2026-08-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Väldigt bra frågor som jag inte kan svara på alla då jag inte varit aktiv de senaste 10 åren.
Men på 70-80 talen hände sånt här öppet hela tiden. Det är mycket bättre nu men det finns såklart rötägg, snarare så är att nu är genomslaget större iom sociala medier och mobilkameror vilket är bra.
Jag har svårt att döma på en enskild händelse (även om den här var extrem) då det kan finnas bakomliggande förklaringar. Det finns också hästar som är totalt galna ibland. Tänk en tonåring där det sprutar hormoner.
Det är ju lite olika antal hästar per skötare men det där är reglerat. (Om jag inte minns fel så får tränaren själv ha 12 hästar och max 9 per skötare) Sen finns det ju A tränare som anställer en bidragsanställd som kanske sköter byggnader och då räknar in denne som skötare vilket gör att de riktiga skötarna får långt mer än 9 hästar var.
Men de största tränarna nu har ju oerhört bra villkor för sina anställda.
Ja att stalltjejer utnyttjas sexuellt har alltid funnits men det är inte synd om alla dessa tjejer då vissa av dem själva är helt crazy och gör allt för att fånga in en stortränare
Fuskas gör det absolut men svensk travsport är oerhört ren till skillnad mot övriga travvärlden
En bra sak skulle vara att döma hårdare för all form av djurplågeri i hela samhället

Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll med hanteringen, men jag tycker ändå det låter som väldigt många hästar per person, också med tanke på att många av dom befinner sig i en väldigt känslig fas som unghästar.

Det måste vara svårt att få hästarna trygga, säkra och positiva i alla nya miljöer och transporter dom ska utmanas med.

Jag tycker det är tråkigt att folk låser sig vid den här enskilda händelsen som visserligen är oerhörd tragisk, men ingen tar reda på eller pratar om grundproblemet som verkar vara otrygga, stressade, utåtagerande unga hästar som behöver kuvas av stressade, vinstdrivna hästägare och tränare för att kunna springa in tillräckligt med pengar tillräckligt snabbt.

Drömmen hade väl varit om det var privata hästägare som tränade och tävlade sina egna hästar så det fanns tid för var och en av dom att få det dom behöver för att klara av den här enorma pressen som läggs på dem.

Det är bra att detta kom ut, det är bra att VH fick konsekvenser av sitt agerande för det ger förhoppningsvis en tankeställare till många andra, men för hästarnas skull hoppas jag att den här diskussionen inte stannar vid "dumma VH hoppas du får stryk"
Citera
2026-08-08, 23:18
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Väldigt bra frågor som jag inte kan svara på alla då jag inte varit aktiv de senaste 10 åren.
Men på 70-80 talen hände sånt här öppet hela tiden. Det är mycket bättre nu men det finns såklart rötägg, snarare så är att nu är genomslaget större iom sociala medier och mobilkameror vilket är bra.
Jag har svårt att döma på en enskild händelse (även om den här var extrem) då det kan finnas bakomliggande förklaringar. Det finns också hästar som är totalt galna ibland. Tänk en tonåring där det sprutar hormoner.
Det är ju lite olika antal hästar per skötare men det där är reglerat. (Om jag inte minns fel så får tränaren själv ha 12 hästar och max 9 per skötare) Sen finns det ju A tränare som anställer en bidragsanställd som kanske sköter byggnader och då räknar in denne som skötare vilket gör att de riktiga skötarna får långt mer än 9 hästar var.
Men de största tränarna nu har ju oerhört bra villkor för sina anställda.
Ja att stalltjejer utnyttjas sexuellt har alltid funnits men det är inte synd om alla dessa tjejer då vissa av dem själva är helt crazy och gör allt för att fånga in en stortränare
Fuskas gör det absolut men svensk travsport är oerhört ren till skillnad mot övriga travvärlden
En bra sak skulle vara att döma hårdare för all form av djurplågeri i hela samhället

Jag måste säga att jag tycker du har märkliga åsikter.
Du skriver att ”det kan finnas förklaringar” för VH och skötaren IH beteende mot hästen. FRÅGA: vad för förklaring skulle det kunna vara?
Att hästen skulle vara galen? FRÅGA: blir hästen mindre galen om man misshandlar den?

