2026-08-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du kan alltså inte peka på något exempel. Dina vanliga lögner och imbecillt gnäll således bara.

Allt jag skriver får stå för mig. Men det var inte FN jag kallade retard utan användaren RandomBelgare.

Fortfarande inga bevis för att en "IDF-soldat snajpat en 5åring" som du påstod. Vi lägger det påståendet i lögnhögen tillsammans med all annan förvirrad dynga du sprider.

Sen att du hela tiden flyttar målstolparna, slutar svara när källor begärs, byter ämne osv gör "diskussion" med dig meningslös. Du är helt enkelt för korkad för att läsa och ta till dig skrift. Hur var det med 700 ton sprängämne i Libanon? Fick du fram nåt uttalande från IDF där så vi kan se vad sprängämnet användes till? Eller backade du när du upptäckte att det handlade om att spränga terrortunnlar och Hizbollah...

Ett konkret exempel:
Du har på forumet påstått att Israel bedriver "självförsvar" när dom attackerat 7(!) Länder dom senatse 2(!) åren och massmördat civilia .

Detta är ett tydligt exempel på sk Hasabara propaganda. Man upprepar ett lögnaktigt narrativ om och om igen, med total disrespekt för verkligheten.

FN s rapport bekräftat att terrostatens ockupationstrupper med vilje mördar barn i tusental i sitt folkmord. Du kallade alla som påstår detta för "retards" det kan vi alla läsa i ditt inlägg.

Citat:
Endast retards hävdar att något folkmord ägt rum. Endast retards kallar försvarskrig för angreppskrig.

Videos som jag länkade och du klippte bort är grafiskt och mycket tydliga bevis som stödjer det dom framkommer i FNs olika utredningar

Du fick en länk till ett inslag på Sveriges radio där det hänvisas till IDF, att du är intresserad av att få en direkt länk till IDF förstår jag då du är ute efter att kunna spinna vidare på deras bredare propagandanarrativ. (Se där ännu ett exempel på hur du driver Hasabara på forumet). Men ingen är intresserad av det , allra minst jag.

Du förstår, min lilla herre, folkmordsarmen IDF har ingen som helst trovärdighet kvar, för dom av oss som inte är helt hjärntvättade. Dom belagts med lögn efter lögn efter lögn. Ett horribelt och aktuellt exempel är när dom häromåret, avrättade dussintals sjukvårdare och sen grävde ner dom och deras ambulanser i öknen, för att sen LJUGA om det. Helt enligt deras modul operandi.

Man bombar sjukhus, skolor, kyrkor, moskéer, världsarv etc, alltid med Samma motivering "dom elaka terroristerna har sina tunnlar/sambandcentraler/toaletter under"

Absolut ingen som har någon kognitiv förmåga och besitter det minsta av kritiskt tänkande går längre på dessa hasbara lögner.

Här nedan är mitt hela inlägg(inklusive video klippen när IDF mördar barn samt länken till FN rapporten), som du klippte bort i ditt försök att mörka verkligheten , bygga stöd din desinformation och bygga acceptans för terrostatens aktuella angreppskrig mot Libanon och Iran .

Citat:

Det mesta av svamlet i dina inlägg faller under hasbara/desinformation

Att du anser att organisationer som FN, läkare utan gränser, HRW är "retards " får stå för dig.

Det dög alltså inte med en oberoende rapport, tur att det finns massvis med videoklipp där barn dödas av ockupationstrupperna från terrorstaten. Kanske enklare med mer grafiskt materiella för flashbacks läsare

https://youtu.be/nHYI-qZDwSo?si=Bedlu7bES3bSApxc

https://youtu.be/5r-s81d7GyQ

Det sista är särskilt vidrigt där pojken efter ha skjutits , låts ligga och förblöda medans trupper från terrostaten står bredvid och snackar (om deras nästkommande våldtäkt ?)

https://www.ohchr.org/sites/default/files/documents/hrbodies/hrcouncil/sessions-regular/session62/a-hrc-62-crp-2.pdf

Citat:
Israel’s
deliberate targeting of Palestinian children in the Occupied
Palestinian Territory since 7 October 2023
Independent International Commission of Inquiry on the
Occupied Palestinian Territory, including East Jerusalem,
and Israel
Citera
2026-08-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Du ska tolka det som det var menat - att det gäller folkrättsbrott generellt, inte precis samma folkrättsbrott som Israel begår.

Och nej, det var först vid MoU som man öppnade en väg i det egna farvattnet. Och det gör det inte heller rätt att beskjuta fartyg som inte följer denna order. Och hade det varit en säkerhetsåtgärd hade man väl knappast tvingar fartyg att segla precis utmed den egna kusten, eller hur?

