2026-08-03, 23:19
Medlem
Flög för ett tag sedan med Thai Airways från Bangkok och landade på Arlanda. Så fort vi hade stigit av planet så stod fyra tullkontrollanter med uppspända ögon och synade alla som passerade.

På väg ut från ankomstterminalen, det vill säga det sista man gör innan man lämnar flygplatsen, passerar man ju även deras krypin med röntgen och där kunde man se att de var i full gång att kontrollera resenärer de hade valt ut.

Jag är bara nyfiken på vad ni tror är kriterierna de går på för att välja ut vilka de slumpmässigt (?) ska kontrollera närmre? Känns som att det är alldeles för simpelt att det ska hänga på ren chansning och tur?
Citera
2026-08-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Jag är bara nyfiken på vad ni tror är kriterierna de går på för att välja ut vilka de slumpmässigt (?) ska kontrollera närmre? Känns som att det är alldeles för simpelt att det ska hänga på ren chansning och tur?
Kommer du från land utanför EU så kollar de oftare. Iaf enligt något tullprogram jag sett på YT. Har tyvärr ingen närmare källa än så.
Citera
2026-08-03, 23:26
Medlem
Erfarenhet, nervösa, resmål, etnicitet, tunga bagage, att de inte kan svara på enkla frågor, osv. Se ett program om deras verksamhet i Sverige eller annat land, det finns många att välja på.
Citera
Igår, 00:52
Moderator
Neksnors avatar
Knappast slump. Svensk polis har information om vilka som landar. Tullen har skyltar som informerar om kamerabevakning airside på Landvetter. De bör alltså kunna ha bra koll på hur misstänkta rör sig efter att de har lämnat flygplanet. Lägg till avlyssnad kommunikation med mera, det är nog sällan någon spontanköper en väska med heroin i Asien.
Citera
Igår, 09:37
Medlem
Nordamerikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Knappast slump. Svensk polis har information om vilka som landar. Tullen har skyltar som informerar om kamerabevakning airside på Landvetter. De bör alltså kunna ha bra koll på hur misstänkta rör sig efter att de har lämnat flygplanet. Lägg till avlyssnad kommunikation med mera, det är nog sällan någon spontanköper en väska med heroin i Asien.
Tror inte heller de skyr några medel.
Det är en jätteseriös verksamhet där SÄPO är inblandad, det förklarar den bredd kompetens man nyttjar i dessa sammanhang
Citera
Igår, 10:11
Medlem
Dagliga flyget från Madrid på terminal 2 kollas ofta med hund. Ibland vid tullfiltret och ibland vid flyplansdörren (i rampen). Slutsats får man dra själv.
Citera
Igår, 22:33
Medlem
isgetens avatar
Tullen har även tillgång till till hur personen rest från start till slutdestination. Oftast byter tex knarksmugglare flyg några gånger innan de anländer till slutdestination. Antar det är något automatiserat system som analyserar sådant och ger larm. Typ start i Colombia mellanlandar i Berlin och byter flyg för att sedan resa vidare till arlanda.
Citera
Igår, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Tullen har även tillgång till till hur personen rest från start till slutdestination.
Är det verkligen så? Har du någon källa på det?

Citat:
Oftast byter tex knarksmugglare flyg några gånger innan de anländer till slutdestination.
Borde inte knarksmugglarna ha lärt sig det nu?

Och hur ofta tar man större mängder knark på Arlanda? När jag tittar på Gränsbevakarna eller vad det kan heta, så handlar det mest om för mycket cigg, kött och grönsaker från Turkiet, Afrika med mera.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 22:38.
Citera
Idag, 00:28
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Tullen har även tillgång till till hur personen rest från start till slutdestination. Oftast byter tex knarksmugglare flyg några gånger innan de anländer till slutdestination. Antar det är något automatiserat system som analyserar sådant och ger larm. Typ start i Colombia mellanlandar i Berlin och byter flyg för att sedan resa vidare till arlanda.
Inom EU kan man dock fiffla en del med det där. Du och jag skulle, om våra namn och utseenden matchar tillräckligt bra kunna resa i varandras namn om vi kände för det. Säg att vi ska ta en incheckad väska från Berlin till Stockholm. Du checkar in den, jag reser med handbagage. På Arlanda tar jag väskan från bandet och går ut. Du promenerar bort bort till Luleåflyget och går ombord med ett boardingcard i namnet Stiffinger. Oklart om det är en vettigt idé, men det borde inte alls vara svårt att genomföra.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det verkligen så? Har du någon källa på det?

Borde inte knarksmugglarna ha lärt sig det nu?

Och hur ofta tar man större mängder knark på Arlanda? När jag tittar på Gränsbevakarna eller vad det kan heta, så handlar det mest om för mycket cigg, kött och grönsaker från Turkiet, Afrika med mera.
Flygbolag är skyldiga att lämna info till polisen. Vid behov torde andra myndigheter informeras.
https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter-inom-olika-omraden/pnr-lagen/
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20181180-om-flygpassageraruppgifter-i_sfs-2018-1180/
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016L0681&from=EN
Ur EU-direktivet, BILAGA I PNR-uppgifter som samlas in av lufttrafikföretag:

