2026-08-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Att en man i den åldern är okänd för polisen och gör detta är väldigt ovanligt enligt statistik.

Av allt dödligt våld så är det så ja, men gällande dödligt våld mot partner så är det snarare typiskt.
Citera
2026-08-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
När det gäller en hyresrätt så har hyresvärden rätt att säga upp kontraktet ifall hyresgästen inte kan bo där under lång tid, exempelvis vid ett långt fängelsestraff. Detta gäller även om hyresgästen fortsätter att betala hyran.

Någon som vet vem som äger fastigheten?

Einar Mattson är fastighetsbolaget.
Citera
2026-08-08, 19:01
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Mycket okunskap om dödligt våld i nära relationer i tråden.

Jag skrev ett inlägg tidigare i tråden om fakta när det gäller män som mördar sin kvinnliga partner:

- Runt hälften är inte dömda för tidigare våld i nära relation. Det kan bero på att en stor andel våld i nära relation inte polisanmäls men också på att det faktiskt inte har förekommit våld före modet.
- De är äldre och mer etablerade i samhället än manliga utövare av andra typer av dödligt våld.
- De är inte heller kriminella, missbrukare eller allvarligt psykiskt sjuka i större utsträckning än andra.

https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/dodligt-vald-i-nara-relationer

Män som mördar sin kvinnliga partner ser henne inte som likvärdig och när hon inte agerar som han vill och tillgodoser hans behov straffas hon genom kontroll, manipulation, våld och i yttersta fall mord.

Kvinnosynen bakom det förhållningssättet är ju samma kvinnosyn som förekommer här på Flashback. Kvinnor är inte lika mycket värda, måste kontrolleras och är skyldiga att tillfredsställa mäns behov.

Varifrån kommer tanken att misshandla och knivhugga en kvinna för att hon tex vill separera eller på annat sätt går emot mannens vilja? Ungefär en man i månaden får den tanken. Det är inte en slump, det är ett mönster.

Även om inte alla män har den kvinnosynen och ännu färre skulle ta till våld och mord så sker sådana här brott i en kontext och de går inte alltid att bortförklara med psykisk sjukdom och missbruk (se ovan).
❤️💔
Citera
2026-08-08, 19:02
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Jag menade psykologiskt våld mot tidigare partners. Kan hända att han började uttöva det mot BO också och att det var det som fick henne att säga att hon vill avsluta relationen och att han då flippade. Vem vet.
Men då borde hon inte tillåtit honom att komma ut till ön.
Citera
2026-08-08, 19:03
Avstängd
vichy6s avatar
Jag hoppas verkligen att detta mord skapar debatt igen!

Kvinnor ska inte dö så här!

❤️❤️❤️ till bådas inblandade barn
Citera
2026-08-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losningen1
Hittade en sida där detta brottet sammanfattat med platser.

https://mordplats.se/fall/mordet-i-skargarden
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hon påträffades alltså utomhus en liten bit från huset, i riktning mot vägen (som det ser ut på kartan). Kan hon ha försökt söka skydd hos någon granne tvärs över vägen men blivit ifattsprungen av MGM?
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ok, utomhus alltså, det var nytt. Undra om allt stämmer som står där, det det att polisen hittade henne men det var väl en anhörig vad jag förstått.
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Det är felaktig information baserat på nån halvdan ”brottskarta” som länkades till. Hon hittades i huset av allt att döma från media etc.
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag tror de menar platsen där polisen hittade henne.

Har också läst att hennes dotter med pojkvän (?) initiellt skulle ha hittat BO.

Enligt alla uppgifter jag sett hittades kvinnan i huset.
Tycker det ser ut så på kartmarkeringen på mordplats.se att det är huset som är markerat. Ser inte alls ut som markeringen visar "utomhus".

Man kan jämföra med kartbild med markering jag lade upp tidigare idag här:

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Här är två kartbilder (Imgur + ImgBB), för de som spånar om flyktvägar mm:
Sollenkroka ö (markering för fastigheten), närområdet:
-> Sollenkroka ö, närområdet Imgur
-> Sollenkroka ö, närområdet ImgBB
Sollenkroka ö (markering för fastigheten) samt de närmaste öarna:
-> Sollenkroka ö + närmsta öarna Imgur
-> Sollenkroka ö + närmsta öarna ImgBB
Citera
2026-08-08, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen

Hon kanske inte hade sett den sidan utav honom förrän de redan var på ön.
Citera
Medlem
Har ägnat alldeles för mycket tid på att kolla igenom Facebook-likes och eventuella kontakter mellan olika personer.

Jag hittar inga likes eller kommentarer alls mellan Balsams ex-flickvän och barnen till hans mamma. Är detta verkligen säkert? Har endast hittat en kommentar från Balsams syster när de gemensamma barnens mamma gift sig och annonserat det. Balsam och mamman hade ju en lång relation (10+ år) så inte så konstigt om de skulle kunna ha en sporadisk men kvarstående relation efter det tog slut med Balsam?

Balsam var tillsammans med ex-flickvännen relativt kort tid. Varför skulle hon ha en relation till barnens mamma? Kan det vara så att de ”bondat” kring att Balsam betett sig illa? Att hon sökt stöd hos hans tidigare långvariga partner tillika barnens mamma?

@to.ivrig, har du några rekar för att bekräfta något du sett konkret?
Citera
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuwkenkukeen
Är det bara jag eller tänker någon annan också att det kan va en snedtändning?

Rik vit kulturkille som bor i innerstan, känns ju som det dragits ett gäng linor och denna gång kanske hjärnan fick ett släpp?

Kalla mig fördomsfull, men varför skulle en tidigare ostraffad besinningslöst ha ihjäl en kvinna annars?

Don’t do drugs kids.
Tänker absolut också snedtändning. Känns så konstigt med så aggressivt våld när de enbart dejtade.
Citera
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Enligt alla uppgifter jag sett hittades kvinnan i huset.
Tycker det ser ut så på kartmarkeringen på mordplats.se att det är huset som är markerat. Ser inte alls ut som markeringen visar "utomhus".

Man kan jämföra med kartbild med markering jag lade upp tidigare idag här:

Ja, inte sett annat än i huset.
Citera
2026-08-08, 19:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Hon kanske ville vara snäll och unnade honom att vara en tid på ön.
Hon trodde nog inte att hon skulle bli mördad.
Citera
2026-08-08, 19:09
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hon kanske ville vara snäll och unnade honom att vara en tid på ön.
Hon trodde nog inte att hon skulle bli mördad.

Kan helt enkelt vara så att flera dagar ihop visade en annan person.

Men vi vet ej hur länge de var där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in