2026-08-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Vi vet säkert att Tor högg ved (pga telefonsamtalet strax innan lunch) och då har man vedklyvyxa, som är en extra lång och speciell yxa - den yxan är borta. Bara detta faktum talar för att mordet skett genom en ingivelse och ej var planerat. Tidpunkten runt lunch mitt på ljusa dagen 31 maj, indikerar också att tidpunkten inte planerats. Risken för ytterligare besök i likhet med Gerds uppdykande är då hög gissar jag. Gissar det rimmar bra också med vanliga dagsvandring från JJ bostad södra Härnösand. Detta är stundens ingivelse, eller som GW sagt, "då sinnet rann till på gärningsmannen". Vandrande JJ som "genar över" Tors tomt, varav glåpord från Tor fälls, passar in i det scenariot. Visst JJ kan ha planerat detta efter ngn tidigare "muntlig kränkning/affärsuppgörelse som han var missnöjd med", men då borde han kanske haft eget mordvapen med sig och valt en bättre tidpunkt. Jag har ju tidigare beskrivit varför jag tror den ifrågasatta fantombilden faktiskt kan stämma med JJ's utseende vid tidpunkten så ev blev han sedd, så mkt illa vald tidpunkt

Låter som ett troligt scenario. Ett vansinnesdåd.
Det konstiga är, förutom att kunna genomföra sådana mord om man inte är grovt kriminell, att GM kunnat hålla tyst om det så länge. Även om han levt isolerad och är inbunden.
Citera
2026-08-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Båda föräldrarna var poliser i en annan del av Sverige.Hans mamma gick från polis tilll sjuksköterska om jag minns rätt.
Konstigt att JJ blev dubbelmördare med tanke på hans föräldrars yrkesval.

Tack för info. Varför är det konstigt? Har väl inget med föräldrarnas yrkesval att göra.

Däremot hade jag varit orolig om de varit i kontakt med utredningen på något sätt och kan ha påverkat den för att skydda sin son.
Citera
2026-08-08, 14:19
Medlem
För övrigt mkt bra du visar en sådan tydlig bild, TACK, av gården och hur 4 vandringsvägar möts där varav det visas att det är mkt lämpligt att gena just där Tor hugger ved bakom ladugården om du kommer från riktning Kalkällberget och skall till riktning Långseberget. Det var då jag såg den bilden jag själv blev övertygad om mitt scenario: "vandring-gena-glåpord-ursinne"

Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Någon yxa har tydligen aldrig hittats.

Så, ponera att JJ går långa promenader en del stigar ligger väldigt nära brottsplatsen (BP).

Med tanke på att fynden av tygpåsen och väskan ligger c:a 300 från BP.

Där går en stig, ganska brant backe.
Den stigen går direkt till Solumshamnen.

Fyndet:
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=651560&n=6942914&z=10&mapprofile=karta&name=Fyn det&category=Stig%20till%20hamnen&layers=%5B%5B%22 3%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D

Jag tror att yxan ligger närheten, kanske myren eller i vattnet nära hamnen.

Myren:
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=651670&n=6942521&z=11&mapprofile=karta&name=Myr en&layers=%5B%5B%223%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D
Citera
2026-08-08, 14:20
Medlem
Skafferns avatar
Är det inte konstigt att inte ens media verkar ha tillgång till FUP?
De brukar ju alltid annars vara snabba med att publicera detaljer men icke nu
Citera
2026-08-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Tack för info. Varför är det konstigt? Har väl inget med föräldrarnas yrkesval att göra.

Däremot hade jag varit orolig om de varit i kontakt med utredningen på något sätt och kan ha påverkat den för att skydda sin son.

Man tycker väl att föräldrarnas yrkesval borde påverkat honom något, så att han har heder och samvete. Etik och moral. En polis motverkar brott och skyddar liv.
Kanske någon form av psykos som utlöste det.
Senast redigerad av honn 2026-08-08 kl. 14:24.
Citera
2026-08-08, 14:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej, jag håller med om att det framstår som en gåta, men det kan nog finnas nån koppling. Samtidigt så håller jag med dig om personbeskrivningen.

Men vad skulle det annars handla om? Att det handlar om nån sorts utlevd mordfantasi som i dubbelmordet som Edvin Gyllensvaan begick? Eller att han faktiskt är oskyldig, men har låtit snärja in sig i en dålig lögn för att förklara DNA-spåret?

