALLA mord är fel!

Men över hälften av alla mördade kvinnor (25 stycken förra året) mördades INTE av någon de varit i parrelation med.
Och TRE kvinnor i snitt mördar årligen sin manlige partner.

Antalet kvinnor som dödas i en pågående eller avslutat relation minskar, nu nere i 11 st under år 2025. Det är färre än en parrelationsmördad kvinna i månaden och en parrelationsmördad man var fjärde månad.

Parrelationsmördade kvinnor utgör helt enkelt en bråkdel (13%) av alla fall av dödligt våld som inträffar varje år.

Därför framstår fokuseringen på de 11 fall av partnervåldsdödade kvinnor, av totalt 84 mordfall, som missriktad fokusering i media.

Alla mord borde uppmärksammas och försöka förhindras i framtiden. Även mord på män av en kvinnlig partner - något som totalt har kommit i skymundan medialt.

Mordet på Åsa har sannolikt med mördarens personligheter och inte med hans eller hennes kön att göra.
Men hör du. Den procent som mördar sina män, det skulle kunna vara så att de gör det efter år av annan typ av misshandel. Typ våldtäckter osv. Jag känner exakt en sån kvinna, som mördade en man efter år av våldtäkter och misshandel.
Bakomliggande orsaker till våld och mord är ganska intressant om man ska dra upp statistik.
Mäns våld och kontrollbehov av kvinnor är inte någon hemlighet direkt. Det är ett välkänt problem och vi behöver inte negligera det med att komma med ”jo men det händer att män blir mördade också”.
Ja det händer och i vissa fall så är det säkert en kontrollerande galen kvinna som är extremt fysiskt överlägsen sin man. Men i de allra flesta fall inte.
Senast redigerad av Anillen 2026-08-09 kl. 09:41.
Citera
2026-08-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KejKejKej
Två dagar innan den bestämda avresan mot Sollenkroka Ö så äter BO och MGM en trevlig middag på en resturang i Stockholm, det skrattas mycket, det pratas minnen, det pratas lagom med allvar och en hel del alkohol intas under kvällen, under middagen så diskuterar dom framtiden, dom pratar b.la om hur deras relation ska utvecklas, vill dom samma sak eller rentav om relationen ska bli mindre seriös?, det sistnämnda gillar inte den MGM, han vill så mycket mer än att bara ha en vanlig relation och det vet BO, han vill bli mer accepterad och inkluderad i hennes liv, kanske till och med flytta ihop, ibland hinner dom ses på ett restaurangbesök mitt i veckan men inte så mkt mer utan det är helgerna som är deras dagar om inte barnen behöver hjälp med något, behöver barnen hjälp försvinner ”deras helg” till att hjälpa barnen med diverse saker och då dröjer det ännu längre tills dom får egentid och mer tid är ju det enda MGM vill ha med BO.

På måndagen den 3 augusti så åker dom som bestämt tillsammmans med båt från Sollenkroka brygga till Sollenkroka Ö, allt är som vanligt förutom att BO har märkt att den MGM är lite mer tystlåten än han brukar vara och det hade han varit hela söndagen fram tills nu men BO tänker inte mer på det, när dom kommer iland och går mot stugan möter dom grannar på vägen.

Dom hade handlat med sig mat och lite alkohol, dom handlar alltid lite extra om dom skulle få besök, det inte MGM visste var att BO son och flickvän tänkte komma och hälsa på dom imorgon något som dom brukar göra ibland, BO brukar såklart berätta sånt för den MGM, denna gång glömdes det bort i all stress, ibland dyker sonen med flickvän bara upp så det är inget konstigt med att det glömdes bort.

Dom börjar packa upp sakerna som dom handlat och den MGM tänder sedan grillen utomhus eftersom det ska grillas, MGM häller upp två glas vin, ett till honom ett till henne, ett glas blir två glas o.s.v, till slut är maten klar och dom börjar äta och det dricks mer och mer, dom pratar lite om allt möjligt och helt plötsligt börjar den MGM prata om framtiden, att dom ska flytta ihop och att vill köpa ur hennes ex-man del i stugan och hur mycket hon betyder för honom etc, då slår hon bakut och säger att det här är inget vi diskuterar när vi är så här påverkade och det här pratet om stugan, lägg ner snacket om stugan, vi har pratat om det så många gånger redan säger hon innan hon går och lägger sig i sängen och somnar efter ett tag, den MGM sitter kvar utomhus vid bordet och säger ingenting.

Efter att jag läst allt hittills så tror jag att BO blivit dräpt om livet natten mellan den 3 och den 4 augusti, dräpt medans hon låg berusad och sov i sin säng, MGM har huggit och slagit BO sinneslöst, BO hinner inte vakna därför kommer det inget skrik eller annat ljud från BO, när MGM märker att hela sängen är blodig och att BO är livlös så går MGM ut och i panik börjar MGM skada sig själv men han slutar, han klarar inte att skada sig mer.

När han efter en stund får sinnet tillbaka så börjar han tänka på hur han ska göra nu, vad ska han göra med kroppen, minuterna går, timmarna går, han går runt på tomten och funderar hur han ska göra sig av med kroppen, han går mot vattnet och ser där kanoten, han tänker om jag släpar ner kroppen och lägger den i kanoten sedan sänker jag kanoten, det är det bästa han kommer på.

Tiden går snabbt nu, helt plötsligt är det dag och han hör röster som är på väg mot stugan och springer då i panik ner mot kanoten, antingen ligger BO kvar i sängen och hon hittats där eller så har han börjat släpa/bära ner henne mot kanoten men blir tvungen att släppa henne på tomten när han hör rösterna och då blir hon liggandes på gräsmattan och hittats där.

Otroligt bra analys. Spot on!

Textbook kontrollerande, svartsjuk och avundsjuk partner.

Hon är stark, självständig och har byggt upp ett välfungerande liv som han vill vara en del av. Äga.

En dag inser han att hon inte tänker böja sig, kanske t.o.m. dra sig ur, och då efter att ha druckit dödar han henne. Hans ego dödar henne.
Citera
2026-08-09, 09:41
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Ja, jag tog upp de mest kända för att det är de som diggas mest bland mina bekanta. Men nej, majoriteten av allt på hennes lista är bekant för mig, Snabb räkning (kan räknat fel ger följande:

Restauranger, klubbar etc - 9
Teatrar, musikevenemang/arrangörer etc - 6
Artister – 20
Media – 2
Skribent – 1
Regemente – 1
Oända för mig – 9

Och av de där 20 artisterna så är en påfallande del av dem amerikaner som lite kan stoppas i samma fack. För dem som gillar den sortens muisk är de alla bekanta. Att de inte ligger på några topplistor betyder för mig inte att de är alternativa. Jag skulle snarare säga mainstream även fast den stora allmänheten inte känner till dem. Släng på någon av dem på en fest någon gång så kommer folk säga "vad är det här?" och inte "stäng av!".

Och nej, jag tycker inte alls att de är oceaner från varandra yrkesmässigt. Ingen av dem har ett trist kontorsjobb, ingen sitter i kassa på ICA, ingen har ett kroppsarbete osv. Kort och gott, de har bägge arbeten som inte alla andra har. Förutom i vissa kretsar, kretsar där jag ibland haft äran eller vad man nu ska säga, att titta in. Där är paren ofta sammansatta av en person som har ett högavlönat chefsjobb med en akademisk bakgrund som ett måste och så är den andra skådis, journalist, regissör, fotograf, konstnär eller har ett jobb inom den sfären som inte är lika glamoröst. De jobbar bakom kameran, eller på en teater utan att själva synas eller som MGM med något lite mer udda jobb. Känner även ett rätt stort antal syskon där den ena valt att bli finansman/chef och den andra jobbar i konstvärlden eller med musik. "Lyckad" medelklass skulle man kanske kunna kalla dem. Så nej, för mig passar de extremt bra ihop. Speciellt om det skulle vara så att även MGM kommer från en mindre ort i Sverige.

Vad gäller den akademiska delen sedan då så har jag ingen aning om MGM´s utbildning. Är det så att han inte gått gymnasiet eller bara gått en enklare gymnasieutbildning, tja då är det oceaner mellan det och en tuff juristutbildning. Men har han också eftergymnasiela studier så tycker jag inte att det är några oceaner att tala om även om han valt en yrkesskola eller liknande. Bara det faktum att man efter gymnasiet bestämmer sig för att plugga vidare gör att man är lite lika.
Intressant och lärorik analys!

Fast vad gäller oceaner jag tycker fortfarande att chefsjurist på SEB och chefsvaktmästare på M3 är det.
Citera
2026-08-09, 09:42
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Fast vad gäller oceaner jag tycker fortfarande att chefsjurist på SEB och chefsvaktmästare på M3 är det.
Jag tror hans formella titel ändå var typ chefstekniker?
Citera
2026-08-09, 09:45
Medlem
Konstigt att snubben inte hoppa på en buss och åkte iväg..alt båt.men av alla teorier här.så tror jag dom blev så fulla och började tjafsa och han började puckla på henne.ocj sen kom kniven fram
Senast redigerad av Elins92 2026-08-09 kl. 09:47.
Citera
2026-08-09, 09:46
Medlem
Citat:
Exakt, de hade gemensamma värderingar och intressen, särskilt för musik. Men akademiskt och yrkesmässigt var de oceaner från varandra. Det senare gjorde att jag först var så förvånad att de var ihop eftersom jag inte visste om deras privata delar.

Nu tar du bara upp de mest kända på hennes lista. De musiker som alla känner till. Men majoriteten på hennes lista är helt okända musiker. Åtminstone för mig.
Troligen även för dig bara att du inte fattade att det var band/musiker!

ÅÅ gjorde ett klokare val när hon valde sina barns pappa än när hon valde man att leva ut med på ålderns höst. Hon gjorde klokt nog valen i rätt ordning.

Man måste sluta tro att jurist/juristlinjen är lika med intelligent. Det är sällan så.
Citera
2026-08-09, 09:47
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Man måste sluta tro att jurist/juristlinjen är lika med intelligent. Det är sällan så.
Ambitiös åtminstone.
Citera
2026-08-09, 09:47
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:

Det är din personliga tolkning. Hon hade ett bra jobb, men att hitta vettigt på marknaden är inte lätt.

Pappa med vuxna barn, bor på Söder. Jobbar med något artsy och har ett engagemang i sitt yrkesliv.

Han såg ok ut.

Tror de flesta ändå tänker… ok… green flag.

Han verkar också ha haft ett socialt liv och varit omtyckt.

Ingen jävel kollar musikreferenser när de är över 49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in