2026-08-09, 01:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie81
Är du expert på hur kontrollerande, våldsman relationer se ut. Lägg ner ditt dravel. Självklart spelar det in att hon är kvinna. Jösses. Jag jobbar på BRÅ, om du o andra vill ha statistik kan jag ordna det.

Tror du att alla mördade män - 59 stycken år 2025 - också mördades på grund av sitt kön, dvs att de var män??

Rent statistisk mördas ju de flesta kvinnor INTE av de män de sammanlever med.
Om det kvinnliga könet vore avgörande för att kvinnor mördas av män - trots att bara hälften av kvinnomorden gjordes av en man en kvinna hade haft en relation med. Hur ska man då förklara varför det inte sker fler partnermord än 13 under år 2025? Varav två är där kvinnan mördat sin manlige partner.

Eller kan det kanske vara så att statistiska uppgifter om vilken hårfärg, antal barn, vänsterhänthet, kön, ålder etc som ett mordoffer har haft - oftast är UNDERORDNAT den konflikt som uppstått mellan offer och mördaren?

Vilket är mest sannolikt i det här fallet där något annat än Åsas kön gjort att TN den 4/8 tappade det.
Senast redigerad av coli 2026-08-09 kl. 01:58.
Citera
2026-08-09, 01:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hon måste ju ha bestämt mer än han nu de sista dagarna då de var i hemnes hus. Han måste ha blivit tvungen att följa hennes (och kanske exets) sedvanligs rutiner i egenskap av hennes gäst.
Ja, han blev tvungen att döda henne.
Stackars man som nu kanske får ett långt fängelsestraff.
Citera
2026-08-09, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Jag gissar på emotionellt labil och dålig impulskontroll. Det kommer dyka upp mer och mer information om svårigheter med humöret bland nära och kära. Spekulativt dvs, men jag är ganska säker.

Det mesta tyder som jag nämnt tidigare på en impulshandling där han därefter försökt rädda sig själv från konsekvenserna. Den irrationella flykten således helt och hållet på grund av panik, stolthet och ingen planering

Men hur kunde han ha haft sönerna boende hos sig om han haft sådana problem med humör och labilitet? De hade väl hellre flyttat hem till mamman?
Citera
2026-08-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hade "Balsam" långt hår på den tiden?
Vet inget om hårlängd, men "(Balsam Hellström) är en känd Stockholmsprofil och klubbarrangör som historiskt har drivit och spelat skivor påklubbar på Södra Teatern / Mosebacke, medan Mosebacke Monarki var det klassiska humoristiska radioprogrammet av Hasseåtage som utspelade sig på söders höjder."
Citera
2026-08-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Vilket?

Vissa män blir possessiva

Inlägg #2450. Även kvinnor blir ofta possessiva både rörande barn och partner. Men du har helt rätt i att de inte mördar sin partner lika ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Jag håller med om att man ska vara försiktig med att dra slutsatser om ett enskilt fall. Men du radar samtidigt upp ett antal möjliga förklaringar och låter dem nästan stå som alternativa fakta. Att män är fysiskt starkare kan förklara en del av skillnaden i dödligt utfall, men inte varför män också är så kraftigt överrepresenterade som förövare av grovt partnervåld.

Samma sak med teorin om att kvinnor oftare lämnar relationer. Det är en möjlig hypotes, men utan belägg för att just separation är den drivande mekanismen är det bara en hypotes.

Och att påpeka könsmönster är inte att “demonisera en grupp”. Man kan konstatera att män står för en oproportionerligt stor del av det grova partnervåldet utan att därmed säga att män är onda eller att just det här mordet begicks för att offret var kvinna. Det är två helt olika saker

EDIT: tillägger att jag är CIS-man, men är konfunderad över hur så många män känner sig ”hotade” av denna typ av fakta. Det är inte DU som angrips för att du också råkar vara man. Du fattar förhoppningsvis goda beslut, kontrollerar inte din partner och utöver inget våld för att du är ”starkare” än din partner och har möjlighet till det. Fattar inte vad kränktheten kring detta härstammar från.

Du tolkar det som slutsatser, jag ställer bara frågor och ger exempel på statistik. Jag känner mig inte angripen som CIS-man jag tror bara inte att vi löser de här problemen med våld i relationer med polariserad debatt som endast utgår från könen. Det är dock relevant med kön när man söker en gärningsman. Som du själv sa, två saker kan vara sant samtidigt. Man kan också underhålla en tanke utan att acceptera den, tex som de frågor jag ställer i inlägg #2450.

Har du någon egen slutsats om varför män är så överrepresenterade eller förslag på lösning på det problemet? Eller vill du på något annat sätt bemöta hypoteserna än att misstänkliggöra män i allmänhet eller mig som man? Mitt intresse är inte att försvara utan förstå, min ståndpunkt är att våld i relationer är dåligt och att sådant här inte borde hända, alls.
Citera
2026-08-09, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Men hur kunde han ha haft sönerna boende hos sig om han haft sådana problem med humör och labilitet? De hade väl hellre flyttat hem till mamman?

Det är många som lever i otrygga hem och enligt tidigare inlägg har sönerna bytt adress till sin mor precis i dagarna. En annan användare konstaterade att det adressbytet troligen initierats före mordet. Men mitt ärliga svar är, jag vet inte och jag tycker inte att vi ska gräva i familjen mer än nödvändigt. De lider tillräckligt över MGMs gärningar och har kanske gjort så under lång tid.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det var ett kort förhållande.
Om hon hade varit så besvärlig så hade väl han kunnat göra slut och letat efter en ny tjej.