Du förstår kanske att det är väldigt svårt för mig (och alla andra) att tolka det som du menar det,när du skriver något helt annat.

Men vi går vidare,

hur ser din metod ut för att komma fram till att Iran begått flerdubbelt fler "folkrättsbrott" än Israel?

Beträffande Hormuz,

så du menar Iran inte har rätt till självförsvar och att säkra farvatten i sin direkta närhet när angriparna använder dessa för att bedriva ett illegalt anfallskrig? Skulle du ha samma inställning i det hypotetiska scenariot där Ryssland angriper Sverige från fartyg i Östersjön och Kattegatt och Sverige därmed stänger/säkrar Öresund?

Har du lust att kommentera/svara på dessa 2 frågor varav den ena är en mycket enkel Ja/Nej fråga

Tack på förhand
Citera
2026-08-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomBelgare
Du förstår kanske att det är väldigt svårt för mig (och alla andra) att tolka det som du menar det,när du skriver något helt annat.

Men vi går vidare,

hur ser din metod ut för att komma fram till att Iran begått flerdubbelt fler "folkrättsbrott" än Israel?

Beträffande Hormuz,

så du menar Iran inte har rätt till självförsvar och att säkra farvatten i sin direkta närhet när angriparna använder dessa för att bedriva ett illegalt anfallskrig? Skulle du ha samma inställning i det hypotetiska scenariot där Ryssland angriper Sverige från fartyg i Östersjön och Kattegatt och Sverige därmed stänger/säkrar Öresund?

Har du lust att kommentera/svara på dessa 2 frågor varav den ena är en mycket enkel Ja/Nej fråga

Tack på förhand

Tja, till att börja med så avrättar Iran regelbundet folk som protesterar mot regimen, samt mördar folk under protesterna. Man har grova inskränkningar i yttrandefrihet och religionsfrihet, och rättssäkerheten existerar knappt - folk som protesterar får hänga för brott som "krig mot Gud" och "korruption på jorden".

Det går inte att jämföra Iran med Israel, som förvisso begår en hel del folkrättsbrott, men som överlag ändå får räknas som en rättsstat och demokrati.

Naturligtvis har Iran rätt till självförsvar och att strida på sjön, men den rätten är begränsad till att angripa kombattanter och gäller alltså inte civila fartyg. Iran kan inte hävda självförsvar alls, eftersom man angriper fler civila fartyg än främmande stridsfartyg, och eftersom man faktiskt gör detta med målet att begränsa civil sjöfart.

Och ja, jag skulle ha samma inställning i ditt hypotetiska scenario. Ingen har rätt att angripa civila fartyg och dess besättningar, och fri sjöfart är en av världsordningen viktigaste principer. I många situationer (inklusive i Hormuzsundet) är dessutom ett hot mot den fria sjöfarten något som ofta drabbar några av världens mest ekonomiskt utsatta människor - alltså helt oförsvarbart från ett moraliskt perspektiv. Så nej, hade Sverige hotat den fria sjöfarten i Östersjön så hade jag motsatt mig det å det grövsta.
Citera
2026-08-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ett konkret exempel:
Du har på forumet påstått att Israel bedriver "självförsvar" när dom attackerat 7(!) Länder dom senatse 2(!) åren och massmördat civilia .

Om houthi skickar ballistiska missiler mot Israel så är det självförsvar att bomba dom ja. Om iranstödd milis i Irak skickar drönare mot Israel är det självförsvar att bomba dom ja. Om Hamas invaderar Isrel och sedan gömmer sig i Gaza och fortsätter kriget där - Japp, självförsvar att angripa Hamas i Gaza. Förstår du principen nu retard? Om du attackerar Israel så är det självförsvar när Israel slår tillbaka.

Att folk dör i krig är inte mord. Du håller en alledels för låg nivå för att tas på allvar. Utan tvivel den just nu mest korkade skribenten i detta delforum. Löjeväckande.

Citat:
Detta är ett tydligt exempel på sk Hasabara propaganda. Man upprepar ett lögnaktigt narrativ om och om igen, med total disrespekt för verkligheten.

Vad betyder "hasabara"? Varför skriver du inte på svenska? Ge gärna exempel på en sådan däringa lögn du snackar om.

Citat:
FN s rapport bekräftat att terrostatens ockupationstrupper med vilje mördar barn i tusental i sitt folkmord. Du kallade alla som påstår detta för "retards" det kan vi alla läsa i ditt inlägg.

Det är korrekt att FN i flera rapporter har pekat ut terrorstaten Gaza under Hamas för att ha massmördat israeliska barn.

