2026-08-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Att du drar de slutsatser du gör utifrån vad jag svarade ovan står för dig. De är felaktiga och naturligtvis vet du det om du läst något av min tidigare argumentation.
Du är otroligt löjlig och beter dig som ett litet barn. Väx upp och kom in i matchen.

Men Jocke, nu projicerar du. Du greppar varje halmstå för att försvara dömda våldtäktsmän. Exempelvis både i fallet från Visby och Umeå.

Du drar extremt långsökta slutsatser för att hitta någon liten i ditt tycke detalj som du menar tala för GMs sak.

Och i dina desperation att hitta något som rättfärdigar sexuella övergrepp hittar du på bisarra exempel och hänger dig fast vid myter.

Det är alltid så synd om GM som får en stigmatiserande dom. Men BO ägnar du inte en tanke.
Citera
2026-08-08, 12:43
Medlem
Citat:
Jag har läst flera fall där tjejer säger att de var rädda för att killen var längre och större. Inget våldsamt eller hotfullt hade gjorts mot dem.
Minimistraffet för våldtäkt är 3 års fängelse. Men du är inne på något intressant att dessa fall, om det nu är något brottsligt som begåtts, borde rubriceras som något annat än våldtäkt.

Håller du med om allt i BRÅ:s analys? Vad är dina förslag till ändringar i lagen?

Vad gjorde de mer än att dyka upp och vara fysiskt större än tjejen i de fallen? Det är ju inte så att killar/män blir dömda bara för att de är fysiskt större.

Jag håller med om att tillvägagångssätten gällande lagen behöver standardiseras.

Citat:
Kan du utveckla med vad du menar med att hon befann sig i en utsatt situation?

Nej, jag kommer inte utveckla detta nåt mer, jag har sagt allt jag vill gällande det fallet.
Citera
2026-08-08, 12:58
Medlem
Citat:
Jag slingrar mig inte alls. Vad menar du med det? Svarade nu på dina frågor men mina svar duger inte för dig.
Återigen hur fan kan du dra den slutsatsen du gör av min argumentation?

Är samtycke och frivillighet samma sak enligt dig?

Som du mycket väl vet så är de fall vi kommenterar långt ifrån några solklara fall. Inget våld, inget hot, ingen utsatt situation.

Du vägrar ju att överhuvudtaget kommentera kring den kritik som finns mot lagen? Vägrar ju se svårigheterna med den?

Jag kan ju lika gärna vända på steken och säga att du aldrig ser på det hela från den tilltalades sida.

För att ägna oss åt semantik, du frågar "Är samtycke och frivillighet samma sak". Nej det är inte exakt samma sak. Men skillnaden är semantiskt. Uttrycken andvänds synonymt av de allra flesta i vardagligt språk.

Vad är din poäng? Utan frivillighet eller samtycke är inte frivillighetsrekvisitet uppfyllt.

Nu far du med osanning igen Jocke. Jag har påtalat att samtyckeslagen har sina brister precis som en massa andra lagar.

Varför är du återigen oärlig? Visst gör jag det, men jag klamrar mig inte likt dig mig åt att klamra mig fast vid halmstrån och ägnar mig åt logisk akrobatik för att hitta en mickroskopisk strimma av tvivel.

Och nej ingen förnuftig och rationell person kan få flertalet nej tilll att följa med någon hem för att ha sex till ett solklart samtycke till något annat.
Citera
2026-08-08, 14:38
Medlem
Citat:
Jag har läst flera fall där tjejer säger att de var rädda för att killen var längre och större. Inget våldsamt eller hotfullt hade gjorts mot dem.
Minimistraffet för våldtäkt är 3 års fängelse. Men du är inne på något intressant att dessa fall, om det nu är något brottsligt som begåtts, borde rubriceras som något annat än våldtäkt.

Håller du med om allt i BRÅ:s analys? Vad är dina förslag till ändringar i lagen?

Kan du länka ett enda fall där det skett? Att någon helt utan övrig kontext enbart uppgett att GM var större eller starkare?

