2026-08-08, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Så du säger att glasögon döljer det sanna människan bakom ansiktet (rättare sagt bakom glasögonen)?

Nej.
Glasögon agerar som en sköld. Uttrycksfulla människor slipper anstränga sig lika hårt för att dölja det ögonen säger. Det blir bekvämare för mottagaren.
Vissa shape shifters kan kännas igen i detaljerna. Detaljerna går att justera ifall man vill hålla sig anonym även om den känslige kan ana.
MEN ögonen avslöjar alltid.
Citera
2026-08-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
I sådana fall är det bara i din inbillning som de är onda.
Däremot kan reserverade/avvaktande personer öppna upp av Hej och ett leende.
Pratar du om mobbare eller om de som blir mobbade?
Bara om man är dålig på det
Då man är bra på det ser man vilka man behöver se upp med om man måste ha med dem att göra
och vilka är värda att lägga tid på annars.
Just det.
Jag var en tänkare redan som liten. Då farfar blev ihop med en några år efter farmor dog var alla positiva utom jag som 8-åring, som sa "Rekomenderas INTE." Senare märkte de andra att hon var enormt självisk och tyckte illa om barn.
Fast det är ju oftare de utåtriktade som är jobbiga haha
Ett kännetecken på autistiska är att de INTE kan läsa av signaler,
men (inte för grov autism) har ofta andra fördelar som gör att de kan fungera bättre än medel i arbetslivet, men de behöver lära sig hur man uppträder i olika sociala situattioner.

Det finns säkert dom som blir mobbade och som inte märker av det.
Citera
2026-08-08, 19:14
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nu finns det ju inte direkt "onda" eller "goda" människor, då vi alla ligger nånstans inom en gråzon. Men jag snälltolkar.

Du påstår att du är en riktigt bra människokännare. Jag påstår att jag också är det. Min personliga styrka är att känna igen svagheter.

Om vi pratar om mänskliga monster - jag gillar inte termen ond (bl av ovan nämnda skäl), men jag har mött flera demoner i mänsklig skepnad. Det ganska enkelt att läsa av eftersom deras blick är hyfsat skräckinjagande - när man ser in i sådana ögon är det som att tiden stannar. Det är som att se ner i en djup avgrund. De nästan dreglar när det "hettar till", det är (för mig) väldigt uppenbart när någon är besatt av en specifik hunger - vilket ju självklart är en svaghet - men dessa individer är också mycket starka och extremt farliga. Såhär ser en besatt /demonisk människa ut:

https://youtu.be/AUdKwTGFU2g

Ovan är ett tydligt extremfall. Alla är inte lika lätta att känna igen. Jag har sett samma blick hos folk som sitter på fina kontor med fina titlar och höga löner: de jobbar med att "vårda" människor för de gillar makten i att jobba på ställen där folk är inlåsta. Jag talar inte om plitar nu, obviously. Jag talar om de som sitter högt uppe i makthierarkin (vilket gör dem så kåta att de nästan börjar brinna kan jag avslöja - det är både löjeväckande och fruktansvärt skrämmande att bevittna).

Jag har en förmåga att läsa av en viss sorts hunger efter makt, skulle jag säga: enkelt uttryckt, sadism. Jag tror det beror på att jag själv är sadist.

Sedan har vi de "obehagliga" typerna du nämner. Fast jag vet inte om vi talar om samma sak. Jag själv är en obehaglig typ, eftersom jag har en diagnos med autistiska drag och inte deltar i sociala sammanhang på samma sätt som andra utan snarare står bredvid och observerar. Jag sänder (ofta) inte ut en härlig och positiv energi som syftar till att bidra till flockens gemenskap och därmed överlevnad, vilket många såklart finner obehagligt. Kombinerat med att jag "ser igenom" det mesta människor sysslar med, jag ser igenom folks allehanda sociala krumbukter; alltifrån forskare till präster till mannen på gatan - klart att jag upplevs som obehaglig.

Men, såhär är det för mig. Jag behöver sitta ner och prata med personen en i ca en timme. Sedan vet jag:

* Om människan vill väl.
* Om människan har ett sunt förhållningssätt till livet och till sig själv.
* Om människan är ofarlig.

* Om människan är farlig för mig - eller för andra - att ingå i relation med, vilket är mer komplext, och viktigt att kunna läsa. Det behöver inte handla om att människan vill dig illa! Det kan vara brister i deras egen personlighet, tankemönster och livsstil som gör att de "lash out" mot mig eller dig specifikt (pga hur DU är; vilka komplex DU väcker hos den skadade personen) - men bara om ni ingår en relation tillsammans. Lämnar du dem ifred är de ofarliga.

Det som skiljer den sistnämnda gruppen från mänskliga demoner är att de inte själva förstår hur eller varför de skadar andra - de agerar liksom i panik hela tiden. De försöker hålla ihop ett liv som de själva inte förstår. De har alltså låg självkännedom, till skillnad från den mänskliga demonen som har en mycket hög självkännedom. Ett monster vet att han/hon är ett monster - ett jackass fattar i princip ingenting, det är som att tala med en vägg ungefär.

* Slutligen finns det människor som är trygga för mig, men livsfarliga för andra - pga mina och deras specifika personlighetsdrag. Farliga människor letar efter utsatta, svaga offer. Jag är inget offer, eller "lätt byte" vilket de ser i min blick eller erfar efter 2-48 timmar (cirkus).

Jag har umgåtts med mördare, våldtäktsmän, personer med väldigt mörka saker i sitt sinne. De har inte utsatt mig, eftersom de har känt något slags kontakt (/empati, kamratskap), alternativt att jag inte besitter den inre svaghet och osäkerhet som gör dem kåta. Jag har då inte sett dem som mänskliga monster, utan mer som vänner.

