Citat:
Väldigt bra frågor som jag inte kan svara på alla då jag inte varit aktiv de senaste 10 åren.
Men på 70-80 talen hände sånt här öppet hela tiden. Det är mycket bättre nu men det finns såklart rötägg, snarare så är att nu är genomslaget större iom sociala medier och mobilkameror vilket är bra.
Jag har svårt att döma på en enskild händelse (även om den här var extrem) då det kan finnas bakomliggande förklaringar. Det finns också hästar som är totalt galna ibland. Tänk en tonåring där det sprutar hormoner.
Det är ju lite olika antal hästar per skötare men det där är reglerat. (Om jag inte minns fel så får tränaren själv ha 12 hästar och max 9 per skötare) Sen finns det ju A tränare som anställer en bidragsanställd som kanske sköter byggnader och då räknar in denne som skötare vilket gör att de riktiga skötarna får långt mer än 9 hästar var.
Men de största tränarna nu har ju oerhört bra villkor för sina anställda.
Ja att stalltjejer utnyttjas sexuellt har alltid funnits men det är inte synd om alla dessa tjejer då vissa av dem själva är helt crazy och gör allt för att fånga in en stortränare
Fuskas gör det absolut men svensk travsport är oerhört ren till skillnad mot övriga travvärlden
En bra sak skulle vara att döma hårdare för all form av djurplågeri i hela samhället
Men på 70-80 talen hände sånt här öppet hela tiden. Det är mycket bättre nu men det finns såklart rötägg, snarare så är att nu är genomslaget större iom sociala medier och mobilkameror vilket är bra.
Jag har svårt att döma på en enskild händelse (även om den här var extrem) då det kan finnas bakomliggande förklaringar. Det finns också hästar som är totalt galna ibland. Tänk en tonåring där det sprutar hormoner.
Det är ju lite olika antal hästar per skötare men det där är reglerat. (Om jag inte minns fel så får tränaren själv ha 12 hästar och max 9 per skötare) Sen finns det ju A tränare som anställer en bidragsanställd som kanske sköter byggnader och då räknar in denne som skötare vilket gör att de riktiga skötarna får långt mer än 9 hästar var.
Men de största tränarna nu har ju oerhört bra villkor för sina anställda.
Ja att stalltjejer utnyttjas sexuellt har alltid funnits men det är inte synd om alla dessa tjejer då vissa av dem själva är helt crazy och gör allt för att fånga in en stortränare

Fuskas gör det absolut men svensk travsport är oerhört ren till skillnad mot övriga travvärlden
En bra sak skulle vara att döma hårdare för all form av djurplågeri i hela samhället
Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll med hanteringen, men jag tycker ändå det låter som väldigt många hästar per person, också med tanke på att många av dom befinner sig i en väldigt känslig fas som unghästar.
Det måste vara svårt att få hästarna trygga, säkra och positiva i alla nya miljöer och transporter dom ska utmanas med.
Jag tycker det är tråkigt att folk låser sig vid den här enskilda händelsen som visserligen är oerhörd tragisk, men ingen tar reda på eller pratar om grundproblemet som verkar vara otrygga, stressade, utåtagerande unga hästar som behöver kuvas av stressade, vinstdrivna hästägare och tränare för att kunna springa in tillräckligt med pengar tillräckligt snabbt.
Drömmen hade väl varit om det var privata hästägare som tränade och tävlade sina egna hästar så det fanns tid för var och en av dom att få det dom behöver för att klara av den här enorma pressen som läggs på dem.
Det är bra att detta kom ut, det är bra att VH fick konsekvenser av sitt agerande för det ger förhoppningsvis en tankeställare till många andra, men för hästarnas skull hoppas jag att den här diskussionen inte stannar vid "dumma VH hoppas du får stryk"