2026-08-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
De är flyktingar från Oslo.

Ja då är de väl rätt uppenbart inte representativa för norrmän i helhet, eftersom de flesta norrmän får mer lön netto än i Sverige.
Citera
2026-08-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Detta var riktigt bra. Men jag antar du har inget normalt jobb, utan jobbar med svåra jobb.

Nja, det finns gott om typ 23-25 åringar som har presis samma lön,

Jag tror snittlönen är runt 50 i norge,
Citera
2026-08-08, 17:58
Medlem
Det är väl bara att stå i Strömstad och vid Svinesundsbron och kolla. Det är väl mer eller mindre en karavan av bilar från Norge som kommer över och handlar mat och sprit och tankar på "rätt sida gränsen".
Citera
2026-08-08, 18:04
Medlem
Tratten52s avatar
Redan för 20 år sedan så fick man hosta upp 100spänn för en dosa snus och en burk Coca-Cola i Oslo, (det enda jag köpte senast jag var där) 😁 . Norge har alltid varit svindyrt och lönerna har legat en bra bit över svenska. Men det är bara billigt för dom när dom åker över till Sverige. Jag tror inte en normal norrman har kvar speciellt mycket i plånboken i slutet på månaden när dom tvingas betala överpris på allt.
Citera
2026-08-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Jag tror inte en normal norrman har kvar speciellt mycket i plånboken i slutet på månaden när dom tvingas betala överpris på allt.

I Norge betalar man endast 30% i skatt och får dessutom en extra (skattefri) månadslön varje år.
Citera
2026-08-08, 19:33
Medlem
Citat:
Vad tycker norrmännen om deras priser i butikerna?
Jag har aldrig varit i norge, men jag har hört att priset på mat med mera kan skilja sig allt från 200-300% uppåt.

Priserna i butik är inte så farliga, det som är väsentligt dyrare och som de köper i Sverige är ju främst läsk, snacks och godis.

Men att få ut och äta är dyrt, ja.
Citera
2026-08-08, 20:42
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
I Norge betalar man endast 30% i skatt och får dessutom en extra (skattefri) månadslön varje år.
Det där är en myt, över hela året betalar man självklart den % man skall för hela sin årslön. Så dom andra månederna betalar man lite mera skatt än vad man skall.
Citera
2026-08-08, 21:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Ja då är de väl rätt uppenbart inte representativa för norrmän i helhet, eftersom de flesta norrmän får mer lön netto än i Sverige.

Det tror jag inte. Kan du utveckla hur du menar?
Citera
2026-08-08, 21:32
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Jag har aldrig varit i norge, men jag har hört att priset på mat med mera kan skilja sig allt från 200-300% uppåt.

Har dom verkligen råd med att äta ute?

Det blir normalpriser för att lönen är mycket högre. Så upplevde jag det när jag bodde och arbetade i Norge.
Citera
2026-08-08, 21:39
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:

Har dom verkligen råd med att äta ute?
Jag har bott och arbetat i Norge. Köpkraften är ganska lik mellan Sverige och Norge, med något högre köpkraft i Sverige. Bostäder och äta ute är speciellt dyrare i Norge.

Jag gick ner i lön när jag flyttade hem till sverige men upp i köpkraft.

Har du ett bra jobb i Sverige tycker jag man lever bättre här.
Citera
2026-08-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge

Nej, man betalar lika hög skatt som i Sverige. 38% på min grundlön - 48% på min bonus som är ca 50% av min lön. ( Jobbar inom finans)

Angående den "skattefria månaden": Den totala skatten för året är densamma, den fördelas bara annorlunda.

Jag tillhör dem som tjänar relativt bra. Både jag och min chef kan gå in i en matbutik och bara skratta och gråta åt priserna. Det har blivit så sjukt dyrt de senaste åren att man nästan spyr. En 50 cl Coca-Cola i en matbutik i en förort till Oslo kostade 30 kr i dag.

Vi har tre aktörer som i princip har oligopol på dagligvaruhandeln, vilket har förstört mycket. Varken ICA eller Lidl har lyckats etablera sig här någon längre tid.

Jag köpte en pizza i förrgår för 280 kr. En öl 120-140kr
En ölburk i matbutik är 38kr.

Jag flyttade hit för att slippa utvecklingen i Sverige, men det går knappt att handla mat här längre. Jag tycker synd om barnfamiljer med vanliga jobb.

Norge är ett blue-collar-land. Jag betalade till exempel en rörläggare 30 000 kr för en dags arbete.

Jag handlar ca 70% av min mat i Sverige.
Äter ute en gång i veckan, kostar skjortan ja.
Citera
2026-08-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Är din bostad värt 8 miljoner så räknas värdet som 2 miljoner. Det betyder att man kommer upp i förmögenhets skatt på de nivåerna. Jag säger inte att det är bra, det är uselt, bara att det inte drabbar folk som äger en mer normalt prisat bostad.

En kollega kjöpte en 55 m2 för 8,2 miljoner i våras. Det är löjligt med en skatt som inte ser till att bostader kostar olika på olika ställen i Norge.

Äldre par som bott i samma hus i flera år som nu gått upp massa i värde och som bara vill leva sina sista dagar i sitt hur får nu löjliga skattkostnader baserat på hittepåpolitik. Det drabbar dessa. Har man bott i ett hus 30 år och är på ålderns höst så är det inte direkt att bara "sälja och flytta" till något annat för andra ting kostar med pengar. Skall de behöva låna och betala höga räntekostnader nu för att betala av en skatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in