Citat:
Ursprungligen postat av
Confuze
Flög för ett tag sedan med Thai Airways från Bangkok och landade på Arlanda. Så fort vi hade stigit av planet så stod fyra tullkontrollanter med uppspända ögon och synade alla som passerade.
På väg ut från ankomstterminalen, det vill säga det sista man gör innan man lämnar flygplatsen, passerar man ju även deras krypin med röntgen och där kunde man se att de var i full gång att kontrollera resenärer de hade valt ut.
Jag är bara nyfiken på vad ni tror är kriterierna de går på för att välja ut vilka de slumpmässigt (?) ska kontrollera närmre? Känns som att det är alldeles för simpelt att det ska hänga på ren chansning och tur?
Jag har kommit till Arlanda ca två till tre gånger om året de senaste femton åren ( utom pandemin) och har bara en enda gång sett tullen stå i sin ” gång” vid utgången till ankomsthallen.
Jag blev så förvånad att jag bara tvärstannade och hasplade ut mig” så kul att se tullen !”. Nu borde ju detta ha gjort mig suspekt kan man tycka men tull-tösen” bara log hult o jag gick vidare.
Det är många gånger jag tänkt, jaha, hur mycket skit gick tullens näsa förbi här då näralla bara kan gå förbi en tom tullstation. Jag tycker de sannerligen borde stå och kolla där jämt och regelbundet ta in folk för koll! Vi får in alldeles för mycket skit i form av narkotika o annat i landet.