Citat:
Videos som jag länkade och du klippte bort är grafiskt och mycket tydliga bevis som stödjer det dom framkommer i FNs olika utredningar

Nej, du har inte presenterat bevis för att en israelisk soldat "snajpat en femåring".

Citat:
Man bombar sjukhus, skolor, kyrkor, moskéer, världsarv etc, alltid med Samma motivering "dom elaka terroristerna har sina tunnlar/sambandcentraler/toaletter under"

Hamas lägger vapenförråd och terrorrunnlar i alla möjliga byggnader. Om du är missnöjd med att Hamas gör civila byggnader till militära mål så klaga för att del hos Hamas.

Hur gick det förresten med de där 700 ton sprängämne du gafflade om? Du skulle visa uttalandet från IDF som berättar vad sprängämnet användes till. Varför gör du inte det? Kom du fram till att IDF sade att man sprängde terrortunnlar med sprängämnet?
Citera
2026-08-08, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Tja, till att börja med så avrättar Iran regelbundet folk som protesterar mot regimen, samt mördar folk under protesterna. Man har grova inskränkningar i yttrandefrihet och religionsfrihet, och rättssäkerheten existerar knappt - folk som protesterar får hänga för brott som "krig mot Gud" och "korruption på jorden".

Det går inte att jämföra Iran med Israel, som förvisso begår en hel del folkrättsbrott, men som överlag ändå får räknas som en rättsstat och demokrati.

Så du har alltså byggt din metod till störst del på det västerländsk propagandanarrativet.

Iran avrättar mycket riktigt brottslingar, och att människor som tar till vapen mot staten (som i vintras när kurdiska militanta grupper beväpnade understödda av israelisk och amerikansk underrättelsetjänst kapade demonstrationer och mördade hundratals poliser,brandmän och civilister samt satte polisstationer och moskéer i brand ) riskerar att dödas/skadas/straffas för sitt upprors försök är inget unikt för Iran.

Hur tror du det skulle se ut om lokala militanta grupper med stöd från rysk underrättelsetjänst skulle börja mörda poliser och tända eld på kyrkor i europa? (Detta är ingen retorisk fråga, utan jag är nyfiken på vad du tror)

Men för att hålla kvar i jämförelse med Israel.

Israel är ökända för att döda demstranter ,använda sig av utomrättsliga avrättningar, döma folk olika beroende på etnisk/religös tillhörighet . Att du kallar en etnoreligös apartheid stat för "en rättsstat och demokrati" är fullständigt horribelt.

Till det så kommer att Israel bara senaste åren gått till militärt angrepp mot inte mindre än 7 länder i regionen, ,bedriver ett pågående folkmord, dödat närmare 300 journalister, dödat fn personal etc och ockuperar territorium i 3 av sina 5 grannländer , så enligt alla objektiva bedömningar så begår Israel betydligt fler folkrättsvidriga brott än det hemska Iran

Citat:
Naturligtvis har Iran rätt till självförsvar och att strida på sjön, men den rätten är begränsad till att angripa kombattanter och gäller alltså inte civila fartyg. Iran kan inte hävda självförsvar alls, eftersom man angriper fler civila fartyg än främmande stridsfartyg, och eftersom man faktiskt gör detta med målet att begränsa civil sjöfart.

Och ja, jag skulle ha samma inställning i ditt hypotetiska scenario. Ingen har rätt att angripa civila fartyg och dess besättningar, och fri sjöfart är en av världsordningen viktigaste principer. I många situationer (inklusive i Hormuzsundet) är dessutom ett hot mot den fria sjöfarten något som ofta drabbar några av världens mest ekonomiskt utsatta människor - alltså helt oförsvarbart från ett moraliskt perspektiv. Så nej, hade Sverige hotat den fria sjöfarten i Östersjön så hade jag motsatt mig det å det grövsta.

I nedan spoliers hittar du en förteckning av fartyg som attackerats av europeiska miltära/polisära organisationer, fartyg som attackerats (och sänkts eller stulits) av USA, fartyg som attackerats/stulits på internationellt vatten av Israel.

Jag har inte sett dig beklaga dig över detta(rätta mig om jag har fel), så jag får anta att du använder dig av dubbla måttstockar och helt enkelt tycker det är "OK when we do it"

Den stora skillnaden, som är värd att lyfta när det gäller Hormuz/persiska viken, är att Iran är under en illegal attack från 2 av världens i särklass starkaste miltärmakter, till skillnad från Sverige/EU, Israel och USA samt så gäller Irans blockad deras eget territiolvatten eller en farled i direkt anslutning till detta, som anväds av angriparen .

