2026-08-08, 15:02
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Den människa jag är nu började bildas under gymnasiet innan dess visste jag inte ens vad god eller ond människa är för något. Jag brukade inte ens kolla vem som gick förbi mig.
Men det även denna tid som denna personlighet började utvecklas dvs. att jag blev mera medveten om att vi bor i en ganska opålitligt och misstänksam värld, där det finns onda och goda människan.
Men nåväl och nu till saken.

Så fort jag ser en människa kan jag känna av om denna person är normal, god, ond eller allmänt otrevlig. Till och med obehaglig.
Det låter sjukt men jag vet inte vad det beror på kan vara allting ifrån vibbar, energi, ögonkontakt osv. Svårt att sätta fingret på vad det kan vara.

Nu tänkte jag fråga er känner ni igen er dvs. så fort ni ser någon så får denna person en stämpel på sig som väldigt obehaglig och ond, så pass mycket att jag måste ta någon annan väg nästa gång för att undvika se äcklet.
Eller att jag sekunden senare ser en annan person och tänker: oj vilken trevlig person undra vad han bär på i sinne. Verkar vara toppen grabb.

Känns allt detta bekant?
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Yes, förstår vad du menar.

Jag känner av en dålig vibe direkt och i nästan alla gånger av alla är min initiala dom korrekt - visat sig efter en tid på exempelvis arbetsplatser då du tvingas ha med skithögar och göra.

Vill dra det så långt att jag påstår mig kunna känna av det rörande offentliga personer genom rutan också, domar som dock är svåra att bevisa för mig själv eftersom jag inte har med dessa filurer att göra

Användaren Fanten nämnde NPF vilket är intressant. Har själv ADHD.
Detta borde vara ganska vanligt? Känns naturligt att kunna avgöra vem som är en vän och vem som är en fiende.

Jag känner i alla fall exakt samma. Fast jag är/var en person som överanalyserade alla runt omkring mig hela tiden, och det började nog runt gymnasiet eller precis efter, minns inte riktigt. Tycker mig vara väldigt bra på att läsa av människor, om dom vill väl, om det är en aggressiv person, om personen har ångest, om personen döljer något, vad personen troligtvis svarar för något på det jag säger o.s.v.

Har samma diagnos som Sqrbanken. Men jag tror verkligen inte att detta är ett beteende/förmåga som t.ex. autistiska personer har. Har träffat väldigt många människor som uppenbarligen har autism, och i princip alla är nästintill oförmögna att läsa av andra människor. Det ingår i hela Autism-grejen att ha svårt att tolka sociala signaler och att ha svårt att sätta sig in i hur andra människor tänker eller uppfattar saker.
Citera
2026-08-08, 15:10
Medlem
Citat:

Så fort jag ser en människa kan jag känna av om denna person är normal, god, ond eller allmänt otrevlig. Till och med obehaglig.
Det låter sjukt men jag vet inte vad det beror på kan vara allting ifrån vibbar, energi, ögonkontakt osv. Svårt att sätta fingret på vad det kan vara.

Vissa är känsligare på det viset. Det är dock viktigt att du har lite självdistans och inte förlitar dig helt på din intuition.. för ibland har den fel.
Citera
2026-08-08, 15:13
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:

Förtydliga detta:
Vill dra det så långt att jag påstår mig kunna känna av det rörande offentliga personer genom rutan också,
Det lät intressant.

Nä det går i dikt med samma faktorer som vid ett fysiskt möte som är svårt sätta fingret på.

Nånting i summan av kroppsspråk, ansiktsuttryck, blick, tonläge, tempo i talet, ordval, lyhördheten (you name it) som mitt undermedvetna på nått vis processar på nolltid och spottar ut ett resultat (känsla) av.

Vi kan ta MP:s språkrör som exempel. Nu råkar jag förvisso avsky MP, men nånting säger mig att Amanda Lind faktiskt är en genuint empatisk, trevlig och fin tös medan Helldén är en genomvidrig man.

Bara för att jag tog detta exempel så kanske verkligheten förhåller sig tvärtom

Som skrivet, aldrig kunnat kontrollera ifall min initiala magkänsla rörande offentliga personer stämmer.
Citera
2026-08-08, 15:15
Avslutad
Citat:
Vem vet, allt kan vara missbedömningar? men en hel del kan absolut inte vara missbedömningar och jag säger det igen bara blicken, usch när jag nu tänker på det.

