Citat:
Ursprungligen postat av
HipToBeSquare
Jag försöker sätta ihop pusslet med AI bubblan eftersom allt är nonsens och ologiskt. Jag börjar nu fatta att det handlar inte om AI utan det handlar om prospekteringen av resurser. När Larry Fink säger att han kommer börja länsa pensionsfonder som Kjell-Olof Feldt så är det bevis på att deras AI-scam inte handlar om att skapa vinstdrivande företag utan det är ett sätt att länsa folk på pengar och resurser.
Just nu är det massvist planerade data centers som ska vara kvadratkilometer stora vilket är löjligt. Det finns ingen chans att de kan fylla dessa areor. Ett skulle vara lika stort som Manhattan vilket är löjligt. Jag har sett data centers och de är stora men de tar ingen stor area. Typiskt så är de rätblock som är 30 - 40 meter höga. Varför? I många fall byggs data centerns i urbaniserade områden, lite utanför städer men marken är fortfarande svindyr. Preparera mark och bygga stora areor är också svindyrt. Bättre att stapla servrar ovanpå varandra i flera våningar eftersom det är mera kostnadseffektivt.
Sedan ser de till att få subventionerad el i Gigawatt mått, men detta är alltså inget som kommer att hända utan det är själva rättigheten och subventionen de är ute efter. Även vatten där data centers måste använda färskvatten för att kyla servrarna. Detta är också nonsens eftersom man kan använda slutna system med värmeväxlare. Man kan även inte köra färskvatten i kylsystemet loopen som kyler komponenterna eftersom man måste ha behandlat vatten t.ex. antialgmedel, antikorrosionsmedel osv annars förstör man kylsystemet. Den sekundära loopen kan ha vilket vatten som helst, t.ex. brunt svenskt älvvatten. På något sätt måste de avvärka miljoner liter färskvatten. Man fattar så klart det inte handlar om kylning utan om prospektering av vattenrättigheter.
Vad det hela handlar om är att lura investerare som inte kommer få tillbaka ett öre, samt politiker att ge resursrättigheter till dessa företag. Det är land, water, electricity grab.
Tyvärr har vi galningar till politiker i EU, som Macron, som äääälskkkar AI och lägger sig platt för AI-företagen mot det hemska Kina (huhu). Nu när han eldat upp en fjärdedel av landet kan han ju placera sina älskade datacenter där, på all nedbränd mark. En mer pragmatisk politiker hade investerat i brandskydd, fler Canadair eftersom det är inte första gången Frankrike brinner.
Personligen kommer jag börja handla allt på Temu och Shein, nu inte bara för att det är billigt utan för att stödja Kinas ekonomi, som trots allt inte hotar oss med total censur som Big AI/Big Tech i Kalifornien gör. Det är Big Tech, inte Kina, som hotar folks pengar, rättigheter, land, investeringar m..m.