2026-08-09, 01:23
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Det skulle kunna vara så enkelt att de flesta män är fysiskt starkare än sina kvinnliga partners. ca 13 kvinnor blir mördade av sin partner årligen i Sverige, motsvarande 2 män per år.

En annan statistik inom parrelationer är att kvinnor oftast inleder separation, så konsekvent att gay-män är underrepresenterade och lesbiska par är överrepresenterade jämfört med heteropar. Det vill säga, desto fler kvinnor i relationen desto högre risk för att relationen inte håller. Betyder det att kvinnor är sämre på att välja partner eller att få en relation att fungera? Eller är det så att alla relationer som håller över sikt beror på det patriarkala kontrollerande männen? Jag vet inte.

Ett annat orsakssamband än det fysiska skulle kunna vara att män oftare mördar sin partner på grund av att män oftare blir lämnade av sin partner och att emotionellt labila människor med dålig impulskontroll tenderar att begå denna typ av brott. Rent hypotetiskt alltså, förutsatt att motiven för de här brotten i majoritet beror på att brottsoffret försöker lämna relationen.

Jag driver inte en tes här, jag menar att man ska vara försiktig med att peka ut och demonisera en grupp när man tolkar siffror och statistik.

Tänkte du tillföra något eller bara tramsposta lite manshat?

Väldigt bra reflektion och förnuftiga tankar. Instämmer
Citera
2026-08-09, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Naturligtvis dödade han henne för att hon inte ville ha honom som han ville.

Det är ingen tokig teori, se mitt inlägg ovan.
Citera
2026-08-09, 01:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Man kan inte mörda någon bara för att den bestämmer mycket.
Tänk om alla skulle göra så.

Man kan nog mörda någon av vilka vansinniga utopiska skäl som helst….
Däremot är det inte ovanligt att någon mördas för att någon annan vill bestämma och styra, ha dennes ägodelar eller position. Eller bara hämnas.
Citera
2026-08-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie81
Är du expert på hur kontrollerande, våldsman relationer se ut. Lägg ner ditt dravel. Självklart spelar det in att hon är kvinna. Jösses. Jag jobbar på BRÅ, om du o andra vill ha statistik kan jag ordna det.

Vad bra att du jobbar på BRÅ.

Kan du fiska fram statistik på hur vanligt det är med partnermord i gay-relationer mellan de respektive könen? Dvs kvinna-kvinna och man-man relationer?
Citera
2026-08-09, 01:28
Medlem
Citat:
Det skulle kunna vara så enkelt att de flesta män är fysiskt starkare än sina kvinnliga partners. ca 13 kvinnor blir mördade av sin partner årligen i Sverige, motsvarande 2 män per år.

En annan statistik inom parrelationer är att kvinnor oftast inleder separation, så konsekvent att gay-män är underrepresenterade och lesbiska par är överrepresenterade jämfört med heteropar. Det vill säga, desto fler kvinnor i relationen desto högre risk för att relationen inte håller. Betyder det att kvinnor är sämre på att välja partner eller att få en relation att fungera? Eller är det så att alla relationer som håller över sikt beror på det patriarkala kontrollerande männen? Jag vet inte.

Ett annat orsakssamband än det fysiska skulle kunna vara att män oftare mördar sin partner på grund av att män oftare blir lämnade av sin partner och att emotionellt labila människor med dålig impulskontroll tenderar att begå denna typ av brott. Rent hypotetiskt alltså, förutsatt att motiven för de här brotten i majoritet beror på att brottsoffret försöker lämna relationen.

Jag håller med om att man ska vara försiktig med att dra slutsatser om ett enskilt fall. Men du radar samtidigt upp ett antal möjliga förklaringar och låter dem nästan stå som alternativa fakta. Att män är fysiskt starkare kan förklara en del av skillnaden i dödligt utfall, men inte varför män också är så kraftigt överrepresenterade som förövare av grovt partnervåld.

Samma sak med teorin om att kvinnor oftare lämnar relationer. Det är en möjlig hypotes, men utan belägg för att just separation är den drivande mekanismen är det bara en hypotes.

