2026-08-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Visste han ngt? Tro

Allt är ju möjligt, men han dog i cancer, så ingen dödsorsak som går att direkt härleda till detta oavsett om han visste om det.
Citera
2026-08-08, 15:27
Medlem
Ledsen säga men detta är mkt osannolikt. En person som JJ, med hans problematik, som vid tidpunkten bott ett år i Härnösand, efter att ha hoppat av studier efter 3 månader, levde troligen helt socialt isolerad och kände ingen i Härnösand. Han satt mest isolerad i sin bostad. Som Christer Pettersson sade om bombmannen; "han tillhörde inte kretsarna".

Citat:
Tycker det låter mkt troligt
I så fall... var finns dessa andra två nu??
Citera
2026-08-08, 15:29
Avstängd
Så de där fotavtrycken är det som ställer till allt
Har ingen gjort sig till känna efter alla dessa år?
Citera
2026-08-08, 15:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Ledsen säga men detta är mkt osannolikt. En person som JJ, med hans problematik, som vid tidpunkten bott ett år i Härnösand, efter att ha hoppat av studier efter 3 månader, levde troligen helt socialt isolerad och kände ingen i Härnösand. Han satt mest isolerad i sin bostad. Som Christer Pettersson sade om bombmannen; "han tillhörde inte kretsarna".
Kanske just en "sån" som man kan snärja in
Citera
2026-08-08, 15:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Allt är ju möjligt, men han dog i cancer, så ingen dödsorsak som går att direkt härleda till detta oavsett om han visste om det.
Han kanske fått info från pappan hur det går till vid mord etc
Pappan måste ju undrat eftersom sonen bodde där
Hmm har känsla av att han kanske misstänkte sin son
Citera
2026-08-08, 15:34
Medlem
Jag tror på ensam gärningsman spåret, vilket jag tolkar in att åklagaren också tror på, även om hon klokt nog gardera sig lite. Det som kan få mig att ändra mig är om det var blodspår också från skostorlek 38 inne i boningshuset. Ej sett att det specifikt var det ännu. Att 2 eller tom 3 personer skulle varit inblandade i detta och att inget läckt eller polisen inte funnit dom efter 20 år känns inte sannolikt. Väldigt mkt talar för ensam udda enstöring.
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-08 kl. 15:42.
Citera
2026-08-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ska de "valla" honom på gården

"Valla" gör man under förundersökningen. Det är s.k "syn" man åberopat under rättegången. Syftet med syn är inte att den tilltalade skall rekonstruera vad han gjort, och hur han rört sig, utan endast att rätten skall ta del av hur brottsplatsen (huset, gården, ladan) ser ut i verkligheten.
Citera
2026-08-08, 15:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Valla" gör man under förundersökningen. Det är s.k "syn" man åberopat under rättegången. Syftet med syn är inte att den tilltalade skall rekonstruera vad han gjort, och hur han rört sig, utan endast att rätten skall ta del av hur brottsplatsen (huset, gården, ladan) ser ut i verkligheten.
Vet du om man gjort det?
Citera
2026-08-08, 15:38
Medlem
Citat:
Vet du om man gjort det?

Ingen aning.
Citera
2026-08-08, 15:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
DNA är uppbyggt av [nukleotider] (byggstenar) som bildar två långa strängar i en spiral. Varje nukleotid består av tre delar: en sockerart (deoxyribos), en fosfatgrupp och en av kvävebaserna adenin (A), cytosin (C), tymin (T) eller guanin (G).

Ok, tack för info, men det var inte så jag menade.

Tänkte var det blod, sperma, saliv, eller...?
Citera
2026-08-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Jag tror på ensam gärningsman spåret, vilket jag tolkar in att åklagaren också tror på, även om hon klokt nog gardera sig lite. Det som kan få mig att ändra mig är om det var blodspår också från skostorlek 38 inne i boningshuset. Ej sett att det specifikt var det ännu.

En fråga till dig, men även till alla andra som ev. har svar: Har man utvecklat/analyserat skadorna och dödssättet på offren någonstans? Jag tänker att om skadorna/dödssätet är någorlunda överensstämmande så kan ju det tyda på att det varit EN och samma gärningsmän. Men om det skiljer sig ordentligt kan det ju i någon mån tala för att det varit olika gärningsmän som begått respektive gärning...
Citera
2026-08-08, 15:44
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
JJ har haft lång tid på sig att fundera ut bra orsaker att inte bli dömd. Han har kunnat studera andra liknande fall ingående. Att erkänna att han dragit in en person är i sig konstigt och då borde han kontakta myndigheter direkt. Man rör inte någon som avlidit möjligen om denne kan vara vid liv så försöker man rädda denne.

För att förklara varför hans DNA fanns på brottsoffret.

Mannens dna fanns på Gerds nylonstrumpor,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43xd79/misstankte-brattasmordaren-medger-slapade-in-kvinnan-i-ladan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in