2026-08-09, 00:50
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ja precis, det är det jag funderar över om han åkte ut redan på fredagen och helgen inte blev så lyckad och Åsa fick kalla fötter typ.

Deras första tre långa dagar tillsammans?
Citera
2026-08-09, 00:52
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Har läst i media att det stod exakt just ordet ”Landet” i kalendern. Men hur säkra dom är på formuleringen vet man ju inte. Dock har det återgivits på det sättet på mer än ett ställe. Sorry, orkar ej leta källor.

Balsam kan ju mycket väl, liksom med lägenhetsdebaclet, ansett att han hade större rätt till stället än vad han hade. Eller så är det bara en oskyldig/enkel formulering för att komma ihåg vilka datum de har bestämt att de ska vara där. Det vill säga att han inte ”menar” något med det men att det var det kortaste det kunde formuleras. Kanske tyckte det var onödigt att skriva ”Åsas landställe”. I sin egen kalender är det ju viktigast att man själv förstår vad man menar, så att säga.

Det stämmer. Jag kollade expressen och aftonbladets artiklar.

”Enligt Aftonbladets uppgifter har polisen hittat en kalender i pojkvännens lägenhet där det står noterat att han skulle vara ute på ön. Han har också berättat för personer i sin omgivning att han var ute på ön med sin flickvän då, enligt uppgifter till Expressen.”

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mannen-planerade-fest-med-kvinnan/

”Bland annat genomfördes en insats på mannens hemadress i centrala Stockholm. Där hittades bland annat en kalender där det stod att mannen skulle befinna sig ”på landet” för tillfället, enligt samma uppgifter.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8pXeV2/pojkvannen-jagades-i-33-timmar-efter-mordet-pa-skargardson?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2026-08-09, 00:54
Medlem
Citat:
Jag tycker du blandar ihop två olika saker. Att män är fler bland offer för dödligt våld totalt säger inte att kön är irrelevant när man tittar på dödligt våld i nära relationer. Där är det inte bara intressant vem som dödas, utan också vilka mönster som föregår våldet, exempelvis kontroll, hot, svartsjuka, separation och att en partner försöker lämna. Män är överrepresenterade som utövare av grovt våld och kontrollerande beteende i nära relationer, och det är en viktig del av varför kön kan vara relevant i analysen.

Så “det är ett mänskligt problem” och “det finns en könsdimension” är inte motsatser. Båda kan vara sanna samtidigt. Att hänvisa till att fler män än kvinnor dödas totalt säger egentligen väldigt lite om den specifika frågan om mäns våld mot kvinnliga partners.

Att Th*mas ”Balsam” N*rdin sannolikt var kontrollerande i relationen ser jag som troligt. Och kontrollerande män som utför dödligt våld är i någon mån en könsfråga.

Touché🙏
Citera
2026-08-09, 00:59
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfie81
Säg mig, hur många kvinnor mördar män per år i detta land?

Män är betydligt oftare brottsoffren än kvinnor. Precis som män betydligt oftare är förövare.
Män uppfinner fler saker, bygger fler saker, skapar oftare vetenskapliga framsteg, upptäcker fler saker, betvingar naturkrafter och startar fler krig.
Mäns genuppsättning med testosteron gör helt enkelt att män GÖR fler saker - både bra och dåliga - jämfört med kvinnor.
Det är evulotionellt ett oemotsägbart faktum och sannolikt inget vi kan ändra på i en handvändning.

Men att därför göra varje mord - och även detta mord - till en könsfråga där en man avsiktligt dödat någon på grund av offrets kön, blir onekligen lite väl förenklat.

Och nej, jag är inte alls säker på att TN dominerat relationen eller varit kontrollerande mot Åsa innan mordet. Han kanske just bet ihop tills allt brast…
Senast redigerad av coli 2026-08-09 kl. 01:03.
Citera
2026-08-09, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Män är betydligt oftare brottsoffren än kvinnor. Precis som män betydligt oftare är förövare.
Män uppfinner fler saker, bygger fler saker, skapar oftare vetenskapliga framsteg, upptäcker fler saker, betvingar naturkrafter och startar fler krig.
Mäns genuppsättning med testosteron gör helt enkelt att män GÖR fler saker - både bra och dåliga - jämfört med kvinnor.
Det är evulotionellt ett oemotsägbart faktum och sannolikt inget vi kan ändra på i en handvändning.