”Att stalltjejer utnyttjas sexuellt men de får skylla sig själva eftersom de är helt crazy å gör allt för en stortränare”
Hör du själv hur jävla IDIOTISKT detta låter?
Har du själv sett att stalltjejer har utnyttjas eftersom du hävdar att det är så? FRÅGA: har du anmält detta?

FRÅGA: Hur vet du att svensk travsport är mer ren än övriga länders travsport?

Jag tycker att du skriver en massa SKIT, killgissningar och ren rappakalja då det inte finns någon källa alls som backar upp din bullshit.
Att DU häver ur sig att ”jo, tjejer och hästar kan bli galna” och då är din förklaring att man ”antingen klår upp dem eller begår sexuella övergrepp, shit happends lixom”.

FATTAR DU HUR JÄVLA DUMT DETTA LÅTER? Du tar fucking PRISET i forumets mest skämmiga inlägg!
Grattis!

Ge mig styrka….
Citera
2026-08-08, 23:31
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi
Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll med hanteringen, men jag tycker ändå det låter som väldigt många hästar per person, också med tanke på att många av dom befinner sig i en väldigt känslig fas som unghästar.

Det måste vara svårt att få hästarna trygga, säkra och positiva i alla nya miljöer och transporter dom ska utmanas med.

Jag tycker det är tråkigt att folk låser sig vid den här enskilda händelsen som visserligen är oerhörd tragisk, men ingen tar reda på eller pratar om grundproblemet som verkar vara otrygga, stressade, utåtagerande unga hästar som behöver kuvas av stressade, vinstdrivna hästägare och tränare för att kunna springa in tillräckligt med pengar tillräckligt snabbt.

Drömmen hade väl varit om det var privata hästägare som tränade och tävlade sina egna hästar så det fanns tid för var och en av dom att få det dom behöver för att klara av den här enorma pressen som läggs på dem.

Det är bra att detta kom ut, det är bra att VH fick konsekvenser av sitt agerande för det ger förhoppningsvis en tankeställare till många andra, men för hästarnas skull hoppas jag att den här diskussionen inte stannar vid "dumma VH hoppas du får stryk"

Du läste eller kommenterade inte att tjejer tydligen utsätts för sexuella övergrepp?
Man kan fråga sig varför inga hästpojkar finns runt hästens skötsel?
Varför finns det så få tävlande tjejer i trav- och galoppbranchen fast de sköter hästarna? Det är nästan bara män som tävlar.
Om sexuella övergrepp på hästtjejer är vanligt, då är det inte svårt att förstå att hästarna misshandlas heller, då detta måste vara KRÄK som ger sig på sådant.
Citera
2026-08-08, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag måste säga att jag tycker du har märkliga åsikter.
Du skriver att ”det kan finnas förklaringar” för VH och skötaren IH beteende mot hästen. FRÅGA: vad för förklaring skulle det kunna vara?
Att hästen skulle vara galen? FRÅGA: blir hästen mindre galen om man misshandlar den?

”Att stalltjejer utnyttjas sexuellt men de får skylla sig själva eftersom de är helt crazy å gör allt för en stortränare”
Hör du själv hur jävla IDIOTISKT detta låter?
Har du själv sett att stalltjejer har utnyttjas eftersom du hävdar att det är så? FRÅGA: har du anmält detta?

FRÅGA: Hur vet du att svensk travsport är mer ren än övriga länders travsport?

Jag tycker att du skriver en massa SKIT, killgissningar och ren rappakalja då det inte finns någon källa alls som backar upp din bullshit.
Att DU häver ur sig att ”jo, tjejer och hästar kan bli galna” och då är din förklaring att man ”antingen klår upp dem eller begår sexuella övergrepp, shit happends lixom”.

