2026-08-08, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
En detalj kanske: Men eftersom relationen med Å hade pågått i ca åtta månader så träffades kanske Å och TN först omkring dec25/jan2026?
Dom kan väl iofs ha träffats ett år tidigare men inlett romansen först senare...

Då är (var) väl detta deras första sommar tillsammans på ön? Nu vet man inte men eftersom BO:s ex ägde 50 % av huset kanske han även tillbringade tid där. Hela familjen hade väl tidigare semestrat där. Då kan man tänka sig att det finns gemensamma möbler och andra ägodelar i huset plus kanske några av exets ägodelar såsom skor och kläder.

MGM kan möjligtvis ha känt sig svartsjuk, åsidosatt och inte känt sig hemma i omgivningarna. Kan ha krävt att exets tillhörigheter skulle avlägsnas eller att nya rutiner skulle införas. Troligtvis har barnen några saker där också.

En sådan här våldsam handling kan mycket väl hända i affekt. Eller en psykos.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-08 kl. 18:43.
Citera
2026-08-08, 18:33
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Att en man i den åldern är okänd för polisen och gör detta är väldigt ovanligt enligt statistik.
Nej, inte när det gäller dödligt våld mot en kvinnlig partner. Läste du inte inlägget?
Citat:
Runt hälften av förövarna av dödligt våld mot kvinnor är inte tidigare dömda för något brott.
https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer
De är dessutom betydligt äldre och mer etablerade i samhället än män som utövar andra typer av dödligt våld.
MGM är alltså en rätt typisk förövare när det gäller den här typen av brott.
Citera
2026-08-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hon påträffades alltså utomhus en liten bit från huset, i riktning mot vägen (som det ser ut på kartan). Kan hon ha försökt söka skydd hos någon granne tvärs över vägen men blivit ifattsprungen av MGM?
Ok, utomhus alltså, det var nytt. Undra om allt stämmer som står där, det det att polisen hittade henne men det var väl en anhörig vad jag förstått.
Citera
2026-08-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ok, utomhus alltså, det var nytt. Undra om allt stämmer som står där, det det att polisen hittade henne men det var väl en anhörig vad jag förstått.

Det är felaktig information baserat på nån halvdan ”brottskarta” som länkades till. Hon hittades i huset av allt att döma från media etc.
Citera
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Är detta GMs lägenhet? Han har ju ett nytt boende nu, först en månad i Arresten, sen lite längre i finkan..

https://www.hemie.se/utforska/8ba4b282-833d-4bb8-8c2e-e8bff6d2be50
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuwkenkukeen
Är det bara jag eller tänker någon annan också att det kan va en snedtändning?

Rik vit kulturkille som bor i innerstan, känns ju som det dragits ett gäng linor och denna gång kanske hjärnan fick ett släpp?

Kalla mig fördomsfull, men varför skulle en tidigare ostraffad besinningslöst ha ihjäl en kvinna annars?

Don’t do drugs kids.

Med tanke på att han sedan gömde sig i 33 timmar och försökte simma ifrån poilsen så tror inte jag att det var en snedtändning som han plötsligt vaknade upp från. Det känns också rätt troligt att han har psykologiskt misshandlat tidigare partners, och från det är steget inte särskilt långt till fysiskt våld. Särskilt med tanke på processen han drev mot sin förra sambo men även att han inte verkar ha någon kontakt med sina barns mamma heller, men däremot har förra sambon samt hans barns mamma kontakt. Jag tror att det kommer att komma fram en bild utav MGM som visar att han varit kontrollerande och hotfull i tidigare relationer också, även om han inte dömts för det. Att psykologiskt våld är straffbart är också väldigt, väldigt nytt. Typ från i år tror jag.
Citera
2026-08-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det kanske inte är så vanligt. Här är i alla fall ett exempel:
"Flera personer NA pratar med i Hjärsta kan inte tro att deras granne misstänks för ett brutalt mord.
– Man förstår det inte. Han är en glad, trevlig och hjälpsam granne på alla vis, säger Kerstin S"

"https://www.na.se/orebro/grannarna-i-hjarsta-efter-atalet-hoppas-nu-bara-det-ar-ratt-person-de-gripit/

Stefan Davidsson som först friades och sedan dömdes och dessutom blev mördad/ självmord direkt vid domen, Hanna D bor kvar i villan i Hjärsta
Citera
2026-08-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ingen säger upp en 4:A på Söder när barnen ska leta boende.

Kan vi släppa det nu?

Thomas lär få problem med hyran år 3, inte en chans att behålla den. Vet inte om barn får ta över kontraktet, men de har redan skrivit sig på andra platser... Brinn Thomas!
Citera
2026-08-08, 18:45
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Nej, inte när det gäller dödligt våld mot en kvinnlig partner. Läste du inte inlägget?

De är dessutom betydligt äldre och mer etablerade i samhället än män som utövar andra typer av dödligt våld.
MGM är alltså en rätt typisk förövare när det gäller den här typen av brott.

Det här är en tidigare ostraffad ( polisen skrev väl paret ej känt…? )

osv.

Nej det är inte vanligt de har dejtat 8 månader.
Citera
2026-08-08, 18:47
Medlem
Citat:
Att en man i den åldern är okänd för polisen och gör detta är väldigt ovanligt enligt statistik.
Ibland blir det en effekt att kvinnor, som tidigare inte velat/vågat anmäla (han är ju kapabel till starkt våld vad det verkar), träder fram när han åkt fast och hamnar i fängelse.
Citera
2026-08-08, 18:48
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Ibland blir det en effekt att kvinnor, som tidigare inte velat/vågat anmäla (han är ju kapabel till starkt våld vad det verkar), träder fram när han åkt fast och hamnar i fängelse.

Hur vet vi det?

Han verkar ha erkänt noll.

Oavsett lär han ha varit starkare än kvinnan.
Citera
2026-08-08, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Jag tror de menar platsen där polisen hittade henne.

Har också läst att hennes dotter med pojkvän (?) initiellt skulle ha hittat BO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in