2026-08-09, 01:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie81
Men det är inte svaret på min fråga. Plus du verkar vara just en sån man som många av oss håller oss undan.

Du är ju helt bortom förstånd med det uttalandet…

Tror du på fullt allvar att denne 57 åriga trebarnsfar mördade sin nya jämngamla partner på hennes landställe och fegt försökte fly - för att hon var en KVINNA??

Naturligtvis inte! Det visste han ju redan.
Han mördade henne av andra skäl som utredningen förhoppningsvis kommer ge svar på.
I detta fall var HON den framgångsrika höginkomsttagaren med landställe och motorbåt och HAN den fattigare gästen utan egen kåk eller akademisk examen boende i hyresrätt. Ute på ön var HAN beroende av hennes välvilja och tillåtelse att vistas där.

Så brukar inte kontrollerande våldsamma relationer se ut.
Citera
2026-08-09, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Så om vi slänger oss med siffror blev hon mördad för att hon var kvinna och han var man, eftersom du tycker att det är troligt?

Fast det där är ju en ganska grov halmgubbe. Jag har ingenstans sagt att hon mördades för att hon var kvinna. Jag har sagt att kön kan vara relevant för att förstå mönster och mekanismer bakom partnervåld.

Det är en jävla skillnad mellan “hon dödades på grund av sitt kön” och “kön kan ha betydelse för vilken typ av relationsdynamik och våld vi ser”. Du verkar helt enkelt blanda ihop gärningsmannens motiv med statistiska och sociala mönster.

Så nej, jag tycker inte att man kan dra slutsatsen att “hon blev mördad för att hon var kvinna” bara för att man diskuterar könsdimensionen i partnervåld. Det är en halmgubbe du själv har hittat på och sedan argumenterar mot.
Citera
2026-08-09, 01:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Bet ihop?
Dom hade inte varit tillsammans så länge.
Det är väl bättre att göra slut än att mörda personen.
Självklart!
Men jag har svårt att se att denne TN kunde dominera och styra över Åsa.
Om han inte var nöjd med att hon bestämde mycket, bet han kanske ihop istället. Tills han brast.
Citera
2026-08-09, 01:19
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Tror du på fullt allvar att denne 57 åriga trebarnsfar mördade sin nya jämngamla partner på hennes landställe och fegt försökte fly - för att hon var en KVINNA??

Han mördade henne av andra skäl som utredningen förhoppningsvis kommer ge svar på.
I detta fall var HON den framgångsrika höginkomsttagaren med landställe och motorbåt och HAN den fattigare gästen utan egen kåk eller akademisk examen boende i hyresrätt. Ute på ön var HAN beroende av hennes välvilja och tillåtelse att vistas där.

Wow… du tror han såg vargar?
Citera
2026-08-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Jag tycker du blandar ihop två olika saker. Att män är fler bland offer för dödligt våld totalt säger inte att kön är irrelevant när man tittar på dödligt våld i nära relationer. Där är det inte bara intressant vem som dödas, utan också vilka mönster som föregår våldet, exempelvis kontroll, hot, svartsjuka, separation och att en partner försöker lämna. Män är överrepresenterade som utövare av grovt våld och kontrollerande beteende i nära relationer, och det är en viktig del av varför kön kan vara relevant i analysen.

Så “det är ett mänskligt problem” och “det finns en könsdimension” är inte motsatser. Båda kan vara sanna samtidigt. Att hänvisa till att fler män än kvinnor dödas totalt säger egentligen väldigt lite om den specifika frågan om mäns våld mot kvinnliga partners.

Att Th*mas ”Balsam” N*rdin sannolikt var kontrollerande i relationen ser jag som troligt. Och kontrollerande män som utför dödligt våld är i någon mån en könsfråga.

Det skulle kunna vara så enkelt att de flesta män är fysiskt starkare än sina kvinnliga partners. ca 13 kvinnor blir mördade av sin partner årligen i Sverige, motsvarande 2 män per år.

En annan statistik inom parrelationer är att kvinnor oftast inleder separation, så konsekvent att gay-män är underrepresenterade och lesbiska par är överrepresenterade jämfört med heteropar. Det vill säga, desto fler kvinnor i relationen desto högre risk för att relationen inte håller. Betyder det att kvinnor är sämre på att välja partner eller att få en relation att fungera? Eller är det så att alla relationer som håller över sikt beror på det patriarkala kontrollerande männen? Jag vet inte.

Ett annat orsakssamband än det fysiska skulle kunna vara att män oftare mördar sin partner på grund av att män oftare blir lämnade av sin partner och att emotionellt labila människor med dålig impulskontroll tenderar att begå denna typ av brott. Rent hypotetiskt alltså, förutsatt att motiven för de här brotten i majoritet beror på att brottsoffret försöker lämna relationen.

