2026-08-08, 09:24
Medlem
X3treams avatar
Jag bor i Norge, har rätt bra koll på priser. Jag är lågavlönad, 600000 kr i årsinkomst, jag har det fint. Bostad är dyrt, mycket dyrt. Bil är dyrt. Maten är ju givetvis dyrare men gemene man bryr sig inte, vi har pengar, ingen svälter. Du kan alltid köpa billig mat om man vill, stor grandiosa pizza finns alltid på tilbud för 40 kr typ, du kan köpa butikernas egna varor och spara kanske 60% i pris mot för märkesvaran, men alla priskoller görs ju på märkesvarorna nästan.

Jag såg ett fint tilbud på fläskfilee i veckan, 130 kr kilot, då köper man 5 kilo och stoppar i frysen. Jag vet det kostar runt 80 kr i sverige för dansk skitkött, men jag föredrar då norskt kött. trots att man är lågavlönad här går man aldrig tom för pengar, trots dyra vanor, märkligt, i sverige var man pank mest hela tiden.
Citera
2026-08-08, 09:30
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vad tycker norrmännen om deras priser i butikerna?
Jag har aldrig varit i norge, men jag har hört att priset på mat med mera kan skilja sig allt från 200-300% uppåt.

Har dom verkligen råd med att äta ute?
riktigt så illa är det inte. Det är dyrare men jag skulle säga 20-30% men samtidigt tjänar de bättre så det är ingen stor skillnad alls. Käkade en burgare på ett gatukök där och den kostade nästan samma som här. Pizzor är dyrare dock, säkert 150-200 svenska men de börjar ju kosta det här också snart. Mat i affärerna är dyrare men igen runt 20% dyrare kanske. Är man bara där på semester så kommer man inte förlora mer än några hundralappar totalt. Man blir inte ruinerad.
Citera
2026-08-08, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Priserna är inte därefter. Det mesta kostar minst dubbelt så mycket. Priserna står alltså inte i förhållande till deras något högre löner.

Nej det gör det inte. Priserna är 20-30% högre i Norge, medan lönerna är 35-45% högre. Det är inte för inte som många svenskar åker dit för att jobba.
Citera
2026-08-08, 10:41
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Lätt att skylla på någon annan bara för att du är värdelös på att förhandla.

Tuffing där, skriver utifrån ett samhällsperspektiv. Förhandlar utifrån mitt egna perspektiv mycket väl, du behöver inte vara orolig.
Citera
2026-08-08, 11:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Nej det gör det inte. Priserna är 20-30% högre i Norge, medan lönerna är 35-45% högre. Det är inte för inte som många svenskar åker dit för att jobba.

Sen så får man skatta bort mera lön samt aktierna i Norge, så nä, Norge är svindyrt.
En granne, SSK, jobbade några år i Norge. Hon köpte allt i Sverige typ mat, hade en rumskamrat som hon delade lägenhet i Oslo, också en SSK. Hon sparade ganska mycket så hon köpte en lägenhet här i Göteborg för sina norska pengar. -Noll lån..
Citera
2026-08-08, 11:26
Moderator
Neksnors avatar
Sverige, Norden och Baltikum --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2026-08-08, 11:45
Moderator
Trixtons avatar
Rubrik korrigerad.

Moderator
Citera
2026-08-08, 11:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Skitsnack, de har typ 25% högre löner och minst 100% högre priser. Norsk arbetarklass har inte råd att konsumera lika mycket som svensk arbetarklass. Jag har jobbat mycket i Norge, och de flesta där hatar staten.
Har de inte en massa andra avgfiter som äter upp lönen också? Allt är dyrt in Norge utom elbilar...

Att livsmedel är så dyrt i Norge beror ju också på att de har höga tullar på import av livsmedel för att skydda sitt eget småskaliga jordbruk. Och det blir ju rätt dyrt, pga att Norge inte har så mycket bra jordbruksmark, utan mest branta små tegar där de försöker odla.
Citera
2026-08-08, 11:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
riktigt så illa är det inte. Det är dyrare men jag skulle säga 20-30% men samtidigt tjänar de bättre så det är ingen stor skillnad alls. Käkade en burgare på ett gatukök där och den kostade nästan samma som här. Pizzor är dyrare dock, säkert 150-200 svenska men de börjar ju kosta det här också snart. Mat i affärerna är dyrare men igen runt 20% dyrare kanske. Är man bara där på semester så kommer man inte förlora mer än några hundralappar totalt. Man blir inte ruinerad.
Men det värsta är ju servicen i Norge. Den är usel och man kan knappt beställa en vanlig pizza eller gå på Mc Donalds utan att något strular rejält. Så det är långt ifrån prisvärt att befinna sig där, oavsett vad du tjänar eller vad det kostar.
Citera
2026-08-08, 11:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Hehe min son var precis i Norge och har ätit 275-kronorspizza och betalat parkering 500 kronor för 4 timmar och 100 kr för att köra över en liten bro. Självklart klagar inte norrmännen, på samma sätt som svenskar inte klagar fast en turist från ett fattigt land baxnar över svenska priser.

Sverige är f.ö. mer och mer prisvärt senaste 25 åren jämfört med andra länder och det tycker jag mycket om. USA har gått förbi med 25-50% på ganska kort tid och det måste vara fullständigt kaos där när en BigMac-meny som kostar 84 kr i Sverige kostar 14-20 USD. BigMac har alltid varit 30-50% billigare i USA än i Sverige, vilket är rimligt eftersom de har lägre skatter och större kundunderlag.
Citera
2026-08-08, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sen så får man skatta bort mera lön samt aktierna i Norge, så nä, Norge är svindyrt.
En granne, SSK, jobbade några år i Norge. Hon köpte allt i Sverige typ mat, hade en rumskamrat som hon delade lägenhet i Oslo, också en SSK. Hon sparade ganska mycket så hon köpte en lägenhet här i Göteborg för sina norska pengar. -Noll lån..
Ja, jobba i Norge principen bygger på, vilket en del missar, att man också lever mycket snålt via olika metoder då levernet i Norge är apdyrt. För att då sedan faktiskt spendera pengarna i Sverige. Annars är det ingen situation där det regnar manna ifrån skyn.
Citera
2026-08-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Nej. Man får betala lite högre skatt från en viss, högre lön, och jobbskatteavdraget i Sverige är såklart fördelaktigt. Men även netto så är lönerna i Norge betydligt högre än i Sverige, och högre än skillnader i prisläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in