Citat:
1. PNR-uppgifternas lokaliseringskod.
2. Datum för bokning/utfärdande av biljett.
3. Planerat/planerade resdatum.
4. Namn.
5. Adress och kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress).
6. Alla former av betalningsinformation, inbegripet faktureringsadress.
7. Hela resrutten för aktuell passageraruppgiftssamling.
8. Uppgifter om bonusprogram.
9. Resebyrå/resebyråtjänsteman.
10. Passagerarens resestatus, inbegripet resebekräftelser, incheckningsstatus, no show (passagerare som inte infinner sig)
eller go show (passagerare utan bokning).
11. Delade PNR-uppgifter.
12. Allmänna anmärkningar (inklusive alla tillgängliga uppgifter om ensamkommande barn under 18 år, såsom namn
och kön, ålder, språkkunskaper, namn och kontaktuppgifter för den person som följer barnet till incheckning för
avresan och denna persons förhållande till barnet, namn och kontaktuppgifter för den person som hämtar barnet
vid ankomsten och denna persons förhållande till barnet, flygplatsanställd som ledsagar barnet vid avresan
respektive ankomsten).
13. Biljettinformation, inbegripet biljettnummer, datum för utfärdande av biljetten, enkelbiljetter och automatisk
biljettprisuppgift.
14. Platsnummer och annan platsinformation.
15. Information om gemensam linjebeteckning.
16. All bagageinformation.
17. Antal medresenärer i PNR-uppgifterna samt deras namn.
18. Eventuell förhandsinformation (API) som samlats in (inklusive typ av identitetshandling, identitetshandlingens
nummer, utfärdandeland och sista giltighetsdag, efternamn, förnamn, kön, födelsedatum, lufttrafikföretag,
flygnummer, utresedatum, ankomstdatum, avresehamn, ankomsthamn, avresetid och ankomsttid).
19. Alla ändringar som gjorts av de PNR-uppgifter som anges i punkterna 1–18.
I den svenska lagen hänvisas till brott listade i BILAGA II till EU-direktivet. Där nämns, punkt 4,
Olaglig handel med narkotika och psykotropa ämnen.
men inget om smuggling. Så lagen borde inte omfatta smuggling för eget bruk då det inte handlar om handel.
Citera
Idag, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Du promenerar bort bort till Luleåflyget och går ombord med ett boardingcard i namnet Stiffinger. Oklart om det är en vettigt idé, men det borde inte alls vara svårt att genomföra.
Helvete, nu kommer jag för all framtid bli kontrollerad på Arlanda.

Har för övrigt aldrig blivit stoppad i någon tull, men jag har flugit in och kommit in till Sverige utan pass och id (extraservice när man kommer in via vip), och jag har blivit kollad för bomber när jag varit på väg utomlands. Och senast jag reste (direktflyg) till och från ett EU-land så kollade ingen mitt pass på utresan.

Tänker mig att det borde vara enklare att ta Öresundsbron om man vill få in något kilo kokain. Då jag sett folk blivit stoppade från icke-EU-länder på "Gränsbevakarna", så verkar mest handla om att de som fastnar inte visste reglerna om kött och grönsaker. De säger själva ibland, nu har vi ett flyg från Istanbul, och då har de ökad koll.
Senast redigerad av Stiffinger Idag kl. 00:47.
Citera
Idag, 00:47
Medlem
Snapcounts avatar
Kom själv ifrån en blygsam resa ifrån Oslo.., gick igenom tullen och utan något olagligt...

..och två tullare kommer specifikt upp mot mig. Ögonkontakt tvärt. Den ena sätter en hand på mitt bröst, fysiskt stoppar mig dvs..och frågar : "-Hej, vart kommer du ifrån ?"

Blir lite ställd ut, men förklarar mig..och blir släppt vidare utan ngn närmare check..och det hela sker på mindre än 10 sekunder.

Antar i efterhand, att de hade ngt tips..att "ngt" skulle skulle komma in..som påminde fysiskt om mig.
Citera
Idag, 01:12
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Helvete, nu kommer jag för all framtid bli kontrollerad på Arlanda.

Har för övrigt aldrig blivit stoppad i någon tull, men jag har flugit in och kommit in till Sverige utan pass och id (extraservice när man kommer in via vip), och jag har blivit kollad för bomber när jag varit på väg utomlands. Och senast jag reste (direktflyg) till och från ett EU-land så kollade ingen mitt pass på utresan.

Tänker mig att det borde vara enklare att ta Öresundsbron om man vill få in något kilo kokain. Då jag sett folk blivit stoppade från icke-EU-länder på "Gränsbevakarna", så verkar mest handla om att de som fastnar inte visste reglerna om kött och grönsaker. De säger själva ibland, nu har vi ett flyg från Istanbul, och då har de ökad koll.
Jag är ganska säker på att tull/polis med hjälp av kameror ute på bron vet vilka fordon som är på väg. Och Norge kamerabevaka sina gränspassager duktigt. Om det är en europeisk trend att göra det så borde bilar kunna följas ganska bra av berörda myndigheter samtidigt som man funderar på vilket land som ska stoppa dem. Och för att få från kokainet till Bron måste det först tas till Danmark.
På ett sätt är det lite dumt att alla ankommande passagerare blandas på många flygplatser, för tullen borde det vara lättare om man släppte ut inrikesresenärer för sig och sedan hade två utgångar, en för högriskflyg och en för resten. Men det blir ett helvete att bygga en sådan flygplats. Nedlagda Tegel (terminal A) i Berlin måste ha varit ganska perfekt för tull, varje gatepar hade gemensam säkerhetskontroll, gränskontroll och tull. Det var alltså som en liten miniterminal.
Senast redigerad av Neksnor Idag kl. 01:13. Anledning: Glömde kokainet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in