2026-08-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Fruktansvärt men hoppas han får rpv med särskild utskrivningsprövning
Känner du han
Citera
2026-08-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Något smeknamn på Facebook av en vän.
Okej, har inte fejan, är bekant med en med detta smeknamn.
Citera
2026-08-08, 20:00
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Jag köpte inte just det. De brukar ha visat tecken… och det kan ju komma fram såklart.

Men är nästan säker på att han aldrig kommer säga varför.

Det blir för mörkt för honom.

Och det vidrigaste mot anhöriga… att inte berätta varför.
Jo men det var inte det jag skrev. Du hävdade att han är en ovanlig gärningsmannatyp, vilket han inte är när det gäller sådana här brott utan tvärtom rätt vanlig.

Han kan ha visat tecken och t.o.m. varit våldsam, det vet vi ju inte. Som jag skrev ovan anmäls inte en stor andel av våldet i nära relation. Betydligt fler kvinnor söker hjälp och stöd än polisanmäler våldet.

Samtidigt finns det fall där det inte har förekommit våld före mordet men ofta kontrollerande beteende, psykisk misshandel och stalking.
Citera
2026-08-08, 20:03
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Jo men det var inte det jag skrev. Du hävdade att han är en ovanlig gärningsmannatyp, vilket han inte är när det gäller sådana här brott utan tvärtom rätt vanlig.

Han kan ha visat tecken och t.o.m. varit våldsam, det vet vi ju inte. Som jag skrev ovan anmäls inte en stor andel av våldet i nära relation. Betydligt fler kvinnor söker hjälp och stöd än polisanmäler våldet.

Samtidigt finns det fall där det inte har förekommit våld före mordet men ofta kontrollerande beteende, psykisk misshandel och stalking.

Jag tänkte mer att han inte var känd av polisen och begår ett mord 57 år gammal.

I övrigt levt ett socialt liv med partners, barn och vänner.

Det är inte vanligt.

Men mer kan kanske komma fram?
Citera
2026-08-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Okej, har inte fejan, är bekant med en med detta smeknamn.

Vet du var din bekants smeknamn kommer ifrån? Kan inte riktigt klura ut varför han kallas så när hans namn inte på något sätt liknar balsam.
Citera
2026-08-08, 20:06
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
De var knappt partners och ingen indikation innan
Med andra som vi vet.

Det är min poäng.

Skrev också att det troligen var ett uppbrott, män är som farligast då.

Tidigare uppbrott verkar ha funkat för honom.
Relationens längd har ingen betydelse i sammanhanget. Det finns flera fall där kvinnor har blivit mördade efter en kort tids dejtande.
Citera
2026-08-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Vet du var din bekants smeknamn kommer ifrån? Kan inte riktigt klura ut varför han kallas så när hans namn inte på något sätt liknar balsam.
Vet inte, ska försöka få tag på någon gammal kompis, som vet hans riktiga namn.
Citera
2026-08-08, 20:08
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Relationens längd har ingen betydelse i sammanhanget. Det finns flera fall där kvinnor har blivit mördade efter en kort tids dejtande.

Ja, det kanske är så enkelt att han blev besatt och nobbad för första gången på länge.

Verkar ha kunnat styra tidigare uppbrott till sin fördel.

En manlig krutdurk.
Citera
2026-08-08, 20:13
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Varför ingen bild? Ah juste han är svensk

Men han!

Han kommer hängas ut i varenda podd som kör crime!
Senast redigerad av vichy6 2026-08-08 kl. 20:19.
Citera
2026-08-08, 20:14
Medlem
Citat:
I huset var det väl?

Jag citerade en länk från 'mord.se' i ett inlägg längre bak från signaturen losing1. Där står det skrivet att det var utomhus. Kan inte själv bekräfta om detta är riktigt.
Citera
2026-08-08, 20:15
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Varför ingen bild? Ah juste han är svensk

Här i denna tråd finns länkar till flera bilder på den misstänkta gärningsmannen.

Om du menar bilder i media så brukar de väl avvakta med bilder tills det finns en dom. Och då brukar media ha en faiblesse för att prioritera bilder på svenska gärningsmän.
Citera
2026-08-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Kartmarkeringen på mordplats.se ser riktig ut. Den markerar ett hus (som ligger på fastigheten som ägs av BO+delägaren) med rödaktig takfärg, syns kanske inte helt tydligt på en satellitbild.

Däremot skiljer sig mordplats påstående i mordplats-texten om "utomhus" från vad alla andra har uppgett i medier mm:
mordplats.se "När polis och räddningstjänst kom till platsen påträffades kvinnan avliden utomhus.”
I etablerade medier anges att kvinnan hittades i huset, exempel:
TV4 "En kvinna har hittas avliden i en bostad på en ö i Stockholms skärgård i Värmdö kommun."
Men det kanske finns utrymme för feltolkningar av antingen mordplats.se-sajten eller gammelmedia. Polisen kanske t ex har formulerat det som "påträffat död på fastigheten" (där fastighet kan handla om både hus och tillhörande tomt). eller så har mordplats.se helt enkelt fel.

SVT, Expressen, TV4.

Lägger in de tidigare kartbilderna som jag skrev om vid lunch:

Tack! All riktig information är intressant. Mycket möjligt att polisen döljer den exakta fyndplatsen genom att uttrycka sig litet tvetydigt.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-08 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in