2026-08-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Detta måste vara en väldigt jobbig situation för kompisen Magnus A Djuse... Andra stortränare borde genast göra uttalanden snarast.

Enl Falkbåge på STC är VH förhörd om omständigheterna kring händelsen och utredningen kommer att beräknas pågå till i början av september. Skulle förvåna mycket om andra tränare uttalar sig offentligt innan dess. Han sade också att flera andra utredningar och spaningar pågår mot andra tränare.
Citera
2026-08-08, 18:39
Medlem
Såg ett inslag om det på Nyhetsmorgon. Varför stannar man en hästtransport, går in till hästen och bankar skiten ur den?
Citera
2026-08-08, 18:43
Medlem
Den här intervjun har inte åldrats bra...säger en sak men gör något annat.

https://x.com/Cashfan78/status/1926252252009811992
Citera
2026-08-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Man går naturligtvis fram så lungt det på något vis bara går. Man slår ALDRIG nånsin med ett grimskaft mot hästen. För är en häst stressad så kan man glömma att få dit en grimma, i stället har man utvecklat en relation med hästen så att man kan använda grimskaft som en lasso genom att lungt föra över grimskaft över huvudet. Sen har man en ögla och hålla i så att den andre kan sätta dit en grimma. Det här tyder på dålig horsemanship på både tränare och skötare.
Har jag någonsin slagit till en häst? Ja det har såklart hänt om en häst sparkar en eller försöket hugga en. Är det vanligt? Har tränat ca 5 hästar per år i kanske 20 år och det har hänt max 5 gånger.
Har jag slagit en häst med knuten näve? Aldrig någonsin utan enbart flat hand. Har jag slagit en häst mot huvudet? Aldrig nånsin utan enbart då mot sidan av hästen för att inte skada dess mjukdelar.
Sen finns det naturligtvis olika temperament på olika hästar. En hingsthållare måste vara naturligt mycket tuffare än min beskrivning ovan

Tack för svar!
Hur funkar det inom travvärlden med relationen mellan häst, skötare och tränare i dessa storstall? Jag har förstått att det är någon annan som äger hästen och stallat in den där - hur är temperamentet på dessa hästar och hur mycket tid finns det för att bilda ett gott "horsemanship" mellan tränare, häst och skötare?

Jag gissar att dom tränar och sköter flera hästar samtidigt. Blir det stressigt, storskaligt och pressat ?

Ligger det ursprungliga problemet inom travet i att hästarna är för dåligt förberedda inför t.ex transporter och relation mellan häst och skötare behöver jobbas på mer, men inte hinns med?

Som man läser i trådar här och på facebook verkar det som att det finns fler än den här mannen som behandlar hästar på det här sättet, ett stort mörkertal. Hur kommer det sig att det blir så?

Vilka förändringar inom branschen skulle behöva göras för att skydda djuren från att såna här situationer uppstår, där en människa känner att han behöver agera på det här sättet ?

Vad är hans motiv? Drar sig såna här människor till sporten verkligen av djurintresse eller är det enbart vinst i sikte? Någon nämnde skattefusk. Det drar lätt till sig fula typer. Någon annan nämnde sexuella trakasserier osv, unga tjejer jobbar gärna med hästar och blir lätt utnyttjade av män inom hästsporten, inte bara travet.

Det finns fler än VH som beter sig såhär uppenbarligen. Kan folk bara se bortom ilskan och försöka förstå vad fan det är som händer här?
Citera
2026-08-08, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadfanhardugjortnu
Någon som vet vem den svenske travtränaren som ofta ses på V85 är, som misshandlade en häst i hästtransporten? Det finns ännu inga uppgifter om var det geografiskt skedde. Svensk Travsport har startat en utredning mot tränaren.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/a/gkJo3k/travtranare-utreds-efter-att-ha-slagit-hast

Ja, en jävla idiot som borde få samma behandling 🤬 och stängas av för alltid
Citera
2026-08-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Finns bara en tränare åt Stall Denco!
Veikko Haapakangas
Citera
2026-08-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi
Helt rätt.

Min fråga är : Vad gör man i en situation där en häst tagit sig lös, kanske trasslat sig och hamnat i denna panik INNAN dörrarna till transporten öppnades?

När allt som finns för den hästen i hjärnan just då är "UT"?

Hjälper det att gå in i det läget och be hästen snällt och lugnt att stanna ?

Dessutom är det ingen bom i transporten, det är ett simpelt band som sviktar när hästen lägger bogen mot det. Vägen är väldigt få sekunder bort för en skenande häst.