Senast redigerad av RandomBelgare 2026-08-08 kl. 14:02.
Citera
2026-08-08, 14:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Att inte blivit bränslekris ännu och oljepriset skenat iväg är lite märkligt. Undrar hur många veckor bort vi är en katastrof?

Det kanske inte blir någon kris. Kina har minskat sin import av olja med 50 procent, villket är den enskilt viktigaste faktorn. Oljeproducerande länder utanför gulfen har maximerat sin produktion. Det nära förestående avtalet mellan Oman och Iran är en joker i leken som kommer påverka, i nuläget okänt hur.

Sverige är ovanligt väl-positionerat om krisen ändå kommer.
Citera
2026-08-08, 14:18
Medlem
USA:s försvarschef Dan Caine letar efter en ”symbolisk seger” att presentera för Donald Trump för att kunna avsluta kriget med Iran.
https://www.gp.se/nyheter/varlden/uppgifter-usa-soker-symbolisk-seger-i-iran.18aab5bc-129b-4b13-8adf-af5e11f58fc3

Muta honom med ett fredspris
Citera
2026-08-08, 15:11
Medlem
Citat:
Så du har alltså byggt din metod till störst del på det västerländsk propagandanarrativet.

Iran avrättar mycket riktigt brottslingar, och att människor som tar till vapen mot staten (som i vintras när kurdiska militanta grupper beväpnade understödda av israelisk och amerikansk underrättelsetjänst kapade demonstrationer och mördade hundratals poliser,brandmän och civilister samt satte polisstationer och moskéer i brand ) riskerar att dödas/skadas/straffas för sitt upprors försök är inget unikt för Iran.

Hur tror du det skulle se ut om lokala militanta grupper med stöd från rysk underrättelsetjänst skulle börja mörda poliser och tända eld på kyrkor i europa? (Detta är ingen retorisk fråga, utan jag är nyfiken på vad du tror)

Jag pratar alltså inte om kurdiska militanter utan om fredliga demonstranter, eller annars obeväpnade demonstranter.

Och hade sådana militanta grupper börjat agera på detta sätt i Europa så hade de ändå inte blivit skjutna på gatorna eller avrättade överhuvudtaget, eller ens dömda för hittepåbrott i rättsosäkra domstolar. De hade blivit lagförda inom några av världens starkaste rättssystem.

Citat:
Men för att hålla kvar i jämförelse med Israel.

Israel är ökända för att döda demstranter ,använda sig av utomrättsliga avrättningar, döma folk olika beroende på etnisk/religös tillhörighet . Att du kallar en etnoreligös apartheid stat för "en rättsstat och demokrati" är fullständigt horribelt.

Till det så kommer att Israel bara senaste åren gått till militärt angrepp mot inte mindre än 7 länder i regionen, ,bedriver ett pågående folkmord, dödat närmare 300 journalister, dödat fn personal etc och ockuperar territorium i 3 av sina 5 grannländer , så enligt alla objektiva bedömningar så begår Israel betydligt fler folkrättsvidriga brott än det hemska Iran

Skippa "rättsstat och demokrati" då. Jag har ju inte försvarat Israels folkrättsbrott heller. Jag har bara utgångspunkten att man inte ska försvara Iran, eftersom landet är ett människorättshaveri av historiska proportioner. Det faktum att Israel också är detta förändrar inte Irans status som skurkstat.

Att försöka kvantifiera antalet folkrättsvidriga brott leder oss troligen inte någonstans. Men faktum kvarstår att Iran likväl är en mer repressiv stat, och att man faktiska avrättat tusentals människor bara inom det senaste året. Men visst, inte heller Israels agerar med någon större respekt för mänskliga rättigheter - jag har aldrig påstått något annat.

Citat:
I nedan spoliers hittar du en förteckning av fartyg som attackerats av europeiska miltära/polisära organisationer, fartyg som attackerats (och sänkts eller stulits) av USA, fartyg som attackerats/stulits på internationellt vatten av Israel.

Jag har inte sett dig beklaga dig över detta(rätta mig om jag har fel), så jag får anta att du använder dig av dubbla måttstockar och helt enkelt tycker det är "OK when we do it"

Då antar du fel, men det visste du säkert redan. Det är aldrig okej att ge sig på civil sjöfart, vare sig man är Iran eller USA/Sverige/Israel/något annat land. Jag har bara en måttstock och enligt den har inget land rätt att blockera eller förhindra fri sjöfart.

Citat:
Den stora skillnaden, som är värd att lyfta när det gäller Hormuz/persiska viken, är att Iran är under en illegal attack från 2 av världens i särklass starkaste miltärmakter, till skillnad från Sverige/EU, Israel och USA samt så gäller Irans blockad deras eget territiolvatten eller en farled i direkt anslutning till detta, som anväds av angriparen .

