2026-08-09, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Den enda anledning till ID-kontroll som jag kan komma på i det fallet är om du har köpt en rabatterad biljett, exempelvis ungdomsbiljett, men handlar det om en vanlig biljett så är det inget att bry sig om om man inte vill leta stavfel i bokningen (= lågprisbolag).

Jag har, på Landvetter, flera gånger sett att polisen står alldeles efter säkerhetskontrollen och stoppar vissa, det bör handla om att de vet att personen ska resa och har koll på att personens boardingcard nyligen har skannats vid ingången till säkerhetskontrollen. Terminal D(? Den bortom Ess-bahn-korvmojen till vänster om Terminal A) på Tegel hade länge (2015?) säkerhetskontroll utan kontroll av ID eller boardingcard. Vem som helst kunde alltså gå in i terminalen, efter säkerhetskontroll. Nu är hela flygplatsen stängd.
Är inte säker på att jag är tydlig nog. Jag behövde alltså inte visa id någonstans. Inte biljett heller vad jag minns, mer än när jag gick på planet.
Citera
2026-08-09, 02:05
Medlem
Pillerburks avatar
De brukar stanna folk som ser Ariska ut. De brukar låta folk från Mellanöstern få köra vidare för att slippa rasist-stämpeln.
Citera
2026-08-09, 02:32
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är inte säker på att jag är tydlig nog. Jag behövde alltså inte visa id någonstans. Inte biljett heller vad jag minns, mer än när jag gick på planet.
Det framgick tydlig.
"Biljetten" visar man aldrig, den är sedan länge bara en lång (ca 12 siffror) kod, där de tre första anger flygbolag. Däremot visade du med stor sannolikhet ditt boardningcard för maskinen som släpper in dig till flygplanet. Det kan kopplas till biljetten, alltså vet, enligt tidigare inlägg, berörda myndigheter att du är på flyget.
Citera
2026-08-09, 02:45
Medlem
Citat:
Det framgick tydlig.
"Biljetten" visar man aldrig, den är sedan länge bara en lång (ca 12 siffror) kod, där de tre första anger flygbolag. Däremot visade du med stor sannolikhet ditt boardningcard för maskinen som släpper in dig till flygplanet. Det kan kopplas till biljetten, alltså vet, enligt tidigare inlägg, berörda myndigheter att du är på flyget.
Jepp, men boardingcardet hade jag kunnat ge till en snubbe utanför terminalen. Ihop med min mobil.
Citera
2026-08-09, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kom själv ifrån en blygsam resa ifrån Oslo.., gick igenom tullen och utan något olagligt...

..och två tullare kommer specifikt upp mot mig. Ögonkontakt tvärt. Den ena sätter en hand på mitt bröst, fysiskt stoppar mig dvs..och frågar : "-Hej, vart kommer du ifrån ?"

Blir lite ställd ut, men förklarar mig..och blir släppt vidare utan ngn närmare check..och det hela sker på mindre än 10 sekunder.

Antar i efterhand, att de hade ngt tips..att "ngt" skulle skulle komma in..som påminde fysiskt om mig.
Kan inte säga varför de valde ut just dig, men handen på bröstet är ett snabbt sätt att kolla om du var nervös.
Citera
2026-08-09, 09:38
Medlem
Citat:
Inom EU kan man dock fiffla en del med det där. Du och jag skulle, om våra namn och utseenden matchar tillräckligt bra kunna resa i varandras namn om vi kände för det. Säg att vi ska ta en incheckad väska från Berlin till Stockholm. Du checkar in den, jag reser med handbagage. På Arlanda tar jag väskan från bandet och går ut. Du promenerar bort bort till Luleåflyget och går ombord med ett boardingcard i namnet Stiffinger. Oklart om det är en vettigt idé, men det borde inte alls vara svårt att genomföra.

Där sa du något. Senast jag flög inom EU kollade de bara boardingkort. Jag behövde inte ens visa pass eller ID-handlingar. Det är i princip fritt för vem som helst att boka biljetter i någon annans namn.
Citera
2026-08-09, 10:23
Medlem
Flög från Barcelona en gång till Stockholm, direkt utanför planet stod 3 poliser och en knarkhund.

Hjärtat hoppade till när knarkhunden hoppade på mig. Till saken hör den att jag hade dragit lite kokain i Barcelona en vecka innan och dumt nog så åkte jag med samma byxor som jag hade haft grejerna i. Hade givetvis inga droger på mig där och då men hunden kände väl av att det fanns rester.
Hur som helst polisen lät mig gå, hunden gav väl inte tillräckligt stark markering.
Citera
2026-08-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Flög för ett tag sedan med Thai Airways från Bangkok och landade på Arlanda. Så fort vi hade stigit av planet så stod fyra tullkontrollanter med uppspända ögon och synade alla som passerade.

På väg ut från ankomstterminalen, det vill säga det sista man gör innan man lämnar flygplatsen, passerar man ju även deras krypin med röntgen och där kunde man se att de var i full gång att kontrollera resenärer de hade valt ut.

Jag är bara nyfiken på vad ni tror är kriterierna de går på för att välja ut vilka de slumpmässigt (?) ska kontrollera närmre? Känns som att det är alldeles för simpelt att det ska hänga på ren chansning och tur?

Jag har kommit till Arlanda ca två till tre gånger om året de senaste femton åren ( utom pandemin) och har bara en enda gång sett tullen stå i sin ” gång” vid utgången till ankomsthallen.

Jag blev så förvånad att jag bara tvärstannade och hasplade ut mig” så kul att se tullen !”. Nu borde ju detta ha gjort mig suspekt kan man tycka men tull-tösen” bara log hult o jag gick vidare.

Det är många gånger jag tänkt, jaha, hur mycket skit gick tullens näsa förbi här då näralla bara kan gå förbi en tom tullstation. Jag tycker de sannerligen borde stå och kolla där jämt och regelbundet ta in folk för koll! Vi får in alldeles för mycket skit i form av narkotika o annat i landet.
Citera
2026-08-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Flög från Barcelona en gång till Stockholm, direkt utanför planet stod 3 poliser och en knarkhund.

Hjärtat hoppade till när knarkhunden hoppade på mig. Till saken hör den att jag hade dragit lite kokain i Barcelona en vecka innan och dumt nog så åkte jag med samma byxor som jag hade haft grejerna i. Hade givetvis inga droger på mig där och då men hunden kände väl av att det fanns rester.
Hur som helst polisen lät mig gå, hunden gav väl inte tillräckligt stark markering.

Idiot att hålla på med sådan skit i och göda gängen! Bra att hunden gav dig skrämselhicka!!
Citera
Igår, 07:33
Medlem
Udda eller nervöst beteende. Utanför EU kollar dom oftare. Mycket baggage och kanske tvärtom också om man har rest långt, vet inte om dom kollar längre på etnisk bakgrund.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in