2026-08-05, 14:07
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Flög för ett tag sedan med Thai Airways från Bangkok och landade på Arlanda. Så fort vi hade stigit av planet så stod fyra tullkontrollanter med uppspända ögon och synade alla som passerade.

På väg ut från ankomstterminalen, det vill säga det sista man gör innan man lämnar flygplatsen, passerar man ju även deras krypin med röntgen och där kunde man se att de var i full gång att kontrollera resenärer de hade valt ut.

Jag är bara nyfiken på vad ni tror är kriterierna de går på för att välja ut vilka de slumpmässigt (?) ska kontrollera närmre? Känns som att det är alldeles för simpelt att det ska hänga på ren chansning och tur?

Hade ovårdat skägg förut. 5/5 stopped blev det då I pricip. Började trimma och olja in, nu kanske 50-50.

Så nej, det där med slumpen tror jag inte på.
Citera
2026-08-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Flög för ett tag sedan med Thai Airways från Bangkok och landade på Arlanda. Så fort vi hade stigit av planet så stod fyra tullkontrollanter med uppspända ögon och synade alla som passerade.

På väg ut från ankomstterminalen, det vill säga det sista man gör innan man lämnar flygplatsen, passerar man ju även deras krypin med röntgen och där kunde man se att de var i full gång att kontrollera resenärer de hade valt ut.

Jag är bara nyfiken på vad ni tror är kriterierna de går på för att välja ut vilka de slumpmässigt (?) ska kontrollera närmre? Känns som att det är alldeles för simpelt att det ska hänga på ren chansning och tur?

Det du beskriver att tull eller Polis synar dom som stiger av planet tyder på att det var någon som
dom letade efter, en person som dom hade span på.
Har sett det flera gånger, på Thai, Emirates och Turken.
Citera
2026-08-05, 15:00
Medlem
Dom vet ju vilka målgrupper som har störst chans att ha med sig något förbjudet och håller koll på dessa extra nog när det kommer in en flight från någon flygplats där mellanlandning är troligt.
Äldre par från asien,arabland eller afrika med flera stora väskor= Högst troligt fullt med förbjudna livsmedel.
Citera
2026-08-05, 15:15
Medlem
Finns många knep: Idag är det nog vanligast med tipps från andra, men även utvalda destinationer och folk från olika länder.
Grabbens fru från Mexico blev nog stoppad mer än hälften av gångerna hon passerat en tull in i EU.
Men de tittar nog även på beteende etc. jag har blivit kollad exakt 1 gång på Arlanda på mina 100tals resor.
Då flög jag hem med hög feber och hade en extra tröja på mig. Blev naturligtvis in vinkad och de gick igenom väskorna.
Sen efter de tittat igenom grejerna och pratat med mig, så frågade de du mår inte så bra va.
Jag fick svara ärligt nej jag har feber och fryser.
Så de tittar nog också på om man har glansiga ögon rörelsemönster etc.
Citera
2026-08-05, 16:14
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckmebackwards
Är det inte lättare att undvika att bli tagen om man arbetar i grupp?

Säg att en person går först utan droger. Ibland finns det ingen tull där. Sedan meddelar man sin kompanjon att det är grönt ljus?
Det är väl det ända som skulle funka om tullen är stängd men problemet är ju att man aldrig vet riktigt om tullen är stängd i förväg. Om de landar och det visar sig att tullen vara öppen och det står en grupp med busar och häckar länge vid bagagekarusellen med sitt bagage så kommer tullarna se det och hålla koll på personerna. Om polarN då går igenom tullen och helt plötsligt går en hel grupp igenom som stått och väntat vid bagagekarusellen länge märker tullarna det direkt.

Det är ingen normal person som vill stå länge vid bagagekarusellen, hela ens instinkt är ju bara att ta sig därifrån och komma hem så fort som möjligt.
Citera
2026-08-05, 19:22
Medlem
Jazkers avatar
”Profilering” kallas det. Ett numera fult ord, men används internt inom brottsbekämpande myndigheter. Helt enkelt tecken som möjliga smugglare visar upp. Nervositet, flackande blick, avvikande beteende osv.
Citera
2026-08-06, 01:01
Medlem
Anonymfs avatar
När jag haft hoodie har jag blivit kollad extra mkt. Tänker att även hiphop-kläder och adidas väcker misstankar.
Citera
2026-08-06, 22:44
Moderator
Neksnors avatar
Plockade bort på Arlanda från rubriken då inget tyder på att tullpersonalen där skulle vara unik. Tråden flyttas då liknade beteende förekommer även om gränsen inte råkar passeras med flyg. Den får dock stanna kvar i Resor då det handlar om hur gränskorsande resenärer väljs.

Flyg: allmänt --> Övriga resediskussioner
/Moderator
Citera
2026-08-06, 23:00
Medlem
Tänker mig att på Arlanda vet tullpersonalen vilket flyg som kommit in/ska komma in, och kan bemanna upp om det handlar om planet från Istanbul eller Nairobi.

Har till och med hört tullarna i något program på YT att typ säga, nu kommer ett plan från Marocko in, då brukar det vara en hel del förbjudna matvaror med i bagaget. Be mig inte om länk till just det avsnittet.

På Öresundsbron kan man inte göra samma urval.

Så jag tror att man använder sig av olika metoder för att välja ut, beroende på vilken tullstation man står vid.
Citera
2026-08-07, 08:17
Medlem
Av en slump dök det upp ett klipp: De tittar på resenärer från Kairo (Arlanda), speakern säger att tullaren säger att det brukar vara värt besväret att kolla alla, https://www.youtube.com/watch?v=Zgzmg3z3ZTg
Citera
2026-08-07, 09:54
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tänker mig att på Arlanda vet tullpersonalen vilket flyg som kommit in/ska komma in, och kan bemanna upp om det handlar om planet från Istanbul eller Nairobi.

Har till och med hört tullarna i något program på YT att typ säga, nu kommer ett plan från Marocko in, då brukar det vara en hel del förbjudna matvaror med i bagaget. Be mig inte om länk till just det avsnittet.

På Öresundsbron kan man inte göra samma urval.

Så jag tror att man använder sig av olika metoder för att välja ut, beroende på vilken tullstation man står vid.
Sådant måste ju försvåras rejält på mindre ställen som Landvetter eftersom många resor från skumma platser innebär byte i Stockholm, Köpenhamn, Frankfurt, Paris ... Alltså ganska vanliga platser. Sedan finns ju större bytesflygplatser som Dubai, Qatar, Istanbul ..., där kan man antagligen vara säker på att många av resenärerna, men vilka?, kommer från konstiga ställen.
Ett flyg från Chicago bör, som jämförelse, innehålla ca fyra resenärer från Kanada, kanske en från Mexiko (känns lätt igen på sombreron) och resten från USA.
Citera
2026-08-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Sådant måste ju försvåras rejält på mindre ställen som Landvetter eftersom många resor från skumma platser innebär byte i Stockholm, Köpenhamn, Frankfurt, Paris ... Alltså ganska vanliga platser. Sedan finns ju större bytesflygplatser som Dubai, Qatar, Istanbul ..., där kan man antagligen vara säker på att många av resenärerna, men vilka?, kommer från konstiga ställen.
Ett flyg från Chicago bör, som jämförelse, innehålla ca fyra resenärer från Kanada, kanske en från Mexiko (känns lätt igen på sombreron) och resten från USA.
Kollar man resenärer som bara ska vidare? Går ens dessa genom tullfiltret? Tänker mig att endast de som har slutdestination Arlanda behöver passera där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in