Man går inte in och ber snällt heller nej. Precis som man inte börjar slå i huvudet.
Du ser dock i klippet att hästen absolut inte är helt hysterisk öht. Den står där och är lugn.
Citera
2026-08-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SickanX
Ja, en jävla idiot som borde få samma behandling 🤬 och stängas av för alltid

Han OCH hästkötaren.
Citera
2026-08-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Man går inte in och ber snällt heller nej. Precis som man inte börjar slå i huvudet.
Du ser dock i klippet att hästen absolut inte är helt hysterisk öht. Den står där och är lugn.

Men vad gör man?
Vilka tecken visar hästen på att vara lugn?
Citera
2026-08-08, 19:19
Medlem
Citat:
Men vad gör man?
Vilka tecken visar hästen på att vara lugn?

Den står ju för fan där, den stegrar sig inte, skriker inte, gör inte hysteriska utfall eller håller på att välta transporten.
Kan du ingenting om hästar eller har du häst och är så här dum i huvet?
Citera
2026-08-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Den står ju för fan där, den stegrar sig inte, skriker inte, gör inte hysteriska utfall eller håller på att välta transporten.
Kan du ingenting om hästar eller har du häst och är så här dum i huvet?

Är du så här otrevlig i verkligheten också?

Nej, jag kan inte mycket om hästar och jag äger ingen. Det är därför jag STÄLLER FRÅGOR.

Menar du att - bara för att ett djur står still betyder det att djuret är lugnt, eller appliceras den regeln bara på hästar?

Är det inte ett rimligt scenario att dom stannade efter vägen eftersom hästen INTE var lugn?
Citera
2026-08-08, 19:46
Medlem
Citat:
Tack för svar!
Hur funkar det inom travvärlden med relationen mellan häst, skötare och tränare i dessa storstall? Jag har förstått att det är någon annan som äger hästen och stallat in den där - hur är temperamentet på dessa hästar och hur mycket tid finns det för att bilda ett gott "horsemanship" mellan tränare, häst och skötare?

Jag gissar att dom tränar och sköter flera hästar samtidigt. Blir det stressigt, storskaligt och pressat ?

Ligger det ursprungliga problemet inom travet i att hästarna är för dåligt förberedda inför t.ex transporter och relation mellan häst och skötare behöver jobbas på mer, men inte hinns med?

Som man läser i trådar här och på facebook verkar det som att det finns fler än den här mannen som behandlar hästar på det här sättet, ett stort mörkertal. Hur kommer det sig att det blir så?

Vilka förändringar inom branschen skulle behöva göras för att skydda djuren från att såna här situationer uppstår, där en människa känner att han behöver agera på det här sättet ?

Vad är hans motiv? Drar sig såna här människor till sporten verkligen av djurintresse eller är det enbart vinst i sikte? Någon nämnde skattefusk. Det drar lätt till sig fula typer. Någon annan nämnde sexuella trakasserier osv, unga tjejer jobbar gärna med hästar och blir lätt utnyttjade av män inom hästsporten, inte bara travet.

Det finns fler än VH som beter sig såhär uppenbarligen. Kan folk bara se bortom ilskan och försöka förstå vad fan det är som händer här?
Väldigt bra frågor som jag inte kan svara på alla då jag inte varit aktiv de senaste 10 åren.
Men på 70-80 talen hände sånt här öppet hela tiden. Det är mycket bättre nu men det finns såklart rötägg, snarare så är att nu är genomslaget större iom sociala medier och mobilkameror vilket är bra.
Jag har svårt att döma på en enskild händelse (även om den här var extrem) då det kan finnas bakomliggande förklaringar. Det finns också hästar som är totalt galna ibland. Tänk en tonåring där det sprutar hormoner.
Det är ju lite olika antal hästar per skötare men det där är reglerat. (Om jag inte minns fel så får tränaren själv ha 12 hästar och max 9 per skötare) Sen finns det ju A tränare som anställer en bidragsanställd som kanske sköter byggnader och då räknar in denne som skötare vilket gör att de riktiga skötarna får långt mer än 9 hästar var.
Men de största tränarna nu har ju oerhört bra villkor för sina anställda.
Ja att stalltjejer utnyttjas sexuellt har alltid funnits men det är inte synd om alla dessa tjejer då vissa av dem själva är helt crazy och gör allt för att fånga in en stortränare
Fuskas gör det absolut men svensk travsport är oerhört ren till skillnad mot övriga travvärlden
En bra sak skulle vara att döma hårdare för all form av djurplågeri i hela samhället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in