2026-08-08, 20:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Polariseringen är relativt ny. För 30 år sen fanns det naturligtvis både höger- och vänsterfolk här, men vi hade mer gemensamt på den tiden än nu känns det som.

För 30 år sedan sa vänstern till meningsmotståndaren: Du har fel - jag har rätt

Idag säger vänstern till meningsmotståndaren: Du är ond - jag är god
Citera
2026-08-08, 20:23
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Det är samma sak åt andra hållet, så det är knappast ett problem endast med vänstern. Identitetspolitiken hjälper inte kan man väl säga.
Citera
2026-08-08, 20:33
Medlem
MrSwaggers avatar
Ja fy helvete snart kommer transorna, bögarna o furrisarna ta över hela flash back 🥹
Citera
2026-08-08, 21:02
Medlem
I Sverige omfattar ju det politiska begreppet "vänstern" numer Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Centerpartiet, Miljöpartiet och flera andra kommunistiska partier som inte har med riksdagen att göra.

I samband med olika val blir det alltid mer aktivitet från denna "vänstern" i detta forum, det klingar dock av strax efter det aktuella valet, det är alltså typ kampanjer.

Den mesta aktivitet som jag märkt här avseende detta var inför frågan om gymnasielagen 2017-2018, då var det många vänster/kommunister/centerpartister som var mycket aktiva och stöttade Lööf som därefter stödde kommunisterna och röstade igenom lagen.
Citera
2026-08-09, 17:05
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Jag tyckte det var precis lika illa för 30 år sedan som idag.

Men vad som skett därefter är internets genomslag. Högern brukar försöka diskutera på vänsterns sidor men blir oftast bannlysta, medan vänstern inte vill gå in på högerns sidor och diskutera, trots att de är tillåtna.

Men det är ju bara positivt om detta ändrats på senare år och vänstern vill diskutera med högern nu.
Citera
2026-08-09, 18:21
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tyckte det var precis lika illa för 30 år sedan som idag.

Men vad som skett därefter är internets genomslag. Högern brukar försöka diskutera på vänsterns sidor men blir oftast bannlysta, medan vänstern inte vill gå in på högerns sidor och diskutera, trots att de är tillåtna.

Men det är ju bara positivt om detta ändrats på senare år och vänstern vill diskutera med högern nu.

Nja, skiftet från att debattera rätt/fel (i sak) till god/ond (person) är ngt som har hänt efter millenieskiftet.

Frågade Google: When did virtue signalling start to be debated?

The phrase "virtue signalling" began to see widespread public debate and usage in 2015, after British journalist James Bartholomew published an article in The Spectator defining it as expressing moral values primarily to enhance social standing without taking real action.

2004: The exact phrase appeared sporadically in academic and religious contexts earlier, such as in evolutionary psychology and theology discussions about cooperative behavior.

Citat:
Nassim Nicholas Taleb cites Matthew 6:1 as an example of "virtue signalling" being condemned as a vice in antiquity

"Beware of practicing your piety before others in order to be seen by them; for then you have no reward from your Father in heaven".

British journalist James Bartholomew claims to have originated the pejorative usage of the term "virtue signalling" in 2015. He wrote in The Spectator that:

No one actually has to do anything. Virtue comes from mere words or even from silently held beliefs. There was a time in the distant past when people thought you could only be virtuous by doing things...[that] involve effort and self-sacrifice.

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtue_signalling
Citera
2026-08-09, 18:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Nja, skiftet från att debattera rätt/fel (i sak) till god/ond (person) är ngt som har hänt efter millenieskiftet.

Frågade Google: When did virtue signalling start to be debated?

The phrase "virtue signalling" began to see widespread public debate and usage in 2015, after British journalist James Bartholomew published an article in The Spectator defining it as expressing moral values primarily to enhance social standing without taking real action.

2004: The exact phrase appeared sporadically in academic and religious contexts earlier, such as in evolutionary psychology and theology discussions about cooperative behavior.

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtue_signalling

I Storbritannien var det kanske så? I Sverige har åtminstone jag hört det tillbaka så länge jag kan minnas. Förvisso inte i partiledardebatter eller liknade, men väl bland människor politiskt till vänster när de talat med sina kompisar och kollegor och liknade och att de uppfattat människor politiskt till höger som onda och egoistiska medan de själva goda och solidariska mot sina medmänniskor. Så tanken är nog inte ny, möjligen har den inte uttryckts offentligt tidigare, i synnerhet inte lika tydligt som på senare år.
Citera
2026-08-09, 18:38
Medlem
Jaha, den här tråden fick liv i sig igen.. Flashback har de senaste 10-15 åren bestått av medelsvenssons med gråsosseattityd som kräver mera batongslag, censur och övervakningskameror, både från vänster- och högerhåll. NPC:s med andra ord. Undergroundmänniskorna och rebellerna som verkligen hatar status quo finns inte längre och de allra sista som fanns kvar försvann de senaste 2-3 åren.
Citera
2026-08-09, 18:47
Moderator
Meijis avatar
Citat:
I Storbritannien var det kanske så? I Sverige har åtminstone jag hört det tillbaka så länge jag kan minnas. Förvisso inte i partiledardebatter eller liknade, men väl bland människor politiskt till vänster när de talat med sina kompisar och kollegor och liknade och att de uppfattat människor politiskt till höger som onda och egoistiska medan de själva goda och solidariska mot sina medmänniskor. Så tanken är nog inte ny, möjligen har den inte uttryckts offentligt tidigare, i synnerhet inte lika tydligt som på senare år.

Nej, tanken är inte ny hos vänstern. Men, precis som du skriver, så var det fordom inte meriterande att explicit vara självgod.
Citera
2026-08-09, 19:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Nej, tanken är inte ny hos vänstern. Men, precis som du skriver, så var det fordom inte meriterande att explicit vara självgod.

Det hänger nog samman med att känslor allt mer tenderar att trumfa fakta. Och då blir den med rätt känsla också den som har rätt i sakfrågan. Kanske gissar jag?
Citera
2026-08-09, 20:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Det hänger nog samman med att känslor allt mer tenderar att trumfa fakta. Och då blir den med rätt känsla också den som har rätt i sakfrågan. Kanske gissar jag?

Tror också att det hänger samman med att känslor allt mer tenderar att trumfa fakta.

Vilket i sin tur delvis är en följd av att kunskapsnivån idag är betydligt lägre i den debatt, som SVT visar, vilket samvarierar med eller är en direkt följd av att andelen kvinnor har exploderat.
Citera
2026-08-09, 20:22
Medlem
Hittade hit helt på egen hand när jag sökte svar på något som inte alls handlade om politik. Men med tiden började man trilla in på politiktrådarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in