Citat:
Ursprungligen postat av
Bulbasaur400
Jag tycker du blandar ihop två olika saker. Att män är fler bland offer för dödligt våld totalt säger inte att kön är irrelevant när man tittar på dödligt våld i nära relationer. Där är det inte bara intressant vem som dödas, utan också vilka mönster som föregår våldet, exempelvis kontroll, hot, svartsjuka, separation och att en partner försöker lämna. Män är överrepresenterade som utövare av grovt våld och kontrollerande beteende i nära relationer, och det är en viktig del av varför kön kan vara relevant i analysen.
Så “det är ett mänskligt problem” och “det finns en könsdimension” är inte motsatser. Båda kan vara sanna samtidigt. Att hänvisa till att fler män än kvinnor dödas totalt säger egentligen väldigt lite om den specifika frågan om mäns våld mot kvinnliga partners.
Att Th*mas ”Balsam” N*rdin sannolikt var kontrollerande i relationen ser jag som troligt. Och kontrollerande män som utför dödligt våld är i någon mån en könsfråga.
Det skulle kunna vara så enkelt att de flesta män är fysiskt starkare än sina kvinnliga partners. ca 13 kvinnor blir mördade av sin partner årligen i Sverige, motsvarande 2 män per år.
En annan statistik inom parrelationer är att kvinnor oftast inleder separation, så konsekvent att gay-män är underrepresenterade och lesbiska par är överrepresenterade jämfört med heteropar. Det vill säga, desto fler kvinnor i relationen desto högre risk för att relationen inte håller. Betyder det att kvinnor är sämre på att välja partner eller att få en relation att fungera? Eller är det så att alla relationer som håller över sikt beror på det patriarkala kontrollerande männen? Jag vet inte.
Ett annat orsakssamband än det fysiska skulle kunna vara att män oftare mördar sin partner på grund av att män oftare blir lämnade av sin partner och att emotionellt labila
människor med dålig impulskontroll tenderar att begå denna typ av brott. Rent hypotetiskt alltså, förutsatt att motiven för de här brotten i majoritet beror på att brottsoffret försöker lämna relationen.
Jag driver inte en tes här, jag menar att man ska vara försiktig med att peka ut och demonisera en grupp när man tolkar siffror och statistik.
Citat:
Ursprungligen postat av
vichy6
Wow… du tror han såg vargar?
Tänkte du tillföra något eller bara tramsposta lite manshat?