Och att påpeka könsmönster är inte att “demonisera en grupp”. Man kan konstatera att män står för en oproportionerligt stor del av det grova partnervåldet utan att därmed säga att män är onda eller att just det här mordet begicks för att offret var kvinna. Det är två helt olika saker

EDIT: tillägger att jag är CIS-man, men är konfunderad över hur så många män känner sig ”hotade” av denna typ av fakta. Det är inte DU som angrips för att du också råkar vara man. Du fattar förhoppningsvis goda beslut, kontrollerar inte din partner och utöver inget våld för att du är ”starkare” än din partner och har möjlighet till det. Fattar inte vad kränktheten kring detta härstammar från.
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-09 kl. 01:32.
Citera
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Det är ingen tokig teori, se mitt inlägg ovan.

Vilket?

Vissa män blir possessiva
Citera
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie81
Men det är inte svaret på min fråga. Plus du verkar vara just en sån man som många av oss håller oss undan.

Min "killgissning" är att du attraheras av impulsiva och "farliga" män (som så många andra kvinnor till stor förundran av oss lugna och skötsamma män), har relationer med dem där de, föga förvånande, använder dig som sexleksak och "ghostar" dig medans du förväntar dig långvariga relationer. Sen lever du resten av ditt liv med katter för att "alla män är idioter".

Så till ämnet: Har det skrivits om han tog sig till en annan ö och i så fall vilken?
Citera
2026-08-09, 01:30
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Jag håller med om att man ska vara försiktig med att dra slutsatser om ett enskilt fall. Men du radar samtidigt upp ett antal möjliga förklaringar och låter dem nästan stå som alternativa fakta. Att män är fysiskt starkare kan förklara en del av skillnaden i dödligt utfall, men inte varför män också är så kraftigt överrepresenterade som förövare av grovt partnervåld.

Samma sak med teorin om att kvinnor oftare lämnar relationer. Det är en möjlig hypotes, men utan belägg för att just separation är den drivande mekanismen är det bara en hypotes.

Och att påpeka könsmönster är inte att “demonisera en grupp”. Man kan konstatera att män står för en oproportionerligt stor del av det grova partnervåldet utan att därmed säga att män är onda eller att just det här mordet begicks för att offret var kvinna. Det är två helt olika saker

Meta men…

Män dödar för att äga
Citera
2026-08-09, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Självklart!
Men jag har svårt att se att denne TN kunde dominera och styra över Åsa.
Om han inte var nöjd med att hon bestämde mycket, bet han kanske ihop istället. Tills han brast.

Hon måste ju ha bestämt mer än han nu de sista dagarna då de var i hemnes hus. Han måste ha blivit tvungen att följa hennes (och kanske exets) sedvanligs rutiner i egenskap av hennes gäst.
Citera
2026-08-09, 01:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Man kan nog mörda någon av vilka vansinniga utopiska skäl som helst….
Däremot är det inte ovanligt att någon mördas för att någon annan vill bestämma och styra, ha dennes ägodelar eller position. Eller bara hämnas.
Det var ett kort förhållande.
Om hon hade varit så besvärlig så hade väl han kunnat göra slut och letat efter en ny tjej.
Citera
2026-08-09, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag gissade på akut allvarlig psykisk sjukdom men att han ansträngt sig för att hålla sig undan, gömma sig, simma från polisen mm talar en del mot det. Det är ett konsekvenstänk i det beteendet. Så jag släpper den gissningen.

Jag gissar på emotionellt labil och dålig impulskontroll. Det kommer dyka upp mer och mer information om svårigheter med humöret bland nära och kära. Spekulativt dvs, men jag är ganska säker.

Det mesta tyder som jag nämnt tidigare på en impulshandling där han därefter försökt rädda sig själv från konsekvenserna. Den irrationella flykten således helt och hållet på grund av panik, stolthet och ingen planering
Citera
2026-08-09, 01:35
Medlem
Citat:
Jag gissar på emotionellt labil och dålig impulskontroll. Det kommer dyka upp mer och mer information om svårigheter med humöret bland nära och kära. Spekulativt dvs, men jag är ganska säker.

Det mesta tyder som jag nämnt tidigare på en impulshandling där han därefter försökt rädda sig själv från konsekvenserna. Den irrationella flykten således helt och hållet på grund av panik, stolthet och ingen planering

” svårigheter med humöret”. 😂😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in