Jag driver inte en tes här, jag menar att man ska vara försiktig med att peka ut och demonisera en grupp när man tolkar siffror och statistik.

Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Wow… du tror han såg vargar?

Tänkte du tillföra något eller bara tramsposta lite manshat?
Citera
2026-08-09, 01:20
Medlem
Citat:
Det brukar se ut så

Så motivet enligt dig är att hon blev mördad för att han var man och hon var kvinna? Briljant!

Citat:
Du dödar inte flickvänner för att de gör slut.

Självklart inte, men vad stärker din tes att dom hade gjort slut?
Citera
2026-08-09, 01:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Självklart!
Men jag har svårt att se att denne TN kunde dominera och styra över Åsa.
Om han inte var nöjd med att hon bestämde mycket, bet han kanske ihop istället. Tills han brast.
Man kan inte mörda någon bara för att den bestämmer mycket.
Tänk om alla skulle göra så.
Citera
Avstängd
vichy6s avatar
Naturligtvis dödade han henne för att hon inte ville ha honom som han ville.
Citera
Medlem
Citat:
Deras första tre långa dagar tillsammans?

Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Har läst i media att det stod exakt just ordet ”Landet” i kalendern. Men hur säkra dom är på formuleringen vet man ju inte. Dock har det återgivits på det sättet på mer än ett ställe. Sorry, orkar ej leta källor.

Balsam kan ju mycket väl, liksom med lägenhetsdebaclet, ansett att han hade större rätt till stället än vad han hade. Eller så är det bara en oskyldig/enkel formulering för att komma ihåg vilka datum de har bestämt att de ska vara där. Det vill säga att han inte ”menar” något med det men att det var det kortaste det kunde formuleras. Kanske tyckte det var onödigt att skriva ”Åsas landställe”. I sin egen kalender är det ju viktigast att man själv förstår vad man menar, så att säga.

Skulle nog inte läsa in något särskilt i benämningen "landet." Kan lika gärna vara ett uttryck som BO och MGM gemensamt använt sig av som beteckning på stället.

Att MGM skulle tänka sig ha någon rätt till stället tror jag inte på, inte efter endast 8 månader tillsammans med BO. Och detta måste ha varit deras första sommar där tillsammans. Dock kan han (?) ha varit ovetande om att BO:s ex fortfarande var delägare till 50 % och blivit ilsken vid tanken över att exet skulle ha lika tillgång till stället även fysiskt (om de nu delat upp det så).
På så sätt kan ett bråk ha startat och urartat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leilars
Din kommentar säger mycket mer om dig som person än om mig. Att skuldbelägga en mördad kvinna och skriva att något hos BO måste ha utlöst detta hos MGM är att lägga skulden på offret och inte hos förövaren. Kvinnan har blivit mördad, det finns inget som någonsin ursäktar ett sådant bestialiskt mord, oavsett vad som har föranlett detta. Och att leta efter motiv i ett fall som detta i kvinnans eventuella beteende och personlighet är inget annat än makabert.
Du vet inget om mig eller min relation till de inblandade och om du hade läst i tråden hade du sett att jag inte känner MGM på något djupare plan mer än att vi var bekanta. Om jag hade haft någon relation till någon som var utsatt för våld och det hade kommit till min vetskap hade jag självklart agerat. Och att försöka förstå och få vetskap om vissa beteenden i efterhand som tyder på aggressionsproblem är inte samma sak som att någon brott har begåtts eller att någon har ”våldfört” sig på någon tidigare. För att förtydliga så har jag genom gemensamma bekanta fått höra att MGM har haft problem att hantera sina aggressioner trots att han i offentliga sammanhang upplevs som lugn, trevlig och timid.

Skänker support till din kamp mot alla idioter i tråden.

Fetmarkerat: tack, här har vi det. Det är lite som ett brev på posten givet pusslet man själv kunnat lägga kring generella antaganden och statistik i kombination med saker som framkommit om Balsam i tråden. Han är sannolikt en kontrollerande jävel som till slut tappat besinningen.

Har du några mer detaljer kring hans förehavanden/aggressioner?
Citera
2026-08-09, 01:22
Medlem
Citat:

Är du expert på hur kontrollerande, våldsman relationer se ut. Lägg ner ditt dravel. Självklart spelar det in att hon är kvinna. Jösses. Jag jobbar på BRÅ, om du o andra vill ha statistik kan jag ordna det.
Citera
2026-08-09, 01:22
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Så motivet enligt dig är att hon blev mördad för att han var man och hon var kvinna? Briljant!

Självklart inte, men vad stärker din tes att dom hade gjort slut?

Är det så svårt?

Lagt fram två teorier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in