Nåt som jag tror är sant av det han berättar är långpromenaderna. Kan mycket väl tänka mig att en socialt isolerad person ger sig ut på långpromenader. Dessa kan ha fört honom till gården eller gårdens närhet. Frågan är om han kan ha blivit konfronterad? "Vad gör du här?" "Har du inget bättre för dig?" Nåt som kan ha rubbat hans rutiner och fått honom att känna skam. Han har kanske rentav börjat spana på paret. Intresserat sig för dem.

Jag utesluter ingenting. Fallet är konstigt. Inte bara pga bristen på motiv och koppling mellan misstänkt gm och offren. Avsaknaden av fler spår är också besynnerligt.

Att mordet är motivet är för mig det mest troliga. Likt Mantorp eller Linköping, eller de lite mindre kända morden på Elsie Persson, Lena Wänergrip och i Sundsvall 2015. Finns fler exempel. Inte helt ovanligt.
Citera
2026-08-08, 14:37
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att mordet är motivet är för mig det mest troliga.

Du menar alltså att han var ute efter att mörda när han gick ut den dagen? Eller hur ska jag tolka din formulering?
Citera
2026-08-08, 14:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Om "de två männen" verkligen existerade, så borde han ju kunna beskriva hur de såg ut. Men nöjer de sig med hans förklaring att de såg ut som "vanliga människor?".

Ja han verkar ha gett ett rätt luddigt signalement på dessa båda män…och verkat ovillig att vidareutveckla allteftersom förhören fortsatte…

” Enligt polisen säger 45-åringen att han ska ha sett två stycken män på platsen, men han har valt att beskriva männen sparsamt. De två männen var i medelåldern och lämnade platsen i en Volvo, enligt 45-åringens beskrivning i inledande förhör. Men i senare förhör är mannen förtegen.
I senare förhör vill 45-åringen inte ge någon ytterligare förklaring om de två männen han sett fly från platsen. Enligt förhörsledaren ger han olika beskrivningar av händelseförloppet.”

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mannens-forklaring-om-brattasmordet-horde-skrik/

Det känns för mig helt uppenbart att dessa två mystiska män är rent hittepå.
Precis som i fallen med dubbelmördaren i Mantorp, Edwin Gyllensvaan och de två mystiska gärningsmännen ”Mattias & Elias”…. och Billy Fagerström, Tova Mobergs mördare, och hans hittepåfigur ”Ludde” …. samtliga dessa tre ”Mållgans” var så farliga att både Billy och Edwin hellre riskerade livstid….
Citera
2026-08-08, 15:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Han följde antagligen med som "medhjälpare" själv... eller muskelkraft för att skrämmas lite i en dispyt. Hans historia i övrigt stämmer antagligen i stort med verkligheten men han var inte där av en slump utan följde med en bekant i en röd volvo som skulle reda ut affärer efter en dispyt. Det kan eventuellt ha varit en kvinna (skostorlek 38) som tog med två medhjäpare, en narkotikapåverkad person med stort våldskapital (skostorlek 44-45) och så den autistiske Johan Jacobsson där det sedan spårade ur helt och det enda han gjorde själv var att hålla utkik medan de sökte efter skuldbrevet eller liknande och sedan lojalt nog hjälpte till att flytta den ena kroppen. Vad har man för val när man befinner sig i den situationen och inte kan ta sig från platsen utan att bli sedd längst med landsvägen? Sedan har han säkerligen blivit mordhotad av den andra medhjälparen... om det är han med den röda volvon så mordhotade han ju t o m någon som bara lämnat ett tips till polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas
Tycker det låter mkt troligt
I så fall... var finns dessa andra två nu??
Citera
2026-08-08, 15:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Mordet: 2005
Fader död: 2008
Visste han ngt? Tro
Citera
2026-08-08, 15:06
Avstängd
Ska de "valla" honom på gården
Citera
2026-08-08, 15:16
Medlem
Media har självklart FUP, det märks ju på rapporteringen där det hänvisas till vad JJ sagt i förhören.

Sägs också rakt ut i detta avsnitt: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/atal-efter-dubbelmordet-i-brattas-det-ar-bara-att-hoppas-det-ar-tillrackliga-bevis

Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Är det inte konstigt att inte ens media verkar ha tillgång till FUP?
De brukar ju alltid annars vara snabba med att publicera detaljer men icke nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in