Men att därför göra varje mord - och även detta mord - till en könsfråga där en man avsiktligt dödat någon på grund av offrets kön, blir onekligen lite väl förenklat.

Men det är inte svaret på min fråga. Plus du verkar vara just en sån man som många av oss håller oss undan.
Citera
2026-08-09, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Det är alltså en klassfråga att uttala sig om huruvida en person betydde något för en? Som att det skulle vara en oskriven regel hos höginkomsttagare att man inte får gå ut i media och beskriva sin sorg? Ditt inlägg stärker snarare min tes om att det ligger en hund begraven här. Vilken föraktfull kommentar för övrigt, du lyckas med att förolämpa både fattiga och rika i en och samma mening. Men att förminska andra än dig själv kanske är något som är helt normalt för dig?

Jag förstår att du tycker det är korkat att söka efter motiv. Särskilt eftersom du verkar känna personen i fråga. Eftersom det inte finns något alls som pekar på att MGM skulle ha varit våldsam tidigare, förstår jag hur korkat det måste kännas eftersom du har suttit på den infon i mer än 10 år. Vi andra borde så klart ha förstått det via telepati, eftersom du på grund av någon slags feghet inte har velat gå ut med de uppgifterna till media eller polis. Istället för att göra skillnad för kvinnor har du bidat din tid, och tigit i tysthet med din vetskap om en man som "troligtvis" våldför sig på kvinnor. Du och dina gemensamma vänner verkar vara precis dom vännerna man vill ha när det krisar.
Din kommentar säger mycket mer om dig som person än om mig. Att skuldbelägga en mördad kvinna och skriva att något hos BO måste ha utlöst detta hos MGM är att lägga skulden på offret och inte hos förövaren. Kvinnan har blivit mördad, det finns inget som någonsin ursäktar ett sådant bestialiskt mord, oavsett vad som har föranlett detta. Och att leta efter motiv i ett fall som detta i kvinnans eventuella beteende och personlighet är inget annat än makabert.
Du vet inget om mig eller min relation till de inblandade och om du hade läst i tråden hade du sett att jag inte känner MGM på något djupare plan mer än att vi var bekanta. Om jag hade haft någon relation till någon som var utsatt för våld och det hade kommit till min vetskap hade jag självklart agerat. Och att försöka förstå och få vetskap om vissa beteenden i efterhand som tyder på aggressionsproblem är inte samma sak som att någon brott har begåtts eller att någon har ”våldfört” sig på någon tidigare. För att förtydliga så har jag genom gemensamma bekanta fått höra att MGM har haft problem att hantera sina aggressioner trots att han i offentliga sammanhang upplevs som lugn, trevlig och timid.
Citera
2026-08-09, 01:06
Medlem
Citat:
Jag tycker du blandar ihop två olika saker. Att män är fler bland offer för dödligt våld totalt säger inte att kön är irrelevant när man tittar på dödligt våld i nära relationer. Där är det inte bara intressant vem som dödas, utan också vilka mönster som föregår våldet, exempelvis kontroll, hot, svartsjuka, separation och att en partner försöker lämna. Män är överrepresenterade som utövare av grovt våld och kontrollerande beteende i nära relationer, och det är en viktig del av varför kön kan vara relevant i analysen.

Så “det är ett mänskligt problem” och “det finns en könsdimension” är inte motsatser. Båda kan vara sanna samtidigt. Att hänvisa till att fler män än kvinnor dödas totalt säger egentligen väldigt lite om den specifika frågan om mäns våld mot kvinnliga partners.

Att Th*mas ”Balsam” N*rdin sannolikt var kontrollerande i relationen ser jag som troligt. Och kontrollerande män som utför dödligt våld är i någon mån en könsfråga.

