2026-08-04, 04:41
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaMariaSteht
Butikschefer kollar inte på CVet om du inte fått tillräckligt högt poäng från MAP essence testet. Det är en gallring.

De Axfood butiker jag sätter mina fötter i, och de är ett par inom ett större geografiskt område pga mitt yrke, så har man isåfall gallrat bort 80% svenskar för de går säkert 1 svensk på 5 utom EU-bördiga som arbetar där.

Jämförelse: åk till en Ica butik och det är 80-20 till blonda svenska tjejers fördel istället.
Citera
2026-08-04, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbclover22
"Det finns ca 60.000 job på Platsbanken, det är bara att söka!"
- Genomsnittlig Tidö-retard.

Tidö tror att alla jobb på Platsbanken är riktiga möjligheter.
S kör med sysselsättningscirkusen: fler projekt, fler åtgärder och fler subventionerade jobb.
Allt för att få statistiken att se bättre ut, inte för att skapa fler riktiga jobb.

Båda missar hur arbetsmarknaden faktiskt fungerar.
Citera
2026-08-04, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Tidö tror att alla jobb på Platsbanken är riktiga möjligheter.
S kör med sysselsättningscirkusen: fler projekt, fler åtgärder och fler subventionerade jobb.
Allt för att få statistiken att se bättre ut, inte för att skapa fler riktiga jobb.

Båda missar hur arbetsmarknaden faktiskt fungerar.
Väl sagt. Jag har märkt att detta är ett fenomen i Sverige. Svenskar överlag förstår inte hur deras egna samhällssystem fungerar. Samtidigt tenderar svenskar ha starka åsikter om saker de har väldigt lite kunskap om. Detta märks tydligt i flera olika politiska frågor, men det är påtagligt inom ämnet arbetsmarknad.
Citera
2026-08-04, 20:56
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaMariaSteht
Butikschefer kollar inte på CVet om du inte fått tillräckligt högt poäng från MAP essence testet. Det är en gallring.

Hur vet du med säkerhet att detta gäller på Willys? Även om det vore så, det är inga kvalificerade jobb så på något vis behöver de sålla bland de hundratals sökande.

Gå vidare i livet.
Citera
2026-08-04, 21:00
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Detta är också min fråga, jobba på ett snabbköp är knappast ett jobb som kräver varken superintelligens eller fysik som en elitatlet. Det är ett jobb för de som valt att gå den minimala vägen med utbildning. Inget fel på själva jobbet men samhället har blivit sjukt om de har rigorösa tester samt flera vändor med intervjuer som om de sållade fram übermench. Vilket företag har tid och resurser med sådant också? Anlitar dem en extern rekryteringsfirma?

Stå i kassan jobb är typ studentjobb som vill ha lite extra pengar, inget karrärsjobb.

Om de nu använder tester för att sålla bort 70% av alla hundratals sökande redan vid screeningen så OK. På något vis behöver de sålla bort den stora volymen.

Det var inte så mycket annorlunda när IT-bubblan brast runt 2000 talet. Det som rekryterarna gjorde var att ta hela högen med ansökningar, dela upp högen i två lika stora högar, säga ole-dole-doff och ta ena högen och slänga i papperskorgen. Som arbetssökande fick man hoppas tillhöra den rätta högen.
Senast redigerad av Oversittarchefen 2026-08-04 kl. 21:02.
Citera
2026-08-05, 13:06
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Verkar som att det är meriterande med att ha jobbat på Samhall på cv:t på Willys där jag bor. Det verkar som att rekryteraren vill ha misfits som kommer stapla varor som en robot och vara trogen samma jobb hela livet och inte komma med egna idéer eller ställa till med problem med egna initiativ

Bra då. Det är ju precis det rekryteraren är ute efter - unga med mycket driv. Om du inte fattat det än så är ju den huvudsakliga säljpunkten med Willys att du ska få en billig matkasse. Service och bemötande är sekundärt. Är man alltså den kunden som inte är självständig och som på allvar tror att en 18-årig extrajobbare kan ge en ett bättre svar om någon specialprodukt än vad en enkel googling kan göra har man ingenting i butiken att göra.

Detta kraschar förstås lite med vad personalen på Samhall har att erbjuda då det är mer intresserade av att pilla sig i näsan och klaga på att arbetsbelastningen är för tung. Du tycks ju ha en del insyn i hur den organisation fungerar så du får gärna rätta mig om jag har fel där.
Citera
2026-08-06, 23:13
Medlem
Tranquility Bass avatar
Varför skulle ett privat företag söka externt om man ändå har för avsikt att rekrytera internt?
Citat:
Jag uttryckte mig lite klumpigt, det du säger stämmer gällande privata företag. Vad jag menar är att många företag (inklusive privata företag) utlyser tjänster externt men de har inga planer på att faktiskt tillsätta dessa tjänster genom externa sökanden i första hand. Kan man täcka dessa tjänster internt eller genom rekommendationer så gör man det i högsta möjliga mån. Jag har aldrig fått något jobb genom att söka på annons. Alla jobberbjudanden jag fått har kommit inifrån.
Citera
2026-08-07, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför skulle ett privat företag söka externt om man ändå har för avsikt att rekrytera internt?
Det undrar jag också. Sökte själv ett jobb för ett tag sedan hos ett privat företag och fick komma på intervju. "Vi har valt att gå vidare med andra kandidater denna gång" meddelade rekryteraren mig per telefon. Annonsen har förnyats gång på gång sedan dess. Det gör det tydligt för mig i alla fall att någon reell avsikt för att anställa inte finns (i alla fall för den tjänst som annonserats ut).
Citera
2026-08-07, 12:57
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Det undrar jag också. Sökte själv ett jobb för ett tag sedan hos ett privat företag och fick komma på intervju. "Vi har valt att gå vidare med andra kandidater denna gång" meddelade rekryteraren mig per telefon. Annonsen har förnyats gång på gång sedan dess. Det gör det tydligt för mig i alla fall att någon reell avsikt för att anställa inte finns (i alla fall för den tjänst som annonserats ut).

Just detta fenomen är mycket vanligt, på ALLA annonser som dyker upp på platsbanken, oavsett om det är privata företag eller myndigheter. Konstigt att ingen kollar upp varför det är så.
Citera
2026-08-08, 10:25
Medlem
Tranquility Bass avatar
Kan vara så enkelt att ingen av personerna uppfyllde den kravbilden företaget hade. Inget privat företag lägger ner tid och pengar på att söka personal och kalla till intervju bara för skojs skull.
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
Just detta fenomen är mycket vanligt, på ALLA annonser som dyker upp på platsbanken, oavsett om det är privata företag eller myndigheter. Konstigt att ingen kollar upp varför det är så.
Citera
2026-08-08, 14:50
Medlem
Citat:
Kan vara så enkelt att ingen av personerna uppfyllde den kravbilden företaget hade. Inget privat företag lägger ner tid och pengar på att söka personal och kalla till intervju bara för skojs skull.
Det är inte omöjligt. Jag ställer mig en aning skeptisk till det dock då tjänsten jag sökte inte krävde någon eftergymnasial utbildning. I mitt fall sökte jag jobbet via ett bemanningsföretag och inte direkt till företaget. Mina personliga erfarenheter av bemanningsföretag är att dessa är mycket inkompetenta och slösar gladeligen både tid och pengar.
Citera
2026-08-08, 18:15
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:

Jag är skeptisk, när rekryterande chefen yttrade "det här är ett vinnande cv". ändå fick jag inte jobbet, och samma chef rekryterar fortfarande till samma tjänst, med ett halvårs mellanrum, ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in