Attackens illegalitet gör det inte lagligt eller moraliskt försvarbart att ge sig på fartyg som inte är delaktiga i attacken, eller på andra sätt stödjer krigandet. Det är lite som att säga att svälten och folkmordet i Gaza är okej eftersom det är ett svar på 7-oktoberattacken (som ju också är illegal), och det tvivlar jag på att du tycker.

Och vad gäller territorialvatten så gäller att:
1. Man inte har någon rätt alls över Omans territorialvatten bara för att farleden ligger "i direkt anslutning" till det egna territorialvattnet. Det vattnet tillhör just Oman.
2. Man har även i det egna territorialvattnet en skyldighet att låta civil sjöfart passera. Denna rätt kan hävas på grund av krig, men då bara för de delar av Irans territorialvatten som inte utgör ett sund eller annan trång passage. Iran får alltså inte häva rätten till oskadlig genomfart i Hormuzsundet (eller för den delen den trånga passagen i Öresund), ens för det egna territorialvattnet.
3. Förutom att man inte har laglig rätt till detta så glider du alltjämt undan över de moraliska frågorna kring att
-Attackera civil egendom och civila besättningar med (ibland dödligt) våld.
-Söka att strypa delar av bränslehandeln på ett sätt som allvarlig påverkar hundratals miljoner av världens mest ekonomiskt utsatta människor.
Citera
2026-08-08, 16:21
Medlem
Lite färska siffror från invasionen av Libanon

Enligt Libanons statliga nyhetsbyrå NNA har nya israeliska attacker skett i södra Libanon natten mot lördag, skriver Al Jazeera.

Totalt har minst 4 335 personer dödats och 12 273 personer skadats sedan landet drogs in i Irankriget i början av mars, uppger hälsodepartementet.

I slutet av juni undertecknade Israel och Libanon ett ramavtal för att nå långsiktig fred, avväpna den Iranstödda shiamilisen Hizbollah och lägga grunden för ett successivt israeliskt tillbakadragande från libanesiskt territorium. Libanon har sedan dess rapporterat om återkommande israeliska flyganfall mot södra Libanon.

Hizbollah är inte en del av förhandlingarna.

Oklart om man har räknat med utländska personer som exempelvis journalister och FN personal som också dödats och lemlästats av terrorstaten
Citera
2026-08-08, 16:24
Medlem
Ett fraktfartyg har träffats av en okänd projektil i Hormuzsundet.
https://www.ukmto.org/recent-incidents
Citera
2026-08-08, 16:28
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det kanske inte blir någon kris. Kina har minskat sin import av olja med 50 procent, villket är den enskilt viktigaste faktorn. Oljeproducerande länder utanför gulfen har maximerat sin produktion. Det nära förestående avtalet mellan Oman och Iran är en joker i leken som kommer påverka, i nuläget okänt hur.

Sverige är ovanligt väl-positionerat om krisen ändå kommer.

Inte ens kinas strategiska reserver räcker för evigt, även ifall det är en joker i och med att vi inte vet hur stora reserver de har.

Men europas och usas reserver når operational minimum ganska så snart, det känner vi till.
Citera
2026-08-08, 16:34
Medlem
Citat:
Lite färska siffror från invasionen av Libanon

Enligt Libanons statliga nyhetsbyrå NNA har nya israeliska attacker skett i södra Libanon natten mot lördag, skriver Al Jazeera.

Totalt har minst 4 335 personer dödats och 12 273 personer skadats sedan landet drogs in i Irankriget i början av mars, uppger hälsodepartementet.

I slutet av juni undertecknade Israel och Libanon ett ramavtal för att nå långsiktig fred, avväpna den Iranstödda shiamilisen Hizbollah och lägga grunden för ett successivt israeliskt tillbakadragande från libanesiskt territorium. Libanon har sedan dess rapporterat om återkommande israeliska flyganfall mot södra Libanon.

Hizbollah är inte en del av förhandlingarna.

Ja det var för jävla dåligt av Hizbollah att anfalla Israel. Man kunde ju tycka att de borde ha lärt sig av kastratattacken häromåret då hela befälsskiktet i Hizbollah blev av med sina testiklar och andra extremiteter, men icke, de bara fortsätter anfalla Israel. Det finns en bra metod att använda om man inte vill bli av med fler testiklar eller terrorister: Ge upp, lägg ner vapnen och sluta anfalla Israel.
Senast redigerad av Petronius 2026-08-08 kl. 16:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in