I visbyfallet som du ideligen hänvisar till får du sätta in att hon "lät det ske" i sammanhanget. GM hade upprepat med all önskvärd tydlighet visat att vad BO vill saknade betydelse för honom. Så det är inte långsökt över huvud taget att se det som en utsatt situation. Trotts upprepade nej så väljer GM att fysiskt leda in BO i ett trångt låst utrymme där GM drar av av BOs kläder och tvingar sig in i henne.

Visst finns det poänger i BRÅs analys.

Dock är ditt malande om "två identiska fall" helt hypotetiskt. Jag tror inte att två identiska fall ens existerar. Alla fall har en egen kontext och dom bör ske på de faktiska omständigheterna i det specifika fallet.
Citera
2026-08-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Allt det här låter helt logiskt, men måste tillägga att man blir inte en helt annan människa så fort man blir kåt/upphetsad.

+ man är fortfarande ansvarig för sina handlingar

Om en ser det från ett perspektiv av att fatta beslut och från moral så beter sig en som en annan människa.

Det här är varför vettiga individer är otrogna om de blir tillräckligt kåta och omständigheterna faller på plats.
Varför den som normalt är hur snäll som helst blir aggressiv när den är hungrig.
Och anledningen till att den som vanligtvis är snäll blir ett svin när den dricker alkohol.
Eller varför en vettig och ordningsam person fattar dåliga beslut när den är trött.

Självklart har en fortfarande ansvar. Men att påstå att det handlar om oaktsam våldtäkt är definitivt diskutabelt. Framförallt om en diskuterar unga individer. Från ett psykologiskt perspektiv dvs.
Citera
2026-08-08, 17:37
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Vad gjorde de mer än att dyka upp och vara fysiskt större än tjejen i de fallen? Det är ju inte så att killar/män blir dömda bara för att de är fysiskt större.

Jag håller med om att tillvägagångssätten gällande lagen behöver standardiseras.

Nej, jag kommer inte utveckla detta nåt mer, jag har sagt allt jag vill gällande det fallet.

Om du kan inte utveckla att hon befann sig i en utsatt situation, sluta skriv att hon gjorde det då.
Jag förstår vad du menar och du vet att det bevisar att det jag skrev tidigare är sant.

Tillvägagångssätten gällande lagen behöver standardiseras? Om du menar vad jag tror du menar så lycka till med att formulera något sådant :-)
Citera
2026-08-08, 17:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Kan du länka ett enda fall där det skett? Att någon helt utan övrig kontext enbart uppgett att GM var större eller starkare?

I visbyfallet som du ideligen hänvisar till får du sätta in att hon "lät det ske" i sammanhanget. GM hade upprepat med all önskvärd tydlighet visat att vad BO vill saknade betydelse för honom. Så det är inte långsökt över huvud taget att se det som en utsatt situation. Trotts upprepade nej så väljer GM att fysiskt leda in BO i ett trångt låst utrymme där GM drar av av BOs kläder och tvingar sig in i henne.

Visst finns det poänger i BRÅs analys.

Dock är ditt malande om "två identiska fall" helt hypotetiskt. Jag tror inte att två identiska fall ens existerar. Alla fall har en egen kontext och dom bör ske på de faktiska omständigheterna i det specifika fallet.

Tänk att du aldrig kan ge dig. I Visby fallet, när sade hon nej till sex?

En man och en kvinna sitter i en soffa och tittar på TV. Barnen är på sina rum och leker. Mannen börjar initiera en sexuell handling och kvinnan säger "inte här barnen kan komma".

Betyder det per automatik att kvinnan inte vill ha sex?

Gällande Visby fallet. Allt är visst utsatt situation för er. Var hon i en utsatt situation när hon satt o pratade o hånglade med killen? Var hon i en utsatt situation när hon stod i kön utanför toaletten med folk runtomkring?

Hade hon varit i en utsatt situation om hon gått in på toaletten med en annan tjej?

Varför är hon i en utsatt situation när hon går in på toaletten med killen? För att han är större och starkare?

