Citat:
Det är ju tre stora kedjor i Sverige också: ICA, Axfood och Coop, med Lidl som uppstickare. Så det är svårt att skylla prisskillnaden på butiksstrukturen. Jag tror det mer beror på ett allmänt högre kostnadsläge, löner etc och extrema importtullar på livsmedel, kombinerat med ett småskaligt dyrt och föga rationellt jordbruk.
Nej, man betalar lika hög skatt som i Sverige. 38% på min grundlön - 48% på min bonus som är ca 50% av min lön. ( Jobbar inom finans)
Angående den "skattefria månaden": Den totala skatten för året är densamma, den fördelas bara annorlunda.
Jag tillhör dem som tjänar relativt bra. Både jag och min chef kan gå in i en matbutik och bara skratta och gråta åt priserna. Det har blivit så sjukt dyrt de senaste åren att man nästan spyr. En 50 cl Coca-Cola i en matbutik i en förort till Oslo kostade 30 kr i dag.
Vi har tre aktörer som i princip har oligopol på dagligvaruhandeln, vilket har förstört mycket. Varken ICA eller Lidl har lyckats etablera sig här någon längre tid.
Jag köpte en pizza i förrgår för 280 kr. En öl 120-140kr
En ölburk i matbutik är 38kr.
Jag flyttade hit för att slippa utvecklingen i Sverige, men det går knappt att handla mat här längre. Jag tycker synd om barnfamiljer med vanliga jobb.
Norge är ett blue-collar-land. Jag betalade till exempel en rörläggare 30 000 kr för en dags arbete.
Jag handlar ca 70% av min mat i Sverige.
Äter ute en gång i veckan, kostar skjortan ja.
Angående den "skattefria månaden": Den totala skatten för året är densamma, den fördelas bara annorlunda.
Jag tillhör dem som tjänar relativt bra. Både jag och min chef kan gå in i en matbutik och bara skratta och gråta åt priserna. Det har blivit så sjukt dyrt de senaste åren att man nästan spyr. En 50 cl Coca-Cola i en matbutik i en förort till Oslo kostade 30 kr i dag.
Vi har tre aktörer som i princip har oligopol på dagligvaruhandeln, vilket har förstört mycket. Varken ICA eller Lidl har lyckats etablera sig här någon längre tid.
Jag köpte en pizza i förrgår för 280 kr. En öl 120-140kr
En ölburk i matbutik är 38kr.
Jag flyttade hit för att slippa utvecklingen i Sverige, men det går knappt att handla mat här längre. Jag tycker synd om barnfamiljer med vanliga jobb.
Norge är ett blue-collar-land. Jag betalade till exempel en rörläggare 30 000 kr för en dags arbete.
Jag handlar ca 70% av min mat i Sverige.
Äter ute en gång i veckan, kostar skjortan ja.