2026-08-08, 18:29
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Okej så jag ska koka en helt vanlig jävla soppa som jag köpt helt vanliga ingredienser till och sen sila bort maten?
Ja så kan man göra men vanligare man använder sånt som blir över, typ hummerskal efter man ätit hummer.
Sen kokar man en soppa på det och tar sen bort skalen, sen fortsätter du koka eller reducera ner det så mängden vatten blir liten och smaken av hummer blir mer koncentrerad. Sen gör du soppa på det genom typ slå i grädde.

Samma med grönsaker, koka soppa länge, bort med grönsaker och reducera ner, kycklingben efter du ätit kyckling, benbitar osv.

Så soppa bara blir smaklös, reducerar du ner så blir det koncentrerad smak.
Citera
2026-08-08, 18:38
Avstängd
De därför jag aldrig följer trender fullkomligt helt efterblivet
Citera
2026-08-08, 18:39
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Har alltid blivit besviken när jag gjort egen majonnäs.
Smakar för mycket ägg och lämnar en oljig hinna på läpparna och i munnen.
Kommer säkert dock göra det igen.
Jag gillar att göra saker från grunden och kan inte förlika mig med att min majjo inte motsvarar förväntningen.

Har jag fel olja (raps) eller ägg (billigaste)?
Raps fungerar bra då det ska vara en neutral olja. Ägg är ägg och mest skillnad på färg och lite smak om du skulle haft egna höns.

Felet är nog att du, din hjärna och smaklökar förväntar sig att majonäsen ska smaka som industriskiten du ätit i hela ditt liv. Nu gör du riktig majonnäs och opps, detta var inte majonnäs som majonnäs ska smaka.
Brukar vara samma om man gör hemgjord bea så smakar det helt annorlunda mot skiten i kyldisken i affären, men det är den hemmagjorda bean som är den äkta och så som det ska smaka.
Citera
2026-08-08, 18:57
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Har alltid blivit besviken när jag gjort egen majonnäs.
Smakar för mycket ägg och lämnar en oljig hinna på läpparna och i munnen.
Kommer säkert dock göra det igen.
Jag gillar att göra saker från grunden och kan inte förlika mig med att min majjo inte motsvarar förväntningen.

Har jag fel olja (raps) eller ägg (billigaste)?
Smaken kan variera lite beroende på ratio mellan ägg och olja.
Citera
2026-08-08, 19:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Trenden senaste åren är väl att undvika ultraprocessad mat, därav att folk gör egen buljong mm.

Själv säger jag Beef Wellington. Hopplöst svår maträtt som inte är värd besväret. Fuck Gordon Ramsay.
Fullkomligt älskar Beef Wellington, näst Tartar är det min favoriträtt!

Mitt bidrag till tråden är Red Bull (och alla kopior) Var förväntansfull när jag köpte en när de kom i början av 90 talet. Totalt magplask! Fick knappt i mig skiten när jag prövade första gången. Provat fler gånger sedan dess och det smakade förjävligt varje gång. Varför liksom, när det finns kaffe eller i värsta fall Cola?
Citera
2026-08-08, 19:48
Medlem
Anybodykillers avatar
Någonstans så krävs en förväntan för att det ska bli en besvikelse.

I mitt fall så var det den smaklösa glassen mochi som ser otroligt god ut samt den japanska fluff-kakan som bara smakar tillsatser och väldigt vagt sockerkaka.

Annars så är det 99.9% av alla varor som kommer med körsbärssmak. Det smakar nästan aldrig körsbär och innehåller nästan aldrig körsbär. Senast var kopparbergs cherry som likväl kunde varit krusbär eller vinbär.
Citera
2026-08-08, 19:48
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka

4. Air fryer. Är en pytteliten varmluftsugn. Det blir inte krispigt och mumsigt med bara en minimal del av oljan, det smakar som att man bakat sakerna i en liten varmluftsugn. Är jag idiot? Ja kanske, men jag väntade mig att de inte skulle direkt ljuga för mig, jag väntade mig någon funktion som gjorde något med maten som jag inte kan få i en varmluftsugn. Dessutom måste man laga maten i tusen omgångar eftersom den bara har plats för typ en tesked mat åt gången men ändå står som en Agaton Sax-maskin och tar upp halva köket.

Detta!! Kan inte nog poängteras!! Varför erkänner vi inte alla detta istället för att rekommendera vidare den till andra? Är det för att vi tror på de fejkade bilder andra lägger upp på sin airfryade mat och skäms för våra egna fails?
Jag hör mig själv säga "det sparar ström, tid och pengar, för man värmer bara upp den här lilla"
Men utelämnar att det sparar noll, av ALLT, eftersom det krävs tre omgångar att göra en sats klyftpotatis och när den sista batchen är klar är den första batchen kall och sladdrig.
Citera
2026-08-08, 19:49
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller

I mitt fall så var det den smaklösa glassen mochi som ser otroligt god ut samt den japanska fluff-kakan som bara smakar tillsatser och väldigt vagt sockerkaka.

På samma tema; cloud bread!
Citera
2026-08-08, 19:52
Medlem
Yungvidzibois avatar
Sockerfri, så kallad ”zero” läsk. Om det nu räknas som en trend. Totalt odrickbart.
Citera
2026-08-08, 19:53
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Picklad rödlök. Inget blev bättre av det. Tack och lov verkar det vara en utdöende trend.
Citera
2026-08-08, 20:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Detta!! Kan inte nog poängteras!! Varför erkänner vi inte alla detta istället för att rekommendera vidare den till andra? Är det för att vi tror på de fejkade bilder andra lägger upp på sin airfryade mat och skäms för våra egna fails?
Jag hör mig själv säga "det sparar ström, tid och pengar, för man värmer bara upp den här lilla"
Men utelämnar att det sparar noll, av ALLT, eftersom det krävs tre omgångar att göra en sats klyftpotatis och när den sista batchen är klar är den första batchen kall och sladdrig.
Beror väl på hur stor familj man har? Min airfyer fyller sin funktion så länge vi bara är två som äter, vilket vi oftast är. Är vi fler brukar jag göra en potatisgratäng i den vanliga ugnen.

Arirfryern går snabbt, den är lättare att diska än att rengöra ungsjäveln eller död och pina en oljefritös. Jag tycker den är praktisk.
Citera
2026-08-08, 20:20
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Beror väl på hur stor familj man har? Min airfyer fyller sin funktion så länge vi bara är två som äter, vilket vi oftast är. Är vi fler brukar jag göra en potatisgratäng i den vanliga ugnen.

Arirfryern går snabbt, den är lättare att diska än att rengöra ungsjäveln eller död och pina en oljefritös. Jag tycker den är praktisk.

Ska jag värma 8 stycken falafel eller göra brödkrutonger är den topp, men alldeles för många gånger har vi suttit och väntat och väntat på maten och sen TILL SLUT ätit tre frasiga klyftpotatisar och resten kalla och sladdriga. Eller råa.
Tar upp en massa plats på köksbänken så man håller på och flyttar runt den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in