Om en blick räcker för att du ska undvika en relation så låter det i mina öron som ett ordentligt handikapp.
Citera
2026-08-08, 15:16
Medlem
Citat:
Vem vet, allt kan vara missbedömningar? men en hel del kan absolut inte vara missbedömningar och jag säger det igen bara blicken, usch när jag nu tänker på det.
Men OM de är onda, blir de inte omvända av ett Hej.
Citera
2026-08-08, 15:18
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Men OM de är onda, blir de inte omvända av ett Hej.

Märkligt och sjukt nog
så blir de det i min värld om detta hej återkommer igen och igen så länge jag träffar den onda/obehagliga personen.
Citera
2026-08-08, 15:23
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Känns allt detta bekant?

Jovisst. Men jag är vuxen nu och lärt mig att inte skänka uppmärksamhet åt mina instinkter , då de består enbart av en minneskatalog av mänsklig reptilhjärna som väckts av vårt urgamla limbiska system som inte har något annat syfte än att signalera vem som är vän eller fiende baserat på det.

Går inte att lita på, går inte att låta sig styras. Det är vad det är. Det är en form av fjärrstyrda reaktioner baserat på random minnen och intryck.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nä det går i dikt med samma faktorer som vid ett fysiskt möte som är svårt sätta fingret på.

Nånting i summan av kroppsspråk, ansiktsuttryck, blick, tonläge, tempo i talet, ordval, lyhördheten (you name it) som mitt undermedvetna på nått vis processar på nolltid och spottar ut ett resultat (känsla) av.

Vi kan ta MP:s språkrör som exempel. Nu råkar jag förvisso avsky MP, men nånting säger mig att Amanda Lind faktiskt är en genuint empatisk, trevlig och fin tös medan Helldén är en genomvidrig man.

Bara för att jag tog detta exempel så kanske verkligheten förhåller sig tvärtom

Som skrivet, aldrig kunnat kontrollera ifall min initiala magkänsla rörande offentliga personer stämmer.

Googla "splitting"
Citera
Medlem
Citat:
Hej!

Den människa jag är nu började bildas under gymnasiet innan dess visste jag inte ens vad god eller ond människa är för något. Jag brukade inte ens kolla vem som gick förbi mig.
Men det även denna tid som denna personlighet började utvecklas dvs. att jag blev mera medveten om att vi bor i en ganska opålitligt och misstänksam värld, där det finns onda och goda människan.
Men nåväl och nu till saken.

Nu tänkte jag fråga er känner ni igen er dvs. så fort ni ser någon så får denna person en stämpel på sig som väldigt obehaglig och ond, så pass mycket att jag måste ta någon annan väg nästa gång för att undvika se äcklet.
Eller att jag sekunden senare ser en annan person och tänker: oj vilken trevlig person undra vad han bär på i sinne. Verkar vara toppen grabb.

Känns allt detta bekant?

Nej det kan du inte. Din text visar att du inte har den förmågan. Som alla andra placerar du in folk i fack efter deras utseende tillsammans med ditt mående för stunden. Du råkar bara ha en önskan och inbillar dig att du har rätt för att hantera ditt mående. Det enda tipset är att du börjar fokusera på ditt mående istället för andra människor.
Citera
2026-08-08, 15:27
Medlem
Citat:
Måste säga att jag inte håller med dig här, det syns för mig tydligt och klart. Bara blicken säger allt som jag säger...

Brukar du försöka föra ett samtal med dessa och se hur det går ?
Det är oftast då det blir lättare att ha åsikter om en person är skum

Man ska vara försiktig med att döma personer man inte känner
Det är då det ofta blir helt fel. Fördomarna tar över helt

Men det är naturligtvis aldrig fel att vara försiktig
Om man misstänker något hos en viss person
Om man är rädd för nästan alla man möter. Så är problemet inte människor, utan mer den egna rädslan
Senast redigerad av Max1494 2026-08-08 kl. 15:51.
Citera
2026-08-08, 15:32
Medlem
Citat:
Inte här amigo, det måste i det verkliga livet, vilket sker inte ofta i vårt land.
Sedan vet jag inte hur du liknar.

Vi är väl alla shape shifters?
Citera
2026-08-08, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Precis. Och färger för den delen.

Ja, det mesta kan formas eller ta form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera