2026-08-08, 19:10
Medlem
S
Citera
2026-08-08, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hon kanske ville vara snäll och unnade honom att vara en tid på ön.
Hon trodde nog inte att hon skulle bli mördad.

Är inte det du svarar på (orkar ej citera massor inlägg) en lite märklig fråga?

Om mannen är kontrollerande så är väl det tillräckligt för att kvinnan inte ska väga säga ifrån om att han får följa med. Att inte ge kvinnan något att säga till om i sådan relation är väl ett av de starkaste kännetecknen?

Ser utifrån det inte logiken i ”varför fick han följa med om han misshandlade henne (psykiskt/fysiskt)?”
Citera
2026-08-08, 19:11
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det här är en tidigare ostraffad ( polisen skrev väl paret ej känt…? )

osv.

Nej det är inte vanligt de har dejtat 8 månader.
Vad menar du? Det jag refererar till är ren statistisk. Runt hälften av de män som mördar sin kvinnliga partner är tidigare ostraffade. De är dessutom ofta äldre.

Det är alltså inte alls ovanligt att ett sådant här brott begås av en tidigare ostraffad medelålders man. Längden på relationen är inte avgörande.

Vad är det du inte förstår?
Citera
2026-08-08, 19:13
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Vad menar du? Det jag refererar till är ren statistisk. Runt hälften av de män som mördar sin kvinnliga partner är tidigare ostraffade. De är dessutom ofta äldre.

Det är alltså inte alls ovanligt att ett sådant här brott begås av en tidigare ostraffad medelålders man. Längden på relationen är inte avgörande.

Vad är det du inte förstår?

Ge mig den statistiken.

Ostraffad man över 50 osv
Citera
2026-08-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Spekulerar: kanske TN har problem med svartsjuka? Eller, om det handlar om någon form av strävan efter kontroll: ogillar när för många tidigare närstående/relationer fortsätter att ta plats.
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Har ägnat alldeles för mycket tid på att kolla igenom Facebook-likes och eventuella kontakter mellan olika personer.

Jag hittar inga likes eller kommentarer alls mellan Balsams ex-flickvän och barnen till hans mamma. Är detta verkligen säkert? Har endast hittat en kommentar från Balsams syster när de gemensamma barnens mamma gift sig och annonserat det. Balsam och mamman hade ju en lång relation (10+ år) så inte så konstigt om de skulle kunna ha en sporadisk men kvarstående relation efter det tog slut med Balsam?

Balsam var tillsammans med ex-flickvännen relativt kort tid. Varför skulle hon ha en relation till barnens mamma? Kan det vara så att de ”bondat” kring att Balsam betett sig illa? Att hon sökt stöd hos hans tidigare långvariga partner tillika barnens mamma?

@to.ivrig, har du några rekar för att bekräfta något du sett konkret?
Ah. Jag gissar att den här meningen kanske kan missförstås som att X och mamman till TNs barn skulle ha direkta interaktioner på Facebook.
Citat:
X + mamman till TNs söner ser ut, i vart fall på Facebook, fortsätta kommentera och gilla händelser m.m i både gamla och nya bonusrelationer.

Tydliggör:
X på sitt håll, samt mamman till TNs söner (på sitt håll) ser båda ut, i vart fall på Facebook, att fortsätta kommentera och gilla händelser m.m i sina gamla och nya bonusrelationer.
Eller mottar gillanden och kommentarer från kontakter som hör till gamla bonusrelationer och liknande.

Hoppas jag formulerade det hela lite bättre nu?
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-08 kl. 19:28.
Citera
2026-08-08, 19:19
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Nya uppgifter, lång artikel citerat delar.
Han har använt en båt utöver kanoten står det, den han hittades i som åsyftas.
Även setts promenera på ön.
Postare (sannolikt) som ska att ha sett honom tisdag lunchs uppgifter utvecklas även.

https://www.expressen.se/nyheter/pa-flykt-i-33-timmar-mystisk-man-i-kajak/

Off topic För att ens få ta över en hyresrätt måste du varit skriven där i minst tre år och det är tuffa inkomst krav, omöjligen kan sönerna uppfylla det i så ung ålder. Se spoiler.

57-åringen hittades med hjälp av polishelikopterns värmekamera. När han greps, 23.58, var han i vatten.

En dag tidigare såg en boende på en grannö en mystisk man i kajak som gav ett ”skumt” intryck. Det var vid 12.30-tiden på tisdagen, samma dag som den döda kvinnan hittades på ön.

Mystiskt intryck
– Vi satt på en klippa på vår ö och käkade, hela familjen. Då paddlade det förbi en kille väldigt nära, vi fick ögonkontakt. Alla är så trevliga här ute i skärgården, när man paddlar förbi säger man hej. Men han gjorde inte det, säger mannen på grannön.
TN måste ha mördat före 12.30-tiden på tisdagen tolkar jag det som.
TN har isåfall varit på flykt mer än de 33 timmar som står i media.

Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Hon kan vara beläst, intellektuell, intelligent och social. Eller så är hon en sportintresserad småstadstjej som är socialt knepig, gillar att spela datorspel och som är ointresserad av kultur. Och som besitter ett IQ knappt över medel.

