Citat:
Ursprungligen postat av
Oraneandblue
Man går naturligtvis fram så lungt det på något vis bara går. Man slår ALDRIG nånsin med ett grimskaft mot hästen. För är en häst stressad så kan man glömma att få dit en grimma, i stället har man utvecklat en relation med hästen så att man kan använda grimskaft som en lasso genom att lungt föra över grimskaft över huvudet. Sen har man en ögla och hålla i så att den andre kan sätta dit en grimma. Det här tyder på dålig horsemanship på både tränare och skötare.
Har jag någonsin slagit till en häst? Ja det har såklart hänt om en häst sparkar en eller försöket hugga en. Är det vanligt? Har tränat ca 5 hästar per år i kanske 20 år och det har hänt max 5 gånger.
Har jag slagit en häst med knuten näve? Aldrig någonsin utan enbart flat hand. Har jag slagit en häst mot huvudet? Aldrig nånsin utan enbart då mot sidan av hästen för att inte skada dess mjukdelar.
Sen finns det naturligtvis olika temperament på olika hästar. En hingsthållare måste vara naturligt mycket tuffare än min beskrivning ovan
Tack för svar!
Hur funkar det inom travvärlden med relationen mellan häst, skötare och tränare i dessa storstall? Jag har förstått att det är någon annan som äger hästen och stallat in den där - hur är temperamentet på dessa hästar och hur mycket tid finns det för att bilda ett gott "horsemanship" mellan tränare, häst och skötare?
Jag gissar att dom tränar och sköter flera hästar samtidigt. Blir det stressigt, storskaligt och pressat ?
Ligger det ursprungliga problemet inom travet i att hästarna är för dåligt förberedda inför t.ex transporter och relation mellan häst och skötare behöver jobbas på mer, men inte hinns med?
Som man läser i trådar här och på facebook verkar det som att det finns fler än den här mannen som behandlar hästar på det här sättet, ett stort mörkertal. Hur kommer det sig att det blir så?
Vilka förändringar inom branschen skulle behöva göras för att skydda djuren från att såna här situationer uppstår, där en människa känner att han behöver agera på det här sättet ?
Vad är hans motiv? Drar sig såna här människor till sporten verkligen av djurintresse eller är det enbart vinst i sikte? Någon nämnde skattefusk. Det drar lätt till sig fula typer. Någon annan nämnde sexuella trakasserier osv, unga tjejer jobbar gärna med hästar och blir lätt utnyttjade av män inom hästsporten, inte bara travet.
Det finns fler än VH som beter sig såhär uppenbarligen. Kan folk bara se bortom ilskan och försöka förstå vad fan det är som händer här?