2026-08-03, 14:45
Medlem
willys rekryterar alltid internt. är det nån som känner nån som ombeds man söka på arbetsförmedlingens tjänst men man får också ett nummer man kan ringa. säkert därför. de tar egentligen inte emot externa.
Citera
2026-08-03, 14:53
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
willys rekryterar alltid internt. är det nån som känner nån som ombeds man söka på arbetsförmedlingens tjänst men man får också ett nummer man kan ringa. säkert därför. de tar egentligen inte emot externa.

Kan tänka mig det, men konstigt då att dom har 120 annonser ute på platsbanken

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=willys
Citera
2026-08-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Kan tänka mig det, men konstigt då att dom har 120 annonser ute på platsbanken

https://arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=willys

aha. menade mest region sthlm där jag bor. inte direkt 120 annonserade jobb där. storesupport/lexman kan det gå via för externa. men willys willys +axfood är interna rekryteringar.
Citera
2026-08-03, 15:25
Medlem
Jag kollade igenom samtliga 120 annonser och det står så här. Då borde det inte spela någon roll om så ens förra chef var Usama bin Ladin.
Om jobbet

Vi är alla olika. Och det är härligt! Vi anställer inte människor efter en viss mall utan efter vem du är. För oss är driv och personlighet viktigare än erfarenhet och bakgrund. Det går bra för oss, och vi växer så det knakar. Nu söker vi fler glada medarbetare med rätt inställning och vilja att utvecklas!
Citera
2026-08-03, 17:19
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaMariaSteht
Har någon insyn i Axfoods rekryteringsprocess?

Jag har gjort Assessio MAP-testet (75 frågor) och fick ett resultat med hög extraversion, hög social stil, hög balans samt målmedvetenhet och öppenhet ungefär i mitten av skalan.

Trots det blir jag återkommande nekad intervju eller går inte vidare när jag söker tjänster som butiksmedarbetare hos Willys och Hemköp.

Är det någon som vet vilka delar i MAP-testet Axfood lägger störst vikt vid? Vad behöver man generellt ha högt eller lågt på för att gå vidare? Har någon insyn i hur urvalet faktiskt fungerar?

I vilket skede av rekryteringen görs provet. Låter som det är nästan vid början av processen?

Tror nog det är andra anledningar än ditt provresultat som gör att de inte går vidare med dig.
Citera
2026-08-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
I vilket skede av rekryteringen görs provet. Låter som det är nästan vid början av processen?

Tror nog det är andra anledningar än ditt provresultat som gör att de inte går vidare med dig.

Det görs i början. Du gör testet och sen skickas vidare till yttligare steg i rekryteringsprocessen och därmed kan det inte finnas andra anledningar. Detta eftersom mitt resultat leder till att butikscheferna inte ens får upp mig som ansökande
Citera
2026-08-03, 20:29
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaMariaSteht
Det görs i början. Du gör testet och sen skickas vidare till yttligare steg i rekryteringsprocessen och därmed kan det inte finnas andra anledningar. Detta eftersom mitt resultat leder till att butikscheferna inte ens får upp mig som ansökande

Du har väl laddat upp ditt CV också? Utesluter du helt att det inte har något med dina meriter att göra?
Citera
2026-08-03, 20:36
Medlem
Full-Retards avatar
Verkar som att det är meriterande med att ha jobbat på Samhall på cv:t på Willys där jag bor. Det verkar som att rekryteraren vill ha misfits som kommer stapla varor som en robot och vara trogen samma jobb hela livet och inte komma med egna idéer eller ställa till med problem med egna initiativ
Citera
2026-08-03, 20:42
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Verkar som att det är meriterande med att ha jobbat på Samhall på cv:t på Willys där jag bor. Det verkar som att rekryteraren vill ha misfits som kommer stapla varor som en robot och vara trogen samma jobb hela livet och inte komma med egna idéer eller ställa till med problem med egna initiativ

Jobba på Willys är väl knappast jätteutvecklande. Givetvis går det ut på att plocka varor och annat. Perfekt extraknäck för tonåringar eller extraknäckande studenter.

Du kan alltid prova att öppna en egen butik och lyssna på massa "konstruktiva råd" från butiksanställda som är anställda för att plocka upp varorna i hyllan. Gör ditt jobb och håll klaffen - Det är ett lågkvalificerat yrke och du är inte en anställd C suite executive.
Citera
2026-08-03, 23:25
Medlem
Citat:
Du har väl laddat upp ditt CV också? Utesluter du helt att det inte har något med dina meriter att göra?

Butikschefer kollar inte på CVet om du inte fått tillräckligt högt poäng från MAP essence testet. Det är en gallring.
Citera
2026-08-04, 02:47
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Jobba på Willys är väl knappast jätteutvecklande. Givetvis går det ut på att plocka varor och annat. Perfekt extraknäck för tonåringar eller extraknäckande studenter.

Du kan alltid prova att öppna en egen butik och lyssna på massa "konstruktiva råd" från butiksanställda som är anställda för att plocka upp varorna i hyllan. Gör ditt jobb och håll klaffen - Det är ett lågkvalificerat yrke och du är inte en anställd C suite executive.

Detta är också min fråga, jobba på ett snabbköp är knappast ett jobb som kräver varken superintelligens eller fysik som en elitatlet. Det är ett jobb för de som valt att gå den minimala vägen med utbildning. Inget fel på själva jobbet men samhället har blivit sjukt om de har rigorösa tester samt flera vändor med intervjuer som om de sållade fram übermench. Vilket företag har tid och resurser med sådant också? Anlitar dem en extern rekryteringsfirma?

Stå i kassan jobb är typ studentjobb som vill ha lite extra pengar, inget karrärsjobb.
Citera
2026-08-04, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Detta är också min fråga, jobba på ett snabbköp är knappast ett jobb som kräver varken superintelligens eller fysik som en elitatlet.
"Bara" social kompetens samt normalintelligens, och det borde man kunna kontrollera på ett femtonminutersmöte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in