Tror du ska ställa den frågan till mördaren TN.Han är nog den ende som kan svara. Om han nu vill svara.
Senast redigerad av coli 2026-08-09 kl. 01:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tror du att alla mördade män - 69 stycken år 2025 - också mördades på grund av sitt kön, dvs att de var män??

Rent statistisk mördas ju de flesta kvinnor INTE av de män de sammanlever med.
Om det kvinnliga könet vore avgörande för att kvinnor mördas av män - trots att bara hälften av kvinnomorden gjordes av en man en kvinna hade haft en relation med. Hur ska man då förklara varför det inte sker fler partnermord än 10-12 per år?

Eller kan det kanske vara så att statistiska uppgifter om vilken hårfärg, antal barn, vänsterhänthet, kön, ålder etc som ett mordoffer har haft - oftast är UNDERORDNAT den konflikt som uppstått mellan offer och mördaren?

Vilket är mest sannolikt i det här fallet där något annat än Åsas kön gjort att TN den 4/8 tappade det.

Rent statistiskt? Du argumenterar med fel person. Ska plocka ut statistik med
KÄLLA, nåt du inte verkar veta vad det är.
Citera
2026-08-09, 01:41
Medlem
Vad många olika, långa, speciella teorier det finns om hur en man/ person som är eller verkar normal kan göra något så hemskt. Man önskar ju nästan att en så ” normal ” person bara råkade knuffa till henne… men nej så är det sällan tyvärr.
Min enkla teori utgår från erfarenheter… av helt normala” vanliga ” personer…
” snedtändning ” tror jag det kallas. Druckit för mycket… blev knäpp. Jo det är väldigt vanligt…. Våld i nära relation…
Citera
2026-08-09, 01:43
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Inlägg #2450. Även kvinnor blir ofta possessiva både rörande barn och partner. Men du har helt rätt i att de inte mördar sin partner lika ofta.

Du tolkar det som slutsatser, jag ställer bara frågor och ger exempel på statistik. Jag känner mig inte angripen som CIS-man jag tror bara inte att vi löser de här problemen med våld i relationer med polariserad debatt som endast utgår från könen. Det är dock relevant med kön när man söker en gärningsman. Som du själv sa, två saker kan vara sant samtidigt. Man kan också underhålla en tanke utan att acceptera den, tex som de frågor jag ställer i inlägg #2450.

Har du någon egen slutsats om varför män är så överrepresenterade eller förslag på lösning på det problemet? Eller vill du på något annat sätt bemöta hypoteserna än att misstänkliggöra män i allmänhet eller mig som man? Mitt intresse är inte att försvara utan förstå, min ståndpunkt är att våld i relationer är dåligt och att sådant här inte borde hända, alls.

Kvinnor dödar inte i samma utsträckning. Tro mig lyssnar på allt. Detta blir väl som jag skrev…. Minns ej.

Han har hittills inte medgivit mer än varit på plats. Detta kvinnovåld är ej ok.
Citera
2026-08-09, 01:44
Medlem
Citat:
Det är många som lever i otrygga hem och enligt tidigare inlägg har sönerna bytt adress till sin mor precis i dagarna. En annan användare konstaterade att det adressbytet troligen initierats före mordet. Men mitt ärliga svar är, jag vet inte och jag tycker inte att vi ska gräva i familjen mer än nödvändigt. De lider tillräckligt över MGMs gärningar och har kanske gjort så under lång tid.

Jag vill inte heller gå in på detaljer. Men den som bodde i lägenheten blev väl tvungen att ta vägen någon annanstans pga utfedningen om inte annat.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-09 kl. 01:48.
Citera
2026-08-09, 01:45
Medlem
Citat:
Fast det där är ju en ganska grov halmgubbe. Jag har ingenstans sagt att hon mördades för att hon var kvinna. Jag har sagt att kön kan vara relevant för att förstå mönster och mekanismer bakom partnervåld.

Det är en jävla skillnad mellan “hon dödades på grund av sitt kön” och “kön kan ha betydelse för vilken typ av relationsdynamik och våld vi ser”. Du verkar helt enkelt blanda ihop gärningsmannens motiv med statistiska och sociala mönster.

Så nej, jag tycker inte att man kan dra slutsatsen att “hon blev mördad för att hon var kvinna” bara för att man diskuterar könsdimensionen i partnervåld. Det är en halmgubbe du själv har hittat på och sedan argumenterar mot.

Du vet att partnervåld förekommer inom homosexuella relationer också? Alltså mellan män-män och kvinnor-kvinnor? Vilka mekanismer och mönster drar du utifrån samkönat partnervåld? Jag blandar inte ihop nånting, jag ifrågasätter könsperspektivet för att separera det i ett försök att isolera motivet.

Citat:
Skänker support till din kamp mot alla idioter i tråden.

Fetmarkerat: tack, här har vi det. Det är lite som ett brev på posten givet pusslet man själv kunnat lägga kring generella antaganden och statistik i kombination med saker som framkommit om Balsam i tråden. Han är sannolikt en kontrollerande jävel som till slut tappat besinningen.

Har du några mer detaljer kring hans förehavanden/aggressioner?

Användaren har vetat om att MGM har varit våldsam mot kvinnor i över minst tio år, men träder nu fram som gubben i lådan med en aha-reaktion. Kanske denna tråd aldrig hade behövt göras om inte användaren aktivt valt att sälla sig till mörkertalet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in