Citat:
Ursprungligen postat av
Bloe
Det skulle kunna vara så enkelt att de flesta män är fysiskt starkare än sina kvinnliga partners. ca 13 kvinnor blir mördade av sin partner årligen i Sverige, motsvarande 2 män per år.
En annan statistik inom parrelationer är att kvinnor oftast inleder separation, så konsekvent att gay-män är underrepresenterade och lesbiska par är överrepresenterade jämfört med heteropar. Det vill säga, desto fler kvinnor i relationen desto högre risk för att relationen inte håller. Betyder det att kvinnor är sämre på att välja partner eller att få en relation att fungera? Eller är det så att alla relationer som håller över sikt beror på det patriarkala kontrollerande männen? Jag vet inte.
Ett annat orsakssamband än det fysiska skulle kunna vara att män oftare mördar sin partner på grund av att män oftare blir lämnade av sin partner och att emotionellt labila människor med dålig impulskontroll tenderar att begå denna typ av brott. Rent hypotetiskt alltså, förutsatt att motiven för de här brotten i majoritet beror på att brottsoffret försöker lämna relationen.
Jag håller med om att man ska vara försiktig med att dra slutsatser om ett enskilt fall. Men du radar samtidigt upp ett antal möjliga förklaringar och låter dem nästan stå som alternativa fakta. Att män är fysiskt starkare kan förklara en del av skillnaden i dödligt utfall, men inte varför män också är så kraftigt överrepresenterade som förövare av grovt partnervåld.
Samma sak med teorin om att kvinnor oftare lämnar relationer. Det är en möjlig hypotes, men utan belägg för att just separation är den drivande mekanismen är det bara en hypotes.
Och att påpeka könsmönster är inte att “demonisera en grupp”. Man kan konstatera att män står för en oproportionerligt stor del av det grova partnervåldet utan att därmed säga att män är onda eller att just det här mordet begicks för att offret var kvinna. Det är två helt olika saker
EDIT: tillägger att jag är CIS-man, men är konfunderad över hur så många män känner sig ”hotade” av denna typ av fakta. Det är inte DU som angrips för att du också råkar vara man. Du fattar förhoppningsvis goda beslut, kontrollerar inte din partner och utöver inget våld för att du är ”starkare” än din partner och har möjlighet till det. Fattar inte vad kränktheten kring detta härstammar från.