Så om vi slänger oss med siffror blev hon mördad för att hon var kvinna och han var man, eftersom du tycker att det är troligt?
Citera
2026-08-09, 01:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Och nej, jag är inte alls säker på att TN dominerat relationen eller varit kontrollerande mot Åsa innan mordet. Han kanske just bet ihop tills allt brast…
Bet ihop?
Dom hade inte varit tillsammans så länge.
Det är väl bättre att göra slut än att mörda personen.
Citera
2026-08-09, 01:11
Medlem
Citat:

Jag tycker du resonerar ganska bakvänt här. Ingen behöver hävda att TN dödade Åsa för att hon var kvinna för att kön ska kunna vara relevant. Könsdimensionen i partnervåld handlar inte om att alla män hatar kvinnor, utan om mönster som kontroll, svartsjuka, separation och våld när en partner inte längre gör som den andre vill. Att män är fler bland offer för dödligt våld totalt säger väldigt lite om den specifika dynamiken i partnervåld.

Och testosteronargumentet är rent nonsens som förklaring till det här fallet. “Män gör fler saker, både bra och dåliga” förklarar inte varför en specifik man mördar sin partner. Det är ett bekvämt sätt att biologisera bort frågan i stället för att faktiskt diskutera beteende och relation.

Men värst är nog “han kanske bet ihop tills allt brast”. Bet ihop om vad? Det är ju i princip en färdig berättelse om att han gick och stod ut med henne tills hon blev för jobbig och han till slut exploderade. Utan ett enda belägg för att det var så. Man lyckas alltså smyga in offrets påstådda beteende som en del av förklaringen till varför hon blev mördad.

Om vi inte vet vad som föregick mordet, så vet vi inte. Punkt. Då får man väl låta bli att hitta på en berättelse där gärningsmannen “bet ihop” och offret indirekt blir orsaken till att det brast. Det är inte försiktighet eller nyansering. Det är spekulation, med en rätt jävla osmaklig slagsida.
Citera
2026-08-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leilars
Din kommentar säger mycket mer om dig som person än om mig. Att skuldbelägga en mördad kvinna och skriva att något hos BO måste ha utlöst detta hos MGM är att lägga skulden på offret och inte hos förövaren. Kvinnan har blivit mördad, det finns inget som någonsin ursäktar ett sådant bestialiskt mord, oavsett vad som har föranlett detta. Och att leta efter motiv i ett fall som detta i kvinnans eventuella beteende och personlighet är inget annat än makabert.
Du vet inget om mig eller min relation till de inblandade och om du hade läst i tråden hade du sett att jag inte känner MGM på något djupare plan mer än att vi var bekanta. Om jag hade haft någon relation till någon som var utsatt för våld och det hade kommit till min vetskap hade jag självklart agerat. Och att försöka förstå och få vetskap om vissa beteenden i efterhand som tyder på aggressionsproblem är inte samma sak som att någon brott har begåtts eller att någon har ”våldfört” sig på någon tidigare. För att förtydliga så har jag genom gemensamma bekanta fått höra att MGM har haft problem att hantera sina aggressioner trots att han i offentliga sammanhang upplevs som lugn, trevlig och timid.

Sluta med ditt hitte-på. Jag har tidigare uttryckligen skrivit att jag inte skuldbelägger BO, däremot har någonting utlöst situationen. Ingen dansar tango ensam. Du känner MGM bättre än 99.9% i denna tråd. Du utrycker att han har "aggressionsproblem" och "troligen" varit våldsam mot kvinnor tidigare. Nu försöker du släta över det, eftersom du känner dig skyldig. Om du och dina "vänner" hade haft lite stake kanske BO hade levt idag. Lev med det, jävla fegis.
Citera
2026-08-09, 01:13
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Så om vi slänger oss med siffror blev hon mördad för att hon var kvinna och han var man, eftersom du tycker att det är troligt?

Det brukar se ut så
Citera
2026-08-09, 01:14
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Sluta med ditt hitte-på. Jag har tidigare uttryckligen skrivit att jag inte skuldbelägger BO, däremot har någonting utlöst situationen. Ingen dansar tango ensam. Du känner MGM bättre än 99.9% i denna tråd. Du utrycker att han har "aggressionsproblem" och "troligen" varit våldsam mot kvinnor tidigare. Nu försöker du släta över det, eftersom du känner dig skyldig. Om du och dina "vänner" hade haft lite stake kanske BO hade levt idag. Lev med det, jävla fegis.

Du dödar inte flickvänner för att de gör slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in