FATTAR DU HUR JÄVLA DUMT DETTA LÅTER? Du tar fucking PRISET i forumets mest skämmiga inlägg!
Grattis!

Ge mig styrka….
Ingenstans säger jag att det finns förklaringar till just VH beteende.
Jag säger heller inte att alla stalltjejer är crazy
Du var inte särskilt uppmärksam på svenska lektionerna i skolan märker jag. Läs om mitt inlägg. Träna läsförståelse. Du är inte speciellt bildad
Citera
2026-08-09, 02:21
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Tack för svar!
Hur funkar det inom travvärlden med relationen mellan häst, skötare och tränare i dessa storstall? Jag har förstått att det är någon annan som äger hästen och stallat in den där - hur är temperamentet på dessa hästar och hur mycket tid finns det för att bilda ett gott "horsemanship" mellan tränare, häst och skötare?

Jag gissar att dom tränar och sköter flera hästar samtidigt. Blir det stressigt, storskaligt och pressat ?

Ligger det ursprungliga problemet inom travet i att hästarna är för dåligt förberedda inför t.ex transporter och relation mellan häst och skötare behöver jobbas på mer, men inte hinns med?

Som man läser i trådar här och på facebook verkar det som att det finns fler än den här mannen som behandlar hästar på det här sättet, ett stort mörkertal. Hur kommer det sig att det blir så?

Vilka förändringar inom branschen skulle behöva göras för att skydda djuren från att såna här situationer uppstår, där en människa känner att han behöver agera på det här sättet ?

Vad är hans motiv? Drar sig såna här människor till sporten verkligen av djurintresse eller är det enbart vinst i sikte? Någon nämnde skattefusk. Det drar lätt till sig fula typer. Någon annan nämnde sexuella trakasserier osv, unga tjejer jobbar gärna med hästar och blir lätt utnyttjade av män inom hästsporten, inte bara travet.

Det finns fler än VH som beter sig såhär uppenbarligen. Kan folk bara se bortom ilskan och försöka förstå vad fan det är som händer här?

Det är så pass illa ställt att hästarna är förbrukningsvaror i stortränarnas stall.
Hästarna "avhumaniseras" och behandlas bra eller dåligt beroende på prestation.

Det finns idag stora tränare & kuskar som gjort sig skyldiga till enorma övertramp.
Inte en, inte två, inte tre, inte fyra, många fler än så.

Och jag är övertygad om att den här tystnaden från så pass stora namn av tränare & kuskar beror på två anledningar:

1. Man har själv gjort sig skyldig till misshandel av djur.

2. Man vill inte själv bli granskad för andra dumheter man gjort.

Travbranchen är en mycket sjuk och infekterad branch.
Den liknar absolut ingenting annat.

Proppad med sån här skit, proppad med sexuella trakasserier, proppad med droger och proppad med annat skit.
Det är som en stor jävla sekt.

Alla är inte så.
Men tillräckligt många för att vanligt folk skulle häpna.

Och så fort någon vågar prata om det så blir dom angripen och utfryst.
Citera
2026-08-09, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Du läste eller kommenterade inte att tjejer tydligen utsätts för sexuella övergrepp?
Man kan fråga sig varför inga hästpojkar finns runt hästens skötsel?
Varför finns det så få tävlande tjejer i trav- och galoppbranchen fast de sköter hästarna? Det är nästan bara män som tävlar.
Om sexuella övergrepp på hästtjejer är vanligt, då är det inte svårt att förstå att hästarna misshandlas heller, då detta måste vara KRÄK som ger sig på sådant.

Du läste inte mitt inlägg som personen svarade det här på kanske ?

Jag tog upp övergreppen från början. Med samma teori som dig - den här sporten drar till sig riktiga spyflugor.
Citera
2026-08-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Det är så pass illa ställt att hästarna är förbrukningsvaror i stortränarnas stall.

