2026-08-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Vadå "håller helt tyst"? Det pågår ju en utredning från STC's sida och man har pratat med (förhört) VH och förmodligen också ägaren till stall Denco. Vore väl direkt olämpligt om dom uttalade sig i media innan utredningen är klar.

ST är ju inte kända för att vara snabba när de utreder. (MT får ju sitt besked i slutet av augusti).

Stall Denco måste ju nästan hitta en ny tränare till sina hästar, de kan ju inte sätta allt på paus i ett halvår antar jag.
Citera
2026-08-09, 11:08
Medlem
ST har en notis om händelsen, dock ej namngiven tränare.

https://www.travsport.se/arkiv/notiser/2026/augusti/beslut-om-tillfalligt-aterkallad-licens

Citat:
Svensk Travsport har under torsdagen 6 augusti 2026 beslutat om att tillfälligt återkalla licensen för en svensk A-tränare på grund av en pågående utredning gällande misstanke om överträdelse av djurskyddsbestämmelserna enligt 7 § Svensk Travsports Licensbestämmelser.

Även ATG har en notis om en ej namngiven tränare.

https://www.atg.se/nyheter/260807-aterkallad-licens-for-travtranare

Citat:
På torsdagen beslutade Svensk Travsport att tillfälligt återkalla licensen för en svensk A-tränare.

Stall Denco verkar inte ha uppdaterat sin websida på flera år och där står inget om det inträffade.

https://www.stalldenco.se/

Citat:
Denco är ett av Sveriges snabbast växande travstallar. Vårt mål är att bli störst och en av de främsta verksamheterna inom trav i Sverige.
Citera
2026-08-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
ST är ju inte kända för att vara snabba när de utreder. (MT får ju sitt besked i slutet av augusti).

Stall Denco måste ju nästan hitta en ny tränare till sina hästar, de kan ju inte sätta allt på paus i ett halvår antar jag.

Falkbåge (STC) intervjuades av Per Skoglund igår i V85 Direkt och han meddelade att ärendet behandlas fn och väntas vara utrett och beslut om åtgärd i början av september. Man har många ärenden på gång med utredningar och spaningar så därför ansåg han att det inte gick att komma fram till beslut tidigare.
Citera
2026-08-09, 12:30
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Ingenstans säger jag att det finns förklaringar till just VH beteende.
Jag säger heller inte att alla stalltjejer är crazy
Du var inte särskilt uppmärksam på svenska lektionerna i skolan märker jag. Läs om mitt inlägg. Träna läsförståelse. Du är inte speciellt bildad

DU skrev:
”Jag har svårt att döma på en enskild händelse (även om den här var extrem) då det kan finnas bakomliggande FÖRKLARINGAR. Det finns också hästar som är totalt galna inland”

Jag tolkar din text till att det skulle finnas skäl dvs förklaringar, till att man misshandlar en häst samt att detta skulle kunna bero eller ursäktas därför att hästar ibland är totalt galna.
Om jag tolkar din text fel, så är det bara för dig att utveckla ditt resonemang. Du skriver ju tydligt att det kan finnas bakomliggande förklaringar och då är min första fråga; VAD skulle dessa förklaringar kunna vara, som legitimerar misshandeln av hästen?
I min värld finns det inga förklaringar, till att man spöar upp en häst i transport, men vi kan tycka olika om detta..
Citera
2026-08-09, 12:50
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi
Du läste inte mitt inlägg som personen svarade det här på kanske ?

Jag tog upp övergreppen från början. Med samma teori som dig - den här sporten drar till sig riktiga spyflugor.

Det är sant.
Detta borde många fler journalister göra ett jättegräv av!
Frågan är om det ens skulle kallas naturligt eller djurvänligt att tvinga hästar till dylika sporter? Att använda och tvinga djur till dylika ”sporter” för pengars skull är horribelt! Det finns ingen hejd världen runt då människans övertro till sitt eget värde inte finns några som helst gränser.
Alltifrån tuppfäktning till hundspring till trav- och galopp till tjurfäktning och kameltävling.
Därutöver så utnyttjas hästtjejer till gud vet vad - och alla håller käften i god kamrat-anda….man vill spy!

