2026-08-08, 21:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
Nej, man betalar lika hög skatt som i Sverige. 38% på min grundlön - 48% på min bonus som är ca 50% av min lön. ( Jobbar inom finans)

Angående den "skattefria månaden": Den totala skatten för året är densamma, den fördelas bara annorlunda.

Jag tillhör dem som tjänar relativt bra. Både jag och min chef kan gå in i en matbutik och bara skratta och gråta åt priserna. Det har blivit så sjukt dyrt de senaste åren att man nästan spyr. En 50 cl Coca-Cola i en matbutik i en förort till Oslo kostade 30 kr i dag.

Vi har tre aktörer som i princip har oligopol på dagligvaruhandeln, vilket har förstört mycket. Varken ICA eller Lidl har lyckats etablera sig här någon längre tid.

Jag köpte en pizza i förrgår för 280 kr. En öl 120-140kr
En ölburk i matbutik är 38kr.

Jag flyttade hit för att slippa utvecklingen i Sverige, men det går knappt att handla mat här längre. Jag tycker synd om barnfamiljer med vanliga jobb.

Norge är ett blue-collar-land. Jag betalade till exempel en rörläggare 30 000 kr för en dags arbete.

Jag handlar ca 70% av min mat i Sverige.
Äter ute en gång i veckan, kostar skjortan ja.
Det är ju tre stora kedjor i Sverige också: ICA, Axfood och Coop, med Lidl som uppstickare. Så det är svårt att skylla prisskillnaden på butiksstrukturen. Jag tror det mer beror på ett allmänt högre kostnadsläge, löner etc och extrema importtullar på livsmedel, kombinerat med ett småskaligt dyrt och föga rationellt jordbruk.
Citera
2026-08-08, 21:56
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
En kollega kjöpte en 55 m2 för 8,2 miljoner i våras. Det är löjligt med en skatt som inte ser till att bostader kostar olika på olika ställen i Norge.

Äldre par som bott i samma hus i flera år som nu gått upp massa i värde och som bara vill leva sina sista dagar i sitt hur får nu löjliga skattkostnader baserat på hittepåpolitik. Det drabbar dessa. Har man bott i ett hus 30 år och är på ålderns höst så är det inte direkt att bara "sälja och flytta" till något annat för andra ting kostar med pengar. Skall de behöva låna och betala höga räntekostnader nu för att betala av en skatt?

Nej, det är både fel för individ och land. Diskuterar bara hur skatten fungerar, försvarar den inte.
Citera
2026-08-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag bor i Norge, har rätt bra koll på priser. Jag är lågavlönad, 600000 kr i årsinkomst, jag har det fint. Bostad är dyrt, mycket dyrt. Bil är dyrt. Maten är ju givetvis dyrare men gemene man bryr sig inte, vi har pengar, ingen svälter. Du kan alltid köpa billig mat om man vill, stor grandiosa pizza finns alltid på tilbud för 40 kr typ, du kan köpa butikernas egna varor och spara kanske 60% i pris mot för märkesvaran, men alla priskoller görs ju på märkesvarorna nästan.

Jag såg ett fint tilbud på fläskfilee i veckan, 130 kr kilot, då köper man 5 kilo och stoppar i frysen. Jag vet det kostar runt 80 kr i sverige för dansk skitkött, men jag föredrar då norskt kött. trots att man är lågavlönad här går man aldrig tom för pengar, trots dyra vanor, märkligt, i sverige var man pank mest hela tiden.
Det är just det jag menar. I sverige är alla panka hela tiden snackas jämt om hur dåligt med cash alla har. Kriser hit och dit. Har inte ens hört samma skit i Norge på 30 år.
Citera
2026-08-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det tror jag inte. Kan du utveckla hur du menar?

Vad är det du inte förstår? Att de flesta norrmän inte tjänar så mycket att de blir skatteflyktingar till Sverige? Eller att lönerna i Norge är högre även efter skatt?
Citera
2026-08-08, 23:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Har dom mer lån än oss ?
Ja, relativt sett. Norge ligger på cirka 200–240 % av hushållens disponibla årsinkomst. Norska hushåll tillhör de absolut mest belånade i världen mätt på denna indikator. Svenska hushåll ligger på 160-180 % av disponibel inkomst, vilket är högt men mycket lägre än Norge.
Citera
2026-08-09, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad tycker norrmännen om deras priser i butikerna?
Jag har aldrig varit i norge, men jag har hört att priset på mat med mera kan skilja sig allt från 200-300% uppåt.