Det finns idag stora tränare & kuskar som gjort sig skyldiga till enorma övertramp.

Och jag är övertygad om att den här tystnaden från så pass stora namn av tränare & kuskar beror på två anledningar:

Proppad med sån här skit, proppad med sexuella trakasserier, proppad med droger och proppad med annat skit.

Alla är inte så.

Mmmh... det är DET HÄR folk behöver börja prata om istället för att bara skrika att VH är en sadist och sen fortsätta med sina liv som vanligt.

Att bli ilsken å skriva en rad om hur dum VH är på fb kommer inte hjälpa dom här hästarna och tjejerna tyvärr, det skulle behöva granskas ordentligt vad som sker bakom dörrarna i storstallen.
Citera
2026-08-09, 09:43
Medlem
Citat:
Är du så här otrevlig i verkligheten också?

Nej, jag kan inte mycket om hästar och jag äger ingen. Det är därför jag STÄLLER FRÅGOR.

Menar du att - bara för att ett djur står still betyder det att djuret är lugnt, eller appliceras den regeln bara på hästar?

Är det inte ett rimligt scenario att dom stannade efter vägen eftersom hästen INTE var lugn?

Om du inte vet något om hästar kan du inte prata om "rimliga scenarior".

Jag KAN vara otrevlig i verkligheten, absolut. Framförallt om jag ser någon misshandla ett barn, annan människa överhuvudtaget, ett djur osv.
Nu gjorde inte du det men du försöker legitimera misshandeln.
Citera
2026-08-09, 09:48
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil

Alla är inte så.

Som jag skrev förut tysnadskulturen är ENORM i travet.o du prickar helt rätt i ditt inlägg i allt så är det bara .
Citera
2026-08-09, 09:52
Medlem
Är det ingen som tycker att det är konstigt att VH och stall Denco håller helt tyst?
Citera
2026-08-09, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Om du inte vet något om hästar kan du inte prata om "rimliga scenarior".

Jag KAN vara otrevlig i verkligheten, absolut. Framförallt om jag ser någon misshandla ett barn, annan människa överhuvudtaget, ett djur osv.
Nu gjorde inte du det men du försöker legitimera misshandeln.

Jo, det kan jag. För jag innehar ett logiskt tänkande och en bred kunskap om diverse djurslag. Att ett flyktdjur fryser några sekunder innan utbrottet sker är inget ovanligt. Speciellt inte hästar.

Jag kan inte se hästens öronspel tillräckligt väl på videon, heller inte ögonen. Man ser hovar/ben väldigt dåligt. Därför frågar jag : hur kan du säga att hästen är lugn baserat på det du ser i videos?

Den kanske till synes står still, men på plats kanske näsborrarna spelade, ögonvitorna rullade och öronen klippte fram/tillbaka medan hovarna steppade på platsen för att vänta på tillfälle att kasta sig ut i ljuset.

HUR VET DU?? för det syns inte på videon.

"Hästen står still så den är lugn"

Där la du fram ett väldigt orimligt scenario där du redan bestämt dig för vad som hänt, avfärdar VH som sadist och går vidare med ditt liv samtidigt som du känner att du gjort något bra för djuren.

Du är så förblindad av hat och ilska att du attackerar folk som försöker förstå vad som hänt och hitta grundorsaken till hästens stress och människornas agerande för att finna en lösning för ALLA hästar inom den här branschen.

Men sitt där du på första parkett och skrik dig hes på folk som försöker förstå helheten, det hjälper säkert. Dumfan.
Senast redigerad av Draperi 2026-08-09 kl. 10:20.
Citera
2026-08-09, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Är det ingen som tycker att det är konstigt att VH och stall Denco håller helt tyst?

Vadå "håller helt tyst"? Det pågår ju en utredning från STC's sida och man har pratat med (förhört) VH och förmodligen också ägaren till stall Denco. Vore väl direkt olämpligt om dom uttalade sig i media innan utredningen är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in