Och samma med honom. Han kanske är med i Mensa, är intellektuell och allmänbildad samt en sådan som alltid blir festens mittpunkt. Eller så har han ett mediokert IQ, gillar bara actionfilmer och utöver sitt yrke som han gled in på av en ren slump är han ointresserad av konst och kultur. Och snart kommer f d klasskompisar träda fram i pressen och säga ”jag tyckte alltid att det var något konstigt med honom”.

Det mest troliga är dock att de är två extremt vanliga och normala personer där det enda avvikande är att TN är kapabel att använda väldigt grovt våld om man trycker på fel knapp. De har ju båda barn vad jag förstår. Båda ser välmående ut. Båda har bra jobb och hade de haft några domar på sig (narkotika, rattfylla, misshandel, snatteri osv) så hade det ju kommit fram i den här tråden. Så två Svenssons helt enkelt.
Har du inte läst om dem i tråden? Står mycket och även jag har postat personalia om dem.
Jag kan fylla på mer om deras intressen:

ÅÅ på fejjan

ÅÅ på LinkedIn

TN på fejjan:

Tycker de matchar varandra bra. Det var oväntat att den ambitiösa hård jobbande chefsjuristen på Wallenbergs flaggskepp SEB visade sig vara väldigt alternativ.
Klassresa.

PS. ÅÅ var trogen Wallenberg sedan 1998,
Vilket är ovanlig i branchen.
Senast redigerad av gofigur 2026-08-08 kl. 19:29.
Citera
2026-08-08, 19:20
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ge mig den statistiken.

Ostraffad man över 50 osv
Va?! Du citerade ju själv inlägget där jag länkade till statistiken och jag länkade till den i mitt förra svar till dig men då tar vi det igen:
Citat:
Manliga förövare av dödligt våld mot kvinnor skiljer sig åt jämfört med förövare av annat dödligt våld, visar en svensk studie. De är i genomsnitt betydligt äldre, har en mer stabil tillvaro och är i mindre utsträckning arbetslösa vid tiden för brottet än män som begår annat dödligt våld.

Runt hälften av förövarna av dödligt våld mot kvinnor är inte tidigare dömda för något brott.
https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer
Citera
2026-08-08, 19:24
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Va?! Du citerade ju själv inlägget där jag länkade till statistiken och jag länkade till den i mitt förra svar till dig men då tar vi det igen:

Jag köpte inte just det. De brukar ha visat tecken… och det kan ju komma fram såklart.

Men är nästan säker på att han aldrig kommer säga varför.

Det blir för mörkt för honom.

Och det vidrigaste mot anhöriga… att inte berätta varför.
Senast redigerad av vichy6 2026-08-08 kl. 19:27.
Citera
2026-08-08, 19:26
Medlem
Citat:
Enligt alla uppgifter jag sett hittades kvinnan i huset.
Tycker det ser ut så på kartmarkeringen på mordplats.se att det är huset som är markerat. Ser inte alls ut som markeringen visar "utomhus".

Man kan jämföra med kartbild med markering jag lade upp tidigare idag här:

Jag citerade 'mordplats.se' enligt länken från losningen1. Där står det i texten att hon hittades UTOMHUS och blippen som jag antar visar på en plats närmare vägen, ser inte ut som ett hus.

Kan ju tänkas att 'mordplats.se' kan ha fel då?
Jag kan inte backa upp deras påstående
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-08 kl. 19:32.
Citera
2026-08-08, 19:26
Medlem
Citat:
Vet inte vad du pratar om nu. Ratsit är offentliga uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
😂😉 tyder i alla fall på att vi har bra intuition

Bästa Rådet
Lita ALDRIG på en man ,hur tevlig han än ”förefaller” !
Fasad !
Citera
2026-08-08, 19:30
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Är inte det du svarar på (orkar ej citera massor inlägg) en lite märklig fråga?

Om mannen är kontrollerande så är väl det tillräckligt för att kvinnan inte ska väga säga ifrån om att han får följa med. Att inte ge kvinnan något att säga till om i sådan relation är väl ett av de starkaste kännetecknen?

Ser utifrån det inte logiken i ”varför fick han följa med om han misshandlade henne (psykiskt/fysiskt)?”
ÅÅ verkar inte vara en kvinna som inte törs säga ifrån. Hon är chefsjurist. Jag har gått igenom hennes konto på Linked in.
Det känns inte som hon skulle lägga tid på en man om hon uppfattat honom som kontrollerande bara.
Citera
2026-08-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Håller med. Han kanske friade eller vad som och hon var tvungen att tala om att hon såg på dem på ett helt annat sätt än vad han gjorde.

Jamen där har vi det! Det är ju solklart att TN friade till ÅÅ! Det var så diskussionen började. När hon inte var med på noterna och svarade JA på hans frieri fick hans ego sig en hård törn. Jag tror stenhårt på att det var den utlösande faktorn.
Dom hade säkert druckit vin i timtal för att fira att semestern var igång och om TN tagit någon medicin eller drog kan han ha snedtänt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in