Har hon något som helst ansvar för att hon själv sätter sig i en (enligt dig) utsatt situation?

Hade hon varit i en större utsatt situation om hon följt med en kille hem till honom? Är en tjej per automatik i en utsatt situation så fort hon befinner sig ensam med en kille?

Är varje sexuell situation på sätt och vis en utsatt situation? Och i sådana fall för båda parterna?
Citera
2026-08-08, 17:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Vi kan väl säga så här då. Om samma fall prövades i flera olika tingsrätter så borde det få samma utfall.
Men lyssnar man på advokaterna så är det i sådana här samtyckesfall av våldtäkt som det är svårast att förutse utgången av fallen. Det är mer eller mindre ett lotteri.

Andelen fall som ändras är större och andelen fall som juristdomarna är oense är större.
Citera
2026-08-08, 17:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Grejen är fortfarande att han hade satt på dem utan att de godkänt att bli påsatta.

Och nej - din uppfattning att man ska få sätta på vem man vill så länge de inte protesterar är precis den som lagen tröttnat på.

Som vanligt en massa ordbajsande som inte tillför någonting. Ingenting. Samma gamla harang om att jag vill att man ska få sätta på vem som helst, närsomhelst, hursomhelst.
Citera
2026-08-08, 17:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
För att ägna oss åt semantik, du frågar "Är samtycke och frivillighet samma sak". Nej det är inte exakt samma sak. Men skillnaden är semantiskt. Uttrycken andvänds synonymt av de allra flesta i vardagligt språk.

Vad är din poäng? Utan frivillighet eller samtycke är inte frivillighetsrekvisitet uppfyllt.

Nu far du med osanning igen Jocke. Jag har påtalat att samtyckeslagen har sina brister precis som en massa andra lagar.

Varför är du återigen oärlig? Visst gör jag det, men jag klamrar mig inte likt dig mig åt att klamra mig fast vid halmstrån och ägnar mig åt logisk akrobatik för att hitta en mickroskopisk strimma av tvivel.

Och nej ingen förnuftig och rationell person kan få flertalet nej tilll att följa med någon hem för att ha sex till ett solklart samtycke till något annat.

Kan man lämna samtycke utan att deltaga frivilligt?
Citera
2026-08-08, 18:19
Medlem
Citat:
Om du kan inte utveckla att hon befann sig i en utsatt situation, sluta skriv att hon gjorde det då.
Jag förstår vad du menar och du vet att det bevisar att det jag skrev tidigare är sant.

Tillvägagångssätten gällande lagen behöver standardiseras? Om du menar vad jag tror du menar så lycka till med att formulera något sådant :-)

Att bli inlåst på en liten toalett av en våldtäktsman är definitivt att befinna sig i ett utsatt läge. Men detta har vi gaggat tillräckligt om och jag vet att du inte håller med mig så jag lämnar det därhän.

Läs bakåt i tråden vad jag menar, jag har skrivit om det tusentals ggr.
Citera
2026-08-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Om en ser det från ett perspektiv av att fatta beslut och från moral så beter sig en som en annan människa.

Det här är varför vettiga individer är otrogna om de blir tillräckligt kåta och omständigheterna faller på plats.
Varför den som normalt är hur snäll som helst blir aggressiv när den är hungrig.
Och anledningen till att den som vanligtvis är snäll blir ett svin när den dricker alkohol.
Eller varför en vettig och ordningsam person fattar dåliga beslut när den är trött.

Självklart har en fortfarande ansvar. Men att påstå att det handlar om oaktsam våldtäkt är definitivt diskutabelt. Framförallt om en diskuterar unga individer. Från ett psykologiskt perspektiv dvs.

Personer som blir helt personlighetsförändrade av tex alkohol och begår grova brott på fyllan ska straffas.

Vägen mellan att vara tex otrogen pga kåthet och begå ett grovt brott pga kåthet är rätt lång. De sistnämnda får stå sitt kast om de blir anmälda. Oavsett ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in