Sedan blir det stora rubriker när hästar sätter av i sken och skadar någon i publiken eller sparkar någon så denna blir blind, ”hästen hade en dålig dag”, säger man då. Alla olyckor som ”råkar” ske, kan inte förklaras på annat sätt än att hästarna blir vansinniga av all stress och alka idiotiska krav.

Det som är riktigt trist är att det alltid måste hända något innan dessa kräk blir av med sina licenser, det förebyggande arbetet, principer och värdegrunder är bara tomma ord präntat på ett papper.
Citera
2026-08-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
DU skrev:
”Jag har svårt att döma på en enskild händelse (även om den här var extrem) då det kan finnas bakomliggande FÖRKLARINGAR. Det finns också hästar som är totalt galna inland”

Jag tolkar din text till att det skulle finnas skäl dvs förklaringar, till att man misshandlar en häst samt att detta skulle kunna bero eller ursäktas därför att hästar ibland är totalt galna.
Om jag tolkar din text fel, så är det bara för dig att utveckla ditt resonemang. Du skriver ju tydligt att det kan finnas bakomliggande förklaringar och då är min första fråga; VAD skulle dessa förklaringar kunna vara, som legitimerar misshandeln av hästen?
I min värld finns det inga förklaringar, till att man spöar upp en häst i transport, men vi kan tycka olika om detta..
Jag har inte en aning om bakomliggande i just den här händelsen. Jag skriver i ett allmänt resonemang men pekar ut den här händelsen som extrem. Du måste verkligen träna på läsförståelse
Citera
2026-08-09, 13:01
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Det är så pass illa ställt att hästarna är förbrukningsvaror i stortränarnas stall.
Hästarna "avhumaniseras" och behandlas bra eller dåligt beroende på prestation.

Det finns idag stora tränare & kuskar som gjort sig skyldiga till enorma övertramp.
Inte en, inte två, inte tre, inte fyra, många fler än så.

Och jag är övertygad om att den här tystnaden från så pass stora namn av tränare & kuskar beror på två anledningar:

1. Man har själv gjort sig skyldig till misshandel av djur.

2. Man vill inte själv bli granskad för andra dumheter man gjort.

Travbranchen är en mycket sjuk och infekterad branch.
Den liknar absolut ingenting annat.

Proppad med sån här skit, proppad med sexuella trakasserier, proppad med droger och proppad med annat skit.
Det är som en stor jävla sekt.

Alla är inte så.
Men tillräckligt många för att vanligt folk skulle häpna.

Och så fort någon vågar prata om det så blir dom angripen och utfryst.

Intressant inlägg.
På vilket vis vet du detta eller är du själv bevandrad och inkluderad i travsporten?
Jag misstänker att du har rätt..

Tror du att tystnadskulturen är etablerad, just för att det är så vanligt med misskötsel av hästarna och utnyttjande av hästskötare?
Så länge ingen säger något så är fenomenet okej, för om folk börjar snacka, så är det dels en skam i sig för mam vet att man inte är bättre själv (som du nämner) och dels en risk att det kan bli början på slutet i travsporten där många, trots allt, tar ut sitt levebröd?
Citera
2026-08-09, 13:04
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Mmmh... det är DET HÄR folk behöver börja prata om istället för att bara skrika att VH är en sadist och sen fortsätta med sina liv som vanligt.

Att bli ilsken å skriva en rad om hur dum VH är på fb kommer inte hjälpa dom här hästarna och tjejerna tyvärr, det skulle behöva granskas ordentligt vad som sker bakom dörrarna i storstallen.

Sant.
Man skulle börja infiltrera den här ”sporten” så sanningen kommer fram.
Citera
2026-08-09, 13:17
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Jag har inte en aning om bakomliggande i just den här händelsen. Jag skriver i ett allmänt resonemang men pekar ut den här händelsen som extrem. Du måste verkligen träna på läsförståelse

Precis så kan man skriva då man inte har en susning om vad man skriver, utan bara hittar på lite hipp som happ för att verka relevant.
Varför skrev du då att ”då det kan finnas bakomliggande förklaringar” när du nu skriver att ”jag har ingen aning” - alltså så svamlar du bara.
Patetiskt och höjden av rent barnsligt.
Citera
2026-08-09, 13:19
Medlem
Citat:
Efter att ha bläddrat igenom ruta för ruta i alla 3 videos kan man se detta från händelseförloppet:

Dom stannar bilen och kliver ur, förmodligen för hästen kommit lös och lever rövare, alternativt trasslat in sig i sitt hönät.
Syftet med att stanna verkar iallafall vara att hänga upp byltet som ligger på golvet till vänster, men när dom fäller ner lämmen försöker hästen trycka sig ut genom bandet. Dom får panik och djurskötaren snärtar hästen på nosen för att få den att backa in i boxen och vända om. Det eskalerar snabbt och när tränaren går in under bandet för att fysiskt fösa in hästen biter den honom i axeln, han får då rage och slår hästen upprepade gånger med knytnäven på halsen för att pusha den in mot hörnet.

När hästen står i hörnet går han då och hänger upp.. täcket? Hönätet?

Sen klipps det i videon och en sekvens fattas.

Plötsligt står skötaren inne hos hästen och det verkar som hon försöker få på den grimskaftet men ger upp och går ut igen. Hästen försöker följa med och tränaren snärtar till den igen.

Tränaren tar sedan över och försöker sträcka sig efter hästens huvud med vänstehanden för att nå grimma, men den viker undan 2 gånger. 3e gången ser det ut som han får ett bett i fingrarna och han klappar då till den med grimskaftet.

Sen verkar dom komma överens om att det inte går att få på grimman och att det bästa nog är att stänga innan hästen tar sig ut på vägen.

Kan ladda upp videos om ni vill men jag vet inte hur

Bra analys av en potentiellt farlig situation.

Hästen har kommit lös, försöker vända sig och skulle kunnat tagit sig ut - med risk för skador både på sig själv, skötarna och oskyldiga. (Jmfr Djurgården)

Borde absolut ha transporterats med mellanvägg, justerad till för individen lämplig bredd. Videon visar också hur otillräckligt det är med band som stänge. Där krävs stadiga innerdörrar.

https://x.com/farstamcs/status/2085044451597017389?s=20

Det inledande viftandet med grimma eller grimskaft syftar till att hindra hästen från att vända sig i transporten.
Att i detta läget gå in i transporten med lös häst utom kontroll är förenat med stora risker, och jag har förståelse för att någon går in tungt och försöker ta befälet. Slagen man ser i den lilla filmsnutten är knappast med knytnäve - och är det verkligen med knytnäve så är det fel och ineffektivt. Det brukar funka bättre att klatscha med handflatan på halsen för att komma ur en eskalerade spiral och få hästen att lyssna.

Jag kan ärligt säga att jag hade kunnat gå in och göra samma sak som personerna i filmsnutten för att avstyra en större olycka/skada i någon annans transport.

Felen som begåtts ligger mycket tidigare än klippet vi ser - valen av transport/utrustning/uppbindning ledde fram till en situation som var farlig för både häst och människa.

Varsågoda och hata på nu.
Jag hade aldrig försatt mig själv och djuret jag ansvarade för under transport i den situationen man ser i filmen - men skulle jag försöka reda ut någon annans skit så skulle jag högst troligt bli tvungen att agera på ett liknande vis.
Senast redigerad av boboboxbox 2026-08-09 kl. 13:33.
Citera
2026-08-09, 13:27
Medlem
Citat:
Jo, det kan jag. För jag innehar ett logiskt tänkande och en bred kunskap om diverse djurslag. Att ett flyktdjur fryser några sekunder innan utbrottet sker är inget ovanligt. Speciellt inte hästar.

Jag kan inte se hästens öronspel tillräckligt väl på videon, heller inte ögonen. Man ser hovar/ben väldigt dåligt. Därför frågar jag : hur kan du säga att hästen är lugn baserat på det du ser i videos?

Den kanske till synes står still, men på plats kanske näsborrarna spelade, ögonvitorna rullade och öronen klippte fram/tillbaka medan hovarna steppade på platsen för att vänta på tillfälle att kasta sig ut i ljuset.

HUR VET DU?? för det syns inte på videon.

"Hästen står still så den är lugn"

Där la du fram ett väldigt orimligt scenario där du redan bestämt dig för vad som hänt, avfärdar VH som sadist och går vidare med ditt liv samtidigt som du känner att du gjort något bra för djuren.

Du är så förblindad av hat och ilska att du attackerar folk som försöker förstå vad som hänt och hitta grundorsaken till hästens stress och människornas agerande för att finna en lösning för ALLA hästar inom den här branschen.

Men sitt där du på första parkett och skrik dig hes på folk som försöker förstå helheten, det hjälper säkert. Dumfan.

Jag hade tänkt skriva något snällt för att jag sårat dina känslor men så kom allt ovanstående.
Håll dig till att du varken kan något om hästar eller förstår dig på psykologi och ställ öppna frågor istället för ledande.
Citera
2026-08-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Bra analys av en potentiellt farlig situation.

Hästen har kommit lös, försöker vända sig och skulle kunnat tagit sig ut - med risk för skador både på sig själv, skötarna och oskyldiga. (Jmfr Djurgården)

Borde absolut ha transporterats med mellanvägg, justerad till för individen lämplig bredd. Videon visar också hur otillräckligt det är med band som stänge. Där krävs stadiga innerdörrar.

https://x.com/farstamcs/status/2085044451597017389?s=20

Det inledande viftandet med grimma eller grimskaft syftar till att hindra hästen från att vända sig i transporten.
Att i detta läget gå in i transporten med lös häst utom kontroll är förenat med stora risker, och jag har förståelse för att någon går in tungt och försöker ta befälet. Slagen man ser i den lilla filmsnutten är knappast med knytnäve - och är det verkligen med knytnäve så är det fel och ineffektivt. Det brukar funka bättre att klatscha med handflatan på halsen för att komma ur en eskalerade spiral och få hästen att lyssna.

Jag kan ärligt säga att jag hade kunnat gå in och göra samma sak som personerna i filmsnutten för att avstyra en större olycka/skada i någon annans transport.

Felen som begåtts ligger mycket tidigare än klippet vi ser - valen av transport/utrustning/uppbindning ledde fram till en situation som var farlig för både häst och människa.

Varsågoda och hata på nu.
Jag hade aldrig försatt mig själv och djuret jag ansvarade för under transport i den situationen man ser i filmen - men skulle jag försöka reda ut någon annans skit så skulle jag högst troligt bli tvungen att agera på ett liknande vis.

Word..!!
Är man inte van med stora djur är det svårt att se vad som kan föranleda till något sådant här.
Jag har kollat på filmerna i fel ordning. Efter att ha sorterat med hjälp av sekundvisaren på videon ser händelseförloppet ut såhär:

00.48 skötare hos häst, huvud mot hörnet vänster bak på bil
00.49 häst vrider huvud mot skötare
00.50 skötare vänder sig bort, hästen följer med huvudet
00.51 skötare duckat under bandet, häst sänker huvud, nafsar?
00.52 skötare kommer ut på andra sidan bandet, hästen tar ett steg med bakdelen för att följa efter, tränaren sträcker fram handen mot hästens huvud, den nafsar i fingrarna
00.53 tränaren rycker handen åt sig, laddar och slår med andra handen
00.54 hästen kastar bak huvudet och ställer sig åter igen i hörnet med huvudet,
mot vänster bak i transporten
00.55 tränaren sträcker långsamt fram vänsterhanden mot hästen igen
00.56 tränaren får tag i grimskaftet som redan sitter på hästen
00.57 hästen vrider undan huvudet, undviker
00.58 tränaren tar ett grepp närmre hakan på hästen och samlar grimskaftet i andra handen
00.59 hästen rycker till med huvudet och tar ett steg i sidledes med bakdelen
01.00 häst vrider huvud mot utgången
01.01 tränaren försöker koppla loss grimskaft. Häst nafsar.
01.02 tränaren rycker undan handen och slår med grimskaftsänden han håller i andra handen
01.03 häst vrider in huvudet mot vänster bak hörnet igen
01.04 tränaren sträcker långsamt in handen mot hästens huvud
01.05 kopplar loss grimskaftet
01.06 backar ett steg, hästen vrider huvudet mot honom
01.07 tränaren slår till hästen med grimskaftet
01.08 tränaren backar ut från rampen
01.09 tränaren och skötare tar rampen
01.10 fäller upp
01.11 stänger fästena
01.12 hästen sträcker ut huvudet mot skötare
01.13 hästen tittar på skötare, skötare tar tag i sidodörren och sträcker upp handen mot hästen
01.14 hon håller upp handen som ett stopptecken till hästen och går emot den med luckan och pekar på den, tillrättavisar?
01.15 hon Viftar med öppen hand mot hästen för att få den att backa in med huvudet
01.16 hästen vrider in huvudet
01.17 tränaren smäller igen sin lucka hårt, som för att träffa hästen i ansiktet
01.18 skötaren stänger sin lucka

HÄR FATTAS 35 SEKUNDER,NÄR DOM STÄNGDE HADE TRÄNAREN GRIMMAN I HANDEN OCH NÄR DOM KOMMER TILLBAKA HAR SKÖTAREN GRIMMAN I HANDEN

01.53 skötaten kliver ur bilen
01.54 går fram till luckorna, tränaren kommer runt hörnet
01.55 tar tag i luckorna
01.56 tränaren står i mitten
01.57 och tar tag i båda luckorna
01.58 han sliter upp dom
01.59 och står i mitten framför
02.00 hästen som fortfarande står vänder bakåt
02.01 hästen vrider huvudet ut ur transporten
02.02 skötaren håller upp händerna mot den och får den att vrida undan huvudet
02.03 tränaren lossar rampen
02.04 hästen vrider ut huvudet och vräker sig framåt
02.05 skötaren kastas bakåt ett steg och höjer handen med grimskaftet i och slår, hästen kastar bak huvudet
02.06 hästen kastar sig mot öppningen till höger om människorna och människorna kastar sig upp på rampen för att ställa sig i vägen för hästen
02.07 skötaren slår mot ansiktet på hästen med grimskaftet
02.08 hästen kastar sig bakåt och tränaren kastar sig in under bandet
02.09 skötaren ställer sig i öppningen och gör sig stor med armarna uppåt utåt för att täcka passagen medan tränaren tagit sig innanför bandet hos hästen som då nafsar honom i ryggen/nacken
02.10 tränaren laddar och slår med knuten näve
02.11 hästen kastar sig återigen åt andra hållet där den var påväg ut första gången, skötaren slår den i ansiktet med grimskaftet
02.12 hästen viker in huvudet mot passagerarsätet och tränaren slår ett knytnävsslag till på halsen
02.13 ett slag till
02.14 Hästen lägger nu all sin tyngd mot tränaren som trycker med händerna mot halsen/bogen för att hålla kvar hästen i boxen
02.15 han trycks ut mot bandet som sviktar av hästens vikt, han och skötaren står på rampen och håller fysiskt tillbaka hästen
02.16 hästen avbryter och backar in i transporten med huvudet mot förarstolen
02.17 tränaren går in i transporten igen och går förmanande fram mot hästen som att kroppshållningen signalerar "nu räcker det!"
02.18 efter detta sträcker han sig
02.19 in mot höger bak hörn
02.20 plockar upp något från golvet
02.21 hänger upp det
02.22 slut

Så att detta skulle handlat om att dom stannade och pryglade hästen av ren och skär sadism kan nog folk bara fetglömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in