2026-08-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det verkligen så? Har du någon källa på det?

Jag har kommit från USA via Portugal, kändes som dom visste att vi kom vid det tillfället och tog oss för att bli kollade.
Sen kom två stycken in som varit i Brasilien, så tror nog att dom har koll på vilka som kommer från "icke" EU land
Citera
2026-08-07, 11:34
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Kollar man resenärer som bara ska vidare? Går ens dessa genom tullfiltret? Tänker mig att endast de som har slutdestination Arlanda behöver passera där.
Tullen kan kolla, se trådstarten, men resenärerna passerar inget tullfilter. Problemet är att om det landar ett flyg från en skum ort så går alla ankommande genom tullfiltret och kommer antagligen i en ganska lättidentifierad grupp. Den gruppen vill man nog ha koll på. Men de som flyger vidare, till städer som Göteborg eller Sundsvall, blandas med en massa vanliga lokala resenärer när de ska ut från flygplatsen.
Citera
2026-08-07, 21:07
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Själv kan jag bara svara på ,om man som jag kommer Landvetter efter 3 månader lite brunbränd från varmare länder,och det 3 ggr av 4 sista åren var det småtjejer i tulltjänstemän ,som trodde sig kunde göra debut,vilket dom gjorde bort sig , vilket dom fortfarande gör iallafall på Landvetter ,skicka dessa små tjejer till hastighetskontroll istället, där dom inte ens klarar av sitt jobb,
Citera
2026-08-07, 22:13
Medlem
Här ett klipp, med en tullare som bland annat reagerar över att en man avvaktat med att gå genom tullen, https://youtu.be/Zgzmg3z3ZTg?si=NFPUTAwaKaT94sDk&t=58
Citera
2026-08-08, 23:41
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Har för övrigt aldrig blivit stoppad i någon tull, men jag har flugit in och kommit in till Sverige utan pass och id (extraservice när man kommer in via vip), och jag har blivit kollad för bomber när jag varit på väg utomlands. Och senast jag reste (direktflyg) till och från ett EU-land så kollade ingen mitt pass på utresan.

Det första fetade: fel! Flyger du in från ett tredjeland (land utanför Schengenområdet) blir du passkontrollerad även om du har beställt VIP-service.

Det andra fetade: helt normalt! Det är oftast ingen passkontroll på Schengen-interna flygningar. Såvida inte gränspolisen beslutat om återinförd kontroll, vilket sker då och då.

Sen som andra varit inne på lever tullen mycket på tips. Polisen har sambandsmän på många destinationer. Även gränskontrollanterna ringer in tips till kollegorna i tullen på personer som de profilerat i passköerna.
Senast redigerad av mohnomishe 2026-08-08 kl. 23:44.
Citera
2026-08-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Det första fetade: fel! Flyger du in från ett tredjeland (land utanför Schengenområdet) blir du passkontrollerad även om du har beställt VIP-service.
Jag har aldrig beställt VIP-service. Och uppenbart kom jag in i landet utan pass. Det var inte så att de inte ville se det.

Citat:
Det andra fetade: helt normalt! Det är oftast ingen passkontroll på Schengen-interna flygningar. Såvida inte gränspolisen beslutat om återinförd kontroll, vilket sker då och då.
Att man inte ens kollar vem jag är när jag kliver på planet kändes olustigt.
Citera
2026-08-08, 23:58
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Flygbolag är skyldiga att lämna info till polisen. Vid behov torde andra myndigheter informeras.
https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter-inom-olika-omraden/pnr-lagen/
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20181180-om-flygpassageraruppgifter-i_sfs-2018-1180/
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016L0681&from=EN
Ur EU-direktivet, BILAGA I PNR-uppgifter som samlas in av lufttrafikföretag:
Inom Polismyndigheten finns åtminstone två grupper som analyserar PNR och slår i olika polisiära register. NOA har sin sektion för passageraranalys (PIU) och även Gränspolisen har en grupp för API - advance passenger information. Anländer du till en svensk flygplats och har en nationell eller internationell efterlysning blir du 100% plockad.
Citera
2026-08-09, 00:31
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Jag har aldrig beställt VIP-service. Och uppenbart kom jag in i landet utan pass. Det var inte så att de inte ville se det.
Jag vet ju inte var du har rest eller inte rest, men det var du som tog upp det här med VIP-service. Jag säger bara vad som gäller: kommer du från tredjeland kan du inte undgå passkontroll genom att beställa VIP.

