Citat:
Ursprungligen postat av
boboboxbox
Bra analys av en potentiellt farlig situation.
Hästen har kommit lös, försöker vända sig och skulle kunnat tagit sig ut - med risk för skador både på sig själv, skötarna och oskyldiga. (Jmfr Djurgården)
Borde absolut ha transporterats med mellanvägg, justerad till för individen lämplig bredd. Videon visar också hur otillräckligt det är med band som stänge. Där krävs stadiga innerdörrar.
https://x.com/farstamcs/status/2085044451597017389?s=20
Det inledande viftandet med grimma eller grimskaft syftar till att hindra hästen från att vända sig i transporten.
Att i detta läget gå in i transporten med lös häst utom kontroll är förenat med stora risker, och jag har förståelse för att någon går in tungt och försöker ta befälet. Slagen man ser i den lilla filmsnutten är knappast med knytnäve - och är det verkligen med knytnäve så är det fel och ineffektivt. Det brukar funka bättre att klatscha med handflatan på halsen för att komma ur en eskalerade spiral och få hästen att lyssna.
Jag kan ärligt säga att jag hade kunnat gå in och göra samma sak som personerna i filmsnutten för att avstyra en större olycka/skada i någon annans transport.
Felen som begåtts ligger mycket tidigare än klippet vi ser - valen av transport/utrustning/uppbindning ledde fram till en situation som var farlig för både häst och människa.
Varsågoda och hata på nu.
Jag hade aldrig försatt mig själv och djuret jag ansvarade för under transport i den situationen man ser i filmen - men skulle jag försöka reda ut någon annans skit så skulle jag högst troligt bli tvungen att agera på ett liknande vis.
Word..!!
Är man inte van med stora djur är det svårt att se vad som kan föranleda till något sådant här.
Jag har kollat på filmerna i fel ordning. Efter att ha sorterat med hjälp av sekundvisaren på videon ser händelseförloppet ut såhär:
00.48 skötare hos häst, huvud mot hörnet vänster bak på bil
00.49 häst vrider huvud mot skötare
00.50 skötare vänder sig bort, hästen följer med huvudet
00.51 skötare duckat under bandet, häst sänker huvud, nafsar?
00.52 skötare kommer ut på andra sidan bandet, hästen tar ett steg med bakdelen för att följa efter, tränaren sträcker fram handen mot hästens huvud, den nafsar i fingrarna
00.53 tränaren rycker handen åt sig, laddar och slår med andra handen
00.54 hästen kastar bak huvudet och ställer sig åter igen i hörnet med huvudet,
mot vänster bak i transporten
00.55 tränaren sträcker långsamt fram vänsterhanden mot hästen igen
00.56 tränaren får tag i grimskaftet som redan sitter på hästen
00.57 hästen vrider undan huvudet, undviker
00.58 tränaren tar ett grepp närmre hakan på hästen och samlar grimskaftet i andra handen
00.59 hästen rycker till med huvudet och tar ett steg i sidledes med bakdelen
01.00 häst vrider huvud mot utgången
01.01 tränaren försöker koppla loss grimskaft. Häst nafsar.
01.02 tränaren rycker undan handen och slår med grimskaftsänden han håller i andra handen
01.03 häst vrider in huvudet mot vänster bak hörnet igen
01.04 tränaren sträcker långsamt in handen mot hästens huvud
01.05 kopplar loss grimskaftet
01.06 backar ett steg, hästen vrider huvudet mot honom
01.07 tränaren slår till hästen med grimskaftet
01.08 tränaren backar ut från rampen
01.09 tränaren och skötare tar rampen
01.10 fäller upp
01.11 stänger fästena
01.12 hästen sträcker ut huvudet mot skötare
01.13 hästen tittar på skötare, skötare tar tag i sidodörren och sträcker upp handen mot hästen
01.14 hon håller upp handen som ett stopptecken till hästen och går emot den med luckan och pekar på den, tillrättavisar?
01.15 hon Viftar med öppen hand mot hästen för att få den att backa in med huvudet
01.16 hästen vrider in huvudet
01.17 tränaren smäller igen sin lucka hårt, som för att träffa hästen i ansiktet
01.18 skötaren stänger sin lucka
HÄR FATTAS 35 SEKUNDER,NÄR DOM STÄNGDE HADE TRÄNAREN GRIMMAN I HANDEN OCH NÄR DOM KOMMER TILLBAKA HAR SKÖTAREN GRIMMAN I HANDEN
01.53 skötaten kliver ur bilen
01.54 går fram till luckorna, tränaren kommer runt hörnet
01.55 tar tag i luckorna
01.56 tränaren står i mitten
01.57 och tar tag i båda luckorna
01.58 han sliter upp dom
01.59 och står i mitten framför
02.00 hästen som fortfarande står vänder bakåt
02.01 hästen vrider huvudet ut ur transporten
02.02 skötaren håller upp händerna mot den och får den att vrida undan huvudet
02.03 tränaren lossar rampen
02.04 hästen vrider ut huvudet och vräker sig framåt
02.05 skötaren kastas bakåt ett steg och höjer handen med grimskaftet i och slår, hästen kastar bak huvudet
02.06 hästen kastar sig mot öppningen till höger om människorna och människorna kastar sig upp på rampen för att ställa sig i vägen för hästen
02.07 skötaren slår mot ansiktet på hästen med grimskaftet
02.08 hästen kastar sig bakåt och tränaren kastar sig in under bandet
02.09 skötaren ställer sig i öppningen och gör sig stor med armarna uppåt utåt för att täcka passagen medan tränaren tagit sig innanför bandet hos hästen som då nafsar honom i ryggen/nacken
02.10 tränaren laddar och slår med knuten näve
02.11 hästen kastar sig återigen åt andra hållet där den var påväg ut första gången, skötaren slår den i ansiktet med grimskaftet
02.12 hästen viker in huvudet mot passagerarsätet och tränaren slår ett knytnävsslag till på halsen
02.13 ett slag till
02.14 Hästen lägger nu all sin tyngd mot tränaren som trycker med händerna mot halsen/bogen för att hålla kvar hästen i boxen
02.15 han trycks ut mot bandet som sviktar av hästens vikt, han och skötaren står på rampen och håller fysiskt tillbaka hästen
02.16 hästen avbryter och backar in i transporten med huvudet mot förarstolen
02.17 tränaren går in i transporten igen och går förmanande fram mot hästen som att kroppshållningen signalerar "nu räcker det!"
02.18 efter detta sträcker han sig
02.19 in mot höger bak hörn
02.20 plockar upp något från golvet
02.21 hänger upp det
02.22 slut
Så att detta skulle handlat om att dom stannade och pryglade hästen av ren och skär sadism kan nog folk bara fetglömma.