Intressant och tack att du delar med dig.

Har du några svenska exemplar av dessa monster där tiden stannar. Det är som att se ner i en djup avgrund.?
Citera
2026-08-08, 19:37
Medlem
Crerands avatar
Citat:
Hej!

Den människa jag är nu började bildas under gymnasiet innan dess visste jag inte ens vad god eller ond människa är för något. Jag brukade inte ens kolla vem som gick förbi mig.
Men det även denna tid som denna personlighet började utvecklas dvs. att jag blev mera medveten om att vi bor i en ganska opålitligt och misstänksam värld, där det finns onda och goda människan.
Men nåväl och nu till saken.

Så fort jag ser en människa kan jag känna av om denna person är normal, god, ond eller allmänt otrevlig. Till och med obehaglig.
Det låter sjukt men jag vet inte vad det beror på kan vara allting ifrån vibbar, energi, ögonkontakt osv. Svårt att sätta fingret på vad det kan vara.

Nu tänkte jag fråga er känner ni igen er dvs. så fort ni ser någon så får denna person en stämpel på sig som väldigt obehaglig och ond, så pass mycket att jag måste ta någon annan väg nästa gång för att undvika se äcklet.
Eller att jag sekunden senare ser en annan person och tänker: oj vilken trevlig person undra vad han bär på i sinne. Verkar vara toppen grabb.

Känns allt detta bekant?

Gå till närmaste spegel och gör en tolkning.
Citera
2026-08-08, 19:41
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Människor med NPF brukar ha jävligt bra radar för såna saker.

Tonåringar också
Citera
2026-08-08, 19:43
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Tonåringar också
Lite förvånande, men ja. Och barn för den delen.
Citera
2026-08-08, 19:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej!

Den människa jag är nu började bildas under gymnasiet innan dess visste jag inte ens vad god eller ond människa är för något. Jag brukade inte ens kolla vem som gick förbi mig.
Men det även denna tid som denna personlighet började utvecklas dvs. att jag blev mera medveten om att vi bor i en ganska opålitligt och misstänksam värld, där det finns onda och goda människan.

Så fort jag ser en människa kan jag känna av om denna person är normal, god, ond eller allmänt otrevlig. Till och med obehaglig.
Det låter sjukt men jag vet inte vad det beror på kan vara allting ifrån vibbar, energi, ögonkontakt osv. Svårt att sätta fingret på vad det kan vara.

Nu tänkte jag fråga er känner ni igen er dvs. så fort ni ser någon så får denna person en stämpel på sig som väldigt obehaglig och ond, så pass mycket att jag måste ta någon annan väg nästa gång för att undvika se äcklet.
Eller att jag sekunden senare ser en annan person och tänker: oj vilken trevlig person undra vad han bär på i sinne. Verkar vara toppen grabb.

Känns allt detta bekant?
Du borde lära dig att inte döma personer på förhand.
Citera
2026-08-08, 19:51
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

Intressant och tack att du delar med dig.

Har du några svenska exemplar av dessa monster där tiden stannar. Det är som att se ner i en djup avgrund.?

Tack för en mycket bra fråga!

Den mest uppenbara: Thomas Quick (som INTE är en oskyldig person utan en mycket farlig, sadistisk barnvåldtäktsman som en gång skar upp magen på en vuxen människa - allt detta finns i domstolsprotokoll samt på wikipedia).

https://www.bt.se/nyheter/bokrecension-gatan-thomas-quick/

Värt att notera: ondskefulla människor har ofta dåliga tänder, eftersom de inte tar hand om sig själva.

Vi kan väl säga som såhär: dessa personer - de värsta av de värsta - rör sig helst inte ute i dagsljus, och därför är det ovanligt att de över huvud taget blir blir fotograferade (än mindre kända).

Här är mitt starkaste grepp efter halmstrån i detta nu:

Matti Sällberg - jag tänker dock mer på en torskad pundare eller en pajas än ett regelrätt monster:

https://www.tn.se/matti-sallberg/

Som sagt: detta är inte personer som generellt sett rör sig ute bland folk och poserar på en massa bilder. De trivs bättre i skuggorna. Inte ens Isakin Drabbad (Skarakannibalen) har "blicken", vilket beror på att han är totalt maktlös som människa. Han har alltid varit maktlös, både inför sitt eget sinnestillstånd och numera inför ett helt lag av psykvårdare.

Monster behärskar och bemästrar sin sadism, sedan förklär de sig gärna i fårakläder. Magdalena Andersson har en viss tendens, men hennes vampyrtänder har ännu inte växt ut hela vägen (hon kan också vara bra på att dölja sig själv i strålkastarljuset, vilket är en annan vanlig talang):

https://www.instagram.com/reel/DQMQoShDIPP/

Men! Du kan lita på att den här frågan kommer marinera i mitt hjärnarkiv, och om jag kommer på en enda känd, svensk person som har "blicken" så kommer jag att meddela!
Senast redigerad av Berit85 2026-08-08 kl. 20:02.
Citera
2026-08-08, 19:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Hej!

Känns allt detta bekant?

Ja på så sätt att man får ett första intryck, nej på så sätt att det inte alltid stämmer. Har varit med om att magkänslan varit dålig men personen visade sig vara mycket hederlig.
Citera
2026-08-08, 19:58
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du borde lära dig att inte döma personer på förhand.

Om det var så enkelt!
Citera
2026-08-08, 20:00
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Risken är du gör en för snabb bedömning när du gör så, och så dömer du personen, dvs får en felaktig bild. Men visst jag kan ju ofta försöka avgöra sådant på folk men ofta har jag fått revidera min bild i efterhand, då jag haft fel.
Citera
2026-08-08, 20:00
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Lite förvånande, men ja. Och barn för den delen.

Instämmer till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in