För övrigt kan du som svensk medborgare (vilket jag förmodar att du är) aldrig nekas inresa i Sverige, även om du (som kanske i ditt fall) supit bort passet. Detta är "sen gammalt"... Regeringsformen 2 kap. 7 §

Citat:
Att man inte ens kollar vem jag är när jag kliver på planet kändes olustigt.

Detta är liksom vitsen med Schengensamarbetet, att det inte är någon kontroll vid passage över inre gränser. Bara över den yttre gränsen.
Citera
2026-08-09, 00:33
Medlem
Citat:
Detta är liksom vitsen med Schengensamarbetet, att det inte är någon kontroll vid passage över inre gränser. Bara över den yttre gränsen.
Men borde man inte ha koll på att rätt person kliver på planet? Sedan är det såklart inte detsamma som passkontroll.

Gällande passfrihet så räckte det innan Schengensamarbetet att vifta med utsidan av passet när man bilade in i ett nytt land i Europa.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-09 kl. 00:35.
Citera
2026-08-09, 01:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Men borde man inte ha koll på att rätt person kliver på planet? Sedan är det såklart inte detsamma som passkontroll.

Gällande passfrihet så räckte det innan Schengensamarbetet att vifta med utsidan av passet när man bilade in i ett nytt land i Europa.
Jo, flygbolagens krav på att informera om vilka som är ombord antyder att ordentlig ID-kontroll är lämplig, flygbolagen skiter dock i det när det gäller handbagageresenärer inom Schengen (baserat på egen erfarenhet av flera bolag). Undantagen är lågprisflyg.

Samtidigt är alla ombord säkerhetskontrollerade och att åka flygmaskin två timmar är egentligen inte märkligare än att åka buss till grannstaden. Jag finner det faktiskt ganska olustigt att behöva identifiera sig i tid och otid, Hade polisen med vänner fått bestämma utan spärrar så hade vi alla , som inte har något att dölja, antagligen gått runt med en spårsändare upptryckt i röven.
Citera
2026-08-09, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jo, flygbolagens krav på att informera om vilka som är ombord antyder att ordentlig ID-kontroll är lämplig, flygbolagen skiter dock i det när det gäller handbagageresenärer inom Schengen (baserat på egen erfarenhet av flera bolag). Undantagen är lågprisflyg.
Just då reste jag ju faktiskt med enbart handbagage.
Citera
2026-08-09, 01:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Just då reste jag ju faktiskt med enbart handbagage.
Den enda anledning till ID-kontroll som jag kan komma på i det fallet är om du har köpt en rabatterad biljett, exempelvis ungdomsbiljett, men handlar det om en vanlig biljett så är det inget att bry sig om om man inte vill leta stavfel i bokningen (= lågprisbolag).

Jag har, på Landvetter, flera gånger sett att polisen står alldeles efter säkerhetskontrollen och stoppar vissa, det bör handla om att de vet att personen ska resa och har koll på att personens boardingcard nyligen har skannats vid ingången till säkerhetskontrollen. Terminal D(? Den bortom Ess-bahn-korvmojen till vänster om Terminal A) på Tegel hade länge (2015?) säkerhetskontroll utan kontroll av ID eller boardingcard. Vem som helst kunde alltså gå in i terminalen, efter säkerhetskontroll. Nu är hela flygplatsen stängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in