Har dom verkligen råd med att äta ute?
Prisene er ok nok med tanke på at vi har for mange butikker pr innbygger.
Men jeg misunner dere utvalget og ferskvare diskene som vi knapt har i Norge
Citera
2026-08-09, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Jag bor i Norge, har rätt bra koll på priser. Jag är lågavlönad, 600000 kr i årsinkomst, jag har det fint. Bostad är dyrt, mycket dyrt. Bil är dyrt. Maten är ju givetvis dyrare men gemene man bryr sig inte, vi har pengar, ingen svälter. Du kan alltid köpa billig mat om man vill, stor grandiosa pizza finns alltid på tilbud för 40 kr typ, du kan köpa butikernas egna varor och spara kanske 60% i pris mot för märkesvaran, men alla priskoller görs ju på märkesvarorna nästan.

Jag såg ett fint tilbud på fläskfilee i veckan, 130 kr kilot, då köper man 5 kilo och stoppar i frysen. Jag vet det kostar runt 80 kr i sverige för dansk skitkött, men jag föredrar då norskt kött. trots att man är lågavlönad här går man aldrig tom för pengar, trots dyra vanor, märkligt, i sverige var man pank mest hela tiden.
600k i året er ikke lavtlønnet.
400-450k er regnet som lav lønn, du har gjennomsnittlig lønn
Grandis er ikke mat, det er kun papp med ekstra kalorier.
Citera
2026-08-09, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
I Norge betalar man endast 30% i skatt och får dessutom en extra (skattefri) månadslön varje år.
Den såkalte skattefri mnd er ikke skattefri den er finansiert av de andre mnd.
30% skatt er og feil
Jeg har lav lønn 300-350k i året og har 25% skatt
Min mann har høy så han har 47% på grunnlønn og 50/52% på bonuser. Eneste grunnen til at han har så ,,lavt'' er at jeg har gitt han alle fradrag og meg alle verdier i skattesystemet
Citera
2026-08-09, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är ju tre stora kedjor i Sverige också: ICA, Axfood och Coop, med Lidl som uppstickare. Så det är svårt att skylla prisskillnaden på butiksstrukturen. Jag tror det mer beror på ett allmänt högre kostnadsläge, löner etc och extrema importtullar på livsmedel, kombinerat med ett småskaligt dyrt och föga rationellt jordbruk.
Vi har og alt for mange butikker pr innbygger+ de er ofte små.
Jeg bor i utkanten av en større by og jeg har i gangavstand Meny: 1, Rema1000: 4, Kiwi: 3, Spar: 3, Bunnpris: 1, Extra: 1
Sier seg selv at med så mange butikker så blir det kunden som blir skadelidende med høyere priser
Citera
2026-08-09, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej. Det finns inga incitament för det. Gränshandeln vill ha volym. Om de blir giriga på marginalen så minskar konkurrensfördelen.
Eneste som lønner seg å kjøpe i feks Strømstad er vape, er medl i alle svenske kjeder inkl coop men handler lengre vekke fra grensen om jeg skal ha med hjem. Bor sånn til i Norge at jeg må kjøre 10-12t for å komme til Sverige. Handler stort sett spesial mat (allergier) pga det er bedre utvalg
Citera
2026-08-09, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag gillar ett stort urval av grejor i affären, men det var just att du tyckte att fem sorters chips var för lite att välja på och tre sorters yoghurt. Just dessa sortiment är ju så vansinnigt överdrivna i våra butiker, närmast rena parodin. En butik med bredd på färskvaror som kött fisk och grönsaker är alltid trevligt.
Er elendig utvalg i norske butikker på det meste. Youghurt har jeg laget selv siste 3 år for å få renest mulig vare
Pølser i butikken er bedre i Norge og Danmark, for de svenske (uansett kjøtt prosent har farse smak) men og der lager jeg det meste selv pga allergier
Citera
2026-08-09, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det gäller ALLT, det är 3 årslöner i Norge så kommer man upp till det beloppet.
(En ny bil typ motsvarar 1.7 MNOK i Norge, med deras accis)
1,7m hvilken biler ser du på?
Min kostet 500k ny i 2015 kjøpte den brukt for 350k (uten lån) i 2017
Vi skal kjøpe ny bil når, og skal kjøpe helt ny bil som vil koste oss ca 600k men det er pga jeg må kunne trekke campinvogn, må og utvide